sven erik skrev:för min del är jag intresserad av mappning och jag är i köpar tankar att skaffa hp pro.
När man kör normalt är det liten ide att åka surt....det gör ingen nytta.
Men vad jag förstått är det så att när du öppnar spjället fullt går den på en fast blanding( den styr inte från lamban) denna fullgas blanding är ju kritisk.....och där kan jag förstå marginal( att ge den lite extra) min går ständigt runt 14.5-16.0 och det är alldeles för surt vid fast fart.vet ej hur den går fullgas ännu men efter tisdag vet jag.jag kommer fördjupa mej i detta.....jag hadde av topparna för lyftarbyte och det var ett tjockt sotlager på kolvar och topparna....inte bra...min är för surt mappad
Vid "fast fart" är det dina Lambda sensorer, de främre, som talar om när bränsleblandningen håller Lambda 1. D.v.s. när den är optimal för aktuellt bränsle ur utsläppssynpunkt. För handelsbensin med noll etanol är den 14,68/1 och för 95 oktan med 10% etanol (d.v.s. E10) är den 14,13/1. Din bil är från fabrik inställd för 14,68 vilket gör att allt egentligen blir fel, särskilt i PE mode(fullgas), då du t.ex. kör med 95 oktan. Datorn ger med hjälp av fasta tabeller, samt MAF sensorn, samt korrigeringar för olika tempmätare, motorn blandningen 12,5/1. Fast du kör ju med 95 oktan(E10) och motorn skall egentligen ha blandningen 12,1/1 ! Den går alltså för LEAN.
"Norrlänningen" MÅSTE för att rädda allas skinn feta till motorn lite extra(OBS gäller fullgas), han vet ju inte vilka dumskallar han har som kunder, som tankar 95 oktan fast han säger att det är etanolfri 98 som gäller(och vem garanterar att den är etanolfri?). Jag kör själv med 12,8-13/1, men vet ju vad som kan hända om jag kör med 95 oktan.., o blandningen är för övrigt inte så kritiskt vid maxvarv som vid max vridmoment, för att röra till det lite till..
Köper du nu en Lambda mätare kommer den att visa kanske 14,57(det variera lite mellan fabrikat) som Lambda 1, när du kör lite cruising. Petar du i 95 oktan kommer den att fortfarande visa 14,57 , fast egentligen är det Lambda 1, men alla "icke svindyra" lambdamätare är hårdkodade till bensin utan etanol... Så blandningen under cruising med 95 oktan, d.v.s. lambda 1, visas som 14,57, fast den egentligen är 14,13 !! Inte så bra att lita på den när man gasar fullt alltså.. Så mätaren är inte så intressant i alla lägen... Man kopplar den till datorn och anger vilket insignal som är Lambda 1, sedan kör man all mappning genom att tänka LAMBDA, inte stoich, inte 14,xx. Enkelt ? Nja.. men basic vid mappning nuförtiden med all etanol.. Vid fullgas skall man tänka t.ex. Lambda = 0,86 , då gäller det för 98 oktan, E10, E20 etc..
Välkommen till mappningsvärlden !
Hur som helst är det alldeles utmärkt att din motor går på stoich 14,7/1, med 98 oktan, utan Etanol. När du släpper gasen har man lite mekanismer som stänger av soppan under motorbroms, givetvis får man lite magrare blandning momentant, kanske 16/1. Det finns trix att får Lambda sonderna att rapporterar Lambda 1 som lite (lite)magrare än 14.68/1, det är dock lite överkurs här... Att köra på 15/1 eller 16/1 kallas "Lean Cruise" och hptuners får p.g.a. US lagstiftning inte tillhandahålla verktyg för det. Detta för att utsläppen ÖKAR, även om bensinförbrukningen i sig minskar.. Har för mig att vissa datorer som såldes i Australien tillät att man fibblade med det..
Sammanfattat så är det ingen risk att du åker "surt", det sköter de främre lambdasonderna till. Fundera gärna på vad de bakre sonderna har för funktion, det är fritt fram att googla
