Sida 2 av 6
Re: Corvette Cup?
Postat: mån dec 05, 2011 0:17
av 745
Ricky skrev:Framvagnen modofierad och ramen førstærkt. -Check.
Bakvagnen modifieras i vinter..
Størtbåge før sækerhet + att styva upp bakram i vinter..
Bromsar i vinter..
Byta Bilstein støtdæmparna mot jysterbara i vinter..
Då återstår bara att får hem en laddning bra dæck då.

Hoppsan
Då är du riktigt laddad, vore kul om vi kunde jmf med C4an i sommar

Re: Corvette Cup?
Postat: mån dec 05, 2011 0:26
av Ricky
Jag ær væl inte helt i box men detta finns det planer på att gøra iallafall..
Det vore kul att førsøka hænga på dig ett par varv.
//Ricky.
Re: Corvette Cup?
Postat: mån dec 05, 2011 12:05
av 745
Ricky skrev:Det vore kul att førsøka hænga på dig ett par varv.
//Ricky.
Det kan bli hur jämt & kul som helst
Hur mycket räknar du med att en konkurenskraftig oldie kommer att kosta
Vilka restriktioner har du tänkt dig för att inte kostnaderna ska stiga ytterligare

Re: Corvette Cup?
Postat: mån dec 05, 2011 22:10
av Ricky
745 skrev:
Det kan bli hur jämt & kul som helst
Hur mycket räknar du med att en konkurenskraftig oldie kommer att kosta
Vilka restriktioner har du tänkt dig för att inte kostnaderna ska stiga ytterligare

Låter kanonkul!!
Oj det var en svår fråga..
Konkurenskraftig? -I førhållande till vad..?
//Ricky.
Re: Corvette Cup?
Postat: tis dec 06, 2011 11:52
av Ralph
Mange_C5 skrev:C3 modellen tycks vara snabbare än vad ni påstår..
http://www.youtube.com/watch?v=JFkgg_4YnPE
Vet inte hur det är för er men filmsnutten väcker iallafall mitt sug inför kommande racingsäsong 2012.
Detta var Pekka Nyströms Corvette för några år sedan.
Kolla länken för mer info,
http://www.bilsport.se/news.php?id=36931
Jag hade förmånen att både se men ffa höra den live...på Knutstorp!!!
______________________
En cupfråga om regler, har kanske missat detta men kommer det att krävas båge/bur?
Re: Corvette Cup?
Postat: tis dec 06, 2011 14:15
av Mange_C5
Ralph skrev:Mange_C5 skrev:C3 modellen tycks vara snabbare än vad ni påstår..
http://www.youtube.com/watch?v=JFkgg_4YnPE
Vet inte hur det är för er men filmsnutten väcker iallafall mitt sug inför kommande racingsäsong 2012.
Detta var Pekka Nyströms Corvette för några år sedan.
Kolla länken för mer info,
http://www.bilsport.se/news.php?id=36931
Jag hade förmånen att både se men ffa höra den live...på Knutstorp!!!
______________________
En cupfråga om regler, har kanske missat detta men kommer det att krävas båge/bur?
Hej Ralph,
Det är inte mycket som kommer att krävas men båge är nödvändigt attribut för samtliga bilar (säkerhet).
Re: Corvette Cup?
Postat: fre dec 16, 2011 22:38
av Mange_C5
I väntan på att
utkast/förslag på reglemente kommer upp på hemsidan så kan man tjuvkika i länken nedan.
http://dl.dropbox.com/u/53634754/CCSR_Tekn...pdf
Reglementesförslaget skall läsas i kombination med SBF Sportvagnsreglemente (länken nedan) där
CCS reglementet har företräde.
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf
Vid tolkningsfrågor och andra frågeställningar mm så ställ frågan i denna tråden på forumet så att fler kan ta del, går naturligtvis också att maila/pm:a till mej.
//Magnus
Re: Corvette Cup?
Postat: lör dec 17, 2011 9:54
av Lars Jakobsson
Var finns reglerna för dom roliga bilarna?
Re: Corvette Cup?
Postat: lör dec 17, 2011 12:25
av Mange_C5
Lars Jakobsson skrev:Var finns reglerna för dom roliga bilarna?
Lars, det var lite av en generisk fråga
Om definitionen ”roliga bilar” är hårt trimmade eller överladdade Corvetter med ett vikt/hk förhållande under 3,2 kg/hk så finns det ännu inget framtaget reglementesförslag och ingen med sådan bil har heller kontaktat mej (tex. C6Z06 är tänkt att kunna köras inom Klass 2), men jag är villig att bistå dem som är intresserade av ett sådant reglemente. Det finns ett par aspekter att ta hänsyn till:
1.SBF har för närvarande inget lämpligt reglemente som tillåter bilar med mindre än 2,5kg/hk (om man bortser tex. Superkart)
2.Fullbur krävs om man har lägre vikt/hk förhållande än 3,2
3.Det har av SBF tillsammans med banägarna påbörjats en översyn av klassificeringen av banor och vilka som tillåts köra var (bl.a vikt/hk förhållande, biltyp osv), vilket eventuellt kommer att ha effekten att trimmade corvetter begränsas från att köra på vissa banor (detta kan även påverka framtida trackdays då begränsningar i banlicenserna styr).
Ny klassificering planeras att implementeras
tidigast 2013 men innebörden är att om vi vill fortsätta köra med Corvetter på bana så måste vi alla börja eller vara beredd på att anpassa oss och då är Corvetter med överladdning liknande som du har, tyvärr en evolutionär återvändsgränd (om man tänker banracing).
Personligen så tycker jag att bl.a "banracing Oldies” är ”roliga bilar”

Re: Corvette Cup?
Postat: lör dec 17, 2011 20:16
av Mange_C5
Nu finns reglementeförslaget och bl.a påtänkt klassindelning uppe på CCS hemsida, se CCS Racing och sedan under fliken racing/regler.
Re: Corvette Cup?
Postat: sön dec 18, 2011 13:39
av Mange_C5
Många läsare men inga kommentarer på reglementesförslaget?

Re: Corvette Cup?
Postat: sön dec 18, 2011 16:50
av Bengt
Hur räknar ni in C6Z06 i klass 2 ?
Re: Corvette Cup?
Postat: sön dec 18, 2011 17:46
av Mange_C5
Bengt skrev:Hur räknar ni in C6Z06 i klass 2 ?
Med hjälp av restriktor på
omodiferad motor.
Vi siktar på att få ner effekten till liknande som standard LS3, vilket gör att C6Z06 kommer att få en rimlig vikt, jämfört med beräknad vikt på standard effektuppgift (505hk/512hk +10% för insprut och ABS blir 1782kg/1806kg och då utan soppa

)
Omodiferad och modifierad motor (6.20.1 och 6.20.2) är fortfarande under vidare utveckling och förändringar i text och innehåll kommer sannolikt att justeras/stuvas om inom kort.
Huvudsyftet är och har varit att alla bilar skall ha liknande förutsättningar och då med utgångspunkt från en helt original bil, att den intresserade hittar en klass som passar (ny likväl som gammal bil) och kostnader i form av trim enbart skall drabba den enskilde och alltså inte skapa ett behov hos övriga att följa efter.
Det är viktigt att understryka att restriktor och alternativa beräkningar som tillåter mindre modifieringar i utbyte mot bromspapper är en möjlighet som vi skapar och inte en rättighet.
Vi får nog räkna med vissa justeringar innan vi hittar hem, goda matematiker är därför välkomna att bidra till realistiska mått på restriktorer.
Re: Corvette Cup?
Postat: mån dec 19, 2011 14:38
av 745
Mange_C5 skrev:Lars Jakobsson skrev:Var finns reglerna för dom roliga bilarna?
jag är villig att bistå dem som är intresserade av ett sådant reglemente.
Låter som ett bra initiativ, hör av er om jag kan hjälpa till

Re: Corvette Cup?
Postat: mån dec 19, 2011 14:47
av 745
Mange_C5 skrev:Många läsare men inga kommentarer på reglementesförslaget?

Som vi alla vet är det många medlemmarna som läser

,men tyvärr är det få som skriver på forumet

Om fler skriver vad man tycker, vill & önskar skulle det bli roligare att läsa, dessutom har man en möjlighet att påverka.
Re: Corvette Cup?
Postat: mån dec 19, 2011 15:40
av Bengt
- CCSR rekommenderar att ovanstående utrustning helt eller delvis bytas mot utrustning som uppfyller SBF TR6 http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... 2011_1.pdf
Vid SBF sanktionerad träning/tävling med tidtagning på bana
- enligt SBF TR6 http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... 2011_1.pdf
Till att börja med så är länkarna till SBF felaktiga...
Re: Corvette Cup?
Postat: mån dec 19, 2011 20:36
av Mange_C5
Bengt, bra observation och skall naturligtvis rättas till.
En liten 2:a stjälper ett ibland svårläst reglemente skulle man kunna säja..
*edit*
Efter en snabb respons av webmaster Conny är rätt länk inlagd

Re: Corvette Cup?
Postat: ons dec 21, 2011 8:29
av Mange_C5
Motorer
Förslag på 4 alternativ att klassa in motorer:
1. Ej modifierad motor, helt enligt reg.papper och Sportvagnsreglementets definition på omodifierad motor.
2. Ej modifierad motor med restriktor i form av restriktorplatta i insug (1 alt.2 håls restriktor platta, kanske SIR?) för att justera ner omodifierad motors motoreffekt.
3. Beräknad effekt; beräkning enligt Sportvagnsreglementet
4 Beräknad effekt; Tillåta annan effektuppgift på motorer som är per Roadsport reglementets definition ”modifierad”, förutsatt att uppgiven effekt i motor verifieras i dokumentation från effekt mätning för korrekt vikt/hk förhållande för vald klass.
Kontentan av alternativen blir ungefär så här:
1. Enligt Sportvagnsreglementet för omodifierad motor
2. Alla O-modifierade (nya och gamla) KAN använda restriktor för att reducera sin effekt, i praktiken blir det LS7 (C6Z06) för att kunna köra i A och kanske dem som vill reducera för att passa i B tex LS1 och andra med ca 350hk motor.
3. välja modifierad och köra med Sportvagnsreglementets beräkningseffekt (funkar inte för LS7/C6Z06).
4. välja faktiskt effekt (ett kambyte, annan förgasare eller liknande gör ju inte att en motor når max beräknad effekt) men då mot uppvisande av dokumentation från effektmätning där motoreffekt motsvarar drivhjuls hk + 15%
Kommentarer?
Re: Corvette Cup?
Postat: tor dec 22, 2011 22:40
av Mange_C5
Om man utvecklar motoralternativen till en regeltext kan det se ut som följer.
Ej modifierade motorer
Observera tillägg klass 2 och 3:
Nedanstående tre alternativ är tillåtna som redovisning av effekt:
Alternativ 1: Sportvagnsreglementet, omodifierad motor
Alternativ 2: Restriktor i form av restriktorplatta i insug (1 håls restriktor platta alt SIR) för att justera ner omodifierad motors motoreffekt är tillåtet.
Alternativ 3: Effektmätning som alternativ till beräknad effekt för N/A motorer.
1.På motorer som är per Roadsport reglementets definition ”modifierad” tillåts annan effektuppgift än beräkningseffekt, förutsatt att uppgiven effekt i motor verifieras i dokumentation från effekt mätning för tävlandes korrekta vikt/hk förhållande för klass.
2.Restriktor som utjämnande metod är tillåten, redovisningskrav enligt punkt Tillämpning nedan
3.Effektmätning: Motoreffekt = drivhjuls hk + 15%
4.Vagndeklaration, praktisk tillämpning; Bilar redovisar uppmätt effekt samt lägger till övriga vikt/effektpåverkande tillägg.
Tillämpning restriktor (dvs. alternativ 2 och 3):
1.Restriktor skall säkerställa korrekt beräknat vikt/hk förhållande för klass.
Utformning och placering av enstaka inloppsrestriktor (SIR):
1.All matning av luft till motorn måste passera genom restriktor. Inga rör, slangar, ventiler eller liknande som innehåller eller tillåter luft att passera är tillåtet att gå in eller ut ur intag systemet efter restriktor.
2.Restriktor måste vara rund i formen. Den maximala innerdiametern för strypningen skall redovisas. Strypningens maximala innerdiameter måste upprätthållas under en minimilängd av 3mm. Restriktorns montering/placering i insugningssystem är valfri, men måste medge åtkomst för mätning. Det är acceptabelt att ha några mindre demonteringsmoment av luftintagssystemet för att ge åtkomst till mätning av restriktor.
Utformning och placering av restriktorplatta - en metallplatta genom vilken all motorns luft (och möjligen bränsle) till förbränningsrum måste passera. alla restriktorplattor uppfylla följande krav (mer än en platta kan krävas i vissa applikationer, varje skall uppfylla ställda krav):
1.Restriktorn ska göras från en platt stål- eller aluminium plåt av minst 1,5mm tjocklek
2.Hålet som all luft till motorn måste passera skall vara rund, centrerad i förhållande till spjällhusets hål eller förgasarens hål eller hål i insugskammarens infästning, ingen radiell fasning eller avfasning av hålet är tillåtet.
3.Restriktorplattan måste placeras mellan spjällhus eller förgasare och motorns insugsgrenrör/kammare.
4.En stål eller aluminium spacer inte mer än 7,5mm tjock kan placeras mellan spjällhuset eller förgasaren och restriktor för att möjliggöra fritt spelrum för spjäll. Hålet i spacer måste ha samma form och storlek som spjällhuset eller förgasarens fläns, inga radiell fasning eller avfasning av hålet är tillåtet.
5.Restriktorplattan skall monteras på bultar eller skruvar använda för fastsättning av spjällhus eller förgasare. Ingen rörelse av restriktorplattan skall vara möjlig när den är monterad.
Kontroll av restriktorplatta eller enstaka inloppsrestriktor (SIR):
1.Tätning av restriktor skall medföra att motorn stannar omedelbart. Eventuell kontroll ska utföras vid ett motorvarvtal på 2500 rpm.
2.Mätanordningen och strypningen skall ha liknande temperaturer när mätning görs
3.Inklassad restriktor inklusive måttuppgifter skall registreras hos Cup ansvarig styrgrupp och förses med ID.
Övrigt:
1.Om den beräknade grundeffekten uppenbarligen är felaktig förbehåller serieansvarig styrgrupp sig rätten i samråd med tävlingsorganisation att justera restriktor storlek till realistisk effekt.
Synpunkter, Kommentarer?
Re: Corvette Cup?
Postat: fre dec 23, 2011 9:57
av Jake
Tycker det ser mycket genomarbetat ut... Men tror även att det upplevs som komplext och krångligt i mångas ögon. Men det är ju något i den här stilen som behöves för att det skall bli rättvist

Re: Corvette Cup?
Postat: fre dec 23, 2011 13:36
av 745
Jake skrev:Tycker det ser mycket genomarbetat ut... Men tror även att det upplevs som komplext och krångligt i mångas ögon. Men det är ju något i den här stilen som behöves för att det skall bli rättvist

Jag vet att reglementet är genomarbetat och att det vid första anblicken kan verka krångligt

.
Men grundkonceptet är dock:
Det ska vara säkert & enkelt.
Det innebär i praktiken:
Ta valfri omodifierad bas Corvette, montera säkerhetsutrustning KLART
För att även de som har de mer extrema modellerna & ombyggda bilar ska kunna delta, gäller andra regler för dessa.
Re: Corvette Cup?
Postat: lör dec 24, 2011 0:45
av Mange_C5
Jake skrev:Tycker det ser mycket genomarbetat ut... Men tror även att det upplevs som komplext och krångligt i mångas ögon. Men det är ju något i den här stilen som behöves för att det skall bli rättvist

Det är inte så krångligt som det kanske först ser ut som.
Finns heller ingen anledning att stirra sig blind på teknisk utformning av restriktor och omständigheter kring en sådan om man inte skall använda restriktor.
Man väljer en av de fyra motoralternativen som verkar lämpligast för de förutsättningar man har. (Det fjärde är modifierad motor helt enligt roadsportreglerna).
Exempel 1: du har en C6Z06= för mycket hk i förhållande till vikt, sätt på en restriktor och saken är biff (går inte att vikta upp)
Exempel 2: Du har en helt standard LS 1:a. du kan då välja att välja att köra på alternativ 1(dvs roadsportreglementet, omodifierad) och ta eventuell övervikt för vad det är
eller som alternativ 2, stoppa i en restriktor och köra i B och ha mer gynnsamt vikt/hk och saken är biff.
Exempel 3: Du har en 5,7 liters med annan kam och annan förgasare med exempelvis 420 bänkade hk. Du kan då välja alernativ 3, redovisa effekt enligt papper och nödvändig vikt framgår, skulle bilen visa sig något för lätt så kan man vikta upp det som behövs (kanske räcker med att köra med full tank). Man kan naturligtvis också välja att sänka effekt för att istället möta vikten, stoppa då i en restriktor och mät på rullar eller rototest.
Eller välja modifierad (alternativ 4)och anpassa vikt till beräknad effekt och saken är biff.
Är man osäker på bilens vikt så får man ett bra hum på Transportstyrelsens våganläggningar, jag testade för skojs skull vågen som finns mellan Reftele och Värnamo och den var förvånansvärt exakt (smålänningarna vet kanske var den vågen finns). En bra början kan alltså vara att svänga förbi en sådan.
En praktisk lösning vid val av restriktorstorlek är att utnyttja laptimer och mäta vikt/hk via accelerationstester, bara att låna av någon och ut och testa ( detta kan/borde vara ett godtagbart alternativ att få fram rätt restriktorstorlek för dem som tänker strypa
omodifierade motorer om och utifall vi inte bestämmer oss för att använda fast storlek)
*editerat*
Re: Corvette Cup?
Postat: tor dec 29, 2011 13:48
av Mange_C5

Som orientering så har SBF i dagarna släppt nya tekniska regler för 2012. (länk på racingsidan är uppdaterad 2011-12-29)
Rekommenderar att läsa igenom vad som gäller framöver om ni tex skall köpa skyddsutrustning(hjälm, overall mm) då det finns lite nya instruktioner.
Röd text indikerar ny text
Finns också en ändring avseende dragöglor.
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... r-2012.pdf
Re: Corvette Cup?
Postat: lör dec 31, 2011 12:10
av pgstoy
Hej på er
Kanon att någon äntligen tar tag i detta
Jag ( Vi ) Önskar att detta nu blir verklighet
Gått Nytt Racing år
//
Peter Gustafsson

Re: Corvette Cup?
Postat: sön jan 01, 2012 15:19
av Lars Jakobsson
Mange_C5 skrev:Lars Jakobsson skrev:Var finns reglerna för dom roliga bilarna?
Lars, det var lite av en generisk fråga
Om definitionen ”roliga bilar” är hårt trimmade eller överladdade Corvetter med ett vikt/hk förhållande under 3,2 kg/hk så finns det ännu inget framtaget reglementesförslag och ingen med sådan bil har heller kontaktat mej (tex. C6Z06 är tänkt att kunna köras inom Klass 2), men jag är villig att bistå dem som är intresserade av ett sådant reglemente. Det finns ett par aspekter att ta hänsyn till:
1.SBF har för närvarande inget lämpligt reglemente som tillåter bilar med mindre än 2,5kg/hk (om man bortser tex. Superkart)
2.Fullbur krävs om man har lägre vikt/hk förhållande än 3,2
3.Det har av SBF tillsammans med banägarna påbörjats en översyn av klassificeringen av banor och vilka som tillåts köra var (bl.a vikt/hk förhållande, biltyp osv), vilket eventuellt kommer att ha effekten att trimmade corvetter begränsas från att köra på vissa banor (detta kan även påverka framtida trackdays då begränsningar i banlicenserna styr).
Ny klassificering planeras att implementeras
tidigast 2013 men innebörden är att om vi vill fortsätta köra med Corvetter på bana så måste vi alla börja eller vara beredd på att anpassa oss och då är Corvetter med överladdning liknande som du har, tyvärr en evolutionär återvändsgränd (om man tänker banracing).
Personligen så tycker jag att bl.a "banracing Oldies” är ”roliga bilar”

Ingen orginal Corvette är speciellt upphetsande, dom behöver både sterodier och hårdvara innan det börjar bli skoj.
Vad jag sett på klubbens körningar har merparten varit skruvade på nått sätt.
Låter väldigt konstigt att inte nån av dom skulle vara intresserade av en cup.
Sen har jag väldigt svårt att se varför man ska anpassa sig till ett så tråkigt upplägg som sbf, dom har förstört väldigt mycket inom dragracingen med.
Håll eran orginal klass, med erat fina reglemente så kan ni ha en "rolig" klass där man tillåter betydligt mer. Kan inte vara speciellt svårt att göra det rättvist när man kan göra det inom dragracing.
Re: Corvette Cup?
Postat: sön jan 01, 2012 17:35
av 745
Lars Jakobsson skrev:Ingen orginal Corvette är speciellt upphetsande, dom behöver både sterodier och hårdvara innan det börjar bli skoj.
Vad jag sett på klubbens körningar har merparten varit skruvade på nått sätt.
Låter väldigt konstigt att inte nån av dom skulle vara intresserade av en cup.
Sen har jag väldigt svårt att se varför man ska anpassa sig till ett så tråkigt upplägg som sbf, dom har förstört väldigt mycket inom dragracingen med.
Håll eran orginal klass, med erat fina reglemente så kan ni ha en "rolig" klass där man tillåter betydligt mer. Kan inte vara speciellt svårt att göra det rättvist när man kan göra det inom dragracing.
Vi bör börja med att tacka PG & Christer (Racefactory) som arrangerade en Corvette serie 2010 samt en bandag 2011
Tyvärr fick dom trots hårt arbete, satsa pengar ur egen ficka pga för dåligt intresse

.
Med detta upplägg blir det både enklare & billigare, än om vi skulle arrangera något i CCS regi.
Självklart vill vi gärna göra något motsvarande för dom som har för hög effekt för Corvette Cup, och jag tar tacksamt emot förslag på hur vi kan lösa det.
Re: Corvette Cup?
Postat: sön jan 01, 2012 18:11
av Mange_C5
Lars Jakobsson skrev:
Ingen orginal Corvette är speciellt upphetsande, dom behöver både sterodier och hårdvara innan det börjar bli skoj.
Vad jag sett på klubbens körningar har merparten varit skruvade på nått sätt.
Låter väldigt konstigt att inte nån av dom skulle vara intresserade av en cup.
Sen har jag väldigt svårt att se varför man ska anpassa sig till ett så tråkigt upplägg som sbf, dom har förstört väldigt mycket inom dragracingen med.
Håll eran orginal klass, med erat fina reglemente så kan ni ha en "rolig" klass där man tillåter betydligt mer. Kan inte vara speciellt svårt att göra det rättvist när man kan göra det inom dragracing.
Lars, skall vi överhuvudtaget kunna tävla med våra Corvetter?
CCS är ansluten till SBF, vilket innebär ett visst förhållningssätt.
Jag håller med om att SBF är en koloss men skall klubben gå ur SBF för att kunna tillfredställa ett fåtal på banracingsidan?
Vi beskriver en vad vi tror blir en fungerande modell för klubbserie för CCS
inom SBF ramar som både passar den större medlemsmassan inom CCS samt CCS/CCSR ekonomi.
Huvudsyftet och utgångspunkten i Klass 2 &3 är alla deltagande bilar skall ha liknande förutsättningar och av den anledningen (och omständigheter kopplat till SBF) så vill vi hålla igen trimning och dess fördyrande följdeffekter vilket omedelbart höjer instegströskeln för debutanter. Samtidigt vill vi inte utesluta dem som har pillat i motorn (bytt en kam, förgasare osv), reglementet är bara ett instrument för att få dessa till en jämbördigt acceptabel nivå.
För detta specifika reglemente väljer vi alltså att utgå från bredden av Corvetteägarna, inte främst de betydligt färre antal som har plöjt ner 100 000-tals kronor i sin bil (och då främst i motortrim).
Bredden som jag sett på KM och liknande upplever jag inte är som den du beskriver utan av mer varierande karaktär där majoriteten lätt platsar inom föreslaget reglemente. Lite motormods, lite väghållning mm. I princip allihopa som inte kör överladdat.
För överladdade/"roliga bilar" motsvarande vad vi ser som Klass 1
Modifierad saknas f.n. reglemente, men jag kan som tidigare sagt bistå vid framtagande av ett sådant.
Ditt farhåga att det enbart blir en serie för original bilar stämmer inte, då det fortfarande finns utrymme för modifieringar tex väghållning, bromsar, vinge mm. Så även för modifierade motorer dock; så utjämnar vi förhållandet mellan de olika varianter som förekommer mellan olika omodifierade motorer och dem som trimmat, detta för att även dem som endast vill stoppa i nödvändiga säkerhetsdetaljer men inte är villiga till att satsa stora belopp ändå skall ha en reell chans att slåss om pallplaceringar inom en klass med jämbördiga motståndare.
Steroider är inte alls nödvändigt för att kunna rejsa, serien baseras på vikt/hk förhållande och körs på andra banor än tex Mantorp (som premierar mycket motoreffekt och som ofta används som en något enögd referens vid byggande av snabb bil), rattandets konst jämte effekten av bra vikt/hk premieras jämförelsevis i högre grad på övriga banor i Sverige.
Det skall vara kul tajt racing och samtidigt ekonomiskt hanterbart för den enskilde, det är klubbracing det!
Handen på hjärtat
Hur kul är det att köra med tex en standard C6Z06 mot tex 700-900hk bil som dessutom är lättare... egentligen?
Och tvärtom, hur kul är det att köra med en 700-900hk bil mot en tyngre standard C6Z06... egentligen?
Om man lyfter blicken utöver själva serien och föreslagna reglemente så krävs ett allmänt ställningstagande både från CCS sida och enskild deltagare till försäkrings- och ansvarsfrågan samt kostnads- och engagemangsfrågan inför att genomföra en tävling eller serie.
Det är väldigt dyrt och arbetskrävande att hyra bana och anordna en tävling, för att inte tala om egenproducerad serie.
Fråga dem som är inblandade i KM.
Tänkt serie kommer inte heller att belasta klubben eller medel som är reserverade för klubbens alla olika racingaktiviteter, vilket är nog så viktigt.
*editerat*
Re: Corvette Cup?
Postat: sön jan 01, 2012 22:38
av Jake
Lars Jakobsson skrev:
Ingen orginal Corvette är speciellt upphetsande, dom behöver både sterodier och hårdvara innan det börjar bli skoj.
Vad jag sett på klubbens körningar har merparten varit skruvade på nått sätt.
Låter väldigt konstigt att inte nån av dom skulle vara intresserade av en cup.
Sen har jag väldigt svårt att se varför man ska anpassa sig till ett så tråkigt upplägg som sbf, dom har förstört väldigt mycket inom dragracingen med.
Håll eran orginal klass, med erat fina reglemente så kan ni ha en "rolig" klass där man tillåter betydligt mer. Kan inte vara speciellt svårt att göra det rättvist när man kan göra det inom dragracing.
Skulle väl gå att köra något ihop med nordic supercar? Här går det fort på riktigt

Men aspirerar man på att ha snabbaste vetten i sverige så har du väl redan vunnit den klassen.
http://www.nordicsupercar.com/news.php?id=142
Reglemente
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... Jm5Gh5e0Eg
Re: Corvette Cup?
Postat: mån jan 02, 2012 11:35
av 745
Bra tänkt (som vanligt

).
Nu gäller det att hitta NÅGON som vill tag i det här och hitta en serie där dom "roliga" bilarna är välkomna,
så får vi som har "tråkiga

" bilar köra Corvette Cup.
Tyvärr är Nordic Supercar nerlagt, men det finns fler serier och jag hjälper gärna till

Re: Corvette Cup?
Postat: mån jan 02, 2012 21:54
av Mange_C5
745 skrev:Bra tänkt (som vanligt

).
Nu gäller det att hitta NÅGON som vill tag i det här och hitta en serie där dom "roliga" bilarna är välkomna,
så får vi som har "tråkiga

" bilar köra Corvette Cup.
Tyvärr är Nordic Supercar nerlagt, men det finns fler serier och jag hjälper gärna till

Annat exempel som däremot körs årligen:
SSK seriens värstingklass, vikt/hk reglemente med fri trimning (ja det mesta i byggväg är fritt så länge det finns fullbur mm) och tillåter kompressor som då beräknas till 170 hk/L eller N/A med 2 ventiler/cyl= 100hk/L
Vikt/hk 2,2-3,19 för värsta gruppen. Fulltrimmad N/A V8 borde funka bra
http://www8.idrottonline.se/ImageVaultF ... ss%203.pdf