Är det dags att lägga ned forumet?

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Är det dags att lägga ned forumet?

Inlägg av Ingo »

Har blivit lite dystert här med väl vuxna och allvarliga trådar,hoppas det blir lite ändring nu när Frisk och Magnum är tillbaks..
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =12&t=9528
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =12&t=9405
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... f=12&t=751
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =12&t=7729
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Nu har det varit lite små trist ett tag på forumet, tycker jag.. :|
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Christian Möller
Rookie
Rookie

Inlägg av Christian Möller »

Får hoppas det finns kvar till nästa vinter när jag skall vika ner en Vortec 8.1 i min -68 :mrgreen: då kan det bli nån bild......

/Christian
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Vortec 8.1, gjutjärnsmotor på 496", ska du behålla topparna eller blir det aluminium? Eller vad är tanken? Dyrt? Mycket intressant!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Christian Möller
Rookie
Rookie

Inlägg av Christian Möller »

Har tittat på Raylar men jag skall ha det att fungera först tänkte jag så det blir standard till att börja med (Volvo Penta GXI 420hk).
Dyrt...mnae...har en motor som tappat en oljeslang efter 10 timmar med kass vev och stakar som följd.
Var inne på en strokervev och stakar men fick tag på en frisk original så det är vinterns projekt att rengöra och montera plus målning i cheva original orange för att få lite "original" stuk på det hela.

/C
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Skapa en tråd när du börjar med stora motorn! Det ser jag fram mot :D
Jag har lite funderingar på bb eller stor sb.. vet inte riktigt än..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
pppp
Nykomling
Nykomling

Inlägg av pppp »

Det är ju ett lysande förslag att för att få liv i ett forum bara tillåta betalande medlemmar!! :shock: :shock:
För ca 20 år sedan köpte jag min corvette och var i kontakt med klubben och frågade om det var ok att besöka närmaste klubbevenemang ca 20-25 mil hemifrån för att se om klubbens aktiviteter var något för mig, svaret var att jag inte var välkommen om jag inte betalade inträdesavgift + års avgift.
Då som nu anser jag det vara ett tecken på en klubb för inbördes beundran!
Inget fel på det, men då som nu lägger jag hellre pengarna på en tank bensin och njuter av min bil.
Jag förstår att klubbverksamhet kostar pengar, men om jag inte har möjlighet att närvara på de aktivteter som erbjuds förutom ett internetforum så är då inte jag beredd att bli betalande medlem!
Däremot så har jag via det här forumet kunnat köpa delar av medlemmar, det kan ju även ses som ett sätt att bidra.
Jag skulle även kunna tänka mig att om jag har möjlighet att närvara på ett evenemang kunna betala "engångsavgift" alternativt ett års medlemskap, men att då även betala inträdesavgift?

Ja det var lite tankar från mig och om jag inte är välkommen att läsa här så är ni välkommen att ta bort mitt användarnamn och blockera min läsmöjlighet.
mvh Patrik W
monsterbilen
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av monsterbilen »

Patrik:

Jag tillhör egentligen transamklubben och refererar till den I mina funderingar I detta ämne, men I sak är det nog samma sak: en märkesbilklubb undrar varför medlemmarna inte skriver I forumet.

Vi gjorde ett sådant experiment för några år sedan - stängde flera delar av forumet för att göra skillnad mellan de betalande och alla de som inte var intresserade av att betala. Underförstått skulle frånvaron av gratismedlemmarna liksom skapa ett vacuum som de betalande skulle fylla I. Eller hur vi tänkte.

Resultatet var att gratisbesökarna naturligtvis sökte sig vidare till gratisplatser på internet, medan våra betalande medlemmar klagade på styrelsens beslut - och sedan hände just ingenting.

Sedan ett år tillbaka gör vi precis tvärtom: uppmanar ickemedlemmar att besöka oss på träffarna samt ha I stort sett hela forumet öppet (bortsett traditionella platser för medlemsärenden). Och nu är det ungefär som det var innan vi stängde forumet; lite småtankar dyker upp, frågor och pyssel.

Vi mätte de registrerade betalande medlemmarnas aktivitet på forumet och konstaterade att en fjärdedel besökte oss under en månad (ca hälften av medlemmarna har registrerat sig överhuvudtaget, och enligt statistiken över internetanvändningen I sverige idag bör ungefär två tredjedelar av våra medlemmar ha tillgång till internet på olika sätt, varav en del av dem hellre köper en biltidning än läser interna diskussioner på internet).

Så långt har vi kommit I transamclub.se - problemet är definierat, men någon lösning förefaller inte finnas. Eller så har vi ännu inte lyckats komma underfnd med vad det är som får folk att vilja besöka ett forum - och I vissa särskilda fall till och med betala för det.

Jag har det senaste halvåret särskilt studerat syskonklubbarna till transamclub: camaroklubben, mustangklubben och så corvetteklubben.

Intressant är att se trafiken: mustangklubben är störst klubb med flest skrivande I forumet OCH det absolut bästa attityden. I mustangklubbens forum är man trevlig och nyfiken.

Transamklubben är något åt det hållet, men väldigt tydligt en liten klubb (nästan en tiondel av mustang).

Dubbelt så stor som transamklubben är camaroklubben där trafiken I stort sett är obefintlig.

Och dyrast av alla klubbar, nästan lika stor som mustangklubben är denna corvetteklubb som hela hösten gett ett otydligt intryck. Jag kan inte sätta ord på det, men jag är vilsen här. Hittar inte de hörnor som tex mustangklubben har precis överallt.

Vad är det mustangklubben gör så bra? Det är intressant. Varför känner jag mig så välkommen där?

Lösningen på klubbarnas dåliga deltagande på bilträffarna och I forumet kan måhända finnas I att man (istället för att leta fel) försöker förstå hur de lyckade klubbarna hanterar sina verksamheter.

Och när man gjort allting rätt och konstaterar att man ändå inte får fler medlemmar (eller besökare överhuvudtaget) på forumet så kanske man ska fundera över sitt forums struktur - eller forumets funktion I största allmänhet.

(Torbjörn - ordförande I tacs/transamclub och skriver med sin sketna mobiltelefon)

(Forum Runner)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Att låsa forumet till bara medlemmar lär det inte bli roligare av..
Ett öppnare forum utan krav på något sätt (ingen messersmitt som dikterar villkoren, ingen som styr att man måste ha Corvette & inga krav på medlemsskap) tror jag är rätt väg att gå!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Märklig attityd att tvinga folk att betala innan man besöker ett arrangemang?,känner jag faktist inte igen,gäller ju att försöka få nya medlemmar?..
Och ofta är ju aktiviteter i samband med andra bilträffar,åtminstone här uppe i norr.
Är ju själv regad på flera forum trots jag inte är med i de klubbarna ,bla mustangforumet,på mustangklubbens hemsida,där det är både hyfsad aktivitet ,och man brukar få svar på det man frågar om också.
Men har sett en en tendens att det ofta kommer äldre folk som nya medlemmar i klubbarna och på träffar(alltså i min ålder :roll: ) ,men dom har inte samma historia som en själv,alltså raggarbilar o muskelbilar från tonåren ,och sportbilar från 30årsåldern eller tidigare.
Utan man har ingen historia alls med den här typen av bilar och köper sedan en relativt ny Corvette,mustang,camaro eller :shock: porsche.
Då blir det mest att fika och visa hur cool bil man har,men egentligen har man lite gemensamt med oss bilnördar som är lika fascinerade av en gammal hotrod ,raggarbil eller corvette.
För det brukar ju nästan vara roligast på bilträffar,att prata om gamla bilar man haft och andra anekdoter kring hobbyn.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

monsterbilen skrev:Intressant är att se trafiken: mustangklubben är störst klubb med flest skrivande I forumet OCH det absolut bästa attityden. I mustangklubbens forum är man trevlig och nyfiken.

Vad är det mustangklubben gör så bra? Det är intressant. Varför känner jag mig så välkommen där?

Lösningen på klubbarnas dåliga deltagande xxxxxxxxxxxx I forumet kan måhända finnas I att man (istället för att leta fel) försöker förstå hur de lyckade klubbarna hanterar sina verksamheter.

(Torbjörn - ordförande I tacs/transamclub och skriver med sin sketna mobiltelefon)

(Forum Runner)
Ett läsvärt inlägg samt mycket bra och konstruktiv kritik.
Nu tänker jag försöka förstå hur Mustang klubben hanterar sitt forum.
Tack Torbjörn :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
monsterbilen
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av monsterbilen »

Varsågod. Bara genom att ge mig en komplimang för mitt inlägg gör forumet en smula mer positivt och i längden mer välkomnande.

Visst är det magiskt?

(Forum Runner)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

monsterbilen skrev:Varsågod. Bara genom att ge mig en komplimang för mitt inlägg gör forumet en smula mer positivt och i längden mer välkomnande.

Visst är det magiskt?
Du har helt rätt, vi får skärpa oss och ge mer positiv feedback.
God Jul :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
monsterbilen
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av monsterbilen »

God jul själv, 745!

(ForumRunner)
Skriv svar