Sida 9 av 11
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: sön feb 02, 2014 13:09
av Peter Anjou
Hejsan !
Det är ju en trolig "felkälla" som dessutom är svår att kolla, för när
man kollar dim på ventilskaftet så gör man ju det när det är kallt !
Håller det rätt dim när man kollar det kallt, så tror man kanske att
det är OK, sen när det blir varmt så blir dim fel och nöter på ventilstyrningen !
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: mån feb 03, 2014 17:26
av Andreas K
Det är obehagligt att vara LS7 ägare pga dessa ventiler/styrningar.
Har skummat igenom tråden men det är ganska långa inlägg, är det någon som skrivit vad topprenoveringen gått på här i Sverige? Man får ju nya toppar för mellan 3000-4000USD med ventiler osv, det känns ju som ett bättre alternativ än att lägga ungefär lika mycket på att få de gamla iordninggjorda?
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: mån feb 03, 2014 17:43
av Corinthian
Andreas K skrev:Det är obehagligt att vara LS7 ägare pga dessa ventiler/styrningar.
Har skummat igenom tråden men det är ganska långa inlägg, är det någon som skrivit vad topprenoveringen gått på här i Sverige? Man får ju nya toppar för mellan 3000-4000USD med ventiler osv, det känns ju som ett bättre alternativ än att lägga ungefär lika mycket på att få de gamla iordninggjorda?
min renovering gick på ca 30.000:- och då böt böt jag avgasventilerna, behöll insugsventilerna, böt till performance ventilfjädrar (Comp Cam), böt till performance vipparmslager (Comp Cam) samt planade topparna.
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: tis feb 04, 2014 20:58
av velasoraptor
Efter att ha kollat 17 par Ls7 toppar så är resultatet mycket skrämmande. Av dessa 17 par Ls7 toppar så är det bara mina egna toppar som är helt stabila och inte glappar det minsta. ALLA andra topparna hade mycket slitna avgas styrningar. Ett par hade också dåliga styrningar på insugs sidan. Så procent siffran på Skadade Ls7 toppar är nästan 100%. Hur många som har slitna styrningar i hela Sverige är fortfarande svårt att säga. Men det bådar inte gått det kan man ju lugnt säga. Inte för att tjata. Så ta och kolla era styrningar på era Ls7 motorer. Du kanske räddar din motor bara igenom att göra en wiggle test. Där det är mest kritiskt är mellan 3000-5000 mil. Runt dessa mil tal har alla topparna legat som jag kollat.
Jag ska fortsätta att undersöka toppar till slutet av våren innan jag avslutar detta. Sedan får det bli ett uppehåll till man kan börja kolla dom renoverade topparna. Dom måste ju hinna gå lite först. Det blir mycket intressant. Personligen tror jag att felet inte kommer tillbaka. Men man vet aldrig säkert.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: ons feb 05, 2014 9:47
av Andreas K
Tack för informationen.
När ni gör Wiggle test, gör ni alla det med fjädrarna på plats? Räcker det? På amerikanska videos verkar det plocka av fjädrarna innan.
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: ons feb 05, 2014 10:04
av velasoraptor
Svar Anderas K. Man ska ta bort fjädrarna för att göra en riktig wiggle test. Ibland när styrningarna är riktigt dåliga så wigglar ventilen fast fjädrarna sitter kvar. Jag har upplevt detta på en del Ls7 toppar som var riktigt dåliga. Men fjädrarna måste ALLTID tas den för en wiggle test.
Hoppas du fick svar på det du undrade över.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: ons feb 05, 2014 10:08
av Corinthian
Andreas K skrev:Tack för informationen.
När ni gör Wiggle test, gör ni alla det med fjädrarna på plats? Räcker det? På amerikanska videos verkar det plocka av fjädrarna innan.
Wigglar det redan med fjädrarna på plats (som på min) så är det bara att skicka på renovering.. annars får man ta av dom för att säkerställa att det inte glappar
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: ons feb 05, 2014 13:00
av Andreas K
Tack,
ska kolla på detta i helgen, antar att det går att trycksätta förbränningsrummen och lossa fjädrarna på plats utan att lyfta topparna? Tillverka ett specialverktyg att trycka ihop dem med som jag gjort till BMW motorer tidigare.
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: ons feb 05, 2014 13:30
av velasoraptor
Exakt så gör du!! Hittar du en glappade ventil på den första ventilen du kollar. Då behöver du inte kolla mer. Då måste ju toppen av hur som helst. Så det blir lite överkurs och fortsätta kolla. Om man nu inte vill veta hur alla ventiler ser ut.
Kom ihåg att stänga av tryckluften när du gör wiggle testen. Annars blir det fel. Du måste säkra ventilen först med typ en tunn ståltråd så den inte ramlar ned i cylindern. Lycka till!!
Kenta C5 Z06 2004 ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: ons feb 05, 2014 23:09
av Fidde
Jag brukar dra runt motorn så att kolven står i topp i den cylindern där det ska kollas, så kan inte ventilen ramla ner.
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: ons feb 05, 2014 23:20
av Fidde
Christer skrev:Hej Sven Erik,
Nej, jag tror inte på att du märker något vid en vakumtest.
Jag frågade Kenta hur motorn lät på den han gjorde filmklippet på.
Kenta sa att motorn gick ljudlöst och fint med så slitna styrningar, så det finns inga "varninsklockor" vad jag tror.
Detta visar hur viktigt det är att kolla styrningarna på LS7 för att undvika motorras.
På det amerikanska forumet har det dykt upp en teori som jag tror på.
Som ni vet så är avgasventilerna hålborrade och fyllda med kväve ( läs också sodium ).
Teorin är att väggarna i ventilskaftet blir för tunnväggiga och expanderar av värmen vilket då sliter ner styrningen och ventilen.
Jag har studerat mina avgasventiler och ser nyprepor längs ventilens nedre del mot styrningen.
Detta kan mycket väl ha varit en orsak till att mina styrningar blev slitna.
Vad som kan bekräfta detta är att GM bytte avgasventiler till årsmodell 2008.
Dessa ventiler ser likadana ut som dom gamla men är något tyngre.
Kan det vara så att dom inte är lika tunnväggiga som tidigare??
Det är i alla fall mindre problem med slitna styrningar från årsmodell 2008 och nyare.
Vi får se, men jag tror på denna teori i alla fall.
I USA byter många till Ferrera solida avgasventiler och även hålborrade.
Hur det kommer att funka får ju tiden utvisa.
Hälsningar
Christer
Det borde vara lätt att kolla genom att värma upp en sodiumfylld ventil och en solid ventil och sen mäta och se vilken som expanderar mest
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: tor feb 06, 2014 16:05
av VettePartsSweden
Lite fakta om LS7 och ventilstyrningarna!
Under åren 2006 - 2012 har det tillverkats 27.523 Corvette C6 Z06 med LS7-motorn.
I Club Corvette Sweden finns 83 stycken Corvette C6 Z06 registrerats hos klubbmedlemmar. Man kan anta att ungefär lika många ägs av personer i Sverige som ej är medlemmar i klubben. Alltså totalt cirka 160 st. Corvette C6 Z06 i Sverige.
I U.S.A. har cirka 500 C6 Z06 fått topparna renoverade, alltså cirka 2% av totalen. Bl.a. Katech och några topplocksrenoverare pratar om att några procent av alla C6 Z06 har drabbat av problem med ventilstyrningarna.
I Kentas Sverige har 100% problem efter att han kontrollerat 17 bilar med Wiggle-Test-Metoden. Oklart om indikatorklocka använts vid wiggle-testen eftersom han påstår att minsta kännbara glapp = renovera topparna!
Våra egna analyser, se tidigare inlägg i denna tråd från oss och Terner, visar att man kan wiggla ventilen med ventilfjädern på och mäta upp till 0,3 mm glapp, ändläge till ändläge på toppen av ventilen, UTAN att GM's servicegräns på 0,093 mm mätt precis ovanför styrningen har överskridits.
Så, ta det lungt och sov gott! Sannolikheten att din C6 Z06 behöver renovera topparna är mycket liten.
Kom gärna till oss för en Wiggle-Test med Indikatorklocka om du ändå är orolig!
"Laga inget som inte är trasigt!" - är vår devis.
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: tor feb 06, 2014 17:32
av Corinthian
VettePartsSweden skrev:...Våra egna analyser, se tidigare inlägg i denna tråd från oss och Terner, visar att man kan wiggla ventilen med ventilfjädern på och mäta upp till 0,3 mm glapp, ändläge till ändläge på toppen av ventilen, UTAN att GM's servicegräns på 0,093 mm mätt precis ovanför styrningen har överskridits.
Så, ta det lungt och sov gott! Sannolikheten att din C6 Z06 behöver renovera topparna är mycket liten...
0,3 mm ändläge till ändläge är ju inte kännbart.. syftet med wiggle-test'en är ju som sagt; om det glappar - renovera.
om det
inte är kännbart - renovera inte. kolla också på stiften.. har dom bränd olja på sig (som mina) så är det glapp..
oavsett mätmetod
syftet med denna tråd är att titta efter och om man är osäker fråga vidare. men åk
inte runt helt ovetandes!
Sov lugnt efter wiggle-testen istället!
(förövrigt så är 17 maskiner av 180 i sverige 10.6%, så jänkarnas "ett par procent som möjligtvis har problem" ger jag inte mycket för..
Jag kan bara tala för min egen maskin.. och den var helt slut i wiggle-test'en.. inga 0,3mm där inte, som man kan se på filmen jag läkat till tidigare i tråden)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: tor feb 06, 2014 21:42
av Christer
Det som oroar mig är att vi nog bara sett toppen av ett isberg! Framöver så kommer vi se bilar med rasade motorer på grund av att en ventil gått av.
Den här tråden är ju för att vi Z06 ägare ska få så mycket information så möjligt och att vi hjälper varandra så vi undviker onödiga kostnader på grund av ett känt fel på LS7 motorerna.
Det är så tråkigt att folk som inte har en aning blandar sig i och spelar "Bror duktig".
Att referera till Katech som är underleverantör till GM bevisar ju bara bristen på kunskap.
Hur gör man en wiggeltest med ventilfjädern på med en indikatorklocka?
Det skulle jag vara nyfiken å se!
Det bästa ni kan göra är att ni fortsätter att sova.
/Christer
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: tor feb 06, 2014 22:53
av velasoraptor
Vad ska man säga!!För det första måste jag säga att jag håller med Christer till 100%. Det är inte värt att möta den okunskap som kommer ifrån en person som aldrig skruvat på en ls7 och som inte har en aning om vad han snackar om. Som till råga på allt ALDRIG gjort en wiggel test förut och inte visste vad det var innan han läste denna tråd.. Tanner som Vette Parts alias "Proffsverkstadens" ägare skriver om gör exakt som mig vid koll av toppar om man läser på ordentligt. Han vill också visa på ett enkelt sätt hur man kan kolla sina toppar. Jag känner till Chad (Tanner) mycket väl. Han har tyvärr en förmåga att göra sig osams med många på forumen han skriver på. TANNER OCH JAG skriver du!!! Vad ska man säga. Chad bor i USA och han känner inte dig på "proffsverkstaden" !!! Han är också bannlyst ifrån det Amerikanska forumet på grund av sina tokiga inlägg på forumet. Hans alias var Z06tanner på AM forumet och det är nu spärrat. Nu använder han sitt riktiga namn Chad i stället. Bara lite info.
Denna tråd är till för att hjälpa folk med Ls7 motorer. Så att dom inte får ett motor ras. Så jag bemödar mig inte med att Svara Vette Parts "Proffsverkstaden" som dom själva kallar sig. Nog om det. Jag kan ju säga att 0.093mm inte känns vid en wiggle test. Efter att ha undersökt närmare 20 par toppar vågar jag påstå att jag vet det. Samtliga toppar jag kollat har varit så slitna att efter wiggle test har det bara varit att renovera dom. Glappen har varit stora på alla avgas ventiler jag kollat.
Jag gjorde som hastigast en wiggel test på ett par ventiler på ett par Ls7 toppar från en 2007a i dag. Men OBS bara på 7ans cylinder. Bilen hade gått 4200 mil. Denna motor hade styrningar i det bättre skicket. Men trotts det så var det glapp. När det väl börjat som på denna motor går det väldigt fort.
Christers toppar var helt ok vid koll vid 2000 mil. Vid 3000 mil var avgas styrningarna slut. det visar hur fort det kan gå när det väl börjar.
Det ska all så INTE vara något glapp när man gör en wiggle test med fjädrarna bort tagna. På min egen Ls7 motor där gick inte ventilerna att rubba en tusendels mm en gång när fjädrarna var bort tagna. Likadant var det på den andra bilen som jag kollade som hade perfekta styrningar.
Jag har lagt ut 2 videor där ni ser hur glappt det är. Alla toppar jag kollat har haft avgas styrningar så dåliga som filmerna jag lagt ut på youtube visar. Filmerna ljuger knappast. Sedan sa har ju Parsa lagt ut en video på sina styrningar. Så inte skulle jag sova gott om jag inte kollat mina ls7 toppar.
Vem har sagt att 100% av Sveriges ls7 motorer har slitna styrningar???? Inte jag i alla fall. Detta är det för tidigt att sig något om.
Som sagt!! Håll koll på era styrningar ni som har Ls7 motorer. Så slipper ni motor ras.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568 hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: fre feb 07, 2014 10:33
av VettePartsSweden
Enklaste Wiggle_Testen MED Indikatorklocka!
OBS! Detta är Steg 1 Wiggle-Test med Indikatorklocka!
Enkel att genomföra på max en timme.
Mät på en cylinder med kolven i TDC, d.v.s. i toppläge och tändläge (eller vrid in motorn i detta läge för den cylinder du vill mäta) - då är vipparmarna avlastade så att de inte behöver demonteras eftersom de inte påverkar mätningen.
I detta fall mäter vi på 2-ans cylinder på min egen 2001 LS6 (14.500 mil) - proceduren är identisk för en LS7-motor. Låt indikatornålen vila mot toppen av ventilfjädern och wiggla fram och tillbaka mellan ändlägena.
Som du ser på videon, så är spelet här mindre än 0,3mm. Ett varv på indikatorklockan är 1 mm. Skulle värdet vara över 0,3 mm rekommenderar vi att man gör en Steg 2 Wiggle-Test med Indikatorklocka, som innebär att ventilfjäder och vipparm demonteras. Detta tar några timmar långre tid eftersom tändstiften måste demonteras för att enkelt kunna rotera motorn respektive hålla ventilerna med tryckluft. Då kan man mäta korrekt precis ovanför ventilstyrningen för värden som direkt kan jämföras med GM's servicegräns 0,093 mm. Först därefter kan man ta beslut om renovering av topparna.
Tyvärr tror en del självutnämnda EXPERTER att de har så fin fingerkänsla/ögonmått att de kan avgöra detta utan indikatorklocka - lita inte på dem!
Klicka för att se videon:
http://youtu.be/Zxv00dowObs
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: fre feb 07, 2014 11:38
av velasoraptor
Idikatorklocka är inget nytt!! Om igen!! DENNA TRÅD ÄR TILL FÖR ATT PÅ ENKLASTE SÄTTET KOLLA SINA VENTIL STYRNINGAR. Hur många har en indikatorklocka??? Om ens någon!! För att få ett bra mått måste man ta av topparna likaså fjädrarna. OM Igen!! Detta behövs inte för att kolla om ventilstyrningarna år dåliga på enklaste sättet. Vilket denna tråd går ut på. Är det glapp så är det. Jag VET att Ls7 toppar som har styrningar som är ok inte har ventiler som glappar det minsta i styrningen.
Denna tråd HANDLAR INTE OM ATT ANVÄNDA INDIKATORKLOCKA. FÖR DET BEHÖVS INTE!! Otroligt att en viss person inte fattar galoppen.
Kenta C5 Z06 2004 ls7 568hp 715nm (480nm 612nm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: fre feb 07, 2014 13:51
av Lars J
Hej Kenta!
Jag misstänker att du förväxlar Tanner med Terner i Roberts tråd. Det är Hans Terner som hjälpt mig att mäta på min bil. Jag tycker det är bra att så mycket information från så många som möjligt kan luftas här på forumet. Med det värde som vi fick på min bil kommer jag inte att göra något för närvarande eftersom vi anser att det ligger inom ramen. Dock är det en omöjlighet att få fram ett 100% exakt värde med topparna på plats, så det är en bedömning från vår sida.
Jag kommer jag att se över det igen längre fram för att undvika ett haveri om spelet skulle öka. Jag har då också möjlighet att dels följa debatten här och se hur många som upptäcker att de har problem. Dels se vad som händer med utveckling av nya toppar samt hur den renovering som görs av bl.a Värmdö motorteknik håller.
Jag har varit medlem i 20 år och läst många inlägg, en del har tyvärr spårat ur med pajkastning, etc så modertorn har fått stänga tråden. Jag hoppas därför att den här tråden som är viktig för alla oss som har LS-7 motorer kan leva kvar under ordnade former.
/Lars/
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: fre feb 07, 2014 15:07
av sven erik
Christer och kenta måste jag hålla med.här är nog vad dessa grabbar menar
Nr1,vill vi erkänna att ls7 har styrningsproblem? Ja eller Nej
Nr2, börjar dessa glappa så är ju glappet ointressant om man erkänner problemet
Vad jag kan förstå så är småland det enda stället inte detta problem finns i världen....
Prata senast i veckan med en kille i usa och han sa att detta är ett jätteproblem där...oxå...christer nämde tyskland...samma sak
Tror jason och småland har en sak gemensamt....pengar....förneka detta problem är oärligt
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: fre feb 07, 2014 15:20
av velasoraptor
Hejsan Lars!! Jo det blev visst en förväxling ser jag. Hoppas att ni gjorde rätt bedömning. Jag har aldrig sätt en frisk Ls7 topp med glapp över huvud taget. Ventilerna rör sig inte det minsta i sidled på dom få friska toppar jag kollat. Bland annat mina egna toppar .Men om du nu har ett spel i dina styrningar och ni tycker det är ok så är väl alla nöjda!! Att det sedan inte går att mäta med indikator klocka när topparna sitter i är ju väl känt. Så jag förstår om ni inte fick till ett bra mätvärde.
Ha det bra!!
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: mån feb 10, 2014 15:00
av Andreas K
Jag plockade bort topparna direkt, kostnaden för själva renoveringen var helt ok tyckte jag så renoverar hellre i förbyggande syfte. Kör i princip bara min bil på bana så den lever hårt och då är det skönt om den är helt 100%. Ska mäta dem med indikatorklocka innan jag skickar dem så får ni ett set till för statistikens skull.
Vad brukar ni byta mer? Fjädrarna är ju vanligt så det känns givet. Stål eller bättre retainers?
Likaså stötstänger, org eller nya?
Vågar man byta till ett steg värre kam när man ändå byter fjädrar och renoverar? Krävs ju mappning men merarbetet i övrigt är inte så stort.
Vippor på en 06a, ska man uppgradera dem eller går det bra med org?
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: mån feb 10, 2014 15:06
av Corinthian
Andreas K skrev:Jag plockade bort topparna direkt, kostnaden för själva renoveringen var helt ok tyckte jag så renoverar hellre i förbyggande syfte. Kör i princip bara min bil på bana så den lever hårt och då är det skönt om den är helt 100%. Ska mäta dem med indikatorklocka innan jag skickar dem så får ni ett set till för statistikens skull.
Vad brukar ni byta mer? Fjädrarna är ju vanligt så det känns givet. Stål eller bättre retainers?
Likaså stötstänger, org eller nya?
Vågar man byta till ett steg värre kam när man ändå byter fjädrar och renoverar? Krävs ju mappning men merarbetet i övrigt är inte så stort.
Vippor på en 06a, ska man uppgradera dem eller går det bra med org?
Jag passade på att byta till bättre fjädrar när vi ändå renoverade.. så kan man stoppa i kam sen utan att behöva göra det då. stoppade även i nya vipparmslager.. dessa:
http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /overview/, fast jag tog dom från AK Racing
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: mån feb 10, 2014 15:17
av Andreas K
Corinthian skrev:Andreas K skrev:Jag plockade bort topparna direkt, kostnaden för själva renoveringen var helt ok tyckte jag så renoverar hellre i förbyggande syfte. Kör i princip bara min bil på bana så den lever hårt och då är det skönt om den är helt 100%. Ska mäta dem med indikatorklocka innan jag skickar dem så får ni ett set till för statistikens skull.
Vad brukar ni byta mer? Fjädrarna är ju vanligt så det känns givet. Stål eller bättre retainers?
Likaså stötstänger, org eller nya?
Vågar man byta till ett steg värre kam när man ändå byter fjädrar och renoverar? Krävs ju mappning men merarbetet i övrigt är inte så stort.
Vippor på en 06a, ska man uppgradera dem eller går det bra med org?
Jag passade på att byta till bättre fjädrar när vi ändå renoverade.. så kan man stoppa i kam sen utan att behöva göra det då. stoppade även i nya vipparmslager.. dessa:
http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /overview/, fast jag tog dom från AK Racing
Vipparmslagren är ju inte så väldigt dyra, hade du en 07a? Det är väl dem som är känsligast för detta?
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: mån feb 10, 2014 15:26
av Corinthian
Andreas K skrev:Vipparmslagren är ju inte så väldigt dyra, hade du en 07a? Det är väl dem som är känsligast för detta?
Yez.. har en '07a.. passade även på att plana topparna 0.5mm så det blev högre komp.
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: mån feb 10, 2014 17:27
av VetteC5
Corinthian skrev: Yez.. har en '07a.. passade även på att plana topparna 0.5mm så det blev högre komp.
Mappade du efter planing?
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: mån feb 10, 2014 17:32
av Corinthian
VetteC5 skrev:Corinthian skrev: Yez.. har en '07a.. passade även på att plana topparna 0.5mm så det blev högre komp.
Mappade du efter planing?
Vi gjorde en quicktune eftersom jag även stoppat på FAST 102, NW 102 spjäll & Honker filter...
Ska på med headers det första som sker nu i vår och en liten tune på det... map blire efter kambytet (nästa år troligtvis)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: mån feb 10, 2014 17:45
av Bengt
Kan du upplysa oss som trodde att man INTE skulle plana LS7 toppar; att man tjänar inget på det och de blir bara ännu känsligare för knackning ?
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: mån feb 10, 2014 18:01
av Corinthian
Bengt skrev:Kan du upplysa oss som trodde att man INTE skulle plana LS7 toppar; att man tjänar inget på det och de blir bara ännu känsligare för knackning ?
Kan inte upplysa om nåt.. blev rådd till planing som effekthöjande åtgärd.
varför skulle det inte ge nåt? då högkompressionsmotorer har högre effekt än lågkomps dito?
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: mån feb 10, 2014 18:53
av Matte-P
Mina toppar är också planade och jag kör ca 13.4 i komp just nu och det funkar kalas. Hade jag gjort om det idag så hade jag tagit ännu mera o siktat på ca 13.9.
Andreas K: Klart du ska byta kam, bland det bästa man kan göra med LS7an och det som garanterat ger mest prestanda/kr.
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Postat: mån feb 10, 2014 21:29
av Christer
Kanske jag kan upplysa lite!
Jag hade många och långa samtal med Carlos på Vette Air som gör QM550 kammen bland annat.
Carlos sa att för att få mest ut ur motorn med denna kamaxel skall man ha 12,8 i komp.
Lite feg som jag är så planade jag mina toppar 0.5mm till 11.5 i komp.
Kan bara säga att motorn går väldigt bra med mappen som Carlos skickade till Anders på AK-Racing. Absolut inga spikningsproblem! Och 512 Hk på bakhjulen.
Innan jag planade topparna så läste jag en hel del på US forumet vad det ger i effekt att plana topparna.
Att plana 0.5mm ger ca 30 Hk så det är inte så illa.
Så om du renoverar dina toppar, plana 0.5 mm så blir den lite piggare.
Lycka till!
Christer