Sida 2 av 2
Re: Racing 2013
Postat: tor aug 02, 2012 15:41
av Mange_C5
Hejdarn skrev:Mao, är det inte ett krav så är det inte ett krav. Jag tror att tanken är någon missriktad tro på att cavriolettens tygtak på något sätt skulle hjälpa om bilen voltar och åker upp och ned.
Men det spelar ingen roll. Finns det inte nedskrivet i regelboken så finns det inte som krav.
Det är samma som rekomendationen att man helst ska ha utrustning som uppfyller SBF TR6 men det är inte ett krav.
Jag tror helt enkelt att coupéåkarna är avundsjuka på att cabåkarna inte skulle behöva åka omkring och svettas precis som dem.

Kravet avgörs till syvende och sist av tävlingsledaren (dvs ytterst ansvarige)
oavsett vad som rekommenderas eller är/varit brukligt.
Anledning till att cab och sidorutor skall vara uppe har förmodligen med tanken att förhindra utstickande kroppsdelar vid en ev. rundpall. (inte att cabåkare skall slippa bli blöta vid regnväder

). Båge som tex Ricky skaffat sig är ju överlägsen ett cabtak alla aspekter
förutom just att hålla ihop kroppsdelarna.
Fönsternät och numera även fångstremmar på armarna har börjat komma som alternativ.
Re: Racing 2013
Postat: tor aug 02, 2012 15:50
av Hejdarn
Det är helt sant att tävlingsledaren har sista ordet.
Edit: och Bankörningsedaren har sista ordet vid bankörning (ej tävling).
Men om ingen har slagit runt på 20 års tid så kanske det inte är något att skydda sig emot heller.
Det är mycket som skulle kunna hända om man tänker efter riktigt ordentligt.
Vi får reda i det där vid tillfälle.
Det var någon som önskade sig ett levande forum i julas. Det här verkar vara ämnet för det.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... rum#p85494
Re: Racing 2013
Postat: tor aug 02, 2012 16:52
av Ricky
Mange_C5 skrev:
Anledning till att cab och sidorutor skall vara uppe har förmodligen med tanken att förhindra utstickande kroppsdelar vid en ev. rundpall.
Det är ju faktiskt en bra tanke.

Re: Racing 2013
Postat: tor aug 02, 2012 18:03
av Mange_C5
Ricky skrev:Mange_C5 skrev:
Anledning till att cab och sidorutor skall vara uppe har förmodligen med tanken att förhindra utstickande kroppsdelar vid en ev. rundpall.
Det är ju faktiskt en bra tanke.

Regler finns inte enbart till för att göra saker besvärligt, ibland finns det en tanke bakom .

Re: Racing 2013
Postat: tor aug 02, 2012 18:20
av Hejdarn
Hur menar du nu Mange?

Re: Racing 2013
Postat: tor aug 02, 2012 19:04
av Mange_C5
Korta svaret:
Jag menar att säkerhetsmässiga regler inte kommit ur det blå för att djävlas med Corvetteklubben och dess skeptiska (snudd på anarkistiska) racingintresserade.
Det lite längre svaret:
Säkerhetsmässiga förbättringar och krav grundar ju sig på att det "osannolika" ändå skett och då flera gånger. Banor får konstant byggas om, förare åläggs konstanta krav på annan dyr personlig utrustning osv. Vid varje olycka på en motorbana med kroppskada så sker utredning om vad som gick fel, dokumentation finns och ligger till grund för förändringar.
Bränder är ju inte så vanligt längre men vad är orsaken till det? Troligen flera anledningar; bilarna är bättre ihopskruvade och bilfabrikanterna har arbetat bort stora delar av problematiken. Motorbränder förekommer ju fortfarande, förgasarmotorer har ju sina risker med läckage och förgasarbrand vilke insprutare inte lider av. Insprutning har å andra sidan risk för läckage i bränsleledningar och liknande men bilarna är också oftast modernare med bättre skydd mot läckage vid krock. osv osv...
Uppvevade rutor och cab uppfälld hjälper inte bara vid rullning, en träff i en däcktrave kan ju få en bil att snurra och ha sig, finns ingen förare som kan hålla kroppsdelarna i styr då.
Jänkarna har ju börjat med sidonät inne i bilen också,vilket troligen kommer att dyka upp i Europa också när FIA vaknar.
Armremmar kommer också till fler förares kännedom, krav i vissa dragracingklasser men gör nytta i öppna bilar inom banracing också.
Andra regler kan bli till genom slarvig och o-igenomtänkt översättning (!

), vilket verkligen ställer till det. Till exempel 5-punktsbågekravet inom TA. Ibland är säkert analysen inte mer genomtänkt än en titt över staketet, tex 120km/h-kravet vid TA med standardbilar som jag tror baseras på laglig hastighet på motorvägen. Sådana regler suger och är ett h-e att komma runt om inte intensivt lobbyarbete sker för en förändring.

Re: Racing 2013
Postat: tor aug 02, 2012 19:38
av Hejdarn
Jo vi har ju börjat med ABS väst på hojarna med nu och i år så har vi förbjudit licenshojarna att köra i depån, de måste ledas!
Men det är ok att köra gathojarna i depån?!
Nå, jag ska vara tyst en stund nu och så får vi diskutera regelverk över ett bord istället.
Min poäng är bara att i trygghetsnarkomanernas land så skall allt vara ofarligt och så även risksport och så sitter vi där med våra HANS, brandsläckare, bågar, flamskyddsoveraller, FIA hjälmar, och varma sockar och undrar varför inga nya vill vara med och rejsa
på klubbnivå.
Jag är inte emot säkerhet, jag är emot en säkerhet som skall byggas på i all oändlighet och till slut orimlighet för privatpersoner.
En bekant till mig gick av på Kinnekulle för två veckor sedan och fick 5 krossade kotor, blödning i en lunga, ett knä slaget ur led och en skadad axel.
Han överlevde och blev inte förlamad och efter 3 månader i korsett så kan han nog vara med i depån igen.
Så frågan uppstår då hur man ska hindra det nästa gång. Lägga ner Kinnekulle? Sluta köra hoj? Eller fundera på hur många som inte slog sig i år?
Det finns inga lätta svar och som sagts tidigare, tävlingsledare och bankörningsledare bestämmer. Punkt slut och så får förarna lobba för vad de tror är rätt.
Och så kompromissar vi som riktiga svenskar.
Det ska bli kul att träffas på KMet.

Re: Racing 2013
Postat: tor aug 02, 2012 19:51
av 745
Mange_C5 skrev:CCS Racing har övergripande uppgift att tillgodose önskemål på aktiv körning med Corvetter, alla varianter på aktiviteter inom dragracing och bankörning/banracing.
Helt rätt så här ingår även T/A , drifting, Rullande Start
http://www.youtube.com/watch?v=fME9K9Fhy_I&feature=plcp m.m.
Edit jag glömde licensurser och förarutbildningar
Re: Racing 2013
Postat: tor aug 02, 2012 19:54
av Mange_C5
Hejdarn skrev:Jo vi har ju börjat med ABS väst på hojarna med nu och i år så har vi förbjudit licenshojarna att köra i depån, de måste ledas!
Men det är ok att köra gathojarna i depån?!
Och likadant är det med trackdayverksamhet med bilar.
Man får köra flat out med helt standardmässiga bilar, skall det tävlas så är det helt andra krav.
Jag säjer inte emot dig och visst kan man bli förbannad men jag försöker bara åskådliggöra den omgivningen och verklighet med dess pålagda begränsningar vi lever och verkar i om vi vill köra på bana.
Undrar om övriga forumläsare hänger med i det tredimensionella rummet vi rör oss i?

Re: Racing 2013
Postat: tor aug 02, 2012 21:12
av Hejdarn
Jopp så ere.
Men det väl tur att man har något att tjafsa om under vintern också.
Så CCSR hanterar:
Bandagar
Banträningar
Bantävlingar
Dragracing
Licenskurser
Förarutbildningar
Drifting
Time Attack (vet jag inte vad det är) (konbana kanske?)
Rullande start (typ flygande kilometern då?)
Jag ska ut till Mantorp på lördag och besikta dragracingen där och vad som fungerar / inte fungerar inför KM.
Re: Racing 2013
Postat: tor aug 02, 2012 22:00
av 745
Hejdarn skrev:Så CCSR hanterar:
Bandagar
Banträningar
Bantävlingar
Dragracing
Licenskurser
Förarutbildningar
Drifting
Time Attack (vet jag inte vad det är) (konbana kanske?)
Rullande start (typ flygande kilometern då?)
CCSR är vi och vi väljer vad vi vill göra, så det är bara att komma med önskemål/förslag och vara beredd att kavla upp ärmarna
Ett bra exempel bland många är CCS Racing Cup som Mange tog initiativet till och genomförde
Time attack
http://timeattack.nu/
Rullande start Som DR, men man börjar från 50 istället för 0.
Re: Racing 2013
Postat: tor aug 02, 2012 22:46
av Hejdarn
Ok.
Time Attack, alltså gamla klassiska envarvskval är ju en lysande idé!
Snacka om perfekt instegsvariant till banracing.
Varför skulle man vilja köra dragracing från 50 km/h? Då spelar ju föraren ingen roll.
Kan ju lika gärna köra dyno i så fall.
Re: Racing 2013
Postat: tor aug 02, 2012 23:04
av Jerka
Ska inte meningen med en klubbtävling vara att vi kan köra med våra Corvetter som vi använder på vägen ?
Tävlingar i olika klasser är det ju inte någon brist på .
Jag tror att man måste hålla det enkelt för att få lite bredd i tävlandet på klubbnivå
Men självklart måste vi ha lite grundsäkerhet
/Jerka
Re: Racing 2013
Postat: tor aug 02, 2012 23:05
av Mange_C5
Hejdarn skrev:Ok.
Time Attack, alltså gamla klassiska envarvskval är ju en lysande idé!
Snacka om perfekt instegsvariant till banracing.
Varför skulle man vilja köra dragracing från 50 km/h? Då spelar ju föraren ingen roll.
Kan ju lika gärna köra dyno i så fall.
Time Attack (TA) genomförs oftast som ett vanligt kval, man försöker sätta snabbaste tid under ett gemensamt körpass. Och före det så kör man ofta vanliga träningspass.
Men det är mycket intressantare om man kör det som shootout, dvs ett varv, en chans.
Gäller då att ha koll på däcktemp och bromsar och sedan hålla ihop varvet utan misstag. + att man är ensam på banan (förutom de två som är på utvarv/invarv)
Jag tror att konceptet skulle passa bra inom CCS som klass 1 för värstingbilarna då klassen finns och tävlingstillfällen likaså. Men skulle även fungera väldigt bra som tävlingsformat för instegsklass/er.
Ett antal tillfällen och vips så har man en serie!

Re: Racing 2013
Postat: tor aug 02, 2012 23:30
av Mange_C5
Jerka skrev:Ska inte meningen med en klubbtävling vara att vi kan köra med våra Corvetter som vi använder på vägen ?
Tävlingar i olika klasser är det ju inte någon brist på .
Jag tror att man måste hålla det enkelt för att få lite bredd i tävlandet på klubbnivå
Men självklart måste vi ha lite grundsäkerhet
/Jerka
Välkommen tillbaka till diskussionen
Du har helt rätt, frågan är väl snarare att hitta ett format som erbjuder instegklass/format och sedan en naturlig stege att utvecklas inom. Dragracingen är lyckligt lottade med en sådan utvecklad stege men banracingdelen ligger efter.
Det är viktigt att basen inom klubbracing utgår från helt standard och sedan påvisar långsiktiga och hållbara alternativ för vidare tävlande om man vill gå vidare inom eller utanför CCS bubblan.
Vi har gjort bort oss lite grann när vi cementerade +/-500 hk som CCS klasser eftersom bilar som anpassas för KM och dessa två klasser (främst +500) inte går att använda i andra sammanhang mer än 1 ggr/år och trackdays.
Alltför många bilar måste byggas om om föraren vill prova nåt annat utanför KM, tex Time Attack.
Re: Racing 2013
Postat: fre aug 03, 2012 8:53
av Hejdarn
Men då sätter vi oss ner och klurar och så ser vi till att justera till nästa år.
Jag kan vara envarvskvalsgeneral.
Fri trimmning, fria däck, fria inställningar.

Fria corvetter; både gat och banbilar.
I formelracing så är inte teamen lika och alla slåss inte om att komma först utan det handlar om att slå den som är strax bättre än en själv.
T ex plats 20 försöker slå nr 19 inte nr 1 som har dubbla effekten och slicks och 20 års erfarenhet så därför passar det alla.
Man har ett utvarv, ett kvalvarv och ett invarv. Mao är ensam på banan.
När bil ett passerar halva invarvet går bil 2 ut på sitt utvarv.
Körs i fördel ihop med en vanlig bankörning. Frågan är om någon skulle vara intresserad av att vara med?
Edit: Uppdaterade lite.
Re: Racing 2013
Postat: fre aug 03, 2012 11:30
av 745
Jerka skrev:Ska inte meningen med en klubbtävling vara att vi kan köra med våra Corvetter som vi använder på vägen ?
Tävlingar i olika klasser är det ju inte någon brist på .
Jag tror att man måste hålla det enkelt för att få lite bredd i tävlandet på klubbnivå
Men självklart måste vi ha lite grundsäkerhet
/Jerka
Jag håller med dig och tycker att det är sjävklart att vi ska hålla det enkelt och att vi ska kunna köra våra klubbtävlingar med våra gatbilar samt att vi ska ha en bra grundsäkerhet.
Vad tycker du (och ni andra) är en bra grundsäkerhet vid
banracingtävlingar
Tillägas bör kanske att bl.a. Porsche, BMW, Alfa Romeo & Miata klubbarna följer SBFs säkerhetsregler vid sina
banracingtävlingar
Re: Racing 2013
Postat: fre aug 03, 2012 12:25
av 745
Hejdarn skrev:Ok.
Varför skulle man vilja köra dragracing från 50 km/h? Då spelar ju föraren ingen roll.
Kan ju lika gärna köra dyno i så fall.
Om jag har fattat det rätt minskar det slitaget på bilen samt risken för hjulspinn med efterföljande sladd.....
Men jag är inte så insatt i rattlåsracingen