I Axels Garage, Corvette 1969 mm
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Hejs
Ja, börja där Axel! 3??hp & 1 liter/mil, perfekt!
Ja, börja där Axel! 3??hp & 1 liter/mil, perfekt!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Då har den sista tentan varit och jag har äntlgen kommit ner till garaget och börjat jobba med bilen. Eften en lång romans så skildes bil och drivlina från varandra idag. Fortsatte sedan med att börja ta ur inredning och det gamla elsystemet och kom en bra bit med det också..
Imorgon är det nya tag med bland annat lite fräsct poiyester på schemat.
Bilder:
http://i49.tinypic.com/19azon.jpg
Upptäckte att det är för mycket överhäng frammåt för att använda motorlyften varpå det stora artilleriet fick komma in i garaget
http://i46.tinypic.com/e5qr85.jpg
Mina tre V får stå och lära känna varandra lite
http://i46.tinypic.com/21eb78.jpg
Tomt
http://i45.tinypic.com/2w6tr93.jpg
Nu finns ingen återvändo. Tänkte även försöka få ordning på värmepaketet nu när jag ändå är på allt..
http://i50.tinypic.com/29psuup.jpg
Kan eventuellt tänka mig att sälja sidepipesen om någon är interesserad. Kopplade hela vägen från topparna med grova rostfria rör. Sidepipes i 4". Inga stora bucklor eller nått, TIG-ade lamdauttag och snyggt lindade med avgasbandage.
Det var nog allt för denna dag..
Imorgon är det nya tag med bland annat lite fräsct poiyester på schemat.
Bilder:
http://i49.tinypic.com/19azon.jpg
Upptäckte att det är för mycket överhäng frammåt för att använda motorlyften varpå det stora artilleriet fick komma in i garaget
http://i46.tinypic.com/e5qr85.jpg
Mina tre V får stå och lära känna varandra lite
http://i46.tinypic.com/21eb78.jpg
Tomt
http://i45.tinypic.com/2w6tr93.jpg
Nu finns ingen återvändo. Tänkte även försöka få ordning på värmepaketet nu när jag ändå är på allt..
http://i50.tinypic.com/29psuup.jpg
Kan eventuellt tänka mig att sälja sidepipesen om någon är interesserad. Kopplade hela vägen från topparna med grova rostfria rör. Sidepipes i 4". Inga stora bucklor eller nått, TIG-ade lamdauttag och snyggt lindade med avgasbandage.
Det var nog allt för denna dag..
Senast redigerad av axelg89 den mån dec 17, 2012 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Hejs
Det ser mysigt ut, härligt med lite pyssel
Det ser mysigt ut, härligt med lite pyssel

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Det är lite mysigt nu när det börjar hända saker. Idag började jag med att ta ut det gamla elsystemet som sett sina bästa dagar för länge sedan. Fortsatte sedan med pedalstället som tillslut blev riktigt bra..
Bilder
Innan

Efter


Bilder
Innan

Efter


-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Även idag gjordes framsteg i garaget..
Fick börja med att åẗer göra om pedalstället då kopplingspedalen tog i fästet till rattstången. Väl klar med det la jag ett gäng timmar på att laga upp den minst sagt bortrostade kylarramen vilket blev riktigt snyggt trots att jag inte är någon smed direkt.
För att avsluta slipade jag upp områden runt sprickorna som jag ska laga och de är nu redo för nytt glasfiber och polyester imorn. Är det någon här som lagat dörrskinnen på corvetten som har tipps på hur detta lämpligen görs? Nedre, bakre hörnet på förardörren är borta...
Två bilder blev det bara då mobilen dog, ska försöka vara duktigare imorn


Fick börja med att åẗer göra om pedalstället då kopplingspedalen tog i fästet till rattstången. Väl klar med det la jag ett gäng timmar på att laga upp den minst sagt bortrostade kylarramen vilket blev riktigt snyggt trots att jag inte är någon smed direkt.
För att avsluta slipade jag upp områden runt sprickorna som jag ska laga och de är nu redo för nytt glasfiber och polyester imorn. Är det någon här som lagat dörrskinnen på corvetten som har tipps på hur detta lämpligen görs? Nedre, bakre hörnet på förardörren är borta...
Två bilder blev det bara då mobilen dog, ska försöka vara duktigare imorn


-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Även idag hände det en del i garaget..
Har nämligen lagat upp alla glasfibersprickor, lagat hålet i ramen under kylarramen samt förberett bil och motor på att träffa varandra. Tog av en väldigt massa kablar och EGR mm från motorn och monterade de nya fästena. Passade fint så här långt iaf. Imorgon är en ny stor dag
Här kommer även lite bilder, kanske inte jättespännande men kanske roar någon
Innan






Efter






Och motorn


Det var allt för denna dag, imorn är en ny dag med nya mål
Har nämligen lagat upp alla glasfibersprickor, lagat hålet i ramen under kylarramen samt förberett bil och motor på att träffa varandra. Tog av en väldigt massa kablar och EGR mm från motorn och monterade de nya fästena. Passade fint så här långt iaf. Imorgon är en ny stor dag
Här kommer även lite bilder, kanske inte jättespännande men kanske roar någon
Innan






Efter






Och motorn


Det var allt för denna dag, imorn är en ny dag med nya mål

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
hejs Axel
Kul att se att du ligger i ordentligt!
Själv har jag blivit angripen av latusmaskus...
Kul att se att du ligger i ordentligt!
Själv har jag blivit angripen av latusmaskus...
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Spännande projekt Axel!
Kliar det inte nått fruktansvärt i fingrarna att riva hela skiten i molekyler och renovera allt! Kunskapen besitter du med all säkerhet men det kanske faller på tiden?
Mvh: daniel
Kliar det inte nått fruktansvärt i fingrarna att riva hela skiten i molekyler och renovera allt! Kunskapen besitter du med all säkerhet men det kanske faller på tiden?
Mvh: daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Kjell, jag har mina stunder.. Om man sitter på häcken och pluggar hela dagarna vilket jag gör för tillfället så har man gott om energi i garaget när tentorna väl är skrivna
Jo Daniel det kliar något fruktansvärt (och då menar jag inte glasfibern). Hittar saker överallt som måste fixas och som skulle kunna bli så mycket bättre/fräschare. Min kunskap kan man kanske debattera men man lär sig ju efter vägen men tiden däremot är en annan femma. Om jag kunnat arbeta som jag gjort de senaste dagarna lite oftare hade jag kastat mig över ett helbilsprojekt men har för lite tid och garaget är för långt ifrån plugget så tills vidare får jag hålla mig till mindre delprojekt.
Även idag har mycket hänt men lägger upp det imorgon tillsammans med bilderna (min telefon dog så får inte fram dem nu)
Jo Daniel det kliar något fruktansvärt (och då menar jag inte glasfibern). Hittar saker överallt som måste fixas och som skulle kunna bli så mycket bättre/fräschare. Min kunskap kan man kanske debattera men man lär sig ju efter vägen men tiden däremot är en annan femma. Om jag kunnat arbeta som jag gjort de senaste dagarna lite oftare hade jag kastat mig över ett helbilsprojekt men har för lite tid och garaget är för långt ifrån plugget så tills vidare får jag hålla mig till mindre delprojekt.
Även idag har mycket hänt men lägger upp det imorgon tillsammans med bilderna (min telefon dog så får inte fram dem nu)
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Här kommer då den sista updaten på ett litet tag. En intensiv garagevecka men känns ändå som att jag fick en hel del gjort. Avslutade veckan med att sätta i motorn, göra om växellådsbalken för att kunna bulta fast lådan och se att allt gick fritt vilket det gjorde efter en del kapande i kardantunneln. Tillverkade även ett fäste för kopplingshydraliken som verkligen behöver lite finish och färg men som gör sitt jobb alldeles utmärkt. Allt tar längre tid än tänkt men tycker ändå jag kommit en bit på vägen.
Bilder
Lämnar mycket att önska i finish men fyller sin funktion bra med alla vinklar rätt osv

Från pedalstället

Den modifierade vxllådsbalken

Going in

Sitter snyggt

Uppbultad

Nu ska jag till Marocko och skaka ut metallspånet ur öronen!
Bilder
Lämnar mycket att önska i finish men fyller sin funktion bra med alla vinklar rätt osv

Från pedalstället

Den modifierade vxllådsbalken

Going in

Sitter snyggt

Uppbultad

Nu ska jag till Marocko och skaka ut metallspånet ur öronen!
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Länge sedan det hände något men nu närmar sig sommaren och jag tog med mig två vänner för att få lite snurr på arbetet så nu händer det lite 
Saker som blev gjorda:
¤ Orginal sidepipesen byggdes om för att passa ls1an och är redo att monteras när packningarna kommer
¤ Motorn är äntligen i med nya fästen för motor och växellåda, det var inte lätt att få ner den men nu sitter den där
¤ Motorrum, tank, tvärbalk och alla smådetaljer lackade mattsvart. Kan varmt rekommendera Biltemas naftabaserade svarta färg.
¤ Tanken modifierades och en wallbro 255 hängdes ner i den
¤ Vattenpumpen byggdes om med nya anslutningar för kupevärmen och de gamla pluggades
¤ Det nya elsystemet drogs in i bilen, nu återstår bara lite koppling och instrumenten
¤ Motorelen blev nästan klar, lite jobb kvar vid elcentralen men all dragning är gjord
¤ Pedalställ, kopplingshydralik och styrning är tillbakamonterade i bilen
Känns oerhört skönt nu när det rör på sig. Tog inte så mycket bilder men här är några!
Redo för lack

Äntligen vår och färgen torkar..

Sista ggn ner förhoppningsvis

Glada över ovan, vi anade inte hur svårt det skulle bli att få i alla fästpunkter

Efter typ 2h arbete, känndes inte jättebra här

Lite bättre...

Medvind

~15 timmars jobb senare, mycket el runt en LS1a

Om elen blir för kämpig kan man alltid dricka 15 burkar smålands så är allt kul sen

Tror det var det för nu
Hoppas ni alla har en god måndag!

Saker som blev gjorda:
¤ Orginal sidepipesen byggdes om för att passa ls1an och är redo att monteras när packningarna kommer
¤ Motorn är äntligen i med nya fästen för motor och växellåda, det var inte lätt att få ner den men nu sitter den där
¤ Motorrum, tank, tvärbalk och alla smådetaljer lackade mattsvart. Kan varmt rekommendera Biltemas naftabaserade svarta färg.
¤ Tanken modifierades och en wallbro 255 hängdes ner i den
¤ Vattenpumpen byggdes om med nya anslutningar för kupevärmen och de gamla pluggades
¤ Det nya elsystemet drogs in i bilen, nu återstår bara lite koppling och instrumenten
¤ Motorelen blev nästan klar, lite jobb kvar vid elcentralen men all dragning är gjord

¤ Pedalställ, kopplingshydralik och styrning är tillbakamonterade i bilen
Känns oerhört skönt nu när det rör på sig. Tog inte så mycket bilder men här är några!
Redo för lack

Äntligen vår och färgen torkar..

Sista ggn ner förhoppningsvis

Glada över ovan, vi anade inte hur svårt det skulle bli att få i alla fästpunkter

Efter typ 2h arbete, känndes inte jättebra här

Lite bättre...

Medvind

~15 timmars jobb senare, mycket el runt en LS1a

Om elen blir för kämpig kan man alltid dricka 15 burkar smålands så är allt kul sen

Tror det var det för nu

Hoppas ni alla har en god måndag!
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Trevligt att se lite bilder på ditt projekt igen!
Du verkar ligga i och det blir riktigt bra tycker tycker jag
Ser ut som att ni har roligt när ni skruvar och det brukar borga för ett bra resultat.
Det blir åka till sommaren?
Mvh daniel
Du verkar ligga i och det blir riktigt bra tycker tycker jag

Ser ut som att ni har roligt när ni skruvar och det brukar borga för ett bra resultat.
Det blir åka till sommaren?
Mvh daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Vi gör vårt bästa med både bilen och roandet och jag hoppas verkligen på en corvettefylld sommar. Det är dock rätt mycket kvar och mycket som kan strula i slutet..
Är uppskriven till att köra under prins bertils memorial på djurgården den 26e maj men den deadlinen börjar kännas lite lätt förbrukad
Men nog kliar det i hårbotten efter vinden och under högerfoten efter den kromsargade pedalen
Är uppskriven till att köra under prins bertils memorial på djurgården den 26e maj men den deadlinen börjar kännas lite lätt förbrukad

Men nog kliar det i hårbotten efter vinden och under högerfoten efter den kromsargade pedalen

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Ännu en långhelg avklarad.
Har varit en helg full av el med lite avstickare för avgasjobb. Har även gjort färdigt och hissat i tanken. Samt provstartat! Tar god tid på mig och monterar det nya elsystemet i sin helhet med fina multiconnectors och måste säga att det blir riktigt snyggt efter
. Angående provstarten så startade hon hur fint som helst efter två varv när jag väl fick fram bränslet (kopplade 2 slangar fel först. Var en fantastisk känsla när hon argt vrålade igång. Känndes plötsligt som att detta kommer bli en bra sommar ändå
Här kommer några bilder.
Elsystemet till motorn äntligen klart


Tanken modifieras för nerhängd pump

Motorns elsystem på sin nya plats

Ny mätarel


Det blir allt en del el att hålla koll på

Nya elsystemet på väg in i bilen

Nya instrumenten


Lackade även kåporna till de nya sidepipesen

Det var nog allt för denna helg
Har varit en helg full av el med lite avstickare för avgasjobb. Har även gjort färdigt och hissat i tanken. Samt provstartat! Tar god tid på mig och monterar det nya elsystemet i sin helhet med fina multiconnectors och måste säga att det blir riktigt snyggt efter



Här kommer några bilder.
Elsystemet till motorn äntligen klart


Tanken modifieras för nerhängd pump

Motorns elsystem på sin nya plats

Ny mätarel


Det blir allt en del el att hålla koll på

Nya elsystemet på väg in i bilen

Nya instrumenten


Lackade även kåporna till de nya sidepipesen

Det var nog allt för denna helg

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Då var en ny kardan beställd från England samt en ny inköpslista uppgjord inför helgens garagejobb. Ska bli mycket spännande att se hur det går den kommande helgen, om allt går som det ska kommer en video på den första riktiga uppstarten!
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Ännu en full helg i garaget avverkad. Vakuumet är nu åter i bilen, kylsystemet är monterat med en elektrisk fläkt, torkare funkar igen och all den övriga sista elen är dragen. Tutan och hel/halvljus bytaren har av någon anledning sagt upp sig under vintern men i övrigt funkar allt som det ska
. Inredningen börjar även komma i och äntligen börjar det se ut som en körbar bil igen




-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inte illa, beställdes i torsdags med det långsamma fraktalternativet, betalades i fredags och kom hem idag. Lär få kämpa lite för att köra av denna!
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Update!
Förra helgen monterade jag kardan, gick in i datorn och ställde om VATS och vred åter på nyckeln. Luftade även koppling, tätade lite anslutningar och gjorde diverse andra småsaker varpå bilen faktiskt vart körbar. En rätt bra känsla att lägga i ettan och mullra ut ur garaget vill jag lova.
Fick dock snabbt en liten lista på saker som behövde fixas:
¤ Tuta och hel/halvljus kontakt har lagt av under vintern
¤ Motorn går inte som den ska (mer info nedan)
¤ Kylaren läcker
¤ Har några vibrationer som inte är så trevliga, kan kanske bero på att motorn går lite ryckigt.
Tänkte föröka få ordning på kylaren och står annars i valet och kvalet mellan en begagnad orginalkyl eller en ny 3 raders aluminium kyl. Kanske bättre att satsa på den nya kylen men det är onekligen en utgift för mig i nuläget.
Angående motorn är detta någon som måste lösas så snart som möjligt så att jag kan åka ut och njuta av bilen. Motorn startar hur snällt som helst och går helt ok, inga problem att köra bilen men jag får ingen signal från någon av lambda sensorerna (de står och vajar runt 450 mV) båda två. Följaktligen går bilen aldrig in i closed loop och jag åker runt på open loop med allt vad det innebär. Någon som råkat ut för detta? Någon som möjligtvis har en garanterat fungerade lambda liggandes hemma som jag skulle kunna få låna över en dag? Mina är nya men man vet aldrig.
När jag mäter upp upp lambda kontakten får jag: A:~1.4V, B:~4.7V, C:~JORD, D:~12.3V (tändning)

Bilen ger även följande felkoder:
[] P0200 - Injector Control Circuit (Pending) (Old) (Current) (Immature)
[] P0300 - Engine Misfire Detected (Pending) (Old) (Current) (Immature)
Det känns dock som att jag måste lösa mitt lambda problem först för att komma någon vart, någon som har en aning om vad som kan vara fel? Använder HP tuners om det gör någon skillnad.
Mvh
Axel
P.S. Två färska bilder också kanske


Förra helgen monterade jag kardan, gick in i datorn och ställde om VATS och vred åter på nyckeln. Luftade även koppling, tätade lite anslutningar och gjorde diverse andra småsaker varpå bilen faktiskt vart körbar. En rätt bra känsla att lägga i ettan och mullra ut ur garaget vill jag lova.
Fick dock snabbt en liten lista på saker som behövde fixas:
¤ Tuta och hel/halvljus kontakt har lagt av under vintern
¤ Motorn går inte som den ska (mer info nedan)
¤ Kylaren läcker
¤ Har några vibrationer som inte är så trevliga, kan kanske bero på att motorn går lite ryckigt.
Tänkte föröka få ordning på kylaren och står annars i valet och kvalet mellan en begagnad orginalkyl eller en ny 3 raders aluminium kyl. Kanske bättre att satsa på den nya kylen men det är onekligen en utgift för mig i nuläget.
Angående motorn är detta någon som måste lösas så snart som möjligt så att jag kan åka ut och njuta av bilen. Motorn startar hur snällt som helst och går helt ok, inga problem att köra bilen men jag får ingen signal från någon av lambda sensorerna (de står och vajar runt 450 mV) båda två. Följaktligen går bilen aldrig in i closed loop och jag åker runt på open loop med allt vad det innebär. Någon som råkat ut för detta? Någon som möjligtvis har en garanterat fungerade lambda liggandes hemma som jag skulle kunna få låna över en dag? Mina är nya men man vet aldrig.
När jag mäter upp upp lambda kontakten får jag: A:~1.4V, B:~4.7V, C:~JORD, D:~12.3V (tändning)

Bilen ger även följande felkoder:
[] P0200 - Injector Control Circuit (Pending) (Old) (Current) (Immature)
[] P0300 - Engine Misfire Detected (Pending) (Old) (Current) (Immature)
Det känns dock som att jag måste lösa mitt lambda problem först för att komma någon vart, någon som har en aning om vad som kan vara fel? Använder HP tuners om det gör någon skillnad.
Mvh
Axel
P.S. Två färska bilder också kanske


Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Angående kylare:
Jag åker med en standard corvette c3 kylare (utbytt men liknande orignal) till min ZZ430 motor (430hk 350" crate). Kylkapaciteten räcker gott, aldrig problem med kokning oavsett körning. Aluminimkylare är kanske coolare men ej nödvändigt anser jag.
Angående lambda:
Att två nya lamdasensorer skulle vara paj är orimligt enl mig. Jag förutsätter att de är rätt kopplade enligt din bild.
Vet du med säkerhet villken åtgärd din ECU gör pga felkoderna?
Normalt sätt brukar "Misfire felkod" innebära att motorn stänger av injektorn/spridaren på cylindern som misständer. Motorn går därmed alldeles säkert ned i limphome, ej closed-loop lambda.
Injector control circuit felkod, tyder på elfel eller möjligen men mindre troligt injektorfel.. Med stor sannolikhet relaterat till Misfire felkoden.
Jag hade därmed dubbelkollat elen till injektorerna som steg 1.
Jag åker med en standard corvette c3 kylare (utbytt men liknande orignal) till min ZZ430 motor (430hk 350" crate). Kylkapaciteten räcker gott, aldrig problem med kokning oavsett körning. Aluminimkylare är kanske coolare men ej nödvändigt anser jag.
Angående lambda:
Att två nya lamdasensorer skulle vara paj är orimligt enl mig. Jag förutsätter att de är rätt kopplade enligt din bild.
Vet du med säkerhet villken åtgärd din ECU gör pga felkoderna?
Normalt sätt brukar "Misfire felkod" innebära att motorn stänger av injektorn/spridaren på cylindern som misständer. Motorn går därmed alldeles säkert ned i limphome, ej closed-loop lambda.
Injector control circuit felkod, tyder på elfel eller möjligen men mindre troligt injektorfel.. Med stor sannolikhet relaterat till Misfire felkoden.
Jag hade därmed dubbelkollat elen till injektorerna som steg 1.
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Några framsteg?
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Både ja och nej, precis som du säger så går bilen aldrig över i closed loop vilket troligen beror på antingen o2 sensorerna eller p0200 koden. Tvivlar dock på att den stänger av en cylinder, den går väldigt bra måste jag säga...
o2 värdena visas även i open loop varpå jag tänkte börja med att försöka hitta felet på dem då de känns som ett generalfel när båda sidor inte funkar. Har mätt upp samtliga kablar och de verkar vara hela och gå in på rätt platser i pcmen. Har även jordat high respektive low signal enligt instuktioner (post #17 nedan) och PCMen visar rätt signaler i HPT så allt tyder på dåliga o2 sensorer..
http://forums.corvetteforum.com/c5-scan ... nsors.html
Vidare har jag funnit ett ganska stort kopplingsfel jag gjort, hade använt en kabel till check engine lampan som visade sig ge + när tändningen var på. Detta var riktigt klantigt då styrboxen på det stiftet ger jord för lampan. I och med att jag tog bort + matningen till stiftet försvann ett antal felkoder och bilen går om något bättre. Volten till o2 sensorn minskade även både för high och low signal och jag misstänker att jag genom mitt felsteg kanske bränt de gamla sensorerna. Frågan är nu om jag genom detta även bränt PCMen? + matningen som jag hade var dock avsäkrad med en 15A säkring som inte gick så någon full kortslutning var det ju aldrig frågan om...
Köpte en begagnad kylare av en medlem här, även denna kylaren visade sig vid provstart ha ett litet hål i en cell men det satt så pass bra till att jag kunde löda det med gott resultat och nu verkar jag åter ha fullgod kylning.
Ska jobba mer på bilen den 14e och frammåt då jag är ledig för sommaren
o2 värdena visas även i open loop varpå jag tänkte börja med att försöka hitta felet på dem då de känns som ett generalfel när båda sidor inte funkar. Har mätt upp samtliga kablar och de verkar vara hela och gå in på rätt platser i pcmen. Har även jordat high respektive low signal enligt instuktioner (post #17 nedan) och PCMen visar rätt signaler i HPT så allt tyder på dåliga o2 sensorer..
http://forums.corvetteforum.com/c5-scan ... nsors.html
Vidare har jag funnit ett ganska stort kopplingsfel jag gjort, hade använt en kabel till check engine lampan som visade sig ge + när tändningen var på. Detta var riktigt klantigt då styrboxen på det stiftet ger jord för lampan. I och med att jag tog bort + matningen till stiftet försvann ett antal felkoder och bilen går om något bättre. Volten till o2 sensorn minskade även både för high och low signal och jag misstänker att jag genom mitt felsteg kanske bränt de gamla sensorerna. Frågan är nu om jag genom detta även bränt PCMen? + matningen som jag hade var dock avsäkrad med en 15A säkring som inte gick så någon full kortslutning var det ju aldrig frågan om...
Köpte en begagnad kylare av en medlem här, även denna kylaren visade sig vid provstart ha ett litet hål i en cell men det satt så pass bra till att jag kunde löda det med gott resultat och nu verkar jag åter ha fullgod kylning.
Ska jobba mer på bilen den 14e och frammåt då jag är ledig för sommaren
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Här har det hänt en del, dock inte så mycket som jag hade velat med corvetten. Sommaren började med att jag provade med nya o2 sonder som då gav mer rimliga resultat och jag kunde konstatera att den ena sidan såg helt åt he---te ut. När jag sedan började felsöka visade sig att motorn bara verkar gå på 4 cylindrar, att inte detta är lättare att höra eller mycket mer självklart i gången är helt sanslöst. Jag ledsnade då en aning och fick sedan mycket annat att göra varpå bilen blev stående...
Garagetiden var dock inte slut för det, istället satte jag ihop min skogsleksak (KTM 525SX) som hade tryckt ut en packbox och ägnade sedan resten av sommaren åt min jaguar som jag ärvde av min morfar i 18-års gåva. Han köpte bilen 1986 då han bodde i London och ställde sedan in den 1990 i vår lada. Efter att ha bytt en lång rad saker (bl a allt i bromsväg) så var bilen åter redo för vägarna och registrering och kontrollbesiktning.
Foto från köpenhamn dit premiärturen togs:

mer foton på bilen och sommarens jobb finns här:
http://www.garaget.org/?car=336852
Corvetten blev som sagt tyvärr utan tid men det blir ändringar på det nu under hösten/vintern då jag ska ta tag i de sista sakerna och få min bil som jag vill ha den till nästa sommar..
Garagetiden var dock inte slut för det, istället satte jag ihop min skogsleksak (KTM 525SX) som hade tryckt ut en packbox och ägnade sedan resten av sommaren åt min jaguar som jag ärvde av min morfar i 18-års gåva. Han köpte bilen 1986 då han bodde i London och ställde sedan in den 1990 i vår lada. Efter att ha bytt en lång rad saker (bl a allt i bromsväg) så var bilen åter redo för vägarna och registrering och kontrollbesiktning.
Foto från köpenhamn dit premiärturen togs:

mer foton på bilen och sommarens jobb finns här:
http://www.garaget.org/?car=336852
Corvetten blev som sagt tyvärr utan tid men det blir ändringar på det nu under hösten/vintern då jag ska ta tag i de sista sakerna och få min bil som jag vill ha den till nästa sommar..
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Trevligt att även kunna åka Engelskt som omväxling!
Vet ju att LS maskinerna är trevliga med bra effekt men all denna elektronik... krävs ju en del kunskap för att kunna syssla med detta men det verkar du ju ha. Själv är jag lycklig med min gamla stenåldersmaskin utan elektronik även om det numera sitter en msd 6al2 enhet där...
Ser fram emot nya uppdateringar i tråden!
//Daniel
Vet ju att LS maskinerna är trevliga med bra effekt men all denna elektronik... krävs ju en del kunskap för att kunna syssla med detta men det verkar du ju ha. Själv är jag lycklig med min gamla stenåldersmaskin utan elektronik även om det numera sitter en msd 6al2 enhet där...
Ser fram emot nya uppdateringar i tråden!
//Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Det har varit lite för lite tid i garaget på sistone men idag fick jag iaf en dag. Införskaffade mig för nån vecka sedan en gassvets som jag har väntat på att få prova och det ägnade jag första timmarna åt. Bjuder på lite svetsbilder som kanske inte är så märkvärda men roar någon.
Den första svetsen:


Den 411 svetsen:


Efter bara lite hammare:


Och efteŕ en liten dutt med slipen

Jag är väldigt impad av den lilla svetsen hursom och tror jag kommer få mycket roligt med den, blev av med luggen men det var det värt.
Jag startade även bilen och kontrollerade glykolhalt och lät den gå varm medan jag felsökte elen och kom fram till att en av "de rosa 5 sladdarna" inte verkar ha kontakt med + vilket jag ska ordna till nästa gång.

Det var nog allt för denna gång
Den första svetsen:


Den 411 svetsen:


Efter bara lite hammare:


Och efteŕ en liten dutt med slipen

Jag är väldigt impad av den lilla svetsen hursom och tror jag kommer få mycket roligt med den, blev av med luggen men det var det värt.
Jag startade även bilen och kontrollerade glykolhalt och lät den gå varm medan jag felsökte elen och kom fram till att en av "de rosa 5 sladdarna" inte verkar ha kontakt med + vilket jag ska ordna till nästa gång.

Det var nog allt för denna gång
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Utväxling
Jag skulle vilja ha lite åsikter kring att byta utväxling, funderar nämligen på att renovera bakvagnen och byta utväxlingen i vinter då jag ändå tänkt riva i bakvagnen för att byta bussningar.
Ni som kör med overdrive låda, vad har ni för utväxling och vad önskar ni att ni hade? Hur stor blir skillnaden för mig som åker med 2.66 på ettan och 0.5 på 6an, vad borde jag ha för utväxling, 3.7 eller 4.11?
Ni som kör med overdrive låda, vad har ni för utväxling och vad önskar ni att ni hade? Hur stor blir skillnaden för mig som åker med 2.66 på ettan och 0.5 på 6an, vad borde jag ha för utväxling, 3.7 eller 4.11?
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Hej!
Min Tremec låda har denna utväxling
1:an 2.87, 2:an 1.89, 3:an 1.28, 4:an 1.00, 5:an .64
Jag har 3.70 i bakaxeln.
Tycker att 1:ans växel är väl låg, de övriga är dessto bättre.
Du har ju en ngt "högre" etta, så 3.70 passar nog bra till dig.
Här kan du få hjälp att räkna och jämföra olika alternativ.
http://www.markwilliams.com/calculators.aspx
Min Tremec låda har denna utväxling
1:an 2.87, 2:an 1.89, 3:an 1.28, 4:an 1.00, 5:an .64
Jag har 3.70 i bakaxeln.
Tycker att 1:ans växel är väl låg, de övriga är dessto bättre.
Du har ju en ngt "högre" etta, så 3.70 passar nog bra till dig.
Här kan du få hjälp att räkna och jämföra olika alternativ.
http://www.markwilliams.com/calculators.aspx
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Jul-update kanske det är dags för...
Först och främst fick jag en helg i garaget förra helgen och grävde mig då vidare in i mitt elfel och hittade en dålig skarv på en av + kablarna som jag nu lödde ihop. Nu är hela elsystemet lött och inga mer skit klämmkopplingar för min del. Vred på nyckeln och bilen vrålade igång, första gången på 8 cylindrar i min ägo vilket var en rätt bra känsla vill jag lova
. Inte mycket att lägga upp bilder på då dock.
Vidare är det så tråkigt att bo 30 mil från garaget i en liten lägenhet och jag hittade därför den perfekta mek-gympan på tradera som jag ropade hem för någon vecka sedan.
175kr senare hängde den här gamla sekselskiftesprylen hemma i hallen...

Snabbt visade det sig dock att den dels inte slog som den skulle och vid närmare läsning på nätet framgick det att den skulle servas vart 3e år för att inte slitas ner och den tidigare ägaren sa att den legat på vinden i 20 år. En service kostar ca 3000kr så snabbt beslutade jag mig för att det var ett kul projekt.
Började med att plocka ut urverket:

Satt sedan i 25 minuter och bara gick igenom det visuellt för att se hur alla bussningar såg ut samt lära mig hur det fungerade och vad alla kugghjul och små pinnar hade för funktion. Därefter fotade jag det från alla olika vinklar och började sedan ta isär den. Trotts att jag släppt fjädrarna så långt det gick flög kugghjul över hela köket:

La upp delarna på ett logiskt sätt på bordet:

Gjorde sedan mitt minsta bensinköp någonsin:

Och gjorde därefter dagens kökssyssla: Inlagda kugghjul i 95oktanig lag. Sedan lite tsprit och en ordentlig kuggborstning

Sedan var det dags för ihopsättning, urmakare på den här tiden måste haft fler händer än dagens män. I början såg det lite skevt ut...

Men efter ett tag och många vokabulära felaktigheter satt det åter igen ihop. Oljades även in där det ska smörjas:

Så efter en del justerade och pillande sitter det över 100 år gamla uret åter på väggen, och slår varje timme

Nu ska jag bara lära mig sova också...
Inte så mycket corvette kanske men hoppas mina sysslor roar någon
Först och främst fick jag en helg i garaget förra helgen och grävde mig då vidare in i mitt elfel och hittade en dålig skarv på en av + kablarna som jag nu lödde ihop. Nu är hela elsystemet lött och inga mer skit klämmkopplingar för min del. Vred på nyckeln och bilen vrålade igång, första gången på 8 cylindrar i min ägo vilket var en rätt bra känsla vill jag lova

Vidare är det så tråkigt att bo 30 mil från garaget i en liten lägenhet och jag hittade därför den perfekta mek-gympan på tradera som jag ropade hem för någon vecka sedan.
175kr senare hängde den här gamla sekselskiftesprylen hemma i hallen...

Snabbt visade det sig dock att den dels inte slog som den skulle och vid närmare läsning på nätet framgick det att den skulle servas vart 3e år för att inte slitas ner och den tidigare ägaren sa att den legat på vinden i 20 år. En service kostar ca 3000kr så snabbt beslutade jag mig för att det var ett kul projekt.
Började med att plocka ut urverket:

Satt sedan i 25 minuter och bara gick igenom det visuellt för att se hur alla bussningar såg ut samt lära mig hur det fungerade och vad alla kugghjul och små pinnar hade för funktion. Därefter fotade jag det från alla olika vinklar och började sedan ta isär den. Trotts att jag släppt fjädrarna så långt det gick flög kugghjul över hela köket:

La upp delarna på ett logiskt sätt på bordet:

Gjorde sedan mitt minsta bensinköp någonsin:

Och gjorde därefter dagens kökssyssla: Inlagda kugghjul i 95oktanig lag. Sedan lite tsprit och en ordentlig kuggborstning

Sedan var det dags för ihopsättning, urmakare på den här tiden måste haft fler händer än dagens män. I början såg det lite skevt ut...

Men efter ett tag och många vokabulära felaktigheter satt det åter igen ihop. Oljades även in där det ska smörjas:

Så efter en del justerade och pillande sitter det över 100 år gamla uret åter på väggen, och slår varje timme


Nu ska jag bara lära mig sova också...
Inte så mycket corvette kanske men hoppas mina sysslor roar någon

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Hejs
Var det så stora klockor i gamla C3:or?
Det är kul med gamla klockor, tycker jag!
Men det tar en stund och vänja sig vid plingandet!
Speciellt om man har fler gamla klockor som aldrig går exakt lika..
Var det så stora klockor i gamla C3:or?


Det är kul med gamla klockor, tycker jag!
Men det tar en stund och vänja sig vid plingandet!
Speciellt om man har fler gamla klockor som aldrig går exakt lika..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Vilken allkonstnär, Corvettemek och urmakare!!
Kul reportage!
Kul reportage!
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Hej på er.
Snygg klocka Axel, det ska va romerska siffror.
Det är kul med urverk Magnum. Vad det gäller klockor i Corvetter har jag alltid sagt att dom är bensindrivna.
(Men då får man ju tänka efter, som Martin Ljung sa
)
Jag köpte en Tyroler klocka i Dolomiterna, men det gick inte att lära sig att sova med den igång.
Här var det full circus varje halvtimme med koko och speldoseri. Se bild.
Värstingklockorna har rinnande vatten med kvarnhjul
och diverse djur som drar igång en kakafoni vid varje slag. Men här kan man välja nattavstängning.

Snygg klocka Axel, det ska va romerska siffror.
Det är kul med urverk Magnum. Vad det gäller klockor i Corvetter har jag alltid sagt att dom är bensindrivna.
(Men då får man ju tänka efter, som Martin Ljung sa

Jag köpte en Tyroler klocka i Dolomiterna, men det gick inte att lära sig att sova med den igång.
Här var det full circus varje halvtimme med koko och speldoseri. Se bild.
Värstingklockorna har rinnande vatten med kvarnhjul
och diverse djur som drar igång en kakafoni vid varje slag. Men här kan man välja nattavstängning.
