R-däck & bromsar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Wakawo
Nykomling
Nykomling

R-däck & bromsar

Inlägg av Wakawo »

Hej!

Jag väntar hem en 69:a coupé, big block, som skall anpassas för lite bankörning.
Kan någon hjälpa mig med en rekommendation för lämpliga r-däck, godkända för gatbruk, samt lämplig däcksdimension vore jag tacksam.

Det sitter original bromsar, tydligen inte servo, på bilen men enligt uppgift är allt genomgånget & renoverat.
Är väl fungerande originalbromsar tillräckligt bra för att köra på bana?

Mvh

Magnus
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: R-däck & bromsar

Inlägg av Ricky »

Hej.

Kul med en till som vill åka lite bana! :)

Allt är ju relativt och beror ju på hur mycket belastning man utsätter bromsarna för.

Dock körs det med orginal J56 bromok i historic racing och dessa bilar är verkligen raska.

Så här ser det up på Claes Paulsons fina ZL-1 Corvette.

Bild

Bild
Senast redigerad av Ricky den mån feb 04, 2013 0:28, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Själv håller jag inte riktigt samma tempo och har hittils nöjt mig med helt orginal (Ok och skivor) men tagit bort bromssköldarna och monterat stålomspunna bromsslangar samt kyl-slangar etc efter eget huvud.
Det har än så länge funkat funkat för mig.

Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Ang däck så har jag med gott resultat provat Toyo R888.

De är E-märkta och gatlegala R-däck, dimensionen jag fastnade för är 255-50-16.

Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Wakawo
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Wakawo »

Tack för tipsen!

Det var ju skönt att läsa att man kan köra på originalbromsar! Man kanske skall byta till bättre belägg eller det behövs inte heller?

Ang. däcken så trodde jag att det skulle vara en fördel att ha ännu lite större däck, omkring 17" eller 18", för att minska på gummit & få ett "stabilare" däck som kränger mindre men så är kanske inte fallet? Beror förstås på vilka däck man köper också.

Kan du även rekommendera en lämplig bromsvätska som passar i sammanhanget?

Magnus
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Naturligtvis ger given rullomkrets med en större fälgdiameter en lägre profil som i sin tur bidrar till ett stabilare däck.

Själv föredrar jag relativt mycket gummi snarare än moderna 18-19" superlågprofilare.

Jag tycker helt enkelt att det ser bättre ut med lite mer gummi i hjulhusen på min gamla bil. :)

Bromsbelägg bör du absolut byta om du ska ut på bana. Orginalbeläggen tappar kapacitet då värmen stiger och man trampar som en idiot på bromsen utan att det gör skillnad annat än att man bygger upp mängder med värme.

Sport-belägg tål temperaturen bättre och man får bättre bromsverkan med fördelen att man bromsar snabbt och effektivt och kan sedan kliva av bromsen och låta alltsammans kylas ner igen.

Själv har jag under 2 år kört med Porterfields sport-belägg och tycker de har funkat bra. Nu är dock dessa slut och kastade och efter mycket läsande på forum osv har jag bestämt mig för att prova "EBC Yellow Stuff" belägg som har fått mycket goda recensioner och har ett brett värmespektrum.
Vi får se hur de funkar..

Bromsvätska har jag kört på lite olika, de första åren på OK-Q8 från macken och den fick jag aldrig att koka.

Under 2012 körde jag på en dyrare blå variant (minns ej fabrikat) och den funkade bra även den.

A och O är ju att ha ren, fin och nybytt vätska sedan minsta vatten/kondenspärla kan äventyra allt det roliga..

Här finns en lista jag hittade på Rejsa forumet som kan ge en hint om temperaturtåligheten hos olika vätskor.

Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Här finns lite allmänt matnyttigt att läsa. :)

http://www.getech.se/sv/produktinfo.html
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Wakawo skrev:Ang. däcken så trodde jag att det skulle vara en fördel att ha ännu lite större däck, omkring 17" eller 18", för att minska på gummit & få ett "stabilare" däck som kränger mindre men så är kanske inte fallet? Beror förstås på vilka däck man köper också.
Minsta möjliga hjul = Låg ofjädrard vikt = Snabbt = 8)
Kul med ännu en ban-oldie, jag förstår att ni väljer att köra på lågprofil R-däck det går snabbare än original ballong däck 8) , nackdelen är dock att det ställer högre krav på chassit som inte är konstruerat för dessa krafter, vilket leder till höga kostnader för att race preppa en oldie :(
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

745 skrev: Kul med ännu en ban-oldie, jag förstår att ni väljer att köra på lågprofil R-däck det går snabbare än original ballong däck 8) , nackdelen är dock att det ställer högre krav på chassit som inte är konstruerat för dessa krafter, vilket leder till höga kostnader för att race preppa en oldie :(
Att kostnaderna skulle bli så nämnvärt höga håller jag inte med om.

En välbyggd C3 i bra skick kan roa de flesta utan att plöja in alltför mycket pengar.

Det mesta av vad som säljs på tillbehörsmarknaden kan man med hyggligt tekniskt kunnande bygga själv och i det flesta fall räcker det bra med att styva upp ett i övrigt hyggligt chassie en aning för att man ska få en mycket rolig bil. :)

I stort sett ingen produktionsbil är byggd för racing och väljer man att byta "alla rörliga delar" så kostar det pengar för en C3 likväl som för en C4, C5 eller någon annan bil.

Med lite målmedvetet arbete kommer man ha jäkligt kul i sin veteranbil. :D

Men så är ju allt relativt.. Speed costs money, how fast do you wanna go..? :mrgreen:
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ricky skrev:Att kostnaderna skulle bli så nämnvärt höga håller jag inte med om.

En välbyggd C3 i bra skick kan roa de flesta utan att plöja in alltför mycket pengar.

Det mesta av vad som säljs på tillbehörsmarknaden kan man med hyggligt tekniskt kunnande bygga själv och i det flesta fall räcker det bra med att styva upp ett i övrigt hyggligt chassie en aning för att man ska få en mycket rolig bil. :)

I stort sett ingen produktionsbil är byggd för racing och väljer man att byta "alla rörliga delar" så kostar det pengar för en C3 likväl som för en C4, C5 eller någon annan bil.

Med lite målmedvetet arbete kommer man ha jäkligt kul i sin veteranbil. :D

Men så är ju allt relativt.. Speed costs money, how fast do you wanna go..? :mrgreen:
Du har så rätt, det krävs att man gör en del på bilen för att det ska fungera bra med lågprofil däck, hur mycket anser du att det krävs att man gör på en C4a och framåt för att den ska fungera bra med lågprofildäck :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

745 skrev: Du har så rätt, det krävs att man gör en del på bilen för att det ska fungera bra med lågprofil däck, hur mycket anser du att det krävs att man gör på en C4a och framåt för att den ska fungera bra med lågprofildäck :?:
Vad som krävs av en nyare bil vet jag inte och låter därför bli att uttala mig om, det finns en stor kompetens i den frågan här på forumet och jag överlåter respektfullt till de som kan.
745 skrev: nackdelen är dock att det ställer högre krav på chassit som inte är konstruerat för dessa krafter, vilket leder till höga kostnader för att race preppa en oldie :(
Vad som krävs för att få en C3 att fungera bra även på bana finns det många som har provat och under lång tid så här är det bara att samla information och göra rätt saker. :)

Men uttrycket "race preppa" känns i mina ögon lite felplacerat då jag osökt får bilden av fullburar, rörchassien, aluminiuminredningar och slicks på näthinnan.. Något som inte är mitt eget mål med min egen bil i allafall. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Wakawo
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Wakawo »

Du nämnde det här med bur.
Jag har funderat om man på sikt kanske skall ha det för säkerhets skull.
Hur passar det med t.ex. en båge eller liknande i en Coupé? Känns som det blir trångt!

Magnus
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

I coupen är det faktisk bättre plats än i caben för montering av båge. :)

En herre som heter Åke håller just på att montera 4-punks båge i sin 69:a coupe och jag har sett installationen och det är mer plats runt stolarna osv än vad det är på caben.

Dessvärre har inte Åke lagt in några bilder av installationen här på forumet.

En båge, riktiga bälten och en vettig stol gör underverk för körkänsla och säkerhet. :)

Bågen till höger utan böjarna på den vertikala delen är till en coupe.

Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Wakawo skrev:Du nämnde det här med bur.
Jag har funderat om man på sikt kanske skall ha det för säkerhets skull.
Hur passar det med t.ex. en båge eller liknande i en Coupé? Känns som det blir trångt!

Magnus
Här är en bild av Åkes montage i hans 69:a coupe som blir en demonterbar 4-punktsbåge. :)

Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar