VettePartsSweden skrev:vette.se skrev:
1) Den självlärande funktionen är säkerligen tillräcklig vid de små effektökningar vi pratar om. Vid större effektökningar - vassare kam, kompressor etc. - räcker den inte, viist det håller jag helt med om.
2) Vid små effektförändringar spelar inte loggan på styrsystemet någon roll. Den adaptiva funktionen är i princip densamma - och kan korrigera för smärre ändringar som beror på kallluftsystem och headers alternativt förändring i temmperatur och lufttryck.
3) Jag tycker du skall vara lite försiktig med vad du säger om min kompetens. Minns väl killen som fick en vass kam monterad i sin C6, som du aldrig lyckades mappa korrekt, så han var tvungen att sälja bilen - "Det finns ingen mappningsfil för denna kam var din kommentar". Jasså du har laddat ner +200 standardmappar med lite justeringar, ok då vet vi. Jag skall snart köra min bil i en RotoTest, så får vi se vad jag har på bakhjulen utan mappning. Gissar cirka +30 hk med hjälp av det självlärande systemet. Då blir det bara 35 - 30 = 5 hk kvar för din kompletterande mappning - alltså inte värt pengarna.
Robert
1. Nej, om det fungerade skulle inte bilar som trots de körts en hel säsong smårycka vid låg last vid landsvägsfart. Bränsleförbrukningen går upp lite men märkbart. Dvs det självlärande fungerar inte fullt ut.
2. Fortfarande, Corvetten HAR INGET SYSTEM SOM ÄR ADAPTIVT VID FULLGAS - det skulle dock inte förvåna mig om Bosch har det.
3. Bilen med den kammen är fixad, problem finns det alltid. Jag sjunker dock inte så lågt så jag skriver vad kunder berättat efter att varit i ditt 'garage'.
Testen du ska göra är helt ointressant om du inte har en mätning gjord med bilen helt original på samma typ av dyno. Spridningen på en GM original bil är 15-20hk vilket gör det omöjligt att veta hur mycket delarna du skruvat på har gett, dessutom har du pillat med EFI live mappning på din bil vilket inte ger testen nån som helst trovärdighet.
Läs gärna vad Jake säger i C6 delen där samma ämne diskuteras, han har också varit med länge i det här gamet, eller se här
Jake skrev:
Det är i praktiken omöjligt att få en bra mapp med enbart smalbandslambda... det självlärda värdet kommer inte att vara mer än en kvalificerad gissning, dvs skit in skit ut. Visst funkar det utan mappning men körbarheten blir lidande på dellaster (som anders säger).
RaceLab.se /
Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email
info@racelab.se