Sida 3 av 32

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör jun 26, 2010 23:11
av Ricky
Tack Daniel. :)

Mattan tog Alfa hem från staterna.

De har bra kläm på vad som är OK och vad som bör undvikas, likväl kom det några strö-komentarer om "amerikansk kvalitet" då han gjorde hjulhusen.. :roll:
De gör ju inredningar till alla typer av bilar (och båtar) och menar att det finns bättre tillverkare av mattor än de amerikanska.. -men de gör inga mattor till Corvetter.

De övriga bitarna tycker jag passade bra men jag är ju ingen sadelmakare.. 8)

Dock är jag nöjd med resultatet.

Jag valde att ta hem mattan genom en firma sedan jag gick för en ljusare nyans än orginal och skulle det blivit tok-fel hade det bara vart att sända tillbaka den och fått en ny.
Det blir ju alltid bökigare att returnera om man beställer själv från US.

Tror det är svårt att tillverka en bilmatta själv sedan de ska formpressas för att inte se helt galet ut.

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: tis aug 03, 2010 21:03
av Ricky
Det går sakta frammåt men byggandet av Gen5:an.

Inmätning och jystering av oljestickslängd i nya tråget.

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: tis aug 03, 2010 21:05
av Ricky
Tråget på plats, bottendelen börjar bli färdig. :)

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: tis aug 03, 2010 21:06
av Ricky
Framifrån.

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: sön aug 22, 2010 4:57
av Ricky
Nya kylaren från Tommy anlände, ser fin ut. :)

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: sön aug 22, 2010 5:48
av Ricky
Efter en del forskande beslutade jag att byta ut de gamla slitna midjebältena mot nya 3-punktsdito.

Det som handlades var dessa grejer, ja 2 av varje då förståss. :)

Bild

Bild

Länk till bältena:
http://www.ecklers.com/corvette-3-point ... -1974.html

En lustig sak med bälteskitet var att det var inte ALLT som visas på bilden som inkluderade, förstärknings-plåtar/fästen på undersida kaross tex följde inte med.
Dessa plåtar satt hursomhelst redan i bilen så det funkade ju ändå.

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: sön aug 22, 2010 5:58
av Ricky
Det visade sig vara lättare än jag trott att montera dessa bälten.

Efter att ha öppnat upp kladseln på ryggstödets baksida var det bara att lossa de 2 muttrarna till framsidans aluminiumlist (ska egentligen sitta med 3 muttrar men det gjorde det inte på mina stolar) och då man vek upp klädseln kom orginalfästet till "bältes-guiden" i dagen.

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: sön aug 22, 2010 6:03
av Ricky
Listen togs bort och hålet för bältet slipades upp med en tryckluftsdriven slipmaskin.
Hålet för bältet markerades i ryggstödets klädsel och skars ut.

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: sön aug 22, 2010 6:05
av Ricky
Dubbelcheck med stållinjalen, joda det såg väl inte så tokigt ut.

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: sön aug 22, 2010 6:06
av Ricky
Listen fick en dust med "rally"-svart.

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: sön aug 22, 2010 6:08
av Ricky
Ja allt passade i orginalhålen, en mycket enkklare operation än man trodde egentligen.

Spännet måste delas för att kunna få det igenom hålet i ryggstödet men det var som gjort för detta.

Slutresultatet provkördes förra helgen och funkade fint. :)

Tack för hjälpen och råden Guy (C3 454-72). :)

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 0:51
av Jonas Rohwer
Lite blev det gjort med maskinen ikväll, och nu har snart Ricky en massa bilder i sin mailbox.

Här kommer ett smakprov...


Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 1:09
av Ricky
Se där ja, nu har det börjat röra sig i boden igen. :D

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 21:44
av Ricky
Kontrollmätning av kammen.

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 21:46
av Ricky
Kontoll av TDC.

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 21:49
av Ricky
Kontroll TDC mot svängningsdämprens markering.

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 22:07
av Ricky
Uppmätning av förbränningsrum.

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 22:15
av Taggen
Hej Ricky. Din bil ser riktigt fin ut. Den blir ju inte sämre med den nya motorn. hur många hk blir det.
Såg att du hade fått dit skylthållarna. Kul att de passade.

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 22:17
av Ricky
Vaf..n.. :shock:

Bild

OK nu har jag fått klarhet.. -Jonas fick dessa knappar av MonaS som var förbi och la en beställning på en ny 598 till Novan hon bygger. :roll: 8)

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 22:35
av Ricky
Taggen skrev:Hej Ricky. Din bil ser riktigt fin ut. Den blir ju inte sämre med den nya motorn. hur många hk blir det.
Såg att du hade fått dit skylthållarna. Kul att de passade.
Tack Taggen. :)

Skylthållaren var kalas, hoppas du inte tar illa upp för att jag lackade den mattsvart och drog på en GM Performance dekal i stället för företagsnamnet som stog där innan.
Vad svårt det är att fota en skylt..

Effekt.. tja.. -det vet man väl egentligen inte innan maskinen har vart i bänken..
Jag sliter ju med kompromissen att jag vill behålla min orginalhuv utan hål eller scoop och då är floran av insug ytterst begränsad.

Jag har valt ett LS6 tvåplans orginalinsug och det är väl det insuget och tillhörande kamaxelvalet som kommer att hålla nere effekten litegrand.

En försiktig gissning på kanske 450hk/5500rpm?

Vi får som sagt se hur mycket Jonas lyckas tyna ur den i bänken.

Bottendelen är ganska stadigt byggd och tillåter till viss del en revärdering av det där med huven...

Så här blev skylten. :)
Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 22:39
av Ricky
Dags att lägga på locken.

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 22:41
av Ricky
Vipparmsbultar och topplocksbultar måste man visst ha.

Bild

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 22:46
av Ricky
Någon klet Jonas haft på vipparmsbultarna.. (antagligen något som gör att min bil inte ska bli snabbare än hans.) :roll:

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 22:53
av Ricky
Inmätning av stötstångslängd. :)

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 22:55
av Ricky
Meh.. Hallååå!!! -Var inte vipporna jag beställde GULDIGA eller..?? :roll:

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 23:00
av Ricky
Det börjar närma sig..

Hoppas det nya Moroso-tråget bjuder på lite bättre oljekontroll än orginaltråget på gamla maskin som inte ens klarade en hygglig inbromsning utan att oljan skvimpade bort från pickupen..

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 23:07
av Ricky
Nu är det bara stötstänger, hedders och vattenpump som fattas innan det ska bromsa.

Bild

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 23:18
av Mr. Beam
Jag har valt ett LS6 tvåplans orginalinsug och det är väl det insuget och tillhörande kamaxelvalet som kommer att hålla nere effekten litegrand.

Ett hett tips: Det är bäst att du kollar så att rulllyftarna inte tar i oljestänkplåten på det där LS6-insuget....

/ Mr. Beam

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: lör aug 28, 2010 23:41
av Ricky
Mr. Beam skrev:
Jag har valt ett LS6 tvåplans orginalinsug och det är väl det insuget och tillhörande kamaxelvalet som kommer att hålla nere effekten litegrand.

Ett hett tips: Det är bäst att du kollar så att rulllyftarna inte tar i oljestänkplåten på det där LS6-insuget....

/ Mr. Beam
Tack för tipset. :)

Plåten som sitte nitad på undersidan av insuget kommer inte att användas utan vi kommer i stället att köra med en heltäckande plåt över hela lyftargalleriet.

Jonas!! -Kolla så lyftarna går fria..!!
Men känner jag dig rätt så är nog det redan gjort.. :D

Re: Min bil, ett litet projekt.

Postat: sön aug 29, 2010 8:29
av Mr SIXPACK
Hej Ricky.
Kul att ditt motorprojekt går framåt (Intressant att följa) och att du postar bilder och det skall bli spännande och se slutresultatet. När beräknas motorn vara klar, senare i höst eller tidigt i vår? Blir själv otroligt inspirerad att börja med mitt motorprojekt. 8)
Bästa Corvettehälsningar

Svempa