Sida 3 av 9

Re: Holley Sniper EFI

Postat: ons sep 27, 2017 21:52
av Hånta
Spännande tråd. Går själv och funderar på Holley Terminator till min 427:a. Enligt Brilko kan jag inte använda Sniper. Just nu hinkar min 427 i sig ca 3,5 liter milen :lol: . Sen skulle jag vilja ha lite bättre gassvar och det verkar ju Holley efi göra.

Kanske man ska kasta bort Holley 830 förgasaren och sats på Efi och låta de 595hk sparka iväg bilen lite kvickare :wink:

Re: Holley Sniper EFI

Postat: tor sep 28, 2017 4:57
av clwi
Hånta skrev:Spännande tråd. Går själv och funderar på Holley Terminator till min 427:a. Enligt Brilko kan jag inte använda Sniper. Just nu hinkar min 427 i sig ca 3,5 liter milen :lol: . Sen skulle jag vilja ha lite bättre gassvar och det verkar ju Holley efi göra.

Kanske man ska kasta bort Holley 830 förgasaren och sats på Efi och låta de 595hk sparka iväg bilen lite kvickare :wink:
Varför skulle du inte kunna använda Sniper??

Re: Holley Sniper EFI

Postat: tor sep 28, 2017 14:06
av Hånta
Enligt Brilko skulle det hämma min motor på något vis.

Mvh Lars Höglund

Re: Holley Sniper EFI

Postat: mån okt 02, 2017 17:28
av Kjell.Magnusson
Hejs

Har för mej att jag läst någonstans att Sniper klarar max 500 pållar, inte helt 100 men tror det..

Re: Holley Sniper EFI

Postat: ons okt 04, 2017 12:15
av Hånta
Samt att Snipern endast flödar 800cfm, medans Terminator flödar 950cfm. Så för min del blir det ett Terminator system. Ska se om Brilko kan göra något på priset :D

Re: Holley Sniper EFI

Postat: ons okt 04, 2017 18:07
av clwi
magnum skrev:Hejs

Har för mej att jag läst någonstans att Sniper klarar max 500 pållar, inte helt 100 men tror det..
Klarar 600hk enl. Holley

Re: Holley Sniper EFI

Postat: ons okt 04, 2017 18:16
av clwi
Hånta skrev:Samt att Snipern endast flödar 800cfm, medans Terminator flödar 950cfm. Så för min del blir det ett Terminator system. Ska se om Brilko kan göra något på priset :D
Snipern funkar kanon på min 468:a, 10,5 comp med skapligt vass rullkam, 229/241 duration o .580/.620 lyft, runt 500hk såå...
Men Brillko vet nog!

Re: Holley Sniper EFI

Postat: ons okt 04, 2017 21:46
av Hånta
Hur blev bränsle konsumtionen efter att du bytt till Efi? Hur mycket tog bilen före kontra efter efi monteringen?
Jag är som sagt sjukt sugen på ett Efi system men har lite svårt att motivera ca 30000kr ska läggas ut på ett Efi.
Det va inte lätt det här :roll:

Re: Holley Sniper EFI

Postat: tor okt 05, 2017 17:32
av clwi
Hånta skrev:Hur blev bränsle konsumtionen efter att du bytt till Efi? Hur mycket tog bilen före kontra efter efi monteringen?
Jag är som sagt sjukt sugen på ett Efi system men har lite svårt att motivera ca 30000kr ska läggas ut på ett Efi.
Det va inte lätt det här :roll:
Före EFI med en Qjet gasare tog den 1,7-1,8 landsväg, nu tar den ca: 1,5lit/mil i 100km/h.
Blandad körning runt 2lit/mil, TH400 med 3,08 bakaxel.
3,5lit/mil låter på tok för mycket...

Re: Holley Sniper EFI

Postat: tor okt 05, 2017 23:01
av StingrayRacing
Hånta skrev:Hur blev bränsle konsumtionen efter att du bytt till Efi? Hur mycket tog bilen före kontra efter efi monteringen?
Jag är som sagt sjukt sugen på ett Efi system men har lite svårt att motivera ca 30000kr ska läggas ut på ett Efi.
Det va inte lätt det här :roll:
Säg att du sparar 0,5 liter per mil dvs ca 7 spänn. Efter 4300 mil har du kommit break even. För mej tar det minst 20 år att köra den sträckan, troligtvis 30-35 år. :mrgreen: Njaa, måste vara något annat i så fall som ska legitimera ett inköp, såsom rappt och klart gensvar.

Re: Holley Sniper EFI

Postat: fre okt 06, 2017 17:46
av clwi
Jag köpte den pga startsvårigheter o kass gång, då var Qjetten ändå renoverad o anpassad för min motor.
Fick en helt ny motor med EFI, grymt gassvar o den känns mycket starkare, att den tar mindre soppa är en bonus!
Gammal förgasarteknik är historia om man vill ha en maskin som presterar som den ska göra!!
Sålde Qjetten samma dag som jag skruvade dit EFI:t så totalen blev 12000:-
Har man upplevt skillnaden så förstår man hur överlägset EFI är.

Re: Holley Sniper EFI

Postat: fre okt 06, 2017 21:46
av Hånta
Clwi

Du har nog fått mig på bättre tankar. Men tyvär dyra tankar :D

Re: Holley Sniper EFI

Postat: sön okt 08, 2017 11:09
av Hånta
Då va Holley Terminator efi master kittet ( 550-441k )beställt av Brillko :D :D :D

Vilken bra söndag det blev :shock:

Re: Holley Sniper EFI

Postat: sön okt 08, 2017 17:50
av clwi
Hånta skrev:Då va Holley Terminator efi master kittet ( 550-441k )beställt av Brillko :D :D :D

Vilken bra söndag det blev :shock:
Härligt! Ska bli kul o följa vad du tycker om EFI:t när du får igång den.
Med Brillkos support kan det bara bli bra!

Re: Holley Sniper EFI

Postat: ons okt 18, 2017 1:06
av clwi
Tröttaste forumet ever.....finns några som chippar in men nu är min tid som medlem i Corvette clubben slut, ger mig inget!
Kör mina funderingar, inlägg o frågor på USA forumet ist.

Re: Holley Sniper EFI

Postat: ons okt 18, 2017 18:02
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja visst, det är stendött, ingen överdrift tyvärr..
Ska du gå ur Club Corvette Sweden eller "bara" forumet??
Tyvärr, som jag tolkar det så ska du inte vara med i clubben längre, är detta rätt? :shock: :cry:

Re: Holley Sniper EFI

Postat: ons okt 18, 2017 18:35
av hasseh
Kan bara hålla med. Tyst som i graven.
Kommer inte själv att gå ur forumet men klubben gick jag ur efter ett år.
Kände att det inte var något för mig och mest handlade om de nyare modellerna.

Re: Holley Sniper EFI

Postat: ons okt 18, 2017 23:46
av clwi
Jag går ur clubben, till 95% nyare bilar o nästan noll lokal verksamhet o träffar.
Var tidigare med i mustang kubben o det är en stor skillnad, iaf på lokal nivå.
Medlemsavgiften är dessutom dubbla priset i corvetteclub.
Blir kvar på forumet o bidrar till er tappra som är aktiva!

Re: Holley Sniper EFI

Postat: tor okt 19, 2017 15:03
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tråkigt att ni har så dåligt med aktiviteter i både Västerås ock Karlsborg.. vi här i sydöst (Kalmar, Växjö, Karlskrona m.fl. städer) har så mycket att vi knappt hinner med!! Kan det vara sådan skillnad??

Tråkigt att ni vill/har lämna clubben :cry:

Re: Holley Sniper EFI

Postat: tor okt 19, 2017 15:59
av hasseh
I mitt fall var det väl just fixeringen mot nya modeller som fällde avgörandet men det är kanske inte så konstigt att det blir så.
Vi gamla stötar som lever kvar i det gamla blir ju bara färre och färre :wink:
Sen finns det så mycket annat bra som inte är klubb beroende så jag kunde inte se varför jag skulle betala för något jag inte deltog i.
Idag har jag bra kontakter med några C3 ägare lite runt om och vi möts ibland eller talas vi på telefon osv. Funkar bra för mig.

Re: Holley Sniper EFI

Postat: tor okt 19, 2017 21:17
av Kjell.Magnusson
Hejs Hasse

Jo visst är det mycket nyare bilar på träffarna, men det kanske är det som kallas utveckling.. det brukar dock i det här distriktet vara med en eller annan gammelbil också! Men visst det hade ju varit roligare om alla körde riktiga Corvetter!
Dyrt vet jag väl inte om det är att vara medlem.. 750 spänn om året.. hur många liter bensin blir det? Hur många mil blir det med Corvetten? Så räknar då jag i alla fall, då blir det inte så högt pris! :wink:

Re: Holley Sniper EFI

Postat: tor okt 19, 2017 23:55
av clwi
Medlemsavgiften var bara en jämförelse, det jag menar är att jag får inget för den i form av aktivitet på lokal nivå.
Var på en träff i sommar, vi var 2 bilar från Västerås och totalt 10 bilar med Stockholm inräknat....ganska kass.
Gått med i en en lokal klubb här runt Västerås, alltid runt 10 bilar eller mer på träffar....såå.
Verkar som aktiviteten är mycket större nere i söder!

Re: Holley Sniper EFI

Postat: fre okt 20, 2017 7:10
av hasseh
Nä 750 riksdaler är inte hela världen men om man inte tycker att man får ut något av det så köper jag nog hellre bensinen och åker till polarna på andra sidan big lake Wettern :wink:

Re: Holley Sniper EFI

Postat: fre okt 20, 2017 18:45
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tråkigt att du/ni inte tycker det är prisvärt! Trist att höra att ni inte får ut något! Här i sydöst är det jättemycket om man engagerar sig! Vi brukar säga att "en bra medlem är den som aldrig är med på något, det ger oss andra så mycket mer", lite elakt, men sant!
Hoppas du/ni tänker om! Man blir inte roligare än man gör sig!
Kan lite förstå i Västerås fallet som har en egen Corvetteklubb..

Re: Holley Sniper EFI

Postat: lör nov 04, 2017 10:28
av FreddanLS5
Är det någon som vet hur de andra efi-systemen står sig mot Sniper? Sniper verkar vara en modern version av FiTech go & Meanstreet?

Och ja, detta forum är ju dött så in i graven men det är väl bara att skriva funderingar och tankar. Det mesta blir ju ändå besvarat. Tycker däremot att forumet skulle behöva em rejäl modernisering. Eller en App, så man kan få notiser när någon gör ett inlägg!
Känns som om jag backat 15 år i tiden när man loggar in här :D

Re: Holley Sniper EFI

Postat: lör nov 04, 2017 12:20
av Kjell.Magnusson
Hejs

Intressant.. Fitech go är ju bara drygt halva priset mot Sniper!

Re: Holley Sniper EFI

Postat: sön nov 05, 2017 0:55
av clwi
Sniper klarar 600hk, motsvarande Fitech är samma pris som Sniper...
Enligt USA forum så är Sniper bättre på allt, lär sig mycket snabbare, bättre display, enklare handhavande, större möjligheter att justera den, bättre prestanda och sist, Holley har en överlägsen support.

Kolla med Brillko, han kan allt om det här, finns en sida på FB där du kan ställa frågor.
Holley EFI Norden.

Re: Holley Sniper EFI

Postat: sön nov 05, 2017 10:18
av FreddanLS5
Jag delar din uppfattning Clwi. Läst samma sak. Någon stackare har inte får det att fungera på bilen men det är väldigt få.

Vart precis inne på Hansen racings sida och kollade. De tar hem Master-kitet och det landar på 14.995kr för hela klabbet !

Mitt dilemma är däremot att jag inte vet om jag skall köpa kuggstångsstyrning & Efi, eller 4L80e / 6l80e. Så många svåra beslut !! :)

Re: Holley Sniper EFI

Postat: sön nov 05, 2017 11:37
av Peter Anjou
Hej Freddan !

Angående ditt "dilemma" om växellåda, så måste det vara mycket bättre med flera växlar, typ 6 istället för 4.
Motorn kommer ju att ligga på ett varvtal, som passar den mycket bättre hela tiden ! Har man "för få" växlar då
sjunker ju motorns varvtal för mycket mellan växlingarna, det blir lite som en "berg o dalbana" ! :roll: :?

Jag har ju lite av det "problemet" själv, C4 med 4L60 vxllåda, maxförstärkt men den har ju en väldigt låg 1 sen
blir det stort hopp till 2an, lite mindre hopp till 3an o 4an, jag hade hellre vilja ha en 6 växlad man låda !

Re: Holley Sniper EFI

Postat: sön nov 05, 2017 12:55
av FreddanLS5
Ja det är ju minst sagt ett problem. Såpass stort att jag funderar på att sälja min påkostade BB för att köpa en med manuell låda. Annars är ju som sagt alternativet att slänga ut th400:an.. 6L80E skall ju tydligen kräva att man plockar fram sågen och får kapa som faen :D


Går en 6l80e ned i en C4 ?

Btw. Tankar kring Sniper och dual plane intake. Såg på Engine masters på youtube att det inte gick. Någon här som reflekterat kring detta ?