Trycker ur olja samt avgaser
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Kommer bygga ihop motorn själv så vill inte ställa tusen frågor när han inte får betalt för jobbet. Men ska prata med honom imorgon om vad han tror
Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Här är lite bilder på avslagna kolvringar och ringbärare




Samt borrning






Samt borrning

Medlemsnummer 3955
-
- Rookie
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
- Ort: Kungälv
Re: Trycker ur olja samt avgaser
OJ!!Meatos skrev:Här är lite bilder på avslagna kolvringar och ringbärare![]()
Samt borrning



Men blir nog bra när det blir färdigt,synd att det inträffade nu när det är sommar

/C
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Blocket målat och väntar på saker från Summit.
Har inte beställt nya stakar så vad klarar original vevstakar av i hk och varv? Kommer hamna runt 10,5 statisk komp med lunati hyd kam 227/233 vid ,050. Hk vet ja ej men 500 kanske högt räknat?
Klarar original koppling av 500 hk?
Mvh
Har inte beställt nya stakar så vad klarar original vevstakar av i hk och varv? Kommer hamna runt 10,5 statisk komp med lunati hyd kam 227/233 vid ,050. Hk vet ja ej men 500 kanske högt räknat?
Klarar original koppling av 500 hk?
Mvh
Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Ingen har nån aning ens??Meatos skrev:Blocket målat och väntar på saker från Summit.
Har inte beställt nya stakar så vad klarar original vevstakar av i hk och varv? Kommer hamna runt 10,5 statisk komp med lunati hyd kam 227/233 vid ,050. Hk vet ja ej men 500 kanske högt räknat?
Klarar original koppling av 500 hk?
Mvh
Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Anledningen till att ingen svarar ær nog att ingen vill riskera att ge dig felaktiga råd. 
Flera av frågorna ær otillræckliga før att kunna ge rætt svar.
Min motorgubbe sæjer att en balanserad smidd orginalvevaxel med smidda 7/16 stakar inte ska varva mer æn 6000rpm
Då pratar han om varvtal øver længre perioder.
Hur mycket mos en orginalkoppling klarar ær också svårt att sæja, Ær det en helt ny "orginalkoppling" eller ær den begagnad?
Hur ska du køra bilen? Ska du køra med stora kladdiga dæck och riviga starter?
Eller ska du køra med 225-60-15 BF-Goodrich?
Sjælv kør jag med en Centerforce med centrifugalvikter som gør kopplingen lættrampad och som ændå håller i bra (fast jag har ju heller inte 500hk i motorn).
Vad har du før toppar och insug?

Flera av frågorna ær otillræckliga før att kunna ge rætt svar.
Min motorgubbe sæjer att en balanserad smidd orginalvevaxel med smidda 7/16 stakar inte ska varva mer æn 6000rpm
Då pratar han om varvtal øver længre perioder.
Hur mycket mos en orginalkoppling klarar ær också svårt att sæja, Ær det en helt ny "orginalkoppling" eller ær den begagnad?
Hur ska du køra bilen? Ska du køra med stora kladdiga dæck och riviga starter?
Eller ska du køra med 225-60-15 BF-Goodrich?
Sjælv kør jag med en Centerforce med centrifugalvikter som gør kopplingen lættrampad och som ændå håller i bra (fast jag har ju heller inte 500hk i motorn).
Vad har du før toppar och insug?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Trycker ur olja samt avgaser
Menar vanlig körning på gatan står ju oftast när man köper koppling ungefär hur mycket nm den klarar. Det är en nästan ny koppling. Kommer köra med 255-50-17 kumho och 255-60-15 BF. Undrade bara om det var någon idè att köra originalkoppling eller om det bara slirar.Ricky skrev:Anledningen till att ingen svarar ær nog att ingen vill riskera att ge dig felaktiga råd.
Flera av frågorna ær otillræckliga før att kunna ge rætt svar.
Min motorgubbe sæjer att en balanserad smidd orginalvevaxel med smidda 7/16 stakar inte ska varva mer æn 6000rpm
Då pratar han om varvtal øver længre perioder.
Hur mycket mos en orginalkoppling klarar ær också svårt att sæja, Ær det en helt ny "orginalkoppling" eller ær den begagnad?
Hur ska du køra bilen? Ska du køra med stora kladdiga dæck och riviga starter?
Eller ska du køra med 225-60-15 BF-Goodrich?
Sjælv kør jag med en Centerforce med centrifugalvikter som gør kopplingen lættrampad och som ændå håller i bra (fast jag har ju heller inte 500hk i motorn).
Vad har du før toppar och insug?
Är originaltoppar som jag kommer porta lite bara samt original dart insug. Vill ju ha dualplane men funkar ju inte med original huven.
Höll på att skaffa torker 2 vet inte om det är mycket bättre.
Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Vad innebær "orginaltoppar? Ær det storport eller ovalport? Gjutnummer?Meatos skrev: Undrade bara om det var någon idè att köra originalkoppling eller om det bara slirar.
Är originaltoppar som jag kommer porta lite bara samt original dart insug. Vill ju ha dualplane men funkar ju inte med original huven.
Höll på att skaffa torker 2 vet inte om det är mycket bättre.
Sitter det orginalventiler i topparna?
Vad ær ett "orginal Dart insug"? -Tror inte dessa suttit orginalmonterade på någo CBB..
Vill du ha dualplane insug så funkar det med ett LS6 orginalinsug, dessa nytillverkas och passar under orginal BB huven.
Om ett Torker2 ær bættre beror lite på hur resten av motorn ær uppbyggd.
Angående max varvtal som min motorgubbe uppgivit så vvar det med blueprintat vevparti och ARP bultar.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Trycker ur olja samt avgaser
Sorry i mitt huvud finns bara en 427 motorRicky skrev:Vad innebær "orginaltoppar? Ær det storport eller ovalport? Gjutnummer?Meatos skrev: Undrade bara om det var någon idè att köra originalkoppling eller om det bara slirar.
Är originaltoppar som jag kommer porta lite bara samt original dart insug. Vill ju ha dualplane men funkar ju inte med original huven.
Höll på att skaffa torker 2 vet inte om det är mycket bättre.
Sitter det orginalventiler i topparna?
Vad ær ett "orginal Dart insug"? -Tror inte dessa suttit orginalmonterade på någo CBB..
Vill du ha dualplane insug så funkar det med ett LS6 orginalinsug, dessa nytillverkas och passar under orginal BB huven.
Om ett Torker2 ær bættre beror lite på hur resten av motorn ær uppbyggd.
Angående max varvtal som min motorgubbe uppgivit så vvar det med blueprintat vevparti och ARP bultar.

Ovalport 3981063. Originalventiler nyslipade.
Trodde dart insug var original läste det nånstans men är ett singleplane iaf.
Ls6 lät ju trevligt får se om det blir ett sånt då lite senare tack för tipset

Ska som sagt köra med originalstakar fast med arp bultar 3/8 och veven också Arp samt topparna.
Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Har du ovalportstoppar passar dessværre inte LS6 insuget då detta ær før rektangulærports toppar.
Har du 3/8 stakar så ær væl antagligen vevaxeln gjuten?
Har du 3/8 stakar så ær væl antagligen vevaxeln gjuten?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Trycker ur olja samt avgaser
Veven är med största sannolikhet smidd på den här 427:an. På min 69 sitter det smidd originalvev men det är 3/8" stakar på den som också är original. Googla numret på veven som är ingjutet så ser du.
7/16 stakar är ju trevligt att ha men det satt väl inte ens på L68/L71 427 motorerna. L88 hade i alla fall 7/16 stakar. Kan inte lova att detta stämmer till 100 men rätt säker är jag.
7/16 stakar är ju trevligt att ha men det satt väl inte ens på L68/L71 427 motorerna. L88 hade i alla fall 7/16 stakar. Kan inte lova att detta stämmer till 100 men rätt säker är jag.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Trycker ur olja samt avgaser
6223 forgedRicky skrev:Har du ovalportstoppar passar dessværre inte LS6 insuget då detta ær før rektangulærports toppar.
Har du 3/8 stakar så ær væl antagligen vevaxeln gjuten?

Nu är frågan om man ska köpa smidda stakar också, känns ju dumt att snåla på en sån sak
Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Portat i 3 timmar och är inte klar med första toppen än. Slipstiften går åt som smör
Linsen på mobilen suddig så ingen bra bild


Linsen på mobilen suddig så ingen bra bild

Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Roligt att se lite motorbygge! Vad blev det för kolvar och vilken volym på domen har de?
Vad har du räkat fram för kompförhållande med dessa kolvar?
Vad har du räkat fram för kompförhållande med dessa kolvar?
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Det blev KB hypereutic 17cc dome och 10.5 kompSmuggler skrev:Roligt att se lite motorbygge! Vad blev det för kolvar och vilken volym på domen har de?
Vad har du räkat fram för kompförhållande med dessa kolvar?

Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Får bara till mina vevstakslager till 0.0015 med plastigauge vad tror ni är det för lite? Läst lite att det kan vara i underkant, kan man våtslipa på stakar, överfallen för att få till lite extra eller hur gör man enklast?
Tacksam för snabba svar
Tacksam för snabba svar
Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Hej,
Min erfarenhet av Plastigauge för vevstaksöverfallen är att det inte funkar. Du smetar ut plasten för mycket när du drar åt eftersom staken rör sig lite när du tar spjärn.
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=6622 en bit ned i tråden råkade jag ut för samma sak som du.
Försök låna ihop riktiga mätgrejjer.
/ Mr. Beam
Min erfarenhet av Plastigauge för vevstaksöverfallen är att det inte funkar. Du smetar ut plasten för mycket när du drar åt eftersom staken rör sig lite när du tar spjärn.
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=6622 en bit ned i tråden råkade jag ut för samma sak som du.
Försök låna ihop riktiga mätgrejjer.
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Tack så mycket! Veven är ju nyslipad och nya lager så ska ju stämma men man blir ju nervös när det inte blir som man tror. Ska ta med en vevstake till motorbyggaren så får han mäta den för säkerhets skull.Mr. Beam skrev:Hej,
Min erfarenhet av Plastigauge för vevstaksöverfallen är att det inte funkar. Du smetar ut plasten för mycket när du drar åt eftersom staken rör sig lite när du tar spjärn.
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=6622 en bit ned i tråden råkade jag ut för samma sak som du.
Försök låna ihop riktiga mätgrejjer.
/ Mr. Beam
Medlemsnummer 3955
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Inpressning av svängningsdämparen


Blev en Lunati Voodo hydraulisk kam med denna spec,
Advertised Duration (Int/Exh): 268/276
Duration @ .050 (Int/Exh): 227/233
Gross Valve Lift (Int/Exh): .542/.554
LSA/ICL: 110/106
Valve Lash (Int/Exh): Hyd/Hyd
RPM Range: 1800-6200
Får se hur det blir
Så ser den ut nu
De nya ventilfjädrarna var dubbelfjädrar måste använda mig av denna modell av ventiltätning. Viton som skall klara 450 grader
Har svarvat ner styrningarna till 0.500 för att kunna montera dom. Kan ta bild på det om det är intressant.
Tidigare installerade jag även nät som skyddar mot diverse metallbitar om något skulle gå sönder

Hoppas ni uppskattar lite bilder, jag verkar vara en av få som inte tycker det är så krångligt


Blev en Lunati Voodo hydraulisk kam med denna spec,
Advertised Duration (Int/Exh): 268/276
Duration @ .050 (Int/Exh): 227/233
Gross Valve Lift (Int/Exh): .542/.554
LSA/ICL: 110/106
Valve Lash (Int/Exh): Hyd/Hyd
RPM Range: 1800-6200
Får se hur det blir
Så ser den ut nu


De nya ventilfjädrarna var dubbelfjädrar måste använda mig av denna modell av ventiltätning. Viton som skall klara 450 grader
Har svarvat ner styrningarna till 0.500 för att kunna montera dom. Kan ta bild på det om det är intressant.
Tidigare installerade jag även nät som skyddar mot diverse metallbitar om något skulle gå sönder

Hoppas ni uppskattar lite bilder, jag verkar vara en av få som inte tycker det är så krångligt

Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Hej!
Har inte lyckats klura ut vad som var fel, berätta
Avseende "filtren" över oljehålen, är det inte risk för att de hindrar återlödet
Har inte lyckats klura ut vad som var fel, berätta

Avseende "filtren" över oljehålen, är det inte risk för att de hindrar återlödet

70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Hejs
Ja, just det, hade jag rätt om japps hoj? Eller vad är felet?
Limmet som håller näten/filtren håller det??
Ja, just det, hade jag rätt om japps hoj? Eller vad är felet?
Limmet som håller näten/filtren håller det??
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Är också lite nyfiken på felet?
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Hehe nej tyvärr trodde ni tyckte det var så självklart eftersom ni inte skrevmagnum skrev:Hejs
Ja, just det, hade jag rätt om japps hoj? Eller vad är felet?
Limmet som håller näten/filtren håller det??

Kolv nr 8 är precis istoppad så den är i topp läge när den igentligen ska i botten

Angående limmet så ska det hålla är epoxy som jag fick med i screen kitet. Länk http://www.summitracing.com/dom/parts/m ... /overview/
Tror inte det hindrar så värst mycket är inga stora kanter runt om som hindrar massor så kommer inte bli nån oljeansamling direkt.
Tänkte testa att hälla i olja där när det börjar närma sig för att se hur det beter sig.
Senast redigerad av Meatos den lör okt 12, 2013 19:15, redigerad totalt 2 gång.
Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Bilder på topparna där jag svarvat ner ventilstyrningarna för att de skall klara maxlyft + 0.090 samt svarvade för att kunna montera smala ventiltätningar. Fick låna verktyg av en motorbyggare så var bara att köra själv med borrmaskin 





Medlemsnummer 3955
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Hejs
Japps hoj
Smart med ventilstyrningarna!
Japps hoj

Smart med ventilstyrningarna!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Haha fattade inte ens att du syftade på frugans hoj trodde du skrev typ hej eller nåtmagnum skrev:Hejs
Japps hoj![]()
Smart med ventilstyrningarna!


Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Alltid lika spännande med motorbyggen. 
Ska maskinen upp i bänk för att tunas då den är klar?

Ska maskinen upp i bänk för att tunas då den är klar?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies
