Sida 6 av 11
Postat: sön sep 17, 2006 18:47
av vett74
hur ser det ut under alltså om du tittar in under bilen?
ser ju fint ut på bilden..
Postat: sön sep 17, 2006 20:03
av janbanan24
...ja, det ser ut ungefär sådär överallt! Lite ytrost men mycket gods kvar.
Det tråkiga är väl svetsningen runt "stötdämpartornen" fram, ser lagat ut, och inte så proffsigt svetsat. Förmodligen skitigt när de svetsat.
Värsta gravrosten jag hittat är nog i rutramen, och det som sedan ramlat ner i a-stolpen.

Postat: mån sep 18, 2006 21:49
av Frasse
Hej igen,
att dela karossen på mitten är inte någon lysande ide.
Det är lättare att lyfta av den i ett stycke.
Att lyfta ur motorn är en baggis när karossen är av, och om du skall svetsa runt framvagnsinfästningen krävs det svängrum.
Har du tagit någon bild på området där den är av (vid fjäderinfästningen)?
Kan inte begripa att den har gått av där???
//Frasse
Postat: tis sep 19, 2006 11:39
av janbanan24
Postat: ons jan 17, 2007 7:15
av janbanan24
Tjena igen!
Om man ska bygga en så'n här:
http://www.vettefinders.com/1978_corvet ... 3dolly.jpg
...ska vara för både C2 och C3, ...behöver man då inte göra den "smala delen" som stödjer fronten om den bara ska användas till C3?
Måste man ta av dörrarna innan man lyfter av karossen?
Postat: ons jan 17, 2007 18:23
av vett74
Du skulle väl lyfta bort fronten? då behövs inte den där främre biten...
ska du ha kvar hela karossen ihopsatt så måste man ha det annars finns det risk att fronten blir sned av vikten.dörrarna kan du nog ha kvar men den väger ju desto mindre utan dom..
Postat: ons jan 17, 2007 20:41
av Frasse
Ser man på, trodde nästan att du hade gett upp!
Ang. karossen, skall du arbeta med den? Svetsa ihop dig en vagn, gjorde en så´n till min, länk till bild finns i någon tidigare tråd. Skall du bara förvara den under tiden du reprerar ramen? Skaffa då några lastpallar som underlag, lura sedan hem 4 av dina starkaste polare (>100kg), lyft av skalet och ställ på pallarna.
Ser fram emot bilder på ramskadorna!
//Frasse
Postat: lör jan 20, 2007 1:47
av janbanan24
Nej, inte ger jag upp! Jag har ju redan deklarerat att detta är ett pensions-projekt, och jag är ju bara 32 än!
Så, vad säger ni? om jag nu gissar att jag blir tvugen att lyfta kaross från ram.
...ska jag då lyfta bort karossen hel, laga ram, dela kaross, laga fågelbur, lyfta tillbaks bakdelen och sedan passa in framdelen? eller?
...i vilken ordning tar man det?
Postat: lör jan 20, 2007 18:04
av Hånta
Gör som jag riv hela skiten

.Töm karossen helt och sedan bultar du lös den från ramen.Hämta dina 3 bästa/starkaste kompisat och lyft bort karossen.Sen så är du luspank för en lång framtid,tro mig jag vet

.
Lars
Postat: lör maj 26, 2007 19:45
av janbanan24
Tjena igen!
Provstartade motorn igen efer att ha haft upp insuget och rengjort vippor stänger och lyftare.
Körde oljepumpen med borrfluga och fick olja att komma ut ur alla lyftare.
Satte tillbaks insuget och sen har ju motorn stått i flera månader.
Nu när jag startade den igen så kom det ändå bara olja ur några av vipporna.
Nåja, ska börja bygga ställning för att lyfta ur motorn nu, så jag får väl ta av insuget igen och se över skiten en gång till medan man har spisen ute ur bilen!
...eller, hur mycket kan man måsta köra motorn för att få smörjning på alla vippor?
Postat: lör maj 26, 2007 19:56
av Peter
Vred du runt motorn under tiden du körde upp oljetrycket?
Ang motorstativ så funkar Biltemas väldigt bra.
Postat: lör maj 26, 2007 20:42
av Nexxus
Vad är en Borrfluga?
Jag vet ju att jag kommer att behöva dra runt min motor för att få upp olja till lyftrarna innan jag startar upp motorn, så det kan ju vara bra att veta...
Postat: lör maj 26, 2007 23:42
av janbanan24
LOL!
En borrfluga är en skruvdragare från stenåldern. (Med sladd istället för batteri!)
Jag hade motorn med cylinder 1 i övre dödläge hela tiden, körde oljepumpen med en avkapad födelare där axeln snurrades av en borrmaskin.
Olja kom upp ur alla lyftare, så jag satte dit alla stänger, och provkörde, men då orkade inte borrmaskinen trycka upp olja ur alla stänger, men jag satte dit vipporna och insuget, men sedan dess har allt stått ett bra tag tills jag idag kopplade in elen och startade motorn.
Antar att det är lika bra att jag tar isär allt när motorn liks ska ut!?
...kan det vara att min oljepump är dålig?
Postat: sön maj 27, 2007 1:29
av Målarn59
har hört att man ska vrida m0torn lite när man fått upp tryck i vissa stötstänger...kan ligga för oljekanaler...då brukar det sippra i dom andra

....veven alltså
Postat: sön maj 27, 2007 14:49
av janbanan24
Menar du att kammen lyft en del lyftare så att oljan inte kommer vidare "runt" lyftaren till nästa lyftare, eller?
...för nu när jag kör motorn och inte bara oljepumpen så har jag ändå smörjning på vissa vippor, men inte på andra, och det är inte så att det bara är de bakre vipporna som får smörjning.
Måste väl nästan vara så att en del lyftare blivit täta igen, eller kan det bero på att jag bara dragit dit vipporna utan att justera? En del stänger känns att "glappa" mer än andra om man håller ett finger på dem medan motorn går.
Postat: sön maj 27, 2007 19:14
av Målarn59
sorry...läste inte så nga...men ser nu att det va ju inte med borrmaskinen
du inte fick upp olja i alla stötstänger ..utan med motorn igång....så mitt förslag kan du kasta i papperkorgen

Postat: tor jun 07, 2007 12:35
av janbanan24
Här kommer några bilder nu när jag börjat städa motorrummet inför motorlyftet:
Av med huven:
Ut med fläktkåpa och kylare:
...bra att det redan satt Alu-kylare, då jag antar att dessa löv under kylaren samlat en hel del fukt?
Avslutar med en fråga... Vad tycker ni, ska man behålla AC delarna och försöka få igång den och vad kan det tänkas kosta?
Postat: tor jun 07, 2007 19:48
av Hagge
Janbanan, heja, heja !
Det går ju framåt
//Hagge
Postat: fre jun 08, 2007 12:17
av wolv
Jag är imponerad av det otroliga tålamodet ni har som ger er på projekt som dessa. Det är tur att ni finns!
Keep up the good work!

Postat: sön jun 17, 2007 0:12
av janbanan24
Hur ska man göra med framvagnen egentligen?
Måste ju loss med den för ramsvetsningen och tänkte byta bussningarna när jag liks håller på.
Frågan är väl om man bara ska byta bussningar eller om man ska köpa street & slalom eller kanske gå på komposit-blad fram också? ...har ju gas-dämpare och kompositfjäder bak redan, och är lite sugen på detta:
http://www.vbandp.com/detail.aspx?ID=847
...vore najs, åsså får man ju bussningarna inpå!
Vilken nivå har ni andra lagt er på när det gäller framvagnen?
Postat: sön jun 17, 2007 1:57
av Mr. Beam
Vilken nivå har ni andra lagt er på när det gäller framvagnen?
Hej,
Polyuretan-bussningar i övre och undre länkarm, nya styr- och kulleder, samt Street&Slalom kitet.
Allt köpt från
http://www.vbandp.com. Är supernöjd med detta, blev en otrolig skillnad !
Det enda som jag skulle ha gjort annorlunda är att också passa på att byta till "offset upper control shaft" för att kunna ställa in framvagnen helt enligt rekomendationerna för Street&Slalom kitet. Nu har jag inga shims alls på ett ställe.
mvh
Mr. Beam
Postat: sön jun 17, 2007 9:46
av vett74
bytte alla bussningar och leder i framvagnen på min,vart en viss skillnad

bytte även styrboxen

Postat: sön aug 19, 2007 22:25
av janbanan24
Hej igen!
Har hunnit pyssla lite i helgen, så här kommer en uppdatering...
Skruvade ur kylarramen med AC-kondensorn, eller vad den nu heter?
...och då vart det ju så gott om plats att man kunde stå framför motorn och skruva. (Jobbigt att hänga över skärmen när man höjt upp bilen på bockar och är så kort som jag!

)
Motorn var ju redan ganska rensad i framändan, men jag tog bort servopumpen och headers också. (Samt bensinpump efter detta kort togs.)
Här ser man sprickan i "hornet" som håller framvagnens bakkant på höger sida:
..och här ser man den spruckna svetsfogen mellan första tvärbalken och "stötdämpartornet":
Här har jag fått hjälp av en kompis och fått upp "traversen":
...så nu väntar jag bara på motorstödet som jag ska låna av en arbetskompis!

Postat: mån aug 20, 2007 17:16
av vett74
ser bra ut!

Postat: mån aug 20, 2007 19:05
av Målarn59
Fan

man blir sugen det rycker i motorlyftar tarmen

Postat: mån aug 20, 2007 19:14
av janbanan24
Ja, lite kul är det faktiskt!
...någon som vet vilken dimension av bultar jag behöver för att skruva fast motorn på motorstödet?
Postat: ons aug 22, 2007 20:46
av janbanan24
Så i eftermiddags var det dags!
Fick loss motorn...
...hängde upp växellådan med en sladd över en planka som jag lade tvärs över motorrummet/torpedväggen. Sänkte sedan ner bilen från pallbockarna och rullade ut den.
Lossade bulten fram på vevaxeln, märkte upp hur startkransen satt på veven och tog loss den.
Sen var det bara att montera motorvagnen på motorn och släppa ner den på golvet igen!
Måste bara passa på att nämna filmen "Bygg en V8 med topprestanda" från "Mecka själv"
www.meckasjalv.se
...den har verkligen varit till stor hjälp och inspiration!
Postat: ons aug 22, 2007 20:49
av vett74
nu går det framåt
vad har du för planer till motorn? nått skojigt hoppas jag

Postat: sön aug 26, 2007 18:49
av janbanan24
vett74 skrev:nu går det framåt
vad har du för planer till motorn? nått skojigt hoppas jag

Hehe! ...ja nått roligt hoppas jag att jag kan ta mig råd till att göra!
Tänkte börja med att kolla upp vad som sitter i motorn och skicket på allt.
Här kommer några nya bilder...
Här är insuget avplockat (igen!) ...och lyftarna på väg upp för kontroll igen. Jag fick ju inget oljeflöde ur en del av dem!
Toppar / ventiler lägger jag åtsidan så länge...
L2256.030 står det på alla kolvar, någon som vet vad det betyder?
Har försökt med sprut-olja och tyg, men får inte kolvarna renare än såhär, är det normalt?
Framförde en liten segerdans i garaget när jag upptäckte att blocket var fyrbultat!

Postat: sön aug 26, 2007 19:23
av vett74
0.30 står för att den är borrad 0.30
kolvarna verkar vara smidda TRW typ sådanna här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NOS-TRW- ... dZViewItem