Elfläkt temp givare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av ssickan »

Jag vet inte vad det är för termostat som sitter i motorn. Den har suttit i bilen sen jag köpte den iaf.

Hur tillförlitliga är era vattentemp mätare/visare i instrumentbrädan i bilen?

I min bil sitter givaren till elfläkten nu instucken i kylaren så nära där den över kylaslangen som jag kan få den. Men enligt vattentemp mätaren/visaren i instrumentbrädan är där ingen större skillnad på värmen när jag flyttade elfläktsgivaren från undre till över kylar slangen. Ska dock tillägga att jag bara har haft möjlighet att köra bilen på tomgång och småkrypandes. så jag har inte fått någon "naturlig" kylning via fartvind utan bara med hjälp av fläkten.
1970 SB 350 Cupe
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av PG-son »

Hej ssickan!
Enligt instruktionsboken är 210 grader F är helt ok, under normal körning.
Nu verkar det som om du stått på tomgång en stund, det blir nog ungefär det samma.
Du har väl en tempgivare som är anpassad/avsedd för din bil, och bilens temperaturmätare?
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs ssickan

Du har väl inte satt givaren till fläkten för högt upp i kylaren? Det är en luftficka längst upp!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen

Glömde...
Tempmätaren kan ju vara 40 år gammal...
Försök och kolla tempen med någon pålitligare mätare! Ir kanske.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Ricky »

Håller med ang IR-termometer. :)

De kostar inte allvärldens med pengar, finns även på Biltema.

Exempel:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 260-17236/

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... ter-15278/

Då kan man enkelt mäta varsomhelst samt jämföra med mätaren i bilen.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av ssickan »

Kan vara så att vi har fått givaren för högt upp eller precis på gränsen. Ska kolla vätske nivån imorgon. Så enkla saker man inte tänker på ibland :)

Provade först med vanliga digitala inne/ute termometrar... Funkade inte så bra, de går bara upp till 70°C :/
Hittade dock en ugnstermometer som gick upp till 100°C.
Men jag vet inte riktigt hur tillförlitlig den var när jag körde in den i kylaren. Den verkade mest mäta luft tempen i princip. När fläkten startade så sjönk tempen drastiskt direkt med ca 20°C. Det verkar lite orimligt att vatten tempen skulle sjunka så mycket på typ 1 minut.

Fick sedan tag på en IR mätare. Men jag gjorde nog lite handhavande fel med den. När jag höll den på 40cm avstånd från övre kylarslang precis vid ingången till kylaren visade den runt 70°c. När jag istället höll den vid termostathuset visade den närmare 90°c.
Blir nog ett nytt försök imorgon. Ska fråga exakt hur jag ska mäta för att det ska bli rätt då.


Funderade på en annan sak innan idag med. Där var ju med ett relä i kitet för temp mätning och fläkt styrning. Undrar om det hade fungerat med en annan givare än den medföljande. Har nämligen en gängad givare i kylaren på samma sida som undre kylar slangen sitter.
Båda givarna har ju samma funktion. Att skapa en slutning när en viss temp uppnåtts och säga till relät att slå till fläkten.
Anledningen till att jag funderar på att prova den gängade är att den har ju direkt kontakt med vattnet vilket borde vara mer exakt. Den andra mäter ju mer hur varm metallen (eller luften mellan metallen) i kylaren blir.

Vad tror folk om detta?
1970 SB 350 Cupe
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Ricky »

Givaren MÅSTE ha kontakt med vattnet annars mäter den åt helsike. :)

Vad det gäller mätande med IR-termometer så mäter de bra på vissa material / ytor och sämre på andra.

Man kan göra ett skema över olika mätpunkter på motor, kylare och slangar och sedan jämföra skillnaderna på dessa punkter.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av PG-son »

Hej igen!
Vi tar det enligt Montessori principen.
Du har ett mätininstrument i bilen som visar vilken temperatur din motors vatten har.
Givaren sitter på/i motorn, och är i/skall vara i kontakt med kylarvattnet, placering kan antingen vara i ett topplock, eller i intake manifold (hur man nu översätter det). Från givaren går en kabel till tempmätaren i bilen. Givaren och tempmätaren måste vara anpassade till varandra, annars visas fel värde, därför måste du ha en givare som är avsedd/anpassad till din bil.
Om du installerar andra tempgivare, som inte är anpassade till bilens orginal tempmätare kommer inte rätt temperatur att visas i bilens tempmätare. Om du vill installera en tempgivare som skall starta en el- fläkt är det en annan historia. Det är fortfarande original tempgivaren som tillsammans med instrumentet i bilen som visar "rätt" temperatur.
Det verkar som om vi denna tråd pratar om olika givare.
Eller?
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Har du en givare som sluter vid fläkt start temperaturen så kan du använda den istället för den som följde med. det fungerar säkert bättre med en givare som är i kontakt med vattnet!
Men det kan säkert också fungera ok med den som sitter på utsidan om den är gjord för detta, men då måste den verkligen ligga dikt mot kylartanken! Skit eller färg emellan så funkar den inte och inte ovanför vattennivån.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen

Jag hoppas också att det är två olika givare!
Den till tempmätaren är analog och den till kylfläkten är digital.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av ssickan »

Hej.

Jag har kanske varit lite otydlig innan.
Temp givaren i motorn har jag inte ändrat eller bytat. Jag ville bara veta om den är tillförlitlig med tanke på att den har 40isch år på nacken.

Den andra temp givaren är en separat givare som enbart ska styra fläkten, av och på.
Denna givare ingick i ett kit jag köpte på BDS för just styrning av fläkt.

Jag ska ta med kameran till garaget idag och försöka dokumentera lite.
1970 SB 350 Cupe
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag trodde nog att det va så, bara kollade :wink:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av ssickan »

Sådär ja nu har vi fått det till att fungera som jag vill ha det.
Fläken går igång när temperaturen enligt mätartavlan i bilen närmar sig 200°F. Och den förblir däromkring vid nätt körning i industiområdet där vi har garage.
Vill minnas att tempen brukade ligga däromkring med orginal kylaruppsättnig.

Provad även med IR mätaren lite här o var. Fungerade inta alls på Alu kylaren, visade typ 30°c.
När vi mätte på den överkylarslangen där den är ansluten till kylaren så visade den runt 72°c
Och samtidigt visade den ca 65°c på den undre slangen.
Temperaturena lär ju inte stämma helt med verkligheten men det verkar ju iaf som det kyls ner lite =)


Magnum: Du slog huvudet på spiken vad det gäller den externa givaren i kylaren. Vätskenivån var nog precis under där vi hade placerat den. Därför Startade fläkten ganska sent.

Här kommer några bilder på hur det ser ut nu.
Ha i åtanke att all el sak göras om, detta är bara provesoriskt för att se så allt fungerar.
Men den visar ju placeringen för den externa tempgivaren. (Långt upp till höger) Ville ha den så nära inloppet för varmt vatten som möjligt.

Bild




Här sak jag få dit mitt relä och snygga till lite med kablar osv.

Bild



Nu vill jag bara ut o plåga den lite :D
Tack för alla tips o råd!
1970 SB 350 Cupe
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs ssickan

Så bra att det ordnat sig :D
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag monterade om mina elfläktgivare till övre kylarslang istället för den undre och nu har det uppstått ett litet nytt fenomen: Tydligen efter jag stängt av motorn så stiger det varmaste vattnet upp i kylarslangen och fläktarna snurrar länge efter motor avstängning sisådär 15 - 20 minuter, och efter den tiden så är själv kylaren snudd på djupfryst, vad göra? Köpa elvattenpump? Eller? någon som har ett bra förslag?
Ricky, ledsen jag glömde detta med att kolla temperaturer vid dom olika givar montagen! Ursäkta!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Ricky »

Jag tror inte du har något problem, på en standardbil stannar både fläkt och vattenpump då motorn stängs av utan att detta skadar något.

Kanske du ska koppla spänning till fläktarna via tändningslådet (rele så klart) så fläktarna slår av då du stänger av motorn om du vill spara ström i batteriet. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Nä, det kanske inte är något fel faktiskt, men jag tycker inte om att tempen stiger efter jag stängt av motorn, men det är helt säkert normalt, men ändå...
Montera ett tid relä som stänger av efter 5 minuter eller så?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Ricky »

Tycker det låter konstigt att din tempgivare/rele tillåter att fläktarna går så länge om nu kylaren uppenbarligen är kall..

Vid vilken temp ska fläktarna starta och vid vilken temp ska de stoppa?

Kan det vara så att relet "hänger"?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Ricky »

Har du inget expansioskärl till din kylare?

Kan du lägga in en överblickande bild av hur din installation ser ut?

Som visar framändan av motor, övre kylarslang, termostat till elfläktarna och kylaren osv.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Bild

Expantionskärl finnes, höger övre del av bilden.
Fläkt temp givarna sitter i övre kylslang ganska nära termostathuset.
Tempgivarna är Biltemas med en starttemp på 92 och 95 grader (vet dock inte stopptemp) och styr varsin fläkt.
Reläet är ett äkta Biltema dubbelrelä, men det är faktiskt inget fel på det, jag har provat det mer än en gång!
Det kan hända att jag satt givarna FÖR nära motorn!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Ricky »

Det ser ut som dina tempgivare sitter högre upp än motorn, är du säker på att du fått ur all luft ur slangens högsta punkt så att givarna ligger i kylvatten hela tiden och inte i en luftbubbla?

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Ricky

Jag har själv skrivit om detta i en annan tråd för inte så länge sedan och nu så kanske jag gjort samma misstag själv...
Jösses!
Nu ska jag ut och kolla om jag är så j-vla dum!
Men det borde väl inte bli varmare i en luftficka än i kylvattnet? Eller? Ånga?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Ricky »

Givaren fungerar inte om den inte har en bra kontakt med vattnet. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen

Jodå, det är fullt möjligt att det är en luftficka där givarna sitter...
Tror ta mej f-n att jag är dummare än snälltågets sista vagn!
Jag ska ändra på detta så får vi se!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Citerar mej själv min dumme f-n!
Det var till och med i denna tråden jag skrev detta!
magnum skrev:Hejs ssickan

Du har väl inte satt givaren till fläkten för högt upp i kylaren? Det är en luftficka längst upp!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Ricky »

Optimalt ska det inte vara någon luftficka i varken kylare eller kylarslang utan man ska fylla vatten i expansionskärlet, och om det behövs hålla detta högt samtidigt som man lossar kylarlocket och låter vattnet stiga i kylaren.

Därefter luftar man den högt belägna kylarlangen.

Luft expanderar mer pga värmen än vad vattnet gör och mer luft = mer expansion och till slut räcker inte expansionskärlet till och kylvätskan trycks ut på gatan i stället för att bara öka och minska en aning i expansionskärlet.

Själv monterade jag en luftnippel i blocket för givaren på den övre kylarlangen för att enkelt kunna lufta där.

Det finns även termostathus med luftnippel på om man vill köpa ett sånt.

Så här ser min lösning ut.
Jordningen behövs för att givaren som är monterad på undersidan av blocket ska fungera.

Bild

Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Ricky

Din givare sitter alltså i samma adapter som luftningen, då har vi givarna på nästan samma ställe! Det blir för mej att borra ett hål till i adaptern så jag får dit en luftning. Tack Ricky!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Ricky »

Jag borrade också ett nytt hål för luftnippeln. :)

Luftnippeln jag har köpte jag förresten hos Hansen, kostade inte många kronor..

Bara ett litet tips om du inte har annat på gång. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Aha, hos Hansen, tack. Jag trodde att det var en vanlig elementluftare.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Elfläkt temp givare

Inlägg av Ricky »

Den här lille gynnaren från Moroso är det jag har, kostar 180:- :)

http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Han ... o=MOR63765
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar