Oljeläckage

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Vet tyvärr inte vad det kan vara för diameter på andra sidan, men den anslutningen som leder från passagerasidan till luftburken är dock större än pcv ventilens anslutning.
Jag köpte bara en standard anslutning på Hansen Racing, och drog en lämplig slang emellan.
Gissningsvis 10-12 mm

Bred skrev:Hmm, va har du för diameter på den anslutningen (slangen) då?
Har du för stort flöde genom motorn så blir det ju som ett kraftigt läckage på vakumsidan.

MvH Martin
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Inlägg av Bred »

funderar nämligen på att strypa slangen mellan luftburken och ventilkåpan så den inte får ett fullt lika stort flöde som bör resultera i bättre vakumegenskaper.
Försöker jag fälla upp lamporna där fram fungerar det om bilen står på tomgång i en ca 2 min. Gasar jag till medans de är på väg upp sjunker lamporna lika fort igen. Men, som sagt tomgång i ca 2 min fungerar, men de orkar inte fällas ned igen.

Känns som sagt som att jag har för hög genomströmning av luft genom motorn, vad kan detta bero på? Är det bara dumt att försöka strypa slangen från luftburken lite?

Kom förresten fram till att PCV:n hjälpte mig med, mycket mindre olja :D
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Ja, att använda ett slutet PCV system, är ju en beprövad metod att slippa att bilen droppar olja som en gammal Norton 8)
I övrigt kan jag nog inte hjälpa dig så mycket ... är inte på något vis någon expert på vakum frågor...
Men har du kollat så du inte har en vakumläcka någonstans kanske? Vid insuget är det ju ganska vanligt att man kan få vakumläckor...
Bred skrev: Kom förresten fram till att PCV:n hjälpte mig med, mycket mindre olja :D
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Inlägg av Bred »

Jo, jag har väl förmodligen det. Vet att det pyser en hel del vid strömställaren mellan parkeringsljus och halvljus.
Men, innan jag koppla in PCV:n gick ju lamporna både upp och ner (tog i och för sig en 20 sekunder, men det fungerade i alla fall). Kanska skulle prova att pilla lite vid ljuställaren och se.

Nån koll på var man kan köpa nya sådana?

mvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Skriv svar