Victor JR /Holley DB 750

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Frisk/nä sorry vi får/bör inte bedriva reklam /handel på forumet....*s*
Red vette/ Furnaced är hårdlödda vingar
mvh R
Senast redigerad av 2QIK4U den tor dec 15, 2005 21:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

M Nordin skrev:Jake: Skall du inte bli civilingenjör? :wink: En converter heter ju faktiskt vridmomentomvandlare på svenska. Du kan få ut upp till 2,5 gånger ingående vrid fast vid ett lägre varv naturligtvis - annars skulle du få din evighetsmaskin. Inte att förväxlas med turbinkopplingar som framallt sitter i vissa traktorer.

MVH

MN
:) x2 var det tänkt ;)
Jag har faktiskt aldrig tänkt på hur en converter funkar, eftersom jag inte gillar automater :D.. Men det var hit jag ville komma, och vad jag anade, att converten (vridmomentsomvandlaren) är inget annat än en nedväxling vid hög belastning..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Jake: När man blir äldre uppskattar man att slippa rycka i spaken själv... :D

En converter har ju vridmomentförstärkningen vid "lägre" varv och och stor varvtalsskillnad mellan pump och turbinhjul. Vid mer varv kommer man ju upp till kopplingspunkten (och max verkningsgrad ca 85%). Om du dynobromsar en motor med converter från fullt skaft som kommer du inte se att motorn håller konstant varv och slirningen ökar (nåja) utan du kommer bromsa ned den "som vanligt" tills varvet blir tillräckligt lågt då slirningen/vridmomentomvandlingen börjar.

MVH

MN
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

helt plötsligt inser många HUR viktigt det är med en RIKTIG converter...*s*
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Nu när ni ändå är inne på turbiner.
Säg att man har en turbin som stallar 3000 RPM. Du ligger i landsvägskörning i tex 90 och motorn varvar 2500 RPM, innebär det att turbinen då ligger och slirar?
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Den slirar även när Du kör i 280 km/h
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Varför?
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Alla converters slirar mer eller mindre,,,även min för 18 loppor har ett slir på ca 15% vid 281 km/h

en snikis liar mer...30 +
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

KrilleN skrev:Nu när ni ändå är inne på turbiner.
Säg att man har en turbin som stallar 3000 RPM. Du ligger i landsvägskörning i tex 90 och motorn varvar 2500 RPM, innebär det att turbinen då ligger och slirar?
Ja det slirar men eftersom det inte går åt så mkt effekt att hålla en normal bil i konstant fart är det inte så farligt i ditt fall eftersom du varvar så pass mkt. Med OD låda (=låga marschvarvtal) och/eller högt stall varv och/eller tung bil (eller släp) så kommer det slira mkt mer och risk för friterad låda... Personligen skulle jag föredra ett marschvarv över stallvarv om man inte har lock up. Fint med lock-up :wink: Smäll i en tempmätare i transmissionen.

MVH

MN
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
Ort: Älmhult

Victor JR /Holley DP750

Inlägg av Red Corvette -76 »

Hej Ok Funaced Brazed är löddade vingar innebär det mindre "slir" o högre stall speed? Min orginal Converter lämnade jag in till EAT för högre stall speed och om jag inte kommer ihåg fel innebar det att han löddade vingarna.
Kenneth
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JOENNPLPFMK
Red Corvette -76
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Olle LÖDDE vingarna för att Din Turbin ska hålla bättre,,,
man ändrar vinkel på dem bla för högre/lägre stall
mvh R
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Inlägg av Fredriksson »

2QIK4U skrev:Olle LÖDDE vingarna för att Din Turbin ska hålla bättre,,,
man ändrar vinkel på dem bla för högre/lägre stall
mvh R
haha... lät nästan som man gick i skolan och skulle "böja" ett verb.... tejpa, lödde, svetsat...
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Det är Olle som behöver stavlektitioner,,,vet sen gammalt att han kallar det "Löddade"....*s*
men han är en klippa på allt som är väsentligt i tillvaron....*s*
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

2QIK4U skrev:Det är Olle som behöver stavlektitioner,,,vet sen gammalt att han kallar det "Löddade"....*s*
men han är en klippa på allt som är väsentligt i tillvaron....*s*
Sorry Robert, kunde inte låta bli... :lol: :wink:

MVH

MN
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

*s*
Skriv svar