En långdragen renoveringshistoria...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Du måste skaffa en mikrometer.
Och helst också en passbit på t.ex 50mm som du kan kontrollmäta mot.
Skjutmått duger inte.

Vevdiam och tol:
350 (400 har helt andra dim)
Ramlager
#1-4
Std: 2.4484-2.4493
-0.010: 2.4384-2.4393

#5 (bakre)
Std: 2.4479-2.4488
-0.010: 2.4379-2.4388

Axialglapp 0.002-0.005

Alla värden i tum.

Håller med Nordin!
Släpa tillbaka allt till verkstan där det finns ordentliga mätverktyg (förhoppningsvis) och kolla upp allt tillsammans med den som utförde jobbet.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

...sagt och gjort!

Får veta nästa vecka.

Kanten man såg var pga att det satt ett foder i den cylindern, så det var visst ofarligt eftersom det är mycket längre ner än var kolvringarna kommer att vända.

Han hade varit med om liknande problem en gång förut och då var det lagren som var felmärkta! :shock:

Men som sagt, nästa vecka ska han ha mätt upp allt och även balanserat "rotationen".

Angående framvagnen, vad är det för fjädrar man köper för att sänka bilen fram. Jag kommer ju att ha ett lätt litet 350-block med alu-överdel och vill inte att det ska gå få in nå' många fingrar mellan däck och skärmkant! :lol:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Här kommer lite mer info. och funderingar:

Block: 4-bult 350
Borr: .040
Deckat: nej!
Tdc avstånd till deck: 0,15mm (0.006 tum)
Kolvar: KB Hyper -12cc
Har också ett "Victor Reinz SB Chevy 350 Performance Gasket Set", men vet inte hur tjocka toppackningarna blir efter att topparna är monterade än.
Vev: 400
Stakar: 350
Rotationen balanserad.
Lagerspel ram: 0,06 (0,065 på mittersta lagret) mm
Lagerspel vev: 0,05 mm
Vippratio: 1.5

Tips på kam och alutoppar mottages gärna! :idea: 8)
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Hjälp mig här att välja kam och toppar, jag hoppas kunna ta en tripp till USA på jobbets bekostnad framöver...

Toppackningarna som jag har ska vara ca .044 tum tjocka i monterat skick. ...kan misstänka att det ska vara .041 (Victor Reinz kit)

Mvh. Janne :?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag är ju väldigt nöjd med mina Trick Flow toppar men Edelbrock m.fl har ju liknande.
Jag har rullkam, vet inte om du tänker ha det? men med en rullkam så undviker man lättare ventilsläpp = motorras. (Dvs inga hydrauliska lyftare som börjar pumpa när hornen växer ut)

Du bör ha ca 64 cc i förbränningsrums stl då hamnar du på ca 10,08 i statiskt komp förhållande. Med de värden som jag tror att du har??

Sedan är det kamens insugs öppningstid som avgör hur körbar din motor blir.
Se till att hamna på 8,2-8,5 någonstans i dyn komp.
Dyn komp under 8 ger en seg motor, går du upp emot 9 i dyn komp så riskerar du spikningar och det tål definitivt inte dina hyp kolvar.

Här beräknar du kompet, notera att det är dynamiska kompet som avgör din motors egenskaper..
http://kb-silvolite.com/calc.php?action=comp
Decimalkommat skall vara en punkt . ej komma.

Smallblock motorer vill ha så högt lyft som möjligt, gärna över 0,5"
Jag skulle titta på Comp Cams Magnum eller Extrem energy serier.
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

...snabbuppdatering:

Har monterat tillbaks framvagnen:
Bild

...och målat blocket:
Bild
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Wow!
Nu börjar det att likna nåt!

Hur många år har du hållit på ?
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

gbak skrev:Wow!
Nu börjar det att likna nåt!

Hur många år har du hållit på ?
Hehe! :lol: ...första inlägget skrivet: Mån Dec 27, 2004 7:44
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Bra framsteg att få den rullande i alla fall. Kämpa på bara!

/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Tjenare alla corvettediggare! 8) :lol:

Ser att det är ett tag sedan jag skrivit något här, så här kommer en uppdatering igen...

Frågade om råd hos CNC, där jag köpte kolvarna, om vad jag skulle välja för toppar och kam för att möta mina önskemål om bottenvrid hellre än topphästar.
Tog hjälp av en arbetskompis (Samma kille som hjälpte mig med svetsningen av ramen. http://www.norberg-racing.com/) ...att titta på om föreslagna toppar och kam skulle bli något så när bra för min motor.

Vi kom ganska snabbt fram till att budet jag fick från Motorslip om att mitt block var deckat, som i sin tur låg till grund för att jag köpte kolvar med -12cc i förbränningsrummet gjorde att kompressionsförhållandet vart väldigt mesigt, nu när vi vet att blocket faktiskt inte var deckat.

Blocket fick åka tillbaks till Motorslip för deckning 0.35 mm så att kolvarna kommer att stanna ganska exakt jämns med block-kanten.

Har fått igen blocket och målat det igen. (Tvätten efter maskinbearbetningen var lite för tuff för första målningen.) :?

Gjorde sedan slag i saken och beställde kam, lyftare, toppar, oljetråg och en kabelmatta till motorutrymmet som var uppeldad.

Beställde alla delar till en bekant i Michigan och sitter just nu på hotelrummet i Orlando med familjen och väntar på leverans av 5 lådor till receptionen här! 8)

Frågan är nu bara hur jag ska lyckas få med mig allt på planet!? :lol:

Soliga Corvettehälsningar från Florida till alla er i garagen där hemma!
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

åker du amerikanskt bolag hela eller första sträckan kan du få med måååånga kilo. SAS och andra europeiska bolag lär ta rejält betalt för "överlast".

MN
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Fixa massor med bubbelplast då väskorna kastas omkring på trsp band mm.
Jag tog ju hem min vevaxel i resväskan med visst problem, skulle ha fixat trälåda om jag vetat hur den hanterades på vägen hem.

Fördela vikten mellan era väskor.
Max en väska får väga är 50 lbs, väger den mer blir det extra kostnad.
Jag tror kostnaden var ca $50 då min vev vägde 60 lbs.

Lycka till med packningen!
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re:

Inlägg av janbanan24 »

janbanan24 skrev: Här kommer några nya bilder...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Ny fråga angående kamdrivning:

Som man kan se på de gamla bilderna ovan så satt det lilla drevet i kamdrivningen åt rätt håll, med symbolerna frammåt och således med ursvarvningen för radien i veven bakåt.
Nu när jag ska återmontera samma kamdrivning på samma vev och block så kommer det stora drevet inte i linje med det lilla. Det är nästan hela tjockleken på "nållagret" som skiljer. (Nya kamaxeln kommer också för långt fram, nockarna hamnar inte ens i mitten av lyftarhålen!)
Jag trodde först att lilla drevet kanske satt åt andra hållet förut, så det hamnar längre fram, eller möjligen att man inte hade tryckt det ända längst in på veven, men det borde väl ha blivit intryckt av svängningsdämparen senare ändå!?
Det satt inga shims bakom lilla drevet och jag ser ingen tydlig snedslitning av kugghjulen.

What gives?!?
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

Jag har efter viss möda och värk kommit fram till det läget att drev och kedja passar perfekt men min nya kam slår tyvärr ihop med storändan av 350-stakarna.

...vet inte vilken väg jag ska gå, om jag ska börja slipa på stakar och bultar i min redan balanserade rotation eller om jag ska "hiva" min nya kam och lyftare för att köpa en ny kam med mindre diameter!?

Några förslag!? :(
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ajajaj!
Så här i efterhand är det lätt att vara klok!

Vad är det för kam du har köpt?
Hur mycket måste du slipa bort på stakarna?

Jag slipade bort en bit på ytterhörnen på flera av mina stakar dock innan balansering.
Det blev väl kanske ett halvt gram max på de stakar som jag tog mest på så min gissning är att det spelar troligen ingen större roll när det är fråga om balans.
Det är ett större problem att du försvagar staken, görs det på rätt sätt och om det bara är mindre faser du blir tvungen att göra så bör det funka.

Notera att jag är en glad amatör när det gäller att avlägsna material från stakar, så du bör nog fråga något proffs som kan bekräfta mina tankar innan du kör igång.

Du kan ju ställa om kamen 4* också så du får mindre att fila!

Här ser du en av mina fasade stakar, ca 4-5 mm fasade jag som mest.
http://i236.photobucket.com/albums/ff28 ... /stake.jpg
(Funkar visst inte att länka till en bild...????)
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Tack för bild-hjälpen!

Jag tycker det är väldigt svårt att se hur "mycket" det krockar. ..man skulle vilja få in huvudet i loppet, men jag har för liten motor för det! :lol:

Om jag skulle slipa mina stakar i samma vinkel som du verkar ha slipat på den bilden så skulle "huvudet" på bulten sticka ut. Jag har väl högst 2 mm material som sticker ut utanför bultskallen.

Kammen är en vanlig Comp cam flat tappet med hyudraliska lyftare. Har provat att ställa kammen både 4 grader framåt och bakåt utan någon påtaglig förbättring, men jag kan som sagt inte komma åt att se var det tar i.

Värt att nämnas är väl också att jag bara provat med kolv ett och två i, men de borde väl representera även de resterande stakarna och kolvarna!? ...motorn gick runt utan krock med enbart stake ett i, men stake 2 gick inte varvet runt. :cry:

Får väl montera ur 2an och kolla kolv ventil-frigången på ettan innan man gör nått mer, så jag vet om jag får problem där också! :|
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Om du läser min gamla 383 tråd så hittar du en del tips där.
Här står det lite om just kollisionerna som jag hade, (bilderna är tyvärr flyttade från servern som jag laddade upp dem på)
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 0&start=60

Det är inte alls säkert att alla stakarna kolliderar, några går säkert fria.
Sätt 1mm tejp på alla kamaxel loberna och lägg på någon form av märkfärg på tapen sedan är det "bara" att vrida runt motorn och fila stake efter stake där märkfärgen sitter.
Du bör väl ha ungefär 0,8-1mm spel som minsta avstånd mellan stake och kam för att vara säker på att det ej blir kollision vid höga varvtal.

Jag köpte "capscrews" till stakarna för att få en skalle som är så liten som möjligt annars är det risk att skallen går emot blocket/kamen och skruvskallen skall man nog inte justera.
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Bra tips med tejp och färg! ...funderade på hur jag skulle kunna kontrollera att man får tillräcklig frigång!

Har snackat med CNC, där jag köpte de flesta delarna, och de säger att jag max kommer att behöva slipa bort ett gram på hela rotationen och att det inte är något att oroa sig för.

Ringde Motorslip, och han sa samma sak. Amerikanarna bryr sig tydligen inte om balansen skiljer under 2 gram plus att ingen verkar ha full koll på hur måga gram olja man ska räkna med, allt mellan 4 och 16 gram olja hade han hört, och nu är min balans lagd på 0 med 9 gram olja.

... så om jag slipar av ett gram stål borde ju inte ha någon sexuell betydelse!? ...ska ju bara varva typ 5500! :D
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Verkade lite deprimerande för dig där ett tag men det verkar lösa sig.
Skönt :)
Var själv orolig med hur noggrann man ska vara med balanseringen.
Fick byta ut alla kolvar på mitt balanserade paket, Slipade in kolvarna efter varandra men kolvbultarna skilde en hel del. Så balansen är inte perfekt.
Det verkade funka. Varvar 7500 på banan. Det är dock bara en nödlösning tills jag får nya kolvar.
Tyvärr har 8:ans cyl ingen kompression längre.
Misstänker krökta stötstänger men har inte hunnit plocka isär motorn ännu. Kanske får en chock.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Uppdatering av december-januari i Florida och garaget:

Jag hade ju beställt en del motordelar till en bekant i USA medan dollarn var runt 7:- och vi hittade en sistaminutenresa till Florida i December, så det vart till att kombinera nytta med nöje så att säga...

Hyrbilen på plats var tyvärr en tråkig Kia, jag hade hoppats på den här istället...
Bild

Sprang på en modern vette med samma "grafik" som mitt gamla lik också! :D
Bild

En av dagarna besökte vi Rogers Corvette i Orlando. Han hade en hel del bilar på lager!
Bild

Inte så många C3:or dock, fastnade lite för denna -69 som var i rätt bra skick förutom lite plastskador i häcken, en ägare sedan 1975, 350cui orginalmotorn och de begärde $12900 oprutat.
Bild

Sen damp det ner 5 TUNGA kartonger på hotellrummet...
Bild

Toppar, kam, lyftare, vippor, oljetråg, oljepump, pick-up och två kabelmattor. Trots allt gick det vägen utan böter för övervikt vid incheckning. Jag hade en topp och oljetråget i en gammal hård resväska, där ena handtaget lossnade (!) när jag skulle lyfta in väskan i bilen. Tjejen vid incheckningen fick be om hjälp för att få upp väskan på transportbandet, men ingen extra avgift och allt kom hem oskadat! ...så tur har jag nog aldrig haft förut!?
Bild

Väl hemma så var det dags att rensa alla gängor i blocket, tror jag räknade till 103 hål!
Bild

Provmontering av oljepump och pick-up, och tro det eller ej, dessa amerikanska eftermarknadsprylar passade inte ihop fastän de var köpta som ett kit! :lol:
Bild

Bakersta oljekanalen fick slipas upp lite för att hålet skulle lina upp med hålet i lagret.
Bild

Filade in kolvringsgapen.
Bild

Provmontering av kam och drivning.
Bild

Problem med att "shouldern" på vissa stakar tog i kammen.
Bild

Fick fila lite på kanten och testa med fem lager silvertejp för att kontrollera att jag fick en mm frigång.
Bild

Här är staken jag fick fila mest på. Otroligt nog så var det många stakar som gick fria även utan filning, så jag tror gubben på Motorslip hade rätt: Jag filade förmodligen bort mindre än ett gram totalt, min rotation var balanserad till "noll", jänkarna bryr sig inte om skillnader under 2 gram och alla räknar olika vikt på hur mycket oljan väger, så det känns bra fortfarande!
Bild

...nu håller jag på med graderingen av kammen och frigångsmätningen mellan ventiler och kolvtopparna, men dom bilderna kommer i mars!
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

janbanan24, ser bra ut det där, jag är fortfarande imponerad över ditt tålamod !

Bra kämpat, kommer nog att kännas otroligt bra när du får rulla ut gamla Bettan och testa henne !

Mvh/Hagge
//Hagge
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Månadens uppdatering kommer här:

Testmonteringen fortsatte med gradering av kammen. Den visade sig ha sina 4 graders advance ingjuten i kammen så ICL hamnade på 106 grader när jag monterade kamdrivningen "som orginal".
Bild

Mätte med indikatorklocka så att maxlyftet stämde mot kam-kortet.
Bild

Sen var det dags att provmontera de nya aluminiumtopparna från AFR...
Bild

...och dit med vippor, lyftare (solida för detta ändamål) och stötstänger.
Bild

Modelleran på kolvtoppen visade att ventilerna aldrig kommer att hamna speciellt nära kolvtoppen. (Det var ca 5mm frigång som man ser här!)
Bild

Sen började slutmonteringen! Vevaxeln hade jag redan dragit fast för sista gången inför testmonteringen, men här är enda bilden från monteringen av kolvar med kolvringar på:
Bild

...i April kommer en uppdatering igen, hoppas jag!
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Med den där motorn så kan du snart börja titta efter nya däck, då du inte kommer att få ner kraften i marken!
Fast det är ju ett ganska angenämt problem :D

Vad blev det för kam?
Vad räknar du med att få ut för effekt när du är klar?
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Tack för de uppmuntrande orden!
:mrgreen: ...jag hoppas att jag får problem med fästet!

Det vart en 12-242-2 COMP Cams Xtreme Energy Hydraulic Flat Tappet Kam och CNC:s alu-rockers med 1:6 i ratio.

Om jag knappat in alla siffror korrekt i mitt "Desktop Dyno" och mot bättre vetande kör med mitt enplans insug (Torker II) ...för att rymmas under orginalhuven, så ska jag rent teoretiskt på svänghjulet ha 434 HP vid 5500 Rpm och 472 ft-lb vid 4000 Rpm.

...jag hoppas komma i närheten av det istället för ett spektakulärt jätteras! :shock:
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Håller på och städar i motorutrymmet...

Vad är detta?

Bild

Verkar vara kopplad till hastighetsmätaren, så jag gissar att det har med Cruise Controllen att göra?

...fast det sitter inte kablar eller vacumslangar i alla anslutningar, så jag undrar om man bara kan ta bort allt vacum och el som sitter kopplat till den om man inte tänker ha farthållaren i bruk?
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

...det där verkar vara nån farthållarenhet! Den sitter i vänster framskärm och förrutom hastighetsmätarwiren som satt kopplad till den så var det kablar och slangar som var kopplade till bromslyse-kontakten.
...stora avbitaren kom fram och rensade bort en massa slang och kabel som inte fyllde någon uppgift längre! 8) :shock:

Ni som fifflat med vacum tidigare kan väl guida mig här?

Bild

0 är ju slangändan som sitter mot insuget.
1 sitter alltså mellan isug och broms-vacum-burken. Vad är "1"?
2 är slangen till vacumtanken i fronten.
3 är vad?
4 ...är 3 och 4 förgreningar med backventiler??? Från 4 går i alla fall slangarna från ljusknappen i kupén till ventilerna i fronten som styr "ögonlocken".
5 är alltså styrsignalen till "ögonlocken". (...som drivs av vacum från tanken i fronten ... nr:2) Ja, pilen kanske borde gå åt andra hållet...
Mellan 4 och 6 verkar det vara någon slags rund "mellanbehållare" för vacum till AC eller ventilation, eller? ...kan man inte ta bort den?

Hoppas någon av er kan hjälpa!
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Don Tomaso »

Hej!

Svarar på det jag tror jag vet, har ju en 69:a själv så det ser inte riktigt likadant ut.

1 är ett filter för att skydda bromsservot skulle jag gissa på, går bra att använda ett vanligt bensinfilter..

3 är en backventil, brukar man få byta.

4 är nog bara en förgrening, sedan vet jag inte mer. Jag har inte runda "kulan" i min.

Har du försökt få fram ett vakumschema till 79:an ?, jag har bara till 68-72 men det borde finnas någon här som har ett.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Har bara hittat detta schema, och det verkar stämma med "nyare" C3:ors vacumsystem, inklusive min, men själva AC-vacumet är ju liksom inte med! :?

Någon som har enn sån där vacumboll, som jag, i sin bil?

Bild
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

har en liknade boll på min -84 och där används den till farthållare för att hålla ett jämnt vaccum till denna.

MN
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Här kommer en liten uppdatering av vad som hände i Mars månad:

Slutmonterade kam och kamdrivning, blästrade, målade och monterade kamkedjeskyddet och en ny fin, kromad tändskala som klarade 8" svängningsdämpare. Den gamla var bara bortkapad från första gången man strokade motorn. (...och gick från intern balansering till extern. 350 till 400-vev och 7" till 8" svängningsdämpare.)
Bild

Nu börjar det vara dags att snygga till i motorutrymmet också! Här kommer två före-bilder på bak och fram-ändan av detta:
Bild
Bild

Som jag nämde tidigare så hade jag en del funderingar över denna pryl:
Bild

Men när jag började kolla upp slangar och kablar så dök det upp tokigheter som denna:
Bild
...en vacumslang med en massa kabel påtejpad, som var kopplat till den tidigare nämnda cruiscontrol-enheten och vid bromspedalen och säkringsdosan var det mesta avklippt, så jag såg ingen anledning till att spara skiten! Det verkade inte var inkopplat och verkar inte fylla någon uppgift längre.

Tejpade upp kabelmattan för vänstra sidan av motorrummet på golvet för att byta ut skadade och skarvade kablar. (Kabelmattan för höger sida har jag köpt ny.)
Bild

"Boll 6" från tidigare inlägg tog jag bort då den bara var ful och endast verkade ha som uppgift att hålla vacum till AC-styrningen. ...jag brukar inte ändra AC reglagen samtidigt som jag håller full gas så man kan väl vänta på reaktion från systemet tills vacum byggts upp igen!?

När jag började rensa i elsystemet i motorutrymmet så hamnade jag ganska snart i cupén också! Här fanns det en herrans massa oinkopplad el också! Det var larm, stereo och avstörningsdosor om vart annat! ...tror jag lättade bilen med två kilo på alla kablar och lådor som bara låg och skräpade där bakom instrumentbrädan!
Bild

...ibland fick jag lov att lägga mig med huvet på bromspedalen också! :shock: :lol:
Bild

Slutmonterade de nya topparna, här är en liten "detaljstudie":
Bild

Sen var det Swap Meet på Nailheads-garaget här i Umeå, så då fick man gå dit och titta lite... Lyckades fånga denna tidiga vårblomma med mobilkameran:
Bild

Fortsatt kabelutrivning inne i bilen. Hittade en treledare som var grön, grå och vit som började från ett relä under armstödet i mitten av bilen och slutade i ett stort trassel under mattan i bakre regionerna!? Någon som vet vad det borde höra till?
Bild

Tillbaks i motorutrymmet så började jag bryta i nått konstigt påklistrat "guck" på värmepaketet:
Bild

...där under fanns ett ganska stort hål: (Som jag nu plastat igen med lite stadigare doningar än tidigare tejplösning! ...bilder kommer nästa månad!)
Bild

Uppe på denna del av värmepaketet sitter det en "mackapär" som fångade mitt intresse! Vad i hela friden är detta? ...någon form av temperaturavkänning eller?
Bild

Det sista som hände i Mars var att jag fick låna ett verktyg för att trycka på svängningsdämparen utan att behöva "klubba" dit den (Tack Jan-Åke!) ...och dra dit de nyblästrade och målade remhjulen:
Bild

Nu under april så hoppas jag få i motorn i bilen igen, men vi får väl se om det blir så...
Skriv svar