Sida 17 av 19
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tis apr 07, 2015 19:08
av Mange_C5
Ubbe skrev:Tack grabbar:)
Håller på att justera in LG GT2 coilovers.
Beställde lite högre markfrigång men tycker det blev väl högt.
Man ska kunna komprimera fjäder lite och skruvade justering ringen mot fjäder.
Vill få ner bilen nu ca 3cm. Vet inte hur många varv man måste skruva?
Mange har du justerat dina?Jag vet att man ska undvika justera, men vill ha den lite lägre;)
Du skall inte fokusera på stuket så mycket som du gör, det är ju performance prylar god damn it!
Varje coilover blir pga cornerweight individuell om du skall få ut max.
Börja med att kolla om rake blir shysst, därefter upp på vågar och efterföljande corner weight med dig eller dummy vikt bakom ratten, blir en hel del skruvande fram och tillbaka men skruva bara några varv max åt gången tills du fått vikten dit du vill ha den. Kan vara lite klurigt att lista ut vilken man skall skruva på och hur mycket då vikten flyttar runt så att säga
Eller.. så antar jag att du kan skruva lite fram och bak på tex V sida till du hittar bästa kioskstuket och sedan kopierar till andra sidan.

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tis apr 07, 2015 19:53
av Kjell.Magnusson
Hejs
Om du komprimerar/trycker ihop fjädern så blir väl bilen högre? Eller hade jag otur när jag försökte tänka?
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tis apr 07, 2015 20:00
av Ubbe
Mange_C5 skrev: Du skall inte fokusera på stuket så mycket som du gör, det är ju performance prylar god damn it!

Varje coilover blir pga cornerweight individuell om du skall få ut max. Börja med att kolla om rake blir shysst, därefter upp på vågar och efterföljande corner weight med dig eller dummy vikt bakom ratten, blir en hel del skruvande fram och tillbaka men skruva bara några varv max åt gången tills du fått vikten dit du vill ha den. Kan vara lite klurigt att lista ut vilken man skall skruva på och hur mycket då vikten flyttar runt så att säga Eller.. så antar jag att du kan skruva lite fram och bak på tex V sida till du hittar bästa kioskstuket och sedan kopierar till andra sidan.

Du har helt rätt Mange:)
Jag måste nog släppa café race om jag ska få bra tider;)
På lördag så ska bilen till hjulinställning för bana och hoppas att han kan få ordning med camber brickor och viktinstälning.
Det ska bli kul att testa den på banan kanske i början på maj;) Hoppas på 2 sekunder bättre på mantorp;)
Hittade den här;)
http://youtu.be/3euiAekwgII
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tis apr 07, 2015 20:07
av Ubbe
magnum skrev:Hejs Om du komprimerar/trycker ihop fjädern så blir väl bilen högre? Eller hade jag otur när jag försökte tänka?
Det trodde jag också men på LG2 ska man tydligen göra så.
Skruvade först så att fjädern blev lös 1cm då blev den låg men inte rätt (fick utskällning av Bengt)
Nu har han dragit på semester. Så vi får se om han kan svara här eller Mange;)
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tis apr 07, 2015 21:52
av Kjell.Magnusson
Hejs
Det verkar som det går att ändra stötdämparens längd.. alternativ 2 på sida 9 i deras beskrivning:
https://www.lgmotorsports.com/media/ins ... 2%20C5.pdf
Du får absolut inte bilen lägre genom att öka fjädertrycket!
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tis apr 07, 2015 23:25
av Mange_C5
Det är skillnad på G2 och GT2 dämparna.
Ubbe har G2 om man tittar på bilderna, GT2 har till skillnad från G2 ställbara bottnar som man kan justera höjd med.
Skall man ändra arbetshöjd på G2 (utan att klabba) så är det en lite mer avancerad operation som kräver stötdämpar specialist, bättre då att skaffa sig drop spindles.
https://www.lgmotorsports.com/tracking- ... ndles.html
Ubbe, jag kan förstå varför Bengt gick bananas

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons apr 08, 2015 8:59
av Corinthian
Ubbe skrev:Mange_C5 skrev: Du skall inte fokusera på stuket så mycket som du gör, det är ju performance prylar god damn it!

Varje coilover blir pga cornerweight individuell om du skall få ut max. Börja med att kolla om rake blir shysst, därefter upp på vågar och efterföljande corner weight med dig eller dummy vikt bakom ratten, blir en hel del skruvande fram och tillbaka men skruva bara några varv max åt gången tills du fått vikten dit du vill ha den. Kan vara lite klurigt att lista ut vilken man skall skruva på och hur mycket då vikten flyttar runt så att säga Eller.. så antar jag att du kan skruva lite fram och bak på tex V sida till du hittar bästa kioskstuket och sedan kopierar till andra sidan.

Du har helt rätt Mange:)
Jag måste nog släppa café race om jag ska få bra tider;)
På lördag så ska bilen till hjulinställning för bana och hoppas att han kan få ordning med camber brickor och viktinstälning.
Det ska bli kul att testa den på banan kanske i början på maj;) Hoppas på 2 sekunder bättre på mantorp;)
Hittade den här;)
http://youtu.be/3euiAekwgII
Glöm inte att börja mäta däckstemperaturer på bana sen, för att kunna finlira hjulinställningarna.
Jag gjorde ganska mycket tester förra året så jag kan tipsa om en en bra grund-setup om du vill (baserad på C6Z06 då förståss.. din är lite tyngre)
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons apr 08, 2015 9:53
av Ubbe
Corinthian skrev: Glöm inte att börja mäta däckstemperaturer på bana sen, för att kunna finlira hjulinställningarna. Jag gjorde ganska mycket tester förra året så jag kan tipsa om en en bra grund-setup om du vill (baserad på C6Z06 då förståss.. din är lite tyngre)
Tar gärna emot tips;)
Har inte fått mina nya fälgar och däck ännu, så det blir dom gamla däcken, när hjulinställning görs.
Såg att vänster fram var mer slitet än höger (ca 2mm)på insidan. Kan inte det göra skillnad på inställning?
Mange! Det var lite nya grejor att skaffa;)
PS Vi har fått sprängsten på grusvägen, så det kanske är bra med stadsjeep stuket;)
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons apr 08, 2015 16:46
av 745
Ubbe skrev:Det ska bli kul att testa den på banan kanske i början på maj;) Hoppas på 2 sekunder bättre på mantorp;)
Ska bli kul att testa din gamla "skit"

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tor apr 16, 2015 19:59
av Ubbe
Ha ha! Jag vågar inte låna ut den till någon längre;)
Har fått mina däck och Oz fälgar 295 fram och 315 bak;)
Dom väger lika mycket som dom gamla hjulen fast det är mer gummi;)
Oz vikt fram 22.5kg
Bak 24'9kg
Nu på måndag ska den besiktigas och sedan byggas om till TA

Jag har vägt in bilen och har inte hunnit lätta den en;) 1538kg med mig i bilen och full tank.
Tankade fullt bara för att buren ska in i bilen och väger 15kg.
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tor apr 16, 2015 20:17
av Corinthian
Ubbe skrev:Ha ha! Jag vågar inte låna ut den till någon längre;)...
Ser ut som det saknas några dekaler på bilen, hehe
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tor apr 16, 2015 23:00
av Ubbe
Corinthian skrev: Ser ut som det saknas några dekaler på bilen, hehe
Dom sitter under bilen;)
När bilen är tvättad och fixad så blir det dekal trim;)
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: sön apr 19, 2015 19:11
av mse
Ubbe du satsar friskt! Tror du kommer att putsa varvtiderna en del i år. Vingen krängarna och nya däck förstås kommer att göra susen. Det ser riktigt bra ut!

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: sön apr 19, 2015 21:11
av Ubbe
mse skrev:Ubbe du satsar friskt! Tror du kommer att putsa varvtiderna en del i år. Vingen krängarna och nya däck förstås kommer att göra susen. Det ser riktigt bra ut!

Vi får se;) Mitt mål är att spöa race factory 1.27.2 innan jag säljer bilen;)
http://youtu.be/MNfrnuiIMzo I år vill jag bara komma under 1.30;) på Mantorp;) Det skulle vara kul att få vinna över dig på konbanan;)
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: sön apr 19, 2015 22:08
av Mange_C5
Ubbe skrev:mse skrev:Ubbe du satsar friskt! Tror du kommer att putsa varvtiderna en del i år. Vingen krängarna och nya däck förstås kommer att göra susen. Det ser riktigt bra ut!

Vi får se;) Mitt mål är att spöa race factory 1.27.2 innan jag säljer bilen;)
http://youtu.be/MNfrnuiIMzo I år vill jag bara komma under 1.30;) på Mantorp;) Det skulle vara kul att få vinna över dig på konbanan;)
Under 1,30 lär du göra utan större problem.
Smaka på 1:26.766, satt med otrimmad men liknande racepreppad C5Z06 (dock utan vinge).
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: mån apr 20, 2015 19:23
av Ubbe
Mange_C5 skrev: Under 1,30 lär du göra utan större problem. Smaka på 1:26.766, satt med otrimmad men liknande racepreppad C5Z06 (dock utan vinge).
Det var ingen dålig tid Mange:)
Jag tror nog du får visa hur jag ska köra;)
Har besiktigat vetten idag med nya däcken och det gick bra;)
Fick testa den på en slingrig väg mellan Arlanda och Gottröra (nifsta).
Nu äntligen så är det ingen slingrig Corvette;)
Behövde bara vrida ratten någon millimeter och den svara på en gång!
Har tidigare tyckt att min Audi TT är roligare att köra krokiga vägar men nu är det andra bullar;)
Nu håller jag på med att göra större hål i huven och ska montera nya bromsarna:)
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: mån apr 20, 2015 19:25
av Ubbe
Ubbe skrev: Det var ingen dålig tid Mange:) Jag tror nog du får visa hur jag ska köra;) Har besiktigat vetten idag med nya däcken och det gick bra;) Fick testa den på en slingrig väg mellan Arlanda och Gottröra (nifsta). Nu äntligen så är det ingen slingrig Corvette;) Behövde bara vrida ratten någon millimeter och den svara på en gång! Har tidigare tyckt att min Audi TT är roligare att köra krokiga vägar men nu är det andra bullar;) Nu håller jag på med att göra större hål i huven och ska montera nya bromsarna:)
Är inte helt nöjd med höjden bak, vill ha den 8mm högre bak;)
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: mån apr 20, 2015 19:43
av Mange_C5
Ubbe skrev:Mange_C5 skrev: Under 1,30 lär du göra utan större problem. Smaka på 1:26.766, satt med otrimmad men liknande racepreppad C5Z06 (dock utan vinge).
Det var ingen dålig tid Mange:)
Jag tror nog du får visa hur jag ska köra;)
Nu var det ju inte jag som satte 1,26-tiden om någon skulle få för sig det, men med lite Do or Die-mentalitet så kanske..
Helt klart möjligt då det bevisligen gjorts förut.

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: mån apr 20, 2015 20:34
av Ubbe
Mange_C5 skrev: Nu var det ju inte jag som satte 1,26-tiden om någon skulle få för sig det, men med lite Do or Die-mentalitet så kanske..

Helt klart möjligt då det bevisligen gjorts förut.

Kanske är det Toni;)
Efter dagens körning så tror jag också det är möjligt, om jag satsar på instruktör nästa gång;)
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: mån apr 20, 2015 20:37
av Corinthian
Ubbe skrev:Mange_C5 skrev: Nu var det ju inte jag som satte 1,26-tiden om någon skulle få för sig det, men med lite Do or Die-mentalitet så kanske..

Helt klart möjligt då det bevisligen gjorts förut.

Kanske är det Toni;)
Efter dagens körning så tror jag också det är möjligt, om jag satsar på instruktör nästa gång;)
Arkangas körde väl 1'26-nånting med sin innan han började köra normala tävlingar i volvo?
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tis apr 21, 2015 20:08
av Ubbe
Corinthian skrev: Arkangas körde väl 1'26-nånting med sin innan han började köra normala tävlingar i volvo?
Jag vet bara att det finns en video på 1.27 Han får väl svara själv men nu har han en glidar Corvette "gubben"

Har idag gjort hål i bilen både i huven och för bågen. Nu blir det svetsa och plasta

Vill att huven ska likna den här men djupet blir något mindre.
Ps tyvärr kan jag inte svara på PM via mobil eller surfplatta:(
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tis apr 21, 2015 20:33
av Corinthian
Ubbe skrev:Nu blir det svetsa och plasta

Vill att huven ska likna den här men djupet blir något mindre...
Svetsa? buren ska skruvas/bultas i ramen. om du svetsar den i ramen kan du bli underkänd i besiktning på bana. Du kan heller inte få vagnbok om ramen är svetsad till ramen.. måste skruvas.
(om inte reglerna har ändrats sen jag stoppade i min dvs).
SBF TR 5.8.2.12 Fastsättningsplatta:
Metallplattor svetsade på rörens ändar, möjliggörande fastsättning med skruvar av buren i chassie/kaross, placerade på förstärkningsplattor.
Fastsättningsplattan får svetsas fast i chassi/kaross som tillägg till skruvarna.
Specialfall:
För karosseri / chassi tillverkade i ”icke stål” ex. aluminium är det förbjudet att svetsa skyddsbur mot karosseri/chassi. Endast annan fastsättning av förstärkningsplattor är tillåtet.
Men här har nog Mange_C5 mest kunskap.
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tis apr 21, 2015 21:09
av Ubbe
Corinthian skrev: Svetsa? buren ska skruvas/bultas i ramen. om du svetsar den i ramen kan du bli underkänd i besiktning på bana. Du kan heller inte få vagnbok om ramen är svetsad till ramen.. måste skruvas. (om inte reglerna har ändrats sen jag stoppade i min dvs). SBF TR 5.8.2.12 Fastsättningsplatta: Metallplattor svetsade på rörens ändar, möjliggörande fastsättning med skruvar av buren i chassie/kaross, placerade på förstärkningsplattor. Fastsättningsplattan får svetsas fast i chassi/kaross som tillägg till skruvarna. Specialfall: För karosseri / chassi tillverkade i ”icke stål” ex. aluminium är det förbjudet att svetsa skyddsbur mot karosseri/chassi. Endast annan fastsättning av förstärkningsplattor är tillåtet. Men här har nog Mange_C5 mest kunskap.
I min bil så är det stål ram.
Svetsa fast buren är absolut ett måste! Tänker svetsa fast stöden bak och skruva den bakom stolarna.
Mange vi behöver dig igen

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tis apr 21, 2015 21:42
av Mange_C5
Ubbe skrev:Corinthian skrev: Svetsa? buren ska skruvas/bultas i ramen. om du svetsar den i ramen kan du bli underkänd i besiktning på bana. Du kan heller inte få vagnbok om ramen är svetsad till ramen.. måste skruvas. (om inte reglerna har ändrats sen jag stoppade i min dvs). SBF TR 5.8.2.12 Fastsättningsplatta: Metallplattor svetsade på rörens ändar, möjliggörande fastsättning med skruvar av buren i chassie/kaross, placerade på förstärkningsplattor. Fastsättningsplattan får svetsas fast i chassi/kaross som tillägg till skruvarna. Specialfall: För karosseri / chassi tillverkade i ”icke stål” ex. aluminium är det förbjudet att svetsa skyddsbur mot karosseri/chassi. Endast annan fastsättning av förstärkningsplattor är tillåtet. Men här har nog Mange_C5 mest kunskap.
I min bil så är det stål ram.
Svetsa fast buren är absolut ett måste! Tänker svetsa fast stöden bak och skruva den bakom stolarna.
Mange vi behöver dig igen

Min båge är enbart svetsad, inte en endaste bult eller bultskalle finns..
Kan utveckla när jag kommer till ett tangentbord.
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tis apr 21, 2015 22:13
av Ubbe
Mange_C5 skrev: 
Min båge är enbart svetsad, inte en endaste bult eller bultskalle finns.. Kan utveckla när jag kommer till ett tangentbord.
Svetsad är ju bättre än skruvad!
Min svärfar har titta på buren och han har svetsad många rally bilar och sa direkt att buren måste svetsas bak.
Bältet sitter i buren och då behövs det rejäla grejor att få buren på plats!
Kanon att vi har dig Mange:)
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tis apr 21, 2015 23:22
av Larzzon
Ska bli kul att se hur din huv blir

Har länge gått och klurat på hur man skulle kunna få huven att likna den på en C5R

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons apr 22, 2015 8:21
av Corinthian
Larson skrev:...Har länge gått och klurat på hur man skulle kunna få huven att likna den på en C5R

En förutsättning är ju att man vinklar kylaren åt andra hållet (framåt i överkant) men det gör bl.a att grus ocj småsten kan åka upp i suget och lägga sig bakpå kylaren i fläkten.
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons apr 22, 2015 9:33
av Ubbe
Larzzon skrev:Ska bli kul att se hur din huv blir

Har länge gått och klurat på hur man skulle kunna få huven att likna den på en C5R

Det blir för mycket ändringar i motorrummet om det ska bli exakt en kopia (flytta kylaren mm som Andreas är inne på)
Insuget sitter i vägen, så jag får den inte så djup.Det blir nog inte mer än 4.5 mm.
Har sågat i huven tidigare och det påverkar utseende.
Men det blir absolut ett fungerande racing stuk.
När det regnar kommer det inte att hamna på elektroniken;)
Hade tänkt montera buren i helgen men glömde bort att den måste måla också;)
Kör med 2-komp sprayfärg, Undra om jag kan hoppa över grundfärgen???
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons apr 22, 2015 10:44
av Bengt
Bak skall du svetsa dit en stål platta med svetsade muttrar undertill. Sen bulta ovanifrån.
Så har Finess tänk det(talade med dem om det).
Så blir bågen demonterbar.
Att svetsa bak o bulta framtill känns som hål i huvudet..(verkar tveksamt ur besiktningspunkt)
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons apr 22, 2015 17:09
av Ubbe
Bengt skrev:Bak skall du svetsa dit en stål platta med svetsade muttrar undertill. Sen bulta ovanifrån. Så har Finess tänk det(talade med dem om det). Så blir bågen demonterbar. Att svetsa bak o bulta framtill känns som hål i huvudet..(verkar tveksamt ur besiktningspunkt)
Svetsa direkt är nog bäst men att få dit mattan igen blir förstås enklare med plattor;)
Att svetsa bakom stolarna är lite riskabelt, när tanken sitter där. Kanske limmar och skruvar.
Idag så limmar man mer en svetsar på bilarna.