Lars Jakobsson skrev:
Ingen orginal Corvette är speciellt upphetsande, dom behöver både sterodier och hårdvara innan det börjar bli skoj.
Vad jag sett på klubbens körningar har merparten varit skruvade på nått sätt.
Låter väldigt konstigt att inte nån av dom skulle vara intresserade av en cup.
Sen har jag väldigt svårt att se varför man ska anpassa sig till ett så tråkigt upplägg som sbf, dom har förstört väldigt mycket inom dragracingen med.
Håll eran orginal klass, med erat fina reglemente så kan ni ha en "rolig" klass där man tillåter betydligt mer. Kan inte vara speciellt svårt att göra det rättvist när man kan göra det inom dragracing.
Lars, skall vi överhuvudtaget kunna tävla med våra Corvetter?
CCS är ansluten till SBF, vilket innebär ett visst förhållningssätt.
Jag håller med om att SBF är en koloss men skall klubben gå ur SBF för att kunna tillfredställa ett fåtal på banracingsidan?
Vi beskriver en vad vi tror blir en fungerande modell för klubbserie för CCS
inom SBF ramar som både passar den större medlemsmassan inom CCS samt CCS/CCSR ekonomi.
Huvudsyftet och utgångspunkten i Klass 2 &3 är alla deltagande bilar skall ha liknande förutsättningar och av den anledningen (och omständigheter kopplat till SBF) så vill vi hålla igen trimning och dess fördyrande följdeffekter vilket omedelbart höjer instegströskeln för debutanter. Samtidigt vill vi inte utesluta dem som har pillat i motorn (bytt en kam, förgasare osv), reglementet är bara ett instrument för att få dessa till en jämbördigt acceptabel nivå.
För detta specifika reglemente väljer vi alltså att utgå från bredden av Corvetteägarna, inte främst de betydligt färre antal som har plöjt ner 100 000-tals kronor i sin bil (och då främst i motortrim).
Bredden som jag sett på KM och liknande upplever jag inte är som den du beskriver utan av mer varierande karaktär där majoriteten lätt platsar inom föreslaget reglemente. Lite motormods, lite väghållning mm. I princip allihopa som inte kör överladdat.
För överladdade/"roliga bilar" motsvarande vad vi ser som Klass 1
Modifierad saknas f.n. reglemente, men jag kan som tidigare sagt bistå vid framtagande av ett sådant.
Ditt farhåga att det enbart blir en serie för original bilar stämmer inte, då det fortfarande finns utrymme för modifieringar tex väghållning, bromsar, vinge mm. Så även för modifierade motorer dock; så utjämnar vi förhållandet mellan de olika varianter som förekommer mellan olika omodifierade motorer och dem som trimmat, detta för att även dem som endast vill stoppa i nödvändiga säkerhetsdetaljer men inte är villiga till att satsa stora belopp ändå skall ha en reell chans att slåss om pallplaceringar inom en klass med jämbördiga motståndare.
Steroider är inte alls nödvändigt för att kunna rejsa, serien baseras på vikt/hk förhållande och körs på andra banor än tex Mantorp (som premierar mycket motoreffekt och som ofta används som en något enögd referens vid byggande av snabb bil), rattandets konst jämte effekten av bra vikt/hk premieras jämförelsevis i högre grad på övriga banor i Sverige.
Det skall vara kul tajt racing och samtidigt ekonomiskt hanterbart för den enskilde, det är klubbracing det!
Handen på hjärtat
Hur kul är det att köra med tex en standard C6Z06 mot tex 700-900hk bil som dessutom är lättare... egentligen?
Och tvärtom, hur kul är det att köra med en 700-900hk bil mot en tyngre standard C6Z06... egentligen?
Om man lyfter blicken utöver själva serien och föreslagna reglemente så krävs ett allmänt ställningstagande både från CCS sida och enskild deltagare till försäkrings- och ansvarsfrågan samt kostnads- och engagemangsfrågan inför att genomföra en tävling eller serie.
Det är väldigt dyrt och arbetskrävande att hyra bana och anordna en tävling, för att inte tala om egenproducerad serie.
Fråga dem som är inblandade i KM.
Tänkt serie kommer inte heller att belasta klubben eller medel som är reserverade för klubbens alla olika racingaktiviteter, vilket är nog så viktigt.
*editerat*