Sida 3 av 4

Re: L-88 motor

Postat: tis feb 22, 2011 23:33
av Ricky
Hånta skrev:Ricky

Du har inga bilder på hur det serut under bilen med headers:arna :?:

Lars
Har en lite tafflig bild som iallafall visar ofseten mellan collectorn och ramhålet.

Avståndet mellan collector och ramhål har jag för mig var ca 25-27cm beroende på sida, och så ska reducern på plats så det blir inte mycket plats kvar att göra S-böj på..

Nu verkar det som om Photobucket laggar så du får ha tålamod med bilden, länken ligger här i inlägget iallafall.

Bild

Re: L-88 motor

Postat: ons feb 23, 2011 7:06
av KrilleN
När får vi se bild på L88 motorn då? :D

Re: L-88 motor

Postat: ons feb 23, 2011 20:10
av Ricky
Kom att tänka på lite annat som inte lirar med Hookers 2-1/8 Heddersen..

En sak är att kabeln som orginal är dragen i klammer på torpedväggen och går under styrstången kommer att bli grillad.
Med styrknutarna loss går det fint att dra kabeln ovanför stången och tätt upp under servoklockan.

De blir även tighta mot fästet för växellåset till vä om styrstången i bild så detta haf jag nu demonterat.
Bild

Re: L-88 motor

Postat: ons feb 23, 2011 20:12
av Ricky
Så här nära rören hamnar kabeln då den sitter på sin ursprungliga plats.
Bilden tagen underifrån och styrstångslagret skymtar i ovankant i bild.

Bild

Re: L-88 motor

Postat: ons feb 23, 2011 20:14
av Ricky
Så här nära hamnar rören värmepaketet på högersidan..

Lär väl bli antagligen bli lite grillat.. :roll:

Bild

Re: L-88 motor

Postat: ons feb 23, 2011 20:20
av Ricky
Jo och så var de det med bromsröret och ledningen till "Fuel Canister" på vänster sida, dessa måste flyttas från insidan av rambenet till ovanpå..

Jag TROR att bränsleledningen till förgasaren på höger sida kan sitta kvar på sin ursprungliga plats men här har jag inte kollat så noga sedan jag ska dra ny soppaledning i alla fall.

Jag rekomenderar att man tar ett tomt block och ett par tomma toppar och provar heddersen först innan du lyfter i din fina L88. :D

Re: L-88 motor

Postat: ons feb 23, 2011 21:26
av Hånta
Tack för info:t Ricky

Känns som det inte direkt är bolt on saker alltså :wink:
Ska man behöva tillverka egna för att få det att likna något :wink:


Lars

Re: L-88 motor

Postat: ons feb 23, 2011 22:52
av Smuggler
Hånta skrev:Tack för info:t Ricky

Känns som det inte direkt är bolt on saker alltså :wink:
Ska man behöva tillverka egna för att få det att likna något :wink:


Lars
Lars, jag tycker det låter som en förträfflig ide! Naturligtvis tar det en vansinning tid men med din enorma skicklighet med svetsen kommer resultatet att gå utöver det mesta :mrgreen:
Jag har ju sett dina svetsar i verkligheten (på min s-pipes) och det är ren svetsporr :D :D

Re: L-88 motor

Postat: ons feb 23, 2011 23:10
av Hånta
Smuggler

Jag känner mig mer och mer manad på att svetsa ihop ett par egna headers.
Problemet är att det tar lite tid, och tid är dyrbart för mig ljust nu och 18år framåt :wink:
Fast ett par Rostfria headers skulle inte sitta helt fel :D

Lars

Re: L-88 motor

Postat: tor feb 24, 2011 15:33
av ABEJ
Jag har sådana headers begagnade, om du vill prova hur det funkar lite billigare än att köpa nya och bli besviken.
De har suttit på min -70:a med BB.

ABEJ

Re: L-88 motor

Postat: tor feb 24, 2011 15:57
av Ricky
ABEJ skrev:Jag har sådana headers begagnade, om du vill prova hur det funkar lite billigare än att köpa nya och bli besviken.
De har suttit på min -70:a med BB.

ABEJ
Hur passade dom på din bil? (med tanke på att de passade så illa på min)
//Ricky.

Re: L-88 motor

Postat: tor feb 24, 2011 16:17
av ABEJ
Efter att ha bankat en del så gick dom fritt överallt. Dock blev markfrigången ganska tråkig.

Nu sitter det sidpipor med headers som har collectorn i direkt anslutning till sidpiporna i rostfritt.

ABEJ

Re: L-88 motor

Postat: tor feb 24, 2011 18:52
av Ricky
ABEJ skrev:Efter att ha bankat en del så gick dom fritt överallt. Dock blev markfrigången ganska tråkig.

ABEJ
Ja fanken det är ju bankandet man vill slippa.. -Synd att banka sönder så rara ärtor. :(

Markfrigången ja.. -jag har min bil på pallbockar nu men visst ser det ut som det blir lågt..

Re: L-88 motor

Postat: lör feb 26, 2011 13:39
av Turbojet
Tråkigt när det inte passar :(
Om du Gotlänning som köpte mina kromade 2 1/8 Hooker headers med side pipes som legat på hyllan i 20år läser det här kan du väl berätta hur passformen var då?(Jag misstänker att det var bättre kvalitet på dom)
Pär

Re: L-88 motor

Postat: lör feb 26, 2011 22:25
av KrilleN
Spacern till termostathuset.

Bild

Re: L-88 motor

Postat: lör feb 26, 2011 22:38
av Hånta
Tack KrilleN

Det inne bär att man tydligen får införskaffa en sådan,eller troligen tillverka en sådan :wink:

Lars

Re: L-88 motor

Postat: fre mar 04, 2011 20:30
av KrilleN
Lite nyfiken bara, vad körs motorn på för bränsle med 12.9 i komp? Nån tillsats?

Re: L-88 motor

Postat: fre mar 04, 2011 21:43
av Hånta
KrilleN

Inge tillsatser som dom säger på reklamen :D ,och det är samma här.Går som sagt bara fin fint på 98oktan enligt han jag köpte den av.Om jag inte miss minner mig helt beror det på att kammen är så pass vass.Vi får helt enkelt se då vi börjar köra :wink: .

Lars

Re: L-88 motor

Postat: lör mar 05, 2011 17:15
av Hånta
Så där, nu idag har jag varit och lämnat lite detaljer på lackering,bla remskivor och servopumps fästen(köpta av Ricky,stort tack).Och lite andra coola saker :D .

Lars

Re: L-88 motor

Postat: lör mar 05, 2011 18:24
av Turbojet
Hallå Hånta! ja ha där hamnade Rickys prylar. Vad skall du ha för grejor för kylning mm?
pär

Re: L-88 motor

Postat: lör mar 05, 2011 20:39
av Hånta
Hallå. Jo jag har köpt på mig en ny 3raders aluminium kylare. Jag tror att den ska räcka till. Sen blir det en Moroso aluminium vattenpump. Tänkte köra med original kyl fläkt. Ev kan det bli el fläktar. Passade även på att byta ut original kopplings kåpan mot en Lakewood sprängkåpa. Lars

Re: L-88 motor

Postat: mån mar 14, 2011 17:08
av KrilleN
Du har PM :)

Re: L-88 motor

Postat: mån mar 14, 2011 18:02
av Hånta
Krille Pm har åkt i retur :D. Lars

Re: L-88 motor

Postat: sön mar 20, 2011 10:41
av Chrippe
Hej Hånta!
Jag just beställt en Steeriods rack är det nåt man bör tänka på innan man monterar den eller är det bara montera dit den (Bolt on) ?

Mvh Christer

Re: L-88 motor

Postat: sön mar 20, 2011 11:03
av Hånta
Christer

Det är "bolt on" i den bemärkelsen att kan skruva dit den.Men som många inkl jag så finns det saker som går att förbättra,som det är med allt som köps från Usa :D
Kolla på Rickys och Smugglers Garage trådar så ser du hur de har gjort,de är just nu i slutfasen med deras kuggstångs montering.

Lars

Re: L-88 motor

Postat: tor mar 24, 2011 16:23
av Hånta
Nu blir det time out ett tag. För idag kom Julia och Lova till världen:-D.

Re: L-88 motor

Postat: tor mar 24, 2011 17:39
av Mr SIXPACK
STORT GRATTIS!!!

/Svempa

Re: L-88 motor

Postat: tor mar 24, 2011 18:39
av Ricky
Gratti Hånta!! :D

Nu får du ta dig tid åt familjen, bilen hoppas jag att du behåller (annars finns risken att du senare ångrar dig) och bygger färdig med L88:an. :)

Re: L-88 motor

Postat: tor mar 24, 2011 19:24
av Hånta
Ricky,bilen blir kvar. Den ska ju tjejerna ha och köra då de blir gamla och göra alla killar avundsjuka med :-).

Re: L-88 motor

Postat: tor mar 24, 2011 20:32
av Bred
Bara att gratulera. Kul att höra, dels tjejerna men även att bilen behålls :wink: