Sida 2 av 2

Re: Min 70:a

Postat: ons dec 17, 2014 21:00
av Kjell.Magnusson
Hejs

Fy f-n, jag blir avundsjuk :wink:
Grattis till en frän motor! :D

Re: Min 70:a

Postat: ons dec 17, 2014 23:57
av PG-son
Tersan skrev:
PG-son skrev:Nuvarande uppsättning passar nog mumma för mitt bruk.
Med de kurvorna kan jag tänka mig att det känns rätt bra... :wink:

Jag råkar vara lite svag för C3or, och när de sen är svarta och har en stoooor motor så... 8)
Joo, det tror jag säkert det kommer att göra, men kurvorna var väl inte så värst, mest raka streck tycker jag, om du inte menar AFR;en :mrgreen: ''
Japp, då är vi två :wink:
magnum skrev:Hejs

Fy f-n, jag blir avundsjuk :wink:
Grattis till en frän motor! :D
Ursäkta, det var inte meníngen att göra nån avundsjuk, eller :) :)
Är ju annars en vanlig åkomma :mrgreen:
Tack ändå

Re: Min 70:a

Postat: tor dec 18, 2014 9:25
av Tersan
PG-son skrev:...men kurvorna var väl inte så värst, mest raka streck tycker jag, om du inte menar AFR;en :mrgreen: ''
:D Nu fick jag tänka till lite... effektkurva eller effektstreck? Tror jag tycker kurva låter bättre, normalt är den ju inte så rak som du lyckats få till. Behöver du ens en växellåda? :wink:

Re: Min 70:a

Postat: tor dec 18, 2014 14:56
av Smuggler
Grattis till de fina siffrorna på motorn PG!! Blir nog en upplevelse att köra i sommar för dig.
Tragiskt att det var sånt krångel med motorn fast den var byggd av "proffs" i usa... verkar vara en inte helt ovanlig företeelse detta med "välbyggda" motorer från usa.

Såg i din tråd att vi diskuterade skyddet mellan kylaren och motorn, jag har kört med mitt hela denna varma sommar och det fungerar perfekt!
Inget damm i motorrummet mer och inga tendenser till överhettning. Rekommenderas!

Mvh Daniel

Re: Min 70:a

Postat: tor dec 18, 2014 19:05
av PG-son
Tersan skrev:
PG-son skrev:...men kurvorna var väl inte så värst, mest raka streck tycker jag, om du inte menar AFR;en :mrgreen: ''
:D Nu fick jag tänka till lite... effektkurva eller effektstreck? Tror jag tycker kurva låter bättre, normalt är den ju inte så rak som du lyckats få till. Behöver du ens en växellåda? :wink:
'He he, va bra att du fick använda hjärnmusklerna lite, precis mitt syfte :P
Visst det vore ju häftigt med en "bauta" koppling och direktdrivning.
Jag har 3.70 i bakaxeln, så slira till 2 500 varv =100km/h å sen släppa och trycka ner skulle förenkla livet, åtminstonde rakt framåka :mrgreen:
Å vilka tider man kanske skulle uppnå, men det är nog inte realistiskt.
Men rapport kommer till våren :D

Re: Min 70:a

Postat: tor dec 18, 2014 19:29
av PG-son
Smuggler skrev:Grattis till de fina siffrorna på motorn PG!! Blir nog en upplevelse att köra i sommar för dig.
Tragiskt att det var sånt krångel med motorn fast den var byggd av "proffs" i usa... verkar vara en inte helt ovanlig företeelse detta med "välbyggda" motorer från usa.

Såg i din tråd att vi diskuterade skyddet mellan kylaren och motorn, jag har kört med mitt hela denna varma sommar och det fungerar perfekt!
Inget damm i motorrummet mer och inga tendenser till överhettning. Rekommenderas!

Mvh Daniel
Hej!
Joo, så är det nog, men va faan jag är blåögd svensk, kommer inte att ändra mig, jag vill lita på andra.
Men visst det var lite konstigt när de inte skickade med kam spec, och inte filmade bromsningen, trots löfte om personal bonus 500 $

Japp, detta med damm, bör reduceras, tyvärr hans det inte med förra säsongen, men nu skall vi se vad som kan ske.
"Mallen" finns ju i din tråd :wink:

Re: Min 70:a

Postat: mån dec 22, 2014 23:53
av PG-son
Nu vart det lite långtråkigt igen, skit på TV å frugan städar.
Gick ner i garaget och kollade lite avseende den nya Centerforce DF kopplingen och svänghjulet/bultarna.
Jag har ju beklagat mig över min koppling i princip hela tiden.
Därför mätte jag avståndet mellan bultskallarna och "fjädrarna" på lamellen.
Det var inte 2 mm, om man säger så.
Därför har jag beställt detta svänghjul från Centerforce
http://www.summitracing.com/parts/CTF-700120
Med dessa bultar
http://www.summitracing.com/parts/ARP-100-2801''
För inte kan det väl vara så att Centerfoce produkter inte lirar tillsammans :?:
Återkommer med svar.

Vore intressant om någon har motsvarande mått på avstånd mellan lamell och bultar på svänghjul.
Jag hamnade i otakt med kopplingsgrejerna för några år sedan, som framgår i min tråd.

Re: Min 70:a

Postat: tis dec 23, 2014 2:34
av Ricky
Det låter lite skumt det där med avståndet mellan Lamellens fjädrar och svänghjulet..

Kan ditt svänghjul vara nertaget/avsvarvat?

För inte har du väl lagt lamellen åt fel håll då du mätte väl?

Re: Min 70:a

Postat: tis dec 23, 2014 9:48
av PG-son
Hej!
Jaa, mysko är det.
Nää, det går inte att vända lamellen fel.
Detta svänghjul har jag, och det är inte bearbetat, helt original.
http://www.summitracing.com/dom/parts/h ... /overview/

Det är endast 3.7 mm mellan svänghjulets yta och bultskallarna.
När jag jämförde med originalet, syntes det att Hayes hjulet var mycket tunnare, och därmed "mittenpartiet" betydligt grundare, om man säger så.
Skall bli mkt intressant se hur Centerforcet ser ut.

Re: Min 70:a

Postat: mån jan 19, 2015 15:00
av PG-son
Här kommer en liten uppdatering.
Som vanligt lite framåt och lite bakåt.

Monterat nya svänghjulet med tillhörande nya bultar.
Nu blev det bättre utrymme/avstånd mellan bultskallar svänghjulets yta,
Avstånd till bultskallar 7.7 mm.
Avstånd till "botten" svänghjulet 13.95 mm.

Härligt nu går lamellen fjädrar fria.
Här kan man läsa b.la om "problemet".
http://members.shaw.ca/corvette.84/tko600.html
´
Tror dock inte att jag hade just det problemet med min "förra" koppling och svänghjul, eftersom det var en RAM koppling, med fler och smalare fjädrar, så de tog inte i bultskallarna.

Men nu är det nya grejer alles.

Lite konstigt att centreringen av kopplingshuset "sjunkit" rakt mer 0,5 mm (0, 0200"), kan det vara så att de nya ramlagren var lite tjockare, så att hela veven kom lite lägre?
Men det funkade ju att göra om centreringen.
Provade att lägga i en växel och trycka "ner" kopplingsarmen, samtidigt som jag snurrade utgående axeln, gick alldeles förträffligt lätt.
Nu tror jag på detta igen.

Men men, vad är livet utan motgång :|
Som visats tidigare i tråden är passformen mellan headersen, packningar samt avgasportarna inte den bästa.
Köpte därför att par Hedman Headers, dessa
http://www.summitracing.com/parts/HED-68308
Tänkte att de kunde matchportas och ändå täta.

Meeen va :evil: de tar ju mot kopplingshuset., och oljefiltret går knappt fritt.
Va kul.

Får se vad lösningen blir.

Re: Min 70:a

Postat: mån jan 19, 2015 17:28
av sh454
Ja det är Murphys Law men vi som inte håller på med strikt original vi är ju ganska härdade vid det här laget.Man får nästan utgå ifrån att grejerna inte passar 100 och jävlar så glad man blir när man får dit nåt och det fungerar utan modifiering :roll: :lol:

Stefan

Re: Min 70:a

Postat: mån jan 19, 2015 18:27
av PG-son
Joo, så är det nog :lol:
Men va :twisted: Dr Ernie hade ju Hedman headers på när vi bänkade motorn.
Dom passade, men dom var ju inte till Corvette förstås :mrgreen:

Men men påt igen.
Var hos Pelganders, dom kan lite av varje, har hjälpt mig svetsa på både det ena och andra tidigare.
Dom skulle försöka bygga på falsarna lite på kanterna, så kommer nog packningarna att passa, samtidigt som jag kan slipa ur lite.
Så nu har man ett par Headers till salu :mrgreen:

Å vilken tur jag hade, fick en kalender också :oops:
Är den bilrelaterad :?:

Nää, man kanske inte skall hänga upp den....eller :shock:

Re: Min 70:a

Postat: tor feb 05, 2015 20:34
av mpe
Hej Pär,skulle du vilja ringa mig.Mats Trelleborg0734043466