Sida 5 av 8
Re: Varvtider
Postat: tis jan 10, 2012 14:30
av Ricky
745 skrev:
Eller så köper du en smartphone & laddar ner lämplig app.
Har nu handlat mig en smartohone och laddat ner appen "aLap".
Verkar vara ett kul tillbehör men jag har inte hunnit testa på allvar ännu (bara still korvkiosken) och man verkar vara beroende av ett stadigt fäste så telefonen inte rör sig samt kan ta video genom framrutan i samma veva..
Jag har också känslan av att GPS:n uppdaterat oftare i tex Performancebox än vad telefonen gör.
Någon som vet mer om detta?
//Ricky.
Re: Varvtider
Postat: tis jan 10, 2012 14:48
av Corinthian
745 skrev:
...Jag har också känslan av att GPS:n uppdaterat oftare i tex Performancebox än vad telefonen gör.
Någon som vet mer om detta?
//Ricky.
Japp. Positionen uppdateras oftare i en laptimer/performance box än i en telefon.
men om man nöjer sig med ca-siffror så är en gratisapp helt ok!
stadiga tillbehör köper du från
http://www.skyddet.nu. tillverkaren Brodit (
http://www.skyddet.nu/brodit.php) har grejor för alla telefoner till alla bilmodeller
Re: Varvtider
Postat: ons apr 18, 2012 22:14
av 62an
Oj, tråden handlar numera om en massa olika saker...
Hursomhelst, så har jag ett nytt personbästa på Nürburgring.
7:40.8 BTG
/Christer
Re: Varvtider
Postat: tor apr 19, 2012 9:54
av Corinthian
62an skrev:…Hursomhelst, så har jag ett nytt personbästa på Nürburgring.
7:40.8 BTG
/Christer
Bra tid! Grattis!!
Re: Varvtider
Postat: tor apr 19, 2012 11:09
av Hejdarn
Inte illa! Jag ska försöka få till 7:59 i sommar.
Re: Varvtider
Postat: tor apr 19, 2012 14:24
av Racefactory
Re: Varvtider
Postat: tor apr 19, 2012 14:37
av 745
62an skrev:Oj, tråden handlar numera om en massa olika saker...
Hursomhelst, så har jag ett nytt personbästa på Nürburgring.
7:40.8 BTG
/Christer
Snabbaste C5Z06 enligt Wiki har kört på 7:56 (vet ej om det var BTG)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N% ... _lap_times
Stort GRATTIS
Nästa gång
Jake kommer förbi dig får du be honom om att rensa tråden.
Re: Varvtider
Postat: tor apr 19, 2012 14:49
av Bengt
Skrämmande
Är jag blind, ser ingen nackkrage á 600kr eller HANS skydd á 3500kr ??
Har du barn ?
Re: Varvtider
Postat: tor apr 19, 2012 14:51
av Kjell.Magnusson
Hejs
Förlåt en okunnig! Men vad är BTG ihop med varvtiderna?
Re: Varvtider
Postat: tor apr 19, 2012 14:52
av 745
Om det var en R8GT, så kommer nog AUDI vilja köpa filmen
Re: Varvtider
Postat: tor apr 19, 2012 14:55
av 745
magnum skrev:Förlåt en okunnig! Men vad är BTG ihop med varvtiderna?
Bridge to gantry
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N% ... and_timing
Re: Varvtider
Postat: tor apr 19, 2012 15:06
av Kjell.Magnusson
Hejs
Tack 745! Jag förstår nu
Re: Varvtider
Postat: tor apr 19, 2012 16:29
av Racefactory
Hej,
7:56 är ett s k "Sport Auto" varv, vilket är fullvarv minus 200 meter (utfarten från gamla depån, T13, till infarten till gamla depån). Det skiljer c:a 20 sek mot BTG, som är någon kilometer kortare. Min tid motsvarar alltså c:a 8:00 på Sport Auto varvet, så jag måste slipa bort 4 sekunder till... Nästa gång så ska det väl gå...
Re: Varvtider
Postat: tor apr 19, 2012 18:18
av Racefactory
Bengt skrev:Skrämmande
Är jag blind, ser ingen nackkrage á 600kr eller HANS skydd á 3500kr ??
Har du barn ?
Hej Bengt,
Du är inte blind. Jag använder varken krage eller HANS i videon. Dock äger jag båda dessa skyddsutrustningar.
Detta är inte en tävling, utan en trackday. Tyvärr gjorde jag precis som 98% av alla andra på detta event: om det inte är ett krav, så använder man det inte. Jag såg endast två eller tre av 120 som använde HANS, och de körde riktiga tävlingsbilar (Ferrari Challenge).
En av Tysklands mest rutinerade förare, Sabine Schmitz, körde min bil samma dag. Inte heller hon använde HANS eller krage.
Tror heller inte att det står i klubbens reglemente att man måste ha HANS-skydd ens under tävling. Jag kör en del långlopp sanktionerade av SBF, och där är det inte heller krav på HANS eller krage. C:a 1 på 50 använder HANS där. Kanske dumt, men defacto sant.
Motfråga: Har du HANS-skydd? Använder du HANS-skydd under trackdays? Träning? Tävling? Hur många i Corvetteklubben använder HANS under tävling och träning?
Jag är dock helt och hållet för att man använder skyddsutrustning av detta slag när det är relevant.
Ja, jag har barn. Vet dock inte på vilket sätt det har med saken att göra...
Re: Varvtider
Postat: tor apr 19, 2012 18:49
av Bengt
Äh.. Har min 4:e på G, man tänker mer o mer på säkerheten med stigande ålder o barnaskara.. Har inte haft mer skydd än 4-punkt tidigare men man funderar ju på hur smart man är med rullbälte o mc hjälm, biljäveln är ju snabbare än vad man har kompetens för..
Frågade folket på trendab om att nackkudde är en bra kompromiss, kanske är HANS bara bättre om det smäller rejält ? Fast jag tvivlar på att ens försöka köra på Ringen Utan hela paketet, det verkar ju stå bilar i vägen titt som tätt ! Hur som helst är det skrämmande att se dina videos Å tanken på krage känns plötsligt viktig
Re: Varvtider
Postat: tor apr 19, 2012 19:23
av Kjell.Magnusson
Hejs
Bra Bengt!
Re: Varvtider
Postat: tor apr 19, 2012 21:33
av Hejdarn
Vad fick Sabine för tid?
Ett inlägg i debatten om skydd så ska man akta sig för att peka finger på andra. Tycker man själv att det är farligt så är det bara att lägga av och ta på sig hjälmen när man äter sin rågfrukost så det inte händer en olycka. Har man barn så har de väl lekhjälm nuförtiden? Eller är man en dålig människa om de inte har det? Var ska man dra gränsen för andra?
Jag kör själv racehoj så allt på fyra hjul är rena säkerhetsfenomenet. Men det är ett fritt val att riskera att slå sig. Nu tänkte jag inte älta mer om det här men citerar någon på forumet; "man ska inte kasta bäver i trähus".
Re: Varvtider
Postat: fre apr 20, 2012 10:16
av Thure
Hej!
Det disdkuterades i tråden vad som kan räknas som standardbil.Det är mycket riktigt
så som nämdes tidigare att det som går att köpa av en tillverkare till en serieproducerad
bil, i det sk (modellprogramet) tex Corvette C6 med ett Z51-paket är en standardbil och inget annat,men om ägaren har efter-monterat en hjälpsnurra på C6an eller uppgraderat väghållningen med eftermarknadsdelar så är det natuligtvis ingen standardbil längre.Så min ZR1 1991 med mov.it-
bromsar,konicoilovers mm,kan ju som sagt var inte räknas som en standardbil.
Micke
Re: Varvtider
Postat: fre apr 20, 2012 14:27
av Kjell.Magnusson
Hejs
När en jätte stor hord hästar löper amok så vill nog jag söka bästa möjliga skydd!
Re: Varvtider
Postat: fre apr 20, 2012 16:35
av malte
Bra tid o bra kört racefactory !
Vill man se skrämmande körning så kolla denna 720 som gick bra !
http://www.youtube.com/watch?v=E19Y46vnSD0
Re: Varvtider
Postat: lör apr 21, 2012 15:37
av Ingo
O fy tusan!!
Gäller att man är själv på banan i det läget...
Tur man är för gammal och feg för sådan här verksamhet..
Re: Varvtider
Postat: mån apr 23, 2012 11:39
av 745
Ingo skrev:
O fy tusan!!
Gäller att man är själv på banan i det läget...
Tur man är för gammal och feg för sådan här verksamhet..
Vilken bankörd 911 har inte snurrat
Vid bankörningen i samband med KM ska ingen behöva vara orolig för att snurra(gäller även oss som börjar bli vuxna), då gäller nämligen körning i sin egen takt och dom som kör farligt & över sin kapacitet plockas av banan för ett samtal.
Säkerhetsutrustning:
För det första gäller det att undvika olyckor och om dom händer finns det vid körning på bana avkörningszoner för att undvika person & bilskador.
När det gäller säkerhetsutrustning finns det regler på vår hemsida, om dom ska vara hårdare eller inte går att diskutera men faktum är att 62an med god marginal uppföljde våra regler som gäller vid bankörning.
Dock rekommenderar vi att man följer SBFs reglemente fullt ut.
Re: Varvtider
Postat: tor jun 21, 2012 22:11
av 745
Nu blir det fler tider
I fortsättningen kommer jag skriva tider för klass 1, 2 & oldies i samdraget.
Oldies: C1 - C3
Klass 2:
http://www.clubcorvette.se/Clubfakta/cc ... 12_SBF.pdf
Transpondertider satta vid träning & tävling.
Klass 1: Övriga
Re: Varvtider
Postat: mån jul 09, 2012 11:59
av Mange_C5
CCS Racing Cup klass 2/Roadsport A debutanten Magnus Skarp presenterade sig och körde 1:10.823 med sin C5 Z06 under race 2 på Knutstorp i helgen.
Får se om någon av oss förbättrar tiden i samband med kommande deltävling på Anderstorp,
vi kör alla jämförbart med jämförbart materiel och konkurrens brukar rendera i bra tider och spännande racing.
Re: Varvtider
Postat: mån jul 09, 2012 18:49
av 745
Mange_C5 skrev:CCS Racing Cup klass 2/Roadsport A debutanten Magnus Skarp presenterade sig och körde 1:10.823 med sin C5 Z06 under race 2 på Knutstorp i helgen.
Vi lyfter på hatten för Skarp och noterar tiden
3 Magnus & 1 Magnusson i CCSRC har ni ingen fantasi
Re: Varvtider
Postat: lör sep 01, 2012 21:12
av Mange_C5
Ännu en putsning av Magnus Skarp, denna gång på Anderstorp där bästa tiden blev 1:51.883 under race 2.
Re: Varvtider
Postat: sön sep 02, 2012 19:28
av 745
Mange_C5 skrev:Ännu en putsning av Magnus Skarp, denna gång på Anderstorp där bästa tiden blev 1:51.883 under race 2.
Jag noterar att Skarp putsar på
, och att han är dålig på att rapportera om sina framsteg här på forumet.
Re: Varvtider
Postat: sön sep 02, 2012 21:00
av Ricky
745 skrev:
Ricky 1'44 låter som en kanontid för en oldie
, jag har som bäst kört min C4a med Rdäck & C5 bromsar fram på knappa 1'40.
Loggade min hittils bæsta varvtid på Mantorp (transponder) under KM 2012, den blev 1:42.8
Jag ær mycket nøjd med den tiden med tanke på att dæcken jag åker på ær standard 60 profils BF Goodrich klassade till max 180km/h samt att bromsarna ær 100% standard førrutom stålomspunna slangar och sport bromsbelægg.
Re: Varvtider
Postat: sön sep 02, 2012 21:04
av Ricky
Stor respekt till Janne Richter som med sina 60-profils Dunlop dæck slog till med en 1:41 under KM 2012 med sin tjusiga C2.
Re: Varvtider
Postat: mån sep 03, 2012 14:08
av 745
Ricky skrev:745 skrev:
Ricky 1'44 låter som en kanontid för en oldie
, jag har som bäst kört min C4a med Rdäck & C5 bromsar fram på knappa 1'40.
Loggade min hittils bæsta varvtid på Mantorp (transponder) under KM 2012, den blev 1:42.8
Jag ær mycket nøjd med den tiden med tanke på att dæcken jag åker på ær standard 60 profils BF Goodrich klassade till max 180km/h samt att bromsarna ær 100% standard førrutom stålomspunna slangar och sport bromsbelægg.
Tiderna kan nog sänkas en hel del med nuvarande oldiesreglemente.....
Kanske dags att låta omodifierade, 30 år gamla, C4or köra med oldies