Sida 2 av 2
Postat: fre mar 14, 2008 22:38
av kuggen
ops gäller bara bilar tagna i bruk före 2005
Postat: fre mar 14, 2008 23:00
av kuggen
kanske är dax att fixa en tråd för VV´ets föreskrifter med gällande "regler" och föreskrifter för införsel och import av fordon
Postat: lör mar 15, 2008 0:45
av COOLMACHINE
kuggen skrev:http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2004nr149.pdf
tror vi kan skita i att byta bakljus på våra vettar f om nu!
glöm inte det.
vore bra om folk i allmänhet kunde lägga upp sånt här i framtiden på hemsidan så slipper folk få grå hårstrån.....
Bilprovningens folk har tydligen
inte läst detta

Postat: lör mar 15, 2008 12:39
av Richard408
Ja men då behöver man inte göra nånting längre? Bara att köra in den hos bilprovningen som den är? Möjligtvis montera parkerings ljus fram, men skärm blinkers och orange bak blinkers kan man alltså strunta i nu då?
Vi har just fått hem våran C6 Z06 2007a från Florida som vi håller på att bygga om just precis nu. Men det är väl inte till nån nytta längre.
Papprena är hos VV för ursprungs kontroll, det verkar ta en jäkla tid så jag ringde och skällde ut dom efter noter igår. Hon sa att dom anställt 13 st till för att komma i kapp. Då sa jag att dom borde kanske tänkt på det lite tidigare, jag har ingen lust att vänta på reg bes tid bara för att dom inte klarar av sitt jobb. Men hon sa att det skulle va klart om 2 veckor, trodde hon,,,,,
Hej!
Vanligt
Postat: lör mar 15, 2008 15:11
av Ingo
COOLMACHINE skrev:kuggen skrev:http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2004nr149.pdf
tror vi kan skita i att byta bakljus på våra vettar f om nu!
glöm inte det.
vore bra om folk i allmänhet kunde lägga upp sånt här i framtiden på hemsidan så slipper folk få grå hårstrån.....
Bilprovningens folk har tydligen
inte läst detta

det är rätt vanligt att dom på bilprovningen får veta efter alla andra..
Har även besiktningsmän och bilprovare erkänt när man frågat..
tråd
Postat: lör mar 15, 2008 15:12
av Ingo
kuggen skrev:kanske är dax att fixa en tråd för VV´ets föreskrifter med gällande "regler" och föreskrifter för införsel och import av fordon
Jo en klistrad tråd vore bra.
Postat: lör mar 15, 2008 18:13
av Corvgubben
Men Kuggen, är det inte så att 2 kap som du hänvisar till bara gäller flyttsak, arv eller testamenta. Privatimport skriver dom om i kapitel 3 §4 tyvärr.

Postat: mån mar 17, 2008 17:56
av kuggen
ser det nu verkar som jag länka till nåt gammalt, pinsamt.
kolla birf.org (eller com.se ...)
uppdaterar (oftare än) VV´s föreskrifter etc.
enligt vad jag såg nu finns inte import för "eget bruk" samt "flyttgods" så nåt måste vara i görningen(hoppas jag inte ljuger allt för mycket nu).
Postat: mån mar 17, 2008 17:59
av Corvgubben
Hej Kuggen och ni andra!
Ringde och snackade med Vägverket. Den här utredningen som du hänvisar till Kuggen 2006:6459 Import av fordon - redovisn av regeringsuppdrag, är inte aktuell längre. Den har dom tydligen gjort helt i onödan. Istället kommer ett EU-direktiv för privatimport, som ska träda i kraft i april 2009. (Om dom inte hinner ändra sig igen förstås). Hur ska detta sluta?

Postat: tor sep 18, 2008 21:17
av fulingbusen
Någon som har tips om vart man kan programmera om bakljusen för att använda Euro-bakljus?
Felkod Service column Lock
Postat: ons sep 24, 2008 21:26
av Brolins Power
Jag har lite problem. Jag har fixat med blinker och lysen och allt sånt men när vi går in i boxen och byter från USA modell till Europa så får vi ett felmeddelande på displayen i bilen som lyder "Service column Lock"och bilen vill inte starta. Och enligt instruktionsboken så kan detta felmeddelande bara komma på C6 med manuell låda fast jag har en automat. Vi växlar över till USA igen och då startar bilen igen men då funker inte blinkers och lysen som de ska. Har du varit med om något liknande eller hört någon som haft detta problem? Hur löser man detta?
Postat: ons sep 24, 2008 21:35
av fulingbusen
Hur har du fixat med blinkers och lysen? Inte för att det har med ditt problem att göra men jag är nyfiken, ska börja med detta så fort min bil anländer.
Postat: tor sep 25, 2008 21:22
av A-son
Jag fick mina lysen å blinkers fixade av Anders på Autovillage. Han har järnkoll på allt som har med registreringsbesiktningen att göra. Bara ett tips...
En annan sak: Han fixade strålkastarspolningen också. Jag fick ändå bakslag - då jag inte hade numret på pumpen tillräckligt synligt. Eftersom pumpen satt bakom ena innerskärmen blev jag tvungen att åka hem, beställa ny tid, lossa på innerskärmen, åka tillbaka till Bilprovningen, böja ut innerskärmen så att gubben kunde läsa av numret... Ba så ni vet...
Handlar väl som allt annat om att ha tur att få rätt gubbe som kollar. Ville bara varna, typ.
Postat: fre okt 03, 2008 21:59
av fulingbusen
Någon som har bild på hur en eftermonterad strålkastarspolning ser ut? Vad har de för krav på detta?
Postat: fre okt 31, 2008 18:45
av C6_Driver
Besiktning Failed.
Det är konstigt att det är så olika regler.
De hade synpunkter på
- Ingen nivåreglering på plats, trots min invändning
- Inget intyg från Dekra i original, Vägverket returnerade det aldrig.
- Parkeringslampan satt inte riktigt fast.
Annars så är allt annat ok!
Tacksam om någon skulle kunna bifoga ett alternativ med parkeringsljus som gick igenom. Lamptyp och placering är intressant.

Postat: fre okt 31, 2008 20:29
av fulingbusen
Synd på nedslaget men tack för bilden på din stråkastarspolning. har du vanlig spolarvätskepump till det där eller högtryck? Kopplat in dig på bef. spolarvätske behållare?
Postat: lör nov 01, 2008 12:05
av C6_Driver
Om man tar bort innerskärmen på förarsidan så kommer man åt spolartanken mycket bra. Det finns t.o.m. en plats på tanken som är avsedd för hålupptagning. Bifogar en bild där högtryckspolningen till en SAAB 93 gör sig tillkänna.

[/list]
Slangen hittade jag på Clas Ohlson 49-402-10 10 mm
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=45573239
Postat: lör nov 01, 2008 13:05
av fulingbusen
aha, smidigt! Är munstyckena också från 9-3?
Postat: lör nov 01, 2008 14:13
av C6_Driver
Nej det är Mekonomen original.
Bytte denna typ mot en med längre rör. På så sätt så kläms inte den genomskinliga slangen mellan lykta och front.

Re: Privatimport, xenonbelysning, spolare, nivåregl.
Postat: mån mar 02, 2009 15:46
av Ahremark
Hmm.. Någon som vet till 100% om man måste sätta dit spolning eller inte??
Borde inte behöva nivåreglering pga att bilen är 2 sittsig och har så litet bagageutrymme..
Går bilen igenom om man byter dessa sakerna?
- Byta alla 4 baklamporna
- Ändra från USA till Europa i databoxen
- Sätta på sidoblinkers
- Sätta på vita positionsljus fram
Re: Privatimport, xenonbelysning, spolare, nivåregl.
Postat: mån mar 02, 2009 15:51
av Corinthian
anders rosvall säljer kompletta kit för konvertering (under "exteriör" i kategori "C6")
http://www.vette.se
vad jag har förstått så har vissa bytt xenonlamporna till vanliga, då behövs inte spolningen
Re: Privatimport, xenonbelysning, spolare, nivåregl.
Postat: mån mar 02, 2009 16:43
av fulingbusen
Jag har också hört att vissa satt dit vanliga lampor, jag förstår dock inte hur ljusbilden går igenom...
Med xenon-ljus så måste man ha spolning, SBP är dock människor de med och går inte alltid efter boken.
Re: Privatimport, xenonbelysning, spolare, nivåregl.
Postat: mån mar 02, 2009 21:51
av Ahremark
Corinthian: ja det vet jag, men det är så jävla fult med spolarna, vill slippa montera dem!
Har också tänkt bara byta lampan men det går väll inte pga att bilen inte tillverkas utan xenon??
Re: Privatimport, xenonbelysning, spolare, nivåregl.
Postat: mån mar 02, 2009 23:51
av Corinthian
Ahremark skrev:Corinthian: ja det vet jag, men det är så jävla fult med spolarna, vill slippa montera dem!
Har också tänkt bara byta lampan men det går väll inte pga att bilen inte tillverkas utan xenon??
jorå, det finns en tråd här av en person som gjorde det inför regbesiktning.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =19&t=9247
han böt bara själva lamporna, kolla med honom.
Re: Privatimport, xenonbelysning, spolare, nivåregl.
Postat: fre mar 06, 2009 21:00
av Båth
Jag har köpt ett antal vw bussar på Din bil. Då får man välja om man vill ha strålkastarspolning eller inte............öööööööööööö..........då är det ju ändå en svensksåld bil avsedd för svenskt väder året om....
Kanske nåt att hänvisa till vid till...........
Z06-07
Re: Privatimport, xenonbelysning, spolare, nivåregl.
Postat: lör mar 07, 2009 0:32
av COOLMACHINE
Båth skrev:Jag har köpt ett antal vw bussar på Din bil. Då får man välja om man vill ha strålkastarspolning eller inte............öööööööööööö..........då är det ju ändå en svensksåld bil avsedd för svenskt väder året om....
Kanske nåt att hänvisa till vid till...........
Z06-07
????????, Det är väl inte så att det slunkit ner en och annan öl ikväll ?

Re: Privatimport, xenonbelysning, spolare, nivåregl.
Postat: lör mar 07, 2009 0:56
av Peter Anjou
Hejsan!!
ÖL var nog det rätta ordet !!
Men ibland behöver man nog en öl eller 2-10,
för att orka med sin kära bil, sen om det gäller
en C6,C5,C4,C3,C2,C1, det får man nog bestämma själv !!
Peter A / C4
Re: Privatimport, xenonbelysning, spolare, nivåregl.
Postat: lör mar 07, 2009 8:22
av Båth
Vad menar du coolmachine? Det jag skriver är sant. Jag har 3 st vw bussar utan spolning, denna har jag fått välja bort själv. Anledningen till att jag valt bort den är att det är så liten tank till spolarvätskan så den tar slut väldigt fort.
Om du menar min konstigt avslutade mening så skyller jag på öl/tv/dator samtidigt, men man fattar väl ändå vad jag ville ha sagt.
Re: Privatimport, xenonbelysning, spolare, nivåregl.
Postat: lör mar 07, 2009 23:26
av COOLMACHINE
Båth skrev:Vad menar du coolmachine? Det jag skriver är sant. Jag har 3 st vw bussar utan spolning, denna har jag fått välja bort själv. Anledningen till att jag valt bort den är att det är så liten tank till spolarvätskan så den tar slut väldigt fort.
Om du menar min konstigt avslutade mening så skyller jag på öl/tv/dator samtidigt, men man fattar väl ändå vad jag ville ha sagt.
Båth skrev:
"Jag har köpt ett antal vw bussar på Din bil." ????
Detta är inte lätt att förstå 