Sida 3 av 3

Re: R-däck / Slicks

Postat: tor sep 09, 2010 1:28
av Mange_C5
Toyo 888 har 100 i treadwear. Vanliga sportdäck ligger väl på 200-220?

Jag läste nånstans att bästa arbets temp för Toyo 888 skulle ligga runt 90 grader C och att man kunde köra med upp till 40psi varmtryck (är väl ung. 2,8 bar), sen finns de som förespråkar de mer vanliga trycken runt 30 psi (strax över 2 bar).

Jag kan inte säja vad som är mest rätt men;
jag har hittills kört med 2,0-2,2 bar i varmt däcktryck, har bara "kollat" tempen med handen tillsammans med visuell koll för att få en uppfattning om inner och ytter temp.
Vilket i mitt fall brukar vara från ljummet - men oftast riktigt varmt med fint "vågmönster". precist svar eller.. :roll: :wink:
Jag brukar börja ganska lugnt på första passet och med relativt låga tryck när r-däcken är kalla, runt 1,8-1,9 bar med avsikt att få upp tempen i både stomme och yta, nackdelen är att det känns instabilt de första varven. När jag gått ut med högt kalltryck och snabbt fått högt varmtryck så känns r-däcken stadiga men jag har upplevt en tendens till att däcken lätt blir halkiga på grund av överhettning på ytan och däcken börjar "rulla korvar".

Det är mycket möjligt att jag tänkt helt fel avseende bästa sätt att få värme i däckets stomme (lågt resp högt tryck) men det kan aldrig vara bra att däcket har väsentligt skilda temperaturer mellan yta och stomme.

Har man konstant problem med att få upp tempen så har förmodligen för breda däck,
för lågt tryck, inte nyttjar däcken fullt ut eller en kombination av de tre. :twisted:

Har man konstant problem med överhettade däck så borde motsatsen råda, dvs kanske för smala däck,
för högt tryck, överkör eller en kombination.

Hur som helst, man bör tänka på att däckens temperatur blir lägre när man kommer in för mätning (svalnar fort) jämfört med ute på banan och laseravläsning ger endast yttemperatur.
Temp probe får bli nästa steg på vägen mot den optimala chassi-och däck inställningen. 8)

Re: R-däck / Slicks

Postat: tor sep 09, 2010 12:20
av 745
Mange_C5 skrev:Toyo 888 har 100 i treadwear. Vanliga sportdäck ligger väl på 200-220?

precist svar eller.. :roll: :wink:

Temp probe får bli nästa steg på vägen mot den optimala chassi-och däck inställningen. 8)
Ditt svar kunde väll väll inte inte vara mer tydligt :D (eller precist med tanke på förutsättningarna)

Ok din bil har dubbla effekten & samma vikt jmf med min och verkar fungera bra med tw 100, då kanske det är läge för mig att prova med hårdare däck nästa gång.

Det är inte helt lätt det här med definitioner utav däckstyper, alla har sin egen syn på saken (som vi har läst i tråden........).

Tror du gör helt rätt som satsar på en däcktemp.mätare utan en sån och en bra logg tror jag att det är mer eller mindre bortkastade pengar att köpa något justerbart efter som man ändå inte kan ställa in det.