Sida 28 av 32

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 22, 2014 12:10
av Ricky
Tack-tack. :)

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 22, 2014 13:03
av Chrippe
Snyggt Ricky !
En fördel med din tråd är att man spar pengar , det finns inga biltidningar som är bättre :P
ps. Har du samma cam som innan ?
Hydral,mekan,rull cam ?

/ ZZ4

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 22, 2014 13:20
av Ricky
Tack Crippe. :)

Kammen (hydraul roller) och bottendelen är desamma som förut.

Så det blir inga stora skillnader i varvtalet, möjligen kommer de nya topparna och insuget göra att man kan dra motorn ett par hundra varv längre.

Maxeffekten kommer fortfarande ligga på ca 5500rpm. :)

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 22, 2014 15:50
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky

Den lilla snurran är så vacker att man blir tårögd! Som axel skrev: Ha den i vardagsrummet! Sätt någon vassare och fulare nyare motor i bilen! Eller inte.. det är gött mos i gamla bb! :D

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: mån feb 24, 2014 14:02
av Bengt
Ricky skrev:Dessvärre är nog föraren lite för kravstor på det ljuva i livet för att banta sig ner till ett benrangel bara för att kapa en tiondel på varvtiderna. :roll:

Kan du inte lägga in lite av ditt kunnande angående hjulvinklar för Toyo-däcken Bengt?

Våren närmar sig med stormsteg och snart står man där och ska ställa fram och bakvagnen igen. :)
Kunnande vet jag ej om jag besitter men generellt skall man nog köra minst 2 grader camber med Rdäcken, jag har 2,8 fram och 1,8 bak o den verkar inte vara för mycket ! Vill du vara konservativ så 2 grader fram o minst 1,5 bak ?
Vad gäller Caster så brukar man ha så mycket man kan få till, 7-8 grader, borde vara samma på C3 ?

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: tis mar 04, 2014 13:57
av Ricky
Tack Bengt. :)

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: tis mar 04, 2014 15:02
av Bengt
Du kör väl med R888 o då är väl det bättre ju mer du har vad jag förstått !
O så är det en BANBIL :twisted:
Hade jag din bil skulle jag dra på iaf 2,5grader fram o 2 grader bak. Inte mindre. O 7-8 grader caster.
Lite toe in bak för stabiliteten och fram vet jag inte vad C3 gillar , noll eller liite toe in.

(toe out fram låter bra på pappret med den tiondelen man tjänar kan man tjäna flera ggr
om genom att lära sig köra, o bilen blir mer instabil med toe out)

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: fre mar 07, 2014 9:18
av Ricky
Stötstänger, vippor och guideplates på plats och dags att lämna motorstödet. :)

Bild

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: fre mar 07, 2014 9:20
av Ricky
Den lilla motorn, i den lilla verkstaden hos den lilla farbrorn. Olja i tråget, tändning ställd, provstartad, lyssnad på och godkänd av "doktor Krall". Väntar nu bara på tid för bromsning.. :)

Bild

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: fre mar 07, 2014 9:46
av sh454
Spännande.Det blir säkert fina siffror.Har du någon aning om vart det kan landa?
Vipporna är så jäkla snygga så det är synd att det måste sitta kåpor över :lol:

Stefan

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: fre mar 07, 2014 12:51
av Ricky
Vi behåller ju den gamla kammen så varvtalet lär inte öka så märkvärdigt.

Några extrema siffror lär vi nog inte få se då den bänkas men man har ju vissa förhoppningar så klart.

Kanske 520hk?

Det blir vad det blir, det viktigaste är att den är stabil och går som den ska. Bild

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: fre mar 07, 2014 14:18
av Meatos
Vad har du för rullkam? Nån standard eller en slipad för just din motor?

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: fre mar 07, 2014 14:32
av Ricky
Den är hyllvara.

Denna mkt snälla rackare är det: http://www.summitracing.com/dom/parts/c ... /overview/

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: fre mar 07, 2014 16:06
av Meatos
Ricky skrev:Den är hyllvara.

Denna mkt snälla rackare är det: http://www.summitracing.com/dom/parts/c ... /overview/
Ja den var väl i snällaste laget för din motor men bra för bankörning med den kurvan. Tack för infon kan vara bra att jämföra med :)

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: fre mar 07, 2014 17:11
av stedt
Hej Ricky, grattis till nya uppsättning av motorn
Har du möjlighet att ge mig kontaktinfo till han som fräste vänsterfästet till styrningen eller skall jag be dig ordna sådant?
Med vänlig hälsning Stedt

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: fre mar 07, 2014 17:38
av Ricky
Han som fräste fästet heter Daniel och är medlem i klubben och här på forumet.

Snacka med han direkt, det brukar ju alltid bli bäst så. :)

Här är länken till hans site: http://www.fraesarn.se/

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: fre mar 07, 2014 18:57
av stedt
Jättebra Tack
Med vänlig hälsning Stedt

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: tor mar 20, 2014 10:27
av Ricky
Då är vi igång. :)

Bild

Lite justerande..
Bild

Och lite filande..
Bild

Och lite hemligheter..
Bild

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: tor mar 20, 2014 10:28
av Ricky
Och lite glada gubbar.. :D

Bild

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: tor mar 20, 2014 10:29
av Ricky

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: tor mar 20, 2014 11:13
av axelg89
Fett!

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: tor mar 20, 2014 11:23
av Meatos
Kul att den är igång, nu fattas bara effektsiffror :D

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: tor mar 20, 2014 12:32
av Ricky
Tack. :)
Siffror utlovas så småningom (då allt är klart) :)

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: tor mar 20, 2014 12:35
av Ricky
Vi provade lite olika bränslen under bromsningen och resultatet blev att OKQ8:s 98 oktan var den bästa för min motor. :)

OKQ8:s 95 gav sämre resultat och detsamma skedde då vi provade Shell:s V-Power..

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: tor mar 20, 2014 13:14
av Meatos
Mycket intressant test får bli ok soppa i framtiden då, tack för delgivningen!

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: tor mar 20, 2014 14:28
av axelg89
Hur mycket skiljde den bästa resp sämsta soppan åt i nummer?

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: tor mar 20, 2014 15:08
av Meatos
Fifth gear gjorde ett test på en golf gti. Då skiljde det 5 hk mellan sämsta och bästa. Shell v power var bäst av de dom testa.
https://www.youtube.com/watch?v=WTaBngvsPrc

Kul och se vad det skiljde på en äldre motor

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: tor mar 20, 2014 16:20
av hasseh
När jag hade en Camaro så försökte jag jämföra Shell:s V-Power med OKQ8 95 som jag tankade normal.
Motorn var väldigt moderat trimmad 350 på ca 330hkr. Ingen racemaskin alltså.
Jag kunde inte vid något tillfälle märka att det var värt dom extra kronor som V Power kostade.
Är medveten att det inte var vetenskapligt på något sätt och en ganska snäll motor men alla pratade om hur bra det var med V Power oavsett vad dom körde där av mitt lilla test.
Använde för övrigt G-tech som jämförelseinstrument.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: tor mar 20, 2014 16:51
av Ricky
Vilket bränsle som passar bäst är högst individuellt och kan egentligen inte generaliseras över olika maskiner. :)

Vad är G-tech för något?

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: tor mar 20, 2014 17:24
av hasseh
G-tech är en mätare som känner av lite av varje, bla accerelation mm och beräknar olika tider som 0-100, 1/4 milen mm. Bra att träna starter med säger en del.
Här kan du läsa lite mera: http://www.gtechpro.com/

Jag använde den i första han för att se vad olika justeringar gav för effekt. En liten kul sak var när jag tog bort det vanliga luftfiltret som sög all luft i motorrummet och istället tog luft utifrån så sjönk 0-100 tiden markant. Kommer inte ihåg tiderna men jag fick se en uträkning vad det i teorin innebar och då kunde det i mitt fall motsvara ca 50hkr.