Är det en risk att orginal statmotorn inte orkar med högkomp motorer?
(Som den jag håller på att bygga)
startmotor-bästa lösningen?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Det finns viss risk för det, men det är ju bara att köra med orginalisen om det går så länge det går, & sen köpa en sådan som redan sagts här om den inte orkar med sitt nya jobb.gbak skrev:Är det en risk att orginal statmotorn inte orkar med högkomp motorer?
(Som den jag håller på att bygga)
Gjorde själv utav med 2st HP orginalstarters förr (461" med 10,5komp),
den ena var fabriksrenoverad & den andra helt ny, sen köpte jag en superstarter till den motorn istället.
Därmed inte sagt att inte din kan överleva, det vet du ju bara efteråt isf,
Men en sådan som vi länkat till är ju väldigt okänslig mot värme / svinstark + att den drar lite strömming & justerbar monteringposition, så det är ju många plus för lite slantar.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Ok!
Vi får väl se hur länge det håller då.
Vi får väl se hur länge det håller då.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Startmotor
Hej!
Jag hade samma problem. Hade jag kört så att motorn blev genomvarm så kunde jag få stå mellan 1/2 och en timma innan vetten ville starta igen. Jag fick rådet att byta batteri. Köpte ett Optima "superbatteri". På 2 år har jag inte haft några problem att starta hur varm motorn än är. Och som bekant kan en 427:a bli rätt het. Det är i alla fall lättare att byta batteri än att byta startmotor.
Jag hade samma problem. Hade jag kört så att motorn blev genomvarm så kunde jag få stå mellan 1/2 och en timma innan vetten ville starta igen. Jag fick rådet att byta batteri. Köpte ett Optima "superbatteri". På 2 år har jag inte haft några problem att starta hur varm motorn än är. Och som bekant kan en 427:a bli rätt het. Det är i alla fall lättare att byta batteri än att byta startmotor.
Günter
Tror många missat bussen ,,
ett mkt vanligt fel är helt enkelt för gammal + kabel från batteri (den tjocka) samt dito jordning ,
gamla koppar kablar oxiderar krafigt inuti med åren och tappar totalt ledar förmågan vid belasning, detta gäller all elektronik och märks speciellt vid högre belastningar, ,, det kan vara skillnade i detta fall !!
har fixat detta på många bilar med detta problem
Tommy C
ett mkt vanligt fel är helt enkelt för gammal + kabel från batteri (den tjocka) samt dito jordning ,
gamla koppar kablar oxiderar krafigt inuti med åren och tappar totalt ledar förmågan vid belasning, detta gäller all elektronik och märks speciellt vid högre belastningar, ,, det kan vara skillnade i detta fall !!
har fixat detta på många bilar med detta problem
Tommy C
1974 convertible
1947 Harley old school bobber.
1928 Ford Coupe
1928 Ford roadster.
One day at a time
1947 Harley old school bobber.
1928 Ford Coupe
1928 Ford roadster.
One day at a time
min startmotor har nu gått i flerabitar så det är ju bara att köpa en ny men GUD det finns ju hur många som helst att välja på
Någon som testat startmotorn som STINGRAY 454 Tipsar om. Funderar mest på om den klarar värmen från hedders då det inte verkar finnas rostfria hedders till BB så man kan linda in dom. Tycker den här startern annars ser ganska trevlig ut???
http://store.summitracing.com/partdetai ... w=32&N=700+
bör man köpa till en sköld med eller funkar det bra ändå?
Tänkte sätta på hedders sen i vinter men lika bra och köpa en startmotor som klarar värmen med en gång tänkte jag.
tips mottages gärna
mvh

http://store.summitracing.com/partdetai ... w=32&N=700+
bör man köpa till en sköld med eller funkar det bra ändå?
Tänkte sätta på hedders sen i vinter men lika bra och köpa en startmotor som klarar värmen med en gång tänkte jag.
tips mottages gärna

mvh
kabel
Hello!
Nu har jag bytt kabeln mellan batteri och startmotor, ska testa om det blir bättre nu. Det var en skada på den gammla kabeln. Om man har tur så funkar det nu.
Ska bara tanka lite innan jag drar iväg.
Mvh/Nicke454
Nu har jag bytt kabeln mellan batteri och startmotor, ska testa om det blir bättre nu. Det var en skada på den gammla kabeln. Om man har tur så funkar det nu.
Ska bara tanka lite innan jag drar iväg.
Mvh/Nicke454