Sida 3 av 4

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 14:44
av 745
Vi har arbetat hårt för att få tag på en duktig tävlingsledare för att därigenom kunna garantera att KM genomförs på bästa sätt.
Vi har valt att anlita Fredrik Skoghag (mannen bakom SMA) .
Han kommer att ställa upp med bla funktionärer till banracingen, sjukvårdare, vara tävlingsledare m.m. dessutom kommer han göra det utan ersättning, men det kommer innebära följande schema ändringar.

Lördag
9.00 – 10.00 (Endurance 1-tim SLC)
9.15 Förarmöte
10.00 – 13.00 Dragracing/Banracing samt Gymkhana
13.00 – 14.00 Lunch (Endurance 1- tim SLC)
14.00 – 17.00 Banracing/dragracing samt Gymkhana
17.00 – 18.00 Möte Racing 2013
17.00 – 20.00 (Ev. Endurance 3 – tim SLC 90 db )

Söndag
9.00 – 12.30 Dragracing/Banracing samt Gymkhana
12.30 – 13.30 Lunch (Endurance 1 – tim SLC)
13.30 – 17-00 Dragracing/Banracing samt Gymkhana

För de som har vagnbok och i övrigt uppfyller kraven finns även möjlighet att köra endurance med SLC till ett mycket förmånligt pris.
Vi beklagar ändringarna men pga utav problem med Mantorp bokningen tvingades vi till denna åtgärd.

Om du har frågor som rör dessa schema ändringar ber jag dig om att kontakta undertecknad direkt.

Med vänliga hälsningar

Göran Strandlund
cellphone: +46707480617
goran.strandlund@clubcorvette.se
_________________________
2500 members 2700 Corvettes

Club Corvette Sweden Racing
Box 2093
SE-141 02 Huddinge
Sweden
www.clubcorvette.se
Club Corvette Sweden Racing

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 15:53
av Hejdarn
Det jag inte är helt säker på är vad som kostar vad. Jag kanske är dum i huvudet men:

Gymkhana GRATIS
Campingen på Mantorp GRATIS
Publikentré, att bara komma och titta! GRATIS
Köra, dragracing / banracing, hela helgen 1300:- kr (1600 kr)
Prova på Dragracing, 2 repor 100:- kr
Banracinglicens (SMA) för dig som ej har SBF licens 150:-/dag
Hyra hjälm, hela helgen 100:- kr

Så på lördagen är det:
bankörning "prova på"
Dragracing/Bankörning utan tävling i två pass

och på söndagen så är det:
Dragracing/Bankörning-racing - alltså tävling.

och det kostar 1300:- + 2 x 150:- för att köra allt både lördag och söndag ink tävling.
Men om man bara kör bankörning utan tävling, mao bara på lördagen... finns det ett pris på det eller är det 1300:- + 150:- som gäller?

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 16:25
av Corinthian
Hejdarn skrev:…Men om man bara kör bankörning utan tävling, mao bara på lördagen... finns det ett pris på det eller är det 1300:- + 150:- som gäller?
Enligt Prislistan som skickades ut med posten så kostar "Prova på Bankörning" 100:-. Dock framgår det inte hur länge man får köra...
Jag skulle säga att det kostar 100:- + ev 150:- (Endagslicens) att köra enbart bana på lördagen. För 1300 (1600):- ingår allt hela helgen, utom licens.

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 16:33
av Corinthian
Göran, är det lika luddigt med vilka tider som man kör vad, som vanligt? dvs allt hänger på vädret?

Lördag
9.00 – 10.00 (Endurance 1-tim SLC)
9.15 Förarmöte
10.00 – 13.00 Dragracing/Banracing samt Gymkhana
13.00 – 14.00 Lunch (Endurance 1- tim SLC)
14.00 – 17.00 Banracing/dragracing samt Gymkhana
17.00 – 18.00 Möte Racing 2013
17.00 – 20.00 (Ev. Endurance 3 – tim SLC 90 db ).

Jag kommer nog troligtvis bara ned över dagen på lördag då inte hela teamet bestämt sig ifall vi ska komma.. med buss o allt.
Således tänkte jag bara betala "prova på bankörning" och lägga nån timme på banan... och vara med på Racing 2013 mötet...

När är det besiktning, lördag kl. 08-09?
vilket pass ska jag köra på, kl. 10-13 eller 14-17?

Kan du lägga upp hela det gällande schemat i denna tråd, med de separata tiderna för racing & drag?

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 17:18
av 745
Corinthian skrev:Göran, är det lika luddigt med vilka tider som man kör vad, som vanligt? dvs allt hänger på vädret?

Således tänkte jag bara betala "prova på bankörning" och lägga nån timme på banan... och vara med på Racing 2013 mötet...

När är det besiktning, lördag kl. 08-09?
vilket pass ska jag köra på, kl. 10-13 eller 14-17?

Kan du lägga upp hela det gällande schemat i denna tråd, med de separata tiderna för racing & drag?
Helt rätt allt hänger på vädret om vi kör DR eller Banracing.

Besiktning och anmälan är som tidigare meddelats Fredag 16.00 - 18.00 & Lördag 8.00 - 9.00

Tanken med prova på bankörning är att öka intresset för banracing genom att få dom som tvekar om dom ska köra eller ej att prova.
Prova på bankörning är ett kortare pass där vi kör med extra stora marginaler, och med tanke på att prova på Dragracing är 2 repor, så har vi diskuterat att prova bankörning ska vara 2 varv med instruktör i varje bil som ser till att avstånden hålls.
Det första bankörningspasset kommer att inledas med prova på bankörning, så att dom som önskar ska kunna efteranmäla sig samt betala mellanskillnaden och därefter kunna köra hela helgen.

Bra om du och alla andra som är intresserade av racing kommer till mötet så kan det bli mer och bättre racing 2013.

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 17:24
av Hejdarn
Ok, så jag som inte skall köra tävling skulle alltså inte ha betalt in 1300:- på postgirot utan 100:- på plats istället? :?: 8)

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 17:26
av Hejdarn
Hejdarn skrev:Ok, så jag som inte skall köra tävling skulle alltså inte ha betalt in 1300:- på postgirot utan 100:- på plats istället? :?: 8)
Kommer givetvis till mötet och tycker saker. Racingkommitten kanske har behov av en medlem till? :D

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 17:44
av 745
Hejdarn skrev:
Hejdarn skrev:Ok, så jag som inte skall köra tävling skulle alltså inte ha betalt in 1300:- på postgirot utan 100:- på plats istället? :?: 8)
Kommer givetvis till mötet och tycker saker. Racingkommitten kanske har behov av en medlem till? :D
Du har nog gjort helt rätt.
Prova på bankörning: (2 varv med instruktör) 100:-
Bankörning samtliga pass: (med eller utan tävling)Föranmälan 1.300:-

Vi tar tacksamt emot mer hjälp eftersom om det ska bli mer racing aktiviteter behöver vi förslag på aktiviteter och folk som ordnar.
Men det diskuterar vi i den här tråden https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=15543
Mvh Göran

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 18:05
av Ricky
745 skrev: Bankörning samtliga pass: (med eller utan tävling)Föranmälan 1.300:-
Mvh Göran
Där gjorde jag fel då jag betalade..
Jag betalade in 1600:-.. Läste inte så noga och trodde att 1300 var för dragracingen och 1600 för banracingen.. :?

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 18:15
av Hejdarn
Det var ju bra att det blev rätt då. :)
Får se hur mycket Gert behöver mig vid dragracingen och hur mycket bantid det kan bli men det ordnar sig då.

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 18:26
av 745
Ricky skrev:
745 skrev: Bankörning samtliga pass: (med eller utan tävling)Föranmälan 1.300:-
Mvh Göran
Där gjorde jag fel då jag betalade..
Jag betalade in 1600:-.. Läste inte så noga och trodde att 1300 var för dragracingen och 1600 för banracingen.. :?
Tackar för ditt extra bidrag till racingen :mrgreen:
Skämt åsido, pengarna kommer att återbetalas.

Mvh Göran

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 19:56
av Corinthian
745 skrev:Bra om du och alla andra som är intresserade av racing kommer till mötet så kan det bli mer och bättre racing 2013.
jag kommer inte att komma till mantorp om jag bara får 2 varv per 100:-, dessutom verkar det ju inte vara fri fart...
vad blir kostnaden om jag bara ska köra racingen på lördagen, dvs halvdag? ni kan inte mena att man ska betala 1300/1600:- för 3 timmars bantid?
kan man inte betala 400:- för en halvdag då? eller iaf 800:- för en hel dag... jag åker ju inte 52 mil för ett möte, hehe

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 20:26
av Mange_C5
Corinthian skrev: dessutom verkar det ju inte vara fri fart...
Har jag missat nåt eller vad menar du? :?:

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 20:35
av Corinthian
Mange_C5 skrev:Har jag missat nåt eller vad menar du? :?:
Göran skrev "…så har vi diskuterat att prova bankörning ska vara 2 varv med instruktör i varje bil som ser till att avstånden hålls".
Det betyder att omkörning inte är tillåten...
Är det inte bättre att ha 20-30 minuters pass under de 3 timmar det är banracing, ett snabbt och ett prova på? och på prova på så kan instruktörer åka med alt. vi kan ha passagerare som får åka med?
Jag kommer ju gärna ned och lägger några varv/medverkar på mötet.. och jag kör gärna med passagerare men inte om jag måste betala 1600:- för 3 timmar... det är lite dyrt.
Det måste gå att lösa endagsbiljetter med...

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 21:01
av Mange_C5
Corinthian skrev:
Mange_C5 skrev:Har jag missat nåt eller vad menar du? :?:
Göran skrev "…så har vi diskuterat att prova bankörning ska vara 2 varv med instruktör i varje bil som ser till att avstånden hålls".
Det betyder att omkörning inte är tillåten...
Är det inte bättre att ha 20-30 minuters pass under de 3 timmar det är banracing, ett snabbt och ett prova på? och på prova på så kan instruktörer åka med alt. vi kan ha passagerare som får åka med?
Jag kommer ju gärna ned och lägger några varv/medverkar på mötet.. och jag kör gärna med passagerare men inte om jag måste betala 1600:- för 3 timmar... det är lite dyrt.
Det måste gå att lösa endagsbiljetter med...
Utan att veta upplägget i detalj (det får Göran svara på) men som jag förstått syftet med "prova på" så är det specifikt för dem som just vill prova med sin bil men inte vågat/velat köra när vi andra bränner på som tidigare år. När dessa blivande embryon till fullvärdiga adrenalin junkies :mrgreen: sedan känner sig mer komfortabla så kör dem tillsammans med resten som på en vanlig trackday. Kanske inte just vid detta KM:et men vid andra tillfällen.

Sen hur man lägger upp resten, tex snabba/lugna pass, passagerare/instruktörer på övrig tid är kanske nåt som Göran, TL och andra i KM organisationen redan har under övervägande.

Andreas, jag förstår din tanke med endagsbiljetter ur ett individuellt perspektiv, dock fungerar det sannolikt inte ur ett klubb-ekonomiskt perspektiv om inte typ 200+ har anmält sig till KM:et. Varför kan du inte vara på plats under hela helgen?

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 21:12
av Corinthian
Mange_C5 skrev:Andreas, jag förstår din tanke med endagsbiljetter ur ett individuellt perspektiv, dock fungerar det sannolikt inte ur ett klubb-ekonomiskt perspektiv om inte typ 200+ har anmält sig till KM:et. Varför kan du inte vara på plats under hela helgen?
Det måste ju vara bättre i ett klubb-ekonomiskt perspektiv att man betalar, även en reducerad summa, för halvdag.. än inte kommer alls.

Jag vill verkligen vara på plats under hela helgen men resten av teamet har ej bestämt sig ännu.. bennys bil kanske inte blir klar och vi vet inte vem som ska köra bussen än.
Således kommer vi bara kanske anmäla oss i sista minuten men det ser inte ljust ut.

Därför vill jag komma ned över lördagen endast (då jag inte har råd med övernattning om vi inte tar racebussen) och köra på ban-passet och vara med på Racing-mötet, men jag kan inte betala 1600:- för 3 timmars körning och dessutom köra 52 mil t/r för det...
Det hade kanske vart ok om man delat på race & drag så det är en heldag för respektive, som vi föreslog förra året men då det inte skett till i år så..

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 21:42
av 745
Corinthian skrev:Det måste ju vara bättre i ett klubb-ekonomiskt perspektiv att man betalar, även en reducerad summa, för halvdag.. än inte kommer alls.

Jag vill verkligen vara på plats under hela helgen men resten av teamet har ej bestämt sig ännu.. bennys bil kanske inte blir klar och vi vet inte vem som ska köra bussen än.
Således kommer vi bara kanske anmäla oss i sista minuten men det ser inte ljust ut.

Därför vill jag komma ned över lördagen endast (då jag inte har råd med övernattning om vi inte tar racebussen) och köra på ban-passet och vara med på Racing-mötet, men jag kan inte betala 1600:- för 3 timmars körning och dessutom köra 52 mil t/r för det...
Det hade kanske vart ok om man delat på race & drag så det är en heldag för respektive, som vi föreslog förra året men då det inte skett till i år så..
Jag tar till mig ditt förslag om halvdags priser.
Jag bedömmer dock att det är för mycket arbete att göra ev. förändringar i detta sena skede.
Om du hjälper till som funktionär under den tid som det inte är bankörning så kan jag ordna mycket billig övernattning.

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 21:52
av Corinthian
745 skrev:Om du hjälper till som funktionär under den tid som det inte är bankörning så kan jag ordna mycket billig övernattning.
Tack för erbjudandet men den måste vara gratis om det ska vara av intresse.. 1600:- för några timmars race är som sagt dyrt nog.

Däremot så om jag får gratis bankörning under lördagen så kan jag vara funktionär övrig tid på lördagen.. jag har ju Tävlingsledning C-licens...
Om vi tar bussen kommer jag dock göra annat övrig tid..

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 22:02
av 745
Mange_C5 skrev:Utan att veta upplägget i detalj (det får Göran svara på) men som jag förstått syftet med "prova på" så är det specifikt för dem som just vill prova med sin bil men inte vågat/velat köra när vi andra bränner på som tidigare år. När dessa blivande embryon till fullvärdiga adrenalin junkies :mrgreen: sedan känner sig mer komfortabla så kör dem tillsammans med resten som på en vanlig trackday. Kanske inte just vid detta KM:et men vid andra tillfällen.

Sen hur man lägger upp resten, tex snabba/lugna pass, passagerare/instruktörer på övrig tid är kanske nåt som Göran, TL och andra i KM organisationen redan har under övervägande.
Prova på är precis som du säger ett sätt att nyrekrytera till bankörning men det är även en möjlighet för dom som inte har en tanke på att börja med bankörning att få prova pärlan och sig själv på banan.

Vid prova på gäller:
Fri fart.
Instruktörens roll är att se till att det finns MYCKET luft mellan bilarna samt att varna för ev. faror.
Instruktören kan därför ej ersättas utav en ovan medpassagerare.
Jag ser inget problem med SÄKRA omkörningar, ex. Bil 1 ligger efter högerkanten mitt på långa rakan med påslagen högerblinkers bil 2 kör om efter vänsterkanten.
Hur vi lägger upp resten beror på antalet deltagare m.m. och meddelas vid förarmötet.

Mvh Göran

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 22:12
av Hejdarn
Mange_C5 skrev: När dessa blivande embryon till fullvärdiga adrenalin junkies :mrgreen: sedan känner sig mer komfortabla så kör dem tillsammans med resten som på en vanlig trackday.
Jag ska köra om dig med min automatlåda oavsett pass. :mrgreen: :P

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 22:20
av Hejdarn
745 skrev:[Jag tar till mig ditt förslag om halvdags priser.
Om det är intressant så kan jag se om jag kan få fram den ekonomiska statistiken för våra klubb(hoj)bandagar där vi har kört med "betala per dag" i många år.
Vi brukar ha en 18-20 heldagar per år.

Det som är klart för 2012 är iaf att det generella banintresset för hojar har minskat klart under året och att viljan att jobba ideellt i föreningslivet har försvunnit i de flesta föreningar de senaste fem åren.

Mvh
Thomas

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 22:24
av Corinthian
745 skrev:Instruktören kan därför ej ersättas utav en ovan medpassagerare.
Jag menar inte att instruktören ska ersättas, utan att vi som har licens ska kunna ha passagerare med oss, som instruktörer.. på samma pass.
Prexis som på bandagen Ralphs Däck annordnade härom veckan på Gelleråsen (3 pass/tim; ett långsamt, ett snabbt och ett för instruktörer/passagerare)

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 22:26
av Mange_C5
Hejdarn skrev:
Mange_C5 skrev: När dessa blivande embryon till fullvärdiga adrenalin junkies :mrgreen: sedan känner sig mer komfortabla så kör dem tillsammans med resten som på en vanlig trackday.
Jag ska köra om dig med min automatlåda oavsett pass. :mrgreen: :P
Javisst kör om du bara, blinka med ljuset så bromsar jag och hjälper dig förbi. 8) :wink:

Skämt åsido, det är ju inte heller tävling, tidtagning osv utan vanlig bankörning som gäller på KM.

_____________________________________________________________-


Sen rent allmänt så tycker jag vi att vi skall börja fokusera på det positiva med KM, vi har diskuterat vad som inte fungerar på dragracingen, prisbild osv men inte lyft fram möjligheterna som att det är ganska mycket körning som erbjuds för priset (om man vill maximera), trivseln i depån osv.

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 22:34
av Corinthian
Hejdarn skrev:Det som är klart för 2012 är iaf att det generella banintresset för hojar har minskat klart under året och att viljan att jobba ideellt i föreningslivet har försvunnit i de flesta föreningar de senaste fem åren.
Vet inte hur det är i andra föreningar men jag har försökt hjälpa CCS med bättre affärer och minska kostnaderna flera gånger utan någon respons från ledningen.. så det kan bli mer pengar över för banåkning...

Man blir ju mörkrädd när man läser vart pengarna gått i redovisningen... jag är själv i reklambranchen och jag är övertygad om att jag kan sänka utgifterna på bla tryck och utskick markant samtidigt som vi kan digitalisera massor.

Jag ställer gärna upp och medverkar med förbättrningar men inte om man ska betala dyr medlemsavgift (som går till fika, varmkorv & cruising) och dessutom betala dyrt för banträffar.. då är det billigare att köra med andra klubbar/arrangörer.. dessutom så är avsaknaden av ett vettigt regelverk ett problem för oss, gränsen vid +/- 500hk är inte riktigt rätt... (sorry, nu blev det lite off-topic).

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 23:09
av Mange_C5
Corinthian skrev: dessutom så är avsaknaden av ett vettigt regelverk ett problem för oss, gränsen vid +/- 500hk är inte riktigt rätt... (sorry, nu blev det lite off-topic).

+/- 500hk är som jag ser det en gränsdragning i brist på något annat och som endast existerat på senaste årens KM. Är det rätt eller helt fel? Varför? Vad hade varit bättre?

Vad är definitionen på en "Oldie"?
Sist det diskuterades på forumet så blev väl slutsatsen att det är C3 och äldre och C4 är ingen "Oldie", sen varför det ständigt skall vara så trots att åren tickar på framgick väl inte riktigt den gången iallafall..

Ypperliga ämnen att diskutera på racing mötet, lite visioner, vad och vart vill vi komma nånstans? Pros & cons av visioner kopplat i ett större sammanhang osv

Blev visst lite mer "off-topic" :oops:

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 23:46
av Hejdarn
He he. Vad klubbarnas pengar går till är alltid ett föremål för diskussion. :)
En del gillar varmkorv och en del gillar bankörning och ingen vill betala för den andres verksamhet.
Vi har årsmöte i hojkjubben nästa vecka och en av motionerna är "varför ska klubbens pengar gå till bankörning/racing?"
Avgiften är 300:- per år kan tilläggas.

MEN, jag föreslår att detta INTE är en diskussion för KM-tråden där volontärer lagt en massa fritid för att göra det bästa av en aktivitet för klubbens medlemmar.
Hur klubben sköts är en fråga för årsmötena.

Moderator skulle kunna flytta de här inläggen till en "vilka aktiviteter skall klubbens pengar gå till?" tråd.

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: ons aug 01, 2012 23:50
av Hejdarn
Mange_C5 skrev:Skämt åsido, det är ju inte heller tävling, tidtagning osv utan vanlig bankörning som gäller på KM.
Tur att man inte är någon tävlingsmänniska då. :wink:

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: tor aug 02, 2012 0:09
av Corinthian
Hejdarn skrev:MEN, jag föreslår att detta INTE är en diskussion för KM-tråden där volontärer lagt en massa fritid för att göra det bästa av en aktivitet för klubbens medlemmar.
Hur klubben sköts är en fråga för årsmötena.
True! fick bara en släng av.., sorry! haha

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: tor aug 02, 2012 8:44
av Hejdarn
8) :D

Re: KM 18 - 19 Augusti 2012

Postat: mån aug 13, 2012 20:49
av ThomasF
Hej,

Är ny på forumet och snart ägt min vette i en säsong och har fastnat lite för den och funderar på att bli medlem och börja använda bilen på bana.

Hur är det för en som inte är medlem men som skulle vilja komma och kolla och eventuellt testa sin vette? finns det möjlighet för det och även få lite mer information om klubben etc?

MVH
Thomas