Ingen som har något att tillføra ang hjulinstællningen?Ricky skrev:En liten fråga ang hjulinställning..
Då det blir dags att "ställa framvagnen", använder man sig då av fabrikens inställningar eller finns det i dag en modernare eller sportigare syn på hjulvinklar etc än vad det gjorde då?
Tack før input.joelpro skrev:mycke caster minst 5-6 grader
OK tack.joelpro skrev:under normal körning ingenting om du har servo! vite trögt utan med liten ratt! fördelar! stabil i hoga farter. tänk dig en kundvagn i 250blås
Haha, ja nu ær væl dock risken att min bil får se 200mph på mætaren ganska liten..joelpro skrev:jag får säkert hugg från banåkaremen för en 200mph c3a är det nödvändigt
Caster ger svängcamber, bifogar en tråd som förklarar lite grundläggande kring hjulinställningarRicky skrev:Hittade en liten artikel ang caster som sæjer føljande:
"While greater caster angles serve to improve straight-line stability, they also cause an increase in steering effort. Three to five degrees of positive caster is the typical range of settings"
Detta ær alltså vad man i motorcykelværlden kallar før "førsprång" och som økar hjulets tendens att stræva efter att hålla en rak linje / ræta upp sig av sig sjælv?
Har jag fattat rætt nu?
Banracing har till skillnad från rattlåsracing, ytterliggare ett delmoment som kallas för kurvtagning..joelpro skrev:jag får säkert hugg från banåkaremen för en 200mph c3a är det nödvändigt
Tackar- tackar, jag ska læsa in mig på æmnet.Mange_C5 skrev: Caster ger svängcamber, bifogar en tråd som förklarar lite grundläggande kring hjulinställningar
http://rejsa.nu/artikel.php?t=6915
Tror inte det finns så många i Sverige mer än Pekka (reportaget i CM) som har kört racing med C3 modellen, att höra med honom borde vara enklast. Rena gatinställningar borde det finnas mängder med C3 ägare som kan svara på.Ricky skrev:Tackar- tackar, jag ska læsa in mig på æmnet.Mange_C5 skrev: Caster ger svängcamber, bifogar en tråd som förklarar lite grundläggande kring hjulinställningar
http://rejsa.nu/artikel.php?t=6915
Trodde i min enfald då jag stællde frågan om framvagnsinstællning att någon som redan vart igenom detta skulle hugga och komma med ett klart besked av typen "så hær ska du stælla hjulvinklarna på din C3 før så har jag gjort och det funkar perfa på bana och gata" eller "så hær stæller man på classiska racing-Corvetterna" eller liknande..
Men man får væl læra sig sjælv (och det kan ju ofta vara bæst sett i ett vidare perspektiv).
Körde Le Mans bilarna med org spec på toe och camber??joelpro skrev:lägg dig på org spec. för toe å camber! men prova minst 5 caster. du har ju servo. lemans bilarna på 70 talet korde så men med upp till 8 caster mvh "stung ya" (sök på det)
Tack Peter.Peter Anjou skrev:Hejsan Ricky !
Du börjar väl bli lite sugen på att provköra nu !![]()
![]()
Det ser väldigt bra ut i alla fall, hoppas att det blir ungefär som
du har tänkt eller bättre med det du håller på att fixa till !
Jo, mesta delen används ju bilen på gatan till att handla glass med och jag tror att väldigt mycket av denna tid tillbringas på ett varvtal mellan 2000 och kanske 4000rpm så det är ju där det bör funka bäst.Peter Anjou skrev:Hejsan Ricky !
Det är väl lite av den inställningen man ska ha, om man
vill ha så många " flin per mil " som möjligt, eller ?!![]()
![]()
!!