Sida 2 av 2

Re: lufttryck när man bytt däck?

Postat: ons jun 16, 2010 16:34
av 745
obbe88 skrev:nästa problem nu efter hittat ett lyckat tryck är dessa j*vla spåriga vägar
Prova med smalare hjul :wink:
Skoja bara :D (fast det blir mindre spårigt) men skönhetsrådet säger nej till smalare än standard.

Re: lufttryck när man bytt däck?

Postat: ons jun 16, 2010 18:00
av Max M
Spåriga vägar....beror b.l.a. på att vi betalar för lite skatt på vägar och det bränsle vi förbrukar. :roll: Blir inga pengar över till asfalt.
// Max
OT...förlåt!

Re: lufttryck när man bytt däck?

Postat: tor jun 17, 2010 20:13
av Corinthian
745 skrev:Prova med 40 profil nästa gång du köper däck, 25 profil sväljer inte ojämnheter lika bra vilket resulterar i sämre grepp m.m.
Väghållningen är inte så beroende av profilen på däcket utan där är det mer hjulinställningar som spelar roll (toe, camber etc.)
Jag har ju 30-R19 & 25-R20 på min och var snabbaste bil med gatdäck på första tävlingen på Mantorp för några veckor sedan... 0.5 sekund långsammare än tex Motander som har 200-250hk mer & R-däck...
Ojämnheter bör ju hanteras av stötdämparna och deras returdämpning mm och inte av gummit, i min mening.

Å andra sidan så kör man helst lite högre profil på 18" (F1 kör väl 13"?) för racing.. för det blir bättre grepp i kurvorna om däcksidorna flexar lite i sidled... därför är EMT däcken så dåliga... för hårda däcksidor (samt onödigt hög vikt)

Lufttrycket ska ju va det GM rekommenderar, oavsett profil! 2.1bar i C6 fallet.
På bana kör jag 1.8-1.9... då blir det 2.2-2.3 när däcken kommit upp i temp...
R-Däck ska ha ännu lägre tryck för maximalt grepp.

Re: lufttryck när man bytt däck?

Postat: fre jun 18, 2010 13:49
av 745
GRATTIS :!: till dina tider Motander m.fl. är ju inte att leka med :twisted:

Som vi båda vet är det många parametrar som ska stämma ihop för att få den optimala väghållningen. Du har erfarenhet av utav set-up utav Corvette för bankörning och jag har efter att ha följt ett Carrera Cup team på nära håll sett hur små justeringar av fjädring, dämpning, returdämpning, krängare, vingvinkel, lufttryck & hjulvinklar kan påverka bilen.
Men som tur är det enhetsdäck som gäller vilket jag tycker är bra eftersom det annars skulle krävas mycket pengar/tid för att hitta den optimala kombinationen.

Men gäller inte följande för däcken :?:
Om trycket är för lågt eller profilen är för hög.
Bilen känns instabil och flyter runt lite hur som helst.
Om trycket är för högt eller profilen för låg flexar(fjädrar) däcket för lite.
Bilen känns instabil och flyter runt lite hur som helst, P.G.A. att däcket har dålig kontakt med vägbanan då det hela tiden balanserar på div. förhöjningar som det ej kan svälja.

Är det inte så att de flesta tillverkare av "sportiga" gatbilar och dom som kör bana för det mesta brukar välja en profil runt 40 :?:
Och om man kör på ojämnare vägar än vad vad profilen är vald efter ska man då inte välja en högre profil :?:

Ha det bra :D

Re: lufttryck när man bytt däck?

Postat: mån jun 21, 2010 0:29
av Corinthian
745 skrev:Är det inte så att de flesta tillverkare av "sportiga" gatbilar och dom som kör bana för det mesta brukar välja en profil runt 40 :?:
Jag tror nod att på vanliga däcksbredder (245-285) kan man nog ha 40-profil... men på Corvette, Viper m.fl, med bredder på 325-345 blir 40-profil för högt.
Toyos 335-18 däck har profil på 30...

Re: lufttryck när man bytt däck?

Postat: mån jun 21, 2010 14:05
av 745
Corinthian skrev: Toyos 335-18 däck har profil på 30...
Är den dimensionen något som du rekommenderar på spåriga :evil: svenska vägar :?:

Re: lufttryck när man bytt däck?

Postat: mån jun 21, 2010 14:14
av Corinthian
745 skrev:Är den dimensionen något som du rekommenderar på spåriga :evil: svenska vägar :?:
Absolut!

335/30-18 har ju samma profil (10mm) som 245/40-18 (9.8mm)
Känns som att däckstillverkarna kan det där bäst... o det finns ju knappt några däck med 40-profil i bredder över 275

Re: lufttryck när man bytt däck?

Postat: mån jun 21, 2010 15:02
av 745
OK, Jag ger mig :(
Jag trodde att det skulle spåra för mycket med tanke på däcksbredden, på våra svenska vägar (potatisåkrar) men du har mer erfarenhet än mig 8)
Att man inte tillverkar däck med högre profil i dom bredderna trodde jag berodde på att dom var till bilar avsedda att köra på bättre vägar.
För den som är intresserad finns mer teori och även några ord om Speedlab Corvetten här http://hem.passagen.se/hemipanter/, trivsam läsning :D
Jag kan rekommendera väghållningsboken för den som vill läsa mer :wink:

Re: lufttryck när man bytt däck?

Postat: mån jun 21, 2010 15:45
av Corinthian
745 skrev:Jag trodde att det skulle spåra för mycket med tanke på däcksbredden, på våra svenska vägar (potatisåkrar) men du har mer erfarenhet än mig 8)
Jag kan mycket väl ha fel... vet dock att hur bilen spårar beror på camber/toe/caster-inställningarna...
Anders (vette.se) skrev i en denna tråd: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ter#p68836
…hur man bör göra för tillmötesgå olika behov (sportig - aktiv körning alt. cruising - oaktiv körning)

Re: lufttryck när man bytt däck?

Postat: mån jun 21, 2010 15:57
av 745
Antar att du känner till den här http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp om inte varsågod :D

Re: lufttryck när man bytt däck?

Postat: sön jul 04, 2010 21:59
av 427cobra
427cobra skrev: Bytte själv från orginal "run flat" däck till Michelin Pilot Sport förra veckan. Har bara åkt några mil ännu och är helnöjd. Lägre ljudnivå, spårar inte så mycket och går mjukare över ojämnheter i vägen. :D
Nu har jag åkt en bit över 100 mil på Pilot Sport däcken och mina första intryck har bara förstärkts. Bilen går mycket stabilare, är mindre spårkänslig och däcken bullrar mindre. :D Aldrig mer "run crap" däck...