Vad är nästa steg?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Vad är nästa steg?

Inlägg av VettePartsSweden »

Jerka skrev:Om man är beradd att lägga ut ca 50 000 på delar till sin bil så är det väl inte dyrt med 7000 för att den ska fungera bra :mrgreen:
Oavsett vad man tror om självlärande funktioner ..............

/Jerka
MEN, om det självlärande systemet klara anpassningen till 90% och motorn går fint - då är det pengar i sjön för mappningen, som man hellre lägger på tio fulltankningar.

Nästa som tänker mappa efter montering av kalluftsystem och headers - följ min testplan, så vi får klart besked om detta!

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av VettePartsSweden »

Conan999 skrev:Hmmmm, intressant diskussion det här. Har haft mycket funderingar på just mappning av bilen. Har dock ej gjort det än. Mappa eller ej är den stora frågan?

Robert: Blir spännande att se vad resultatet blir på dynon.
Roto Test mätning blir nog klar i slutet av mars - lite insnöat just nu...

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

VettePartsSweden skrev:
vette.se skrev: 1) Den självlärande funktionen är säkerligen tillräcklig vid de små effektökningar vi pratar om. Vid större effektökningar - vassare kam, kompressor etc. - räcker den inte, viist det håller jag helt med om.

2) Vid små effektförändringar spelar inte loggan på styrsystemet någon roll. Den adaptiva funktionen är i princip densamma - och kan korrigera för smärre ändringar som beror på kallluftsystem och headers alternativt förändring i temmperatur och lufttryck.

3) Jag tycker du skall vara lite försiktig med vad du säger om min kompetens. Minns väl killen som fick en vass kam monterad i sin C6, som du aldrig lyckades mappa korrekt, så han var tvungen att sälja bilen - "Det finns ingen mappningsfil för denna kam var din kommentar". Jasså du har laddat ner +200 standardmappar med lite justeringar, ok då vet vi. Jag skall snart köra min bil i en RotoTest, så får vi se vad jag har på bakhjulen utan mappning. Gissar cirka +30 hk med hjälp av det självlärande systemet. Då blir det bara 35 - 30 = 5 hk kvar för din kompletterande mappning - alltså inte värt pengarna.

Robert
1. Nej, om det fungerade skulle inte bilar som trots de körts en hel säsong smårycka vid låg last vid landsvägsfart. Bränsleförbrukningen går upp lite men märkbart. Dvs det självlärande fungerar inte fullt ut.
2. Fortfarande, Corvetten HAR INGET SYSTEM SOM ÄR ADAPTIVT VID FULLGAS - det skulle dock inte förvåna mig om Bosch har det.
3. Bilen med den kammen är fixad, problem finns det alltid. Jag sjunker dock inte så lågt så jag skriver vad kunder berättat efter att varit i ditt 'garage'.

Testen du ska göra är helt ointressant om du inte har en mätning gjord med bilen helt original på samma typ av dyno. Spridningen på en GM original bil är 15-20hk vilket gör det omöjligt att veta hur mycket delarna du skruvat på har gett, dessutom har du pillat med EFI live mappning på din bil vilket inte ger testen nån som helst trovärdighet.

Läs gärna vad Jake säger i C6 delen där samma ämne diskuteras, han har också varit med länge i det här gamet, eller se här
Jake skrev: Det är i praktiken omöjligt att få en bra mapp med enbart smalbandslambda... det självlärda värdet kommer inte att vara mer än en kvalificerad gissning, dvs skit in skit ut. Visst funkar det utan mappning men körbarheten blir lidande på dellaster (som anders säger).
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Hasse c5 »

Kollade på Top Gear igår där de pressade en standard Renault,
där de försökte pressa bantider med olika modifieringar.
De fick bygga om för ganska mycket pengar för att i verkligheten
få ner tiderna. Detta gäller nog även Corvette i högsta grad.
Min tidigare C4 var mycket påkostad och med en 383:a men
att få allt att stämma var inte helt enkelt. Så min konklusion
är att hellre lägga pengarna på att hålla bilen i toppskick, än
tro man kan krama ut några hästar till...resultatet blir kanske inte
alls vad man tror. Nagelbitande vid varje besiktning, obekvämt
avgasljud i kupén, osv..Detta gäller oss med nyare bilar. Har man
en äldre bil som inte omfattas av tex avgasregler så blir det betydligt enklare. För min del så räcker 350 hk alldeles perfekt !
Enduro
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Enduro »

Jag körde min C5 2002 med LG headers, X-pipa , corsa catback och Blackwing luftfilter utan mappning en kortare tid. Det var i alla fall tillräckligt länge för att ” Learning mode” gott och väl borde ha kompenserat inställningen. Jag hade en liten dipp (tvekan)i effektkurvan. Efter mappning försvann detta och bilen går nu helt perfekt. Jag tyckte utan att vara expert att bilen kändes lite snabbare efter mappning. Bilen gick 12,99 med ca:180km/h i slutfart under klubbmästerskapet på Mantorp 2009. Jag tror att det är snabbt för så här lite trim, dessutom med vanliga däck. Skall man vara ärlig så är jag nog inte så bra att köra heller :cry:

Jag vet inte om jag tillförde något, men jag är i alla fall nöjd med resultatet efter mappningen.

Erik
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jerka »

VettePartsSweden skrev:
Jerka skrev:Om man är beradd att lägga ut ca 50 000 på delar till sin bil så är det väl inte dyrt med 7000 för att den ska fungera bra :mrgreen:
Oavsett vad man tror om självlärande funktioner ..............

/Jerka
MEN, om det självlärande systemet klara anpassningen till 90% och motorn går fint - då är det pengar i sjön för mappningen, som man hellre lägger på tio fulltankningar.

Nästa som tänker mappa efter montering av kalluftsystem och headers - följ min testplan, så vi får klart besked om detta!

Robert

Det är upp till var och en vad man lägger sina pengar på .............
Själv tycker jag det är väl använda pengar att mappa bilen så den funkar till 100%
Och framföralt gasa för fullt utan att vara oroligt att den går för snålt
Mvh Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
TJ
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TJ »

Varför är det så dyrt att mappa bilen? 7.800:-? Nån?
Black Sweet Beast '04 Coupé
http://www.garaget.org/TJ
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

TJ skrev:Varför är det så dyrt att mappa bilen? 7.800:-? Nån?
1. Dyno, 2miljoner. Det blir 52 mappningar per år i 5 år för att bara täcka inköpskostnaden. Sen har vi driftskostnader.
2. Tiden (heldag för fullständig mappning)
3. Kunnandet
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Det går även att mappa på väg, men då med moderat effekt... En lång uppförsbacke typ åby, läggesta eller jönköping och plattan i mattan, men det får inte spinna för då blir det pankaka... Men då den mappningskunnige perssonen och bilen måste ta sig till backen så drar tiden iväg.

Justja, det är RUSKIGT tidsödande att mappa dellast, biltillverkarna lägger ner många ingengörsår för varje motor i varje bilmodell med höghöjdskörning, värme och vinter körning. + mängder (100tals) med provceller och helbilsdynos...
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
TJ
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TJ »

vette.se skrev:
1. Dyno, 2miljoner. Det blir 52 mappningar per år i 5 år för att bara täcka inköpskostnaden. Sen har vi driftskostnader.
2. Tiden (heldag för fullständig mappning)
3. Kunnandet

Då är det inte så konstigt! Hade ingen aning att Dyno kostar så mycket! Respekt!

/TJ.
Black Sweet Beast '04 Coupé
http://www.garaget.org/TJ
Skriv svar