Lite som pågår hos vette.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Hur gick det för edelbrock corvetten.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Den kör för närvarande med original edelbrock program, han hade bråttom ut och köra så det var snabbaste lösningen. Vi får se till hösten om han vill optimera den.fotograf2 skrev:Hur gick det för edelbrock corvetten.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Nu när Gnällberg tydligen inte fick önskad respons på sin tråd ....utan valde att radera o låsa den...hoppas jag på att få läsa mer roliga och intressanta projekt-trådar.
Micke
Micke
bättre att lyssna till den sträng som brast än att aldrig våga spänna en båge.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Det är fler bilar än Corvetter som kör med LS motorer
Denna drifting bil kör med en LS2a, lämnar efter mappning 377hk i en bil som väger under 1000kg

En allt vanligare syn, en C5a till klar med LS3 motor. Vi ser att det är fler o fler som vill byta motor istället för att sätta dit kompressor.

Fronten nästan klar för en Europakonvertering av en US bil. Vi har haft ett komplett Europakit till C6an sen 2005 som varit väldigt populärt och med den låga dollarn så är det många bilar som kommer in till sverige. Nu är det inte bara prylar som behövs utan också en GM TECH IIa för att ställa om bilens datorer till Europa, omprogrammering ingår i kitet oavsett om det är vi som monterar eller om man monterar själv hemma i garaget.



En allt vanligare syn, en C5a till klar med LS3 motor. Vi ser att det är fler o fler som vill byta motor istället för att sätta dit kompressor.
Fronten nästan klar för en Europakonvertering av en US bil. Vi har haft ett komplett Europakit till C6an sen 2005 som varit väldigt populärt och med den låga dollarn så är det många bilar som kommer in till sverige. Nu är det inte bara prylar som behövs utan också en GM TECH IIa för att ställa om bilens datorer till Europa, omprogrammering ingår i kitet oavsett om det är vi som monterar eller om man monterar själv hemma i garaget.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
En Ultima som vi är lite inblandade i, vi har byggt LS motorn och mappat bilen på dynon. Med bara 960kg totalvikt så lär det röra på sig 
Den uppmärksamme ser kanske att insuget sitter 'åt fel håll' - jo du kan faktiskt vända det åt andra hållet, passar perfekt
låda/diff är från en Porsche Turbo.



Den uppmärksamme ser kanske att insuget sitter 'åt fel håll' - jo du kan faktiskt vända det åt andra hållet, passar perfekt

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Ibland håller inte prylarna ihop, i denna motor gick avgasventilen av - orsak okänt men vi har sett det på både original bilar och modifierade bilar. I detta fall har man också kört ett bra tag utan att märka att något var fel, vi kikade med en enkel fiberkamera innan vi plockade isär motorn då såg det ut som om det hade spikat något fruktansvärt för hela kolven var hackig. När vi fick isär allt såg vi att avgasventilen gått av och legat och skramlat runt ett bra tag och tom slagit hål i kolven
Alla de andra cylindrarna är helt perfekta så frågan är vad som hänt.




Alla de andra cylindrarna är helt perfekta så frågan är vad som hänt.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
De motorer som varit problematiska har alltid varit 427' - 454' motorer LS7, LSx etc, dvs motorer med ganska mycket effekt. Vi har haft både originalbilar och trimmade med avgasventiler som gått av, det har då varit mest med originalventiler och ett fåtal med bättre eftermarknadsventiler.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Ytterligare en A&A installation
denna gång med den större YSi kompressorn i en 2006 C6 där vi tidigare satt en 418' maskin.

En sorglig syn, denna bil är såld som felfri av en oseriös firma. När ägaren skulle köra hem bilen höll den på att tappa hela nosen, det visade sig att bilen var fusklagad efter en frontalkrock. Hela ramen fram till torpedväggen är skev och lagad med plattjärn och sen spacklad för att dölja det värsta. Vaggan som ska hålla kylare mm saknades helt så hela kylarpaketet hängde i slangarna..... och mycket, mycket mer.


Kolla i mitten på bilden, ett stort veck på ramen strax innan torpedväggen

Det vi kommer göra med denna bil är att kapa av ramen vid torpedväggen och svetsa på en ny ram från en bil som var smälld bak. Jobbet kommer göras i en riktbänk för att garantera att det blir ok. Sen är det mycket annat som måste fixas/bytas ut men det blir bil av denna också med lite jobb.

En sorglig syn, denna bil är såld som felfri av en oseriös firma. När ägaren skulle köra hem bilen höll den på att tappa hela nosen, det visade sig att bilen var fusklagad efter en frontalkrock. Hela ramen fram till torpedväggen är skev och lagad med plattjärn och sen spacklad för att dölja det värsta. Vaggan som ska hålla kylare mm saknades helt så hela kylarpaketet hängde i slangarna..... och mycket, mycket mer.
Kolla i mitten på bilden, ett stort veck på ramen strax innan torpedväggen
Det vi kommer göra med denna bil är att kapa av ramen vid torpedväggen och svetsa på en ny ram från en bil som var smälld bak. Jobbet kommer göras i en riktbänk för att garantera att det blir ok. Sen är det mycket annat som måste fixas/bytas ut men det blir bil av denna också med lite jobb.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
den var köpt osedd (enbart på bilder) till ett väldigt bra pris, gissa om han ångrar sig .. det visade sig att firman var polisanmäld ett flertal gånger förut och den här killen fick bara i ansiktet 'polisanmäl bara, det skiter vi i'.
Re: Lite som pågår hos vette.se
I ett fall som detta, även om man kan anse att det är dumt att köpa osett, kanske en varning för denna säljare, firma skulle vara på sin plats! Skulle personligen aldrig handla osett för dom pengarna men det är väldigt lätt att chansa om priset är väldigt lågt, iofs så är det väl som alltid, man får det man betalar för. Men kom gärna med varning!
" If I wanted to go slow, I would have bought a Mustang! "
" With Ls7 your not driving fast, you are just flying slowly"
Now also 2011 SGM Camaro in the garage, Nice family car!
" With Ls7 your not driving fast, you are just flying slowly"
Now also 2011 SGM Camaro in the garage, Nice family car!
Re: Lite som pågår hos vette.se
Vi har inte haft någon LS7 maskin med trasiga ventilfjädrar, vipparmar, ventilstyrningar, vevlager etc. Det skrivs mycket på forumen men vi har inte fått in någon sådan bil.C5Z06 skrev: Tack för info. Vet inte vad man skall tro när man läser om "alla" C6Z06:or som rast pga ventilfjädrar, vipparmar, ventilstyrningar, vevlager osv.
Vi har haft nån bil där vi hittat rester av nållager i tråget men när vi kollat vipparmarna har de varit felfria så den har säkerligen fått en vipparm utbytt vid något tidigare tillfälle - detta var en 2007 där trasiga vipparmar är mest känt.
Det tillverkas ett väldigt stort antal Z06or och även LS7 motorer som säljs för att använda i andra bilar men det är väldigt svårt för att inte säga omöjligt att få fram vilken felfrekvens det är. Som vanligt är det de få som drabbas som hörs på forumen och den stora massan som är nöjda är tysta.
Ägaren får publicera det om han vill, det är alltid känsligt att sätta ut namn oavsett om det är en person eller företag.Snoopy skrev:I ett fall som detta, även om man kan anse att det är dumt att köpa osett, kanske en varning för denna säljare, firma skulle vara på sin plats! Skulle personligen aldrig handla osett för dom pengarna men det är väldigt lätt att chansa om priset är väldigt lågt, iofs så är det väl som alltid, man får det man betalar för. Men kom gärna med varning!
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Fick hem en sprillans ny big-block maskin idag, det är en GM Performance ZZ454 C.I.D. 440 HP Engine som ska i en C3a 

Ett av kompressorbyggena vi håller på med, denna bil ska köra på action-meet nu i helgen. F1R kompressor med COG drivning, helsmidd 418' maskin mm mm. Det mesta klart idag, hela uppsättningen är byggd av oss med egna fästen, rör, intercooler etc så vi kan säga att det är vårt kit
detta är bil #2 med kitet installerat. Vi har nu bara röret mellan intercooler och spjäll kvar att fixa och sen dynon imorgon.


Ett av kompressorbyggena vi håller på med, denna bil ska köra på action-meet nu i helgen. F1R kompressor med COG drivning, helsmidd 418' maskin mm mm. Det mesta klart idag, hela uppsättningen är byggd av oss med egna fästen, rör, intercooler etc så vi kan säga att det är vårt kit

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Det har blivit oerhört populärt med LS2/3 motorer i diverse bilar som inte är Corvette. Här är ytterligare en drifting bil med LS3a, denna gång med vass kam och portade toppar och den lämnade 445hk på bakhjulen att jämföra med en original LS3 på ca 360hk. Denna bil kom hela vägen från Bergen i Norge.


Vi hade ytterligare en av Raidopowers driftingbilar inne i torsdags med LS2a och kenne-bell kompressor, glömde dock att ta bilder
Vi hade ytterligare en av Raidopowers driftingbilar inne i torsdags med LS2a och kenne-bell kompressor, glömde dock att ta bilder

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Edelbrock kompressor kitet blir allt populärare, vi har två kit hemma nu som ska installeras. En bil blir klar på måndag, den andra bilen är på väg upp från Göteborg för att först byggas om till europa standard och sen regbesiktigas efter det, Edelbrock 



RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
En allt vanligare bil hos oss: nya Camaron, denna bil har vi också helfolierat mattsvart. Vi har en väldigt duktig kille som gör alla folieringsjobb åt oss, om du har tid så kom förbi och kika - du måste veta vad du tittar efter för att kunna se att den inte är lackad


RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Vi hade en -08 Z06 inne för lite enkla 'skruva-på' uppgraderingar inför ett bankörningsevent. Han som har bilen hade blivit utmanad av en Ferrari 430 Scudera och en Porsche GT2 och ville ha lite mer pulver, GT2an och även föraren av den är riktigt vassa så han ville ha lite extra
Eftersom det skulle vara 'skruva-på' så höll vi det enkelt och satte dit ett Callaway Honker luftintag, ett NW102 spjäll med ett FAST102 insug och American Racing headers och avslutade med att mappa bilen. Vi effektmätte bilen original och den lämnade 418hk på bakhjulen, efter Callway Honker, NW/FAST, headers och mappning 471hk dvs +53hk på bakhjulen

Utmaningen gick riktigt bra, Ferrarin var inget problem men GT2 var tuffare men han vann med en 1/2 billängd, 1-0 till Corvette !
Vi har ju kört en kampanj under sommaren med A&A kompressorkit och PFADT Johnny O'Connel chassi som har gått väldigt bra, det är kul att det även finns lite intresse för chassiprodukter för det finns mycket att göra med original, inte nödvändigtvis för bankörning men för att få en stabilare, mindre gungig och samtidigt en lugnare bakvagn för vanlig gatkörning - det är då oavsett vilket chassipaket man har från standard, Z51, ställbart och Z06 så är det med europeiska mått för mjukt. Nu håller bil nr 8 på och färdigställas, ett par bilder kommer här, mer inom kort.



Eftersom det skulle vara 'skruva-på' så höll vi det enkelt och satte dit ett Callaway Honker luftintag, ett NW102 spjäll med ett FAST102 insug och American Racing headers och avslutade med att mappa bilen. Vi effektmätte bilen original och den lämnade 418hk på bakhjulen, efter Callway Honker, NW/FAST, headers och mappning 471hk dvs +53hk på bakhjulen

Utmaningen gick riktigt bra, Ferrarin var inget problem men GT2 var tuffare men han vann med en 1/2 billängd, 1-0 till Corvette !
Vi har ju kört en kampanj under sommaren med A&A kompressorkit och PFADT Johnny O'Connel chassi som har gått väldigt bra, det är kul att det även finns lite intresse för chassiprodukter för det finns mycket att göra med original, inte nödvändigtvis för bankörning men för att få en stabilare, mindre gungig och samtidigt en lugnare bakvagn för vanlig gatkörning - det är då oavsett vilket chassipaket man har från standard, Z51, ställbart och Z06 så är det med europeiska mått för mjukt. Nu håller bil nr 8 på och färdigställas, ett par bilder kommer här, mer inom kort.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Johnny O'connel installation pågår


Kompressor installationen klar ...


Denna -08a lämnade 549hk bakhjulshästar på 95oktan
Kompressor installationen klar ...
Denna -08a lämnade 549hk bakhjulshästar på 95oktan

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
I denna -07 Z06 ska bensintankarna ner för montering av en kraftigare bränslepump, i detta fall en Aeromotive pump. Väldigt smidigt att köra allt i tanken istället för att ha extrapumpar utanför.
Bakvagnen nedplockad för demontering av tankar

Högertanken (den utan pump) där regulatorn byts ut (du ser den lilla röda punkten längst ner på insatsen som är den nya)

En lite tydligare bild på det som görs i högertanken

Högertanken ihop igen, nu väntar vänstertanken och den nya pumpinsatsen

Aeromotive insatsen/pumpen monterad i vänstertanken

Fortsättning följer på denna montering.
------------
Blivande sexhjuling
Nää, det är en Z06a vi gör motorjobb på för ägaren har kört med standardolja på bana och extremt höga temperaturer(upp mot 160 grader) vilket resulterade i ett spunnet lager. Extra bakvagnen hör till bilen bredvid där vi byter soppapump.

Kompressorbil klar för besiktning, det vi gör är att plocka bort kompressorn/fästen och sätter i originalremspännare/rem - resten sitter kvar. Vi sätter också i ett litet K&N filter i slangen där kompressorn matar i vanliga fall(det med blanka toppen längst ner i bild). Nu besiktigad utan anmärkning.

Bakvagnen nedplockad för demontering av tankar
Högertanken (den utan pump) där regulatorn byts ut (du ser den lilla röda punkten längst ner på insatsen som är den nya)
En lite tydligare bild på det som görs i högertanken
Högertanken ihop igen, nu väntar vänstertanken och den nya pumpinsatsen
Aeromotive insatsen/pumpen monterad i vänstertanken
Fortsättning följer på denna montering.
------------
Blivande sexhjuling

Kompressorbil klar för besiktning, det vi gör är att plocka bort kompressorn/fästen och sätter i originalremspännare/rem - resten sitter kvar. Vi sätter också i ett litet K&N filter i slangen där kompressorn matar i vanliga fall(det med blanka toppen längst ner i bild). Nu besiktigad utan anmärkning.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Vi sysslar inte bara med Corvette utan också Camaro
allt från oljeservice till större uppgraderingar på samma sätt som till Corvette. Denna 2010 Camaro SS har vi folierat mattsvart, monterat Edelbrock kompressor, American Racing headers, PFADT/Öhlins coilovers, PFADT Sportkrängningshämmare och GM Performance avgassystem och avslutat med mappning. Tidigare gjorde vi även en 2011 med Edelbrock kompressor




RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Lite närbild på PFADTs coiloversetup och krängningshämmare till nya Camaron + GM Performance dämpare 

Vi har tre Z06or inne med motorhaverier, alla orörda original bilar och vi har en fjärde på väg upp till oss. Detta är en som övervarvats (lagt i fel växel ....) Ventilen har gått i kolven på en cylinder

snedbelastningen som blev på kolven när ventilen tog i har fått kolven att knäcka cylinderfodret

En annan med en felaktig spridare som fått en cylinder att gå för lean och smält kolven. På den här bilen kan vi nog rädda blocket men vi måste byta alla kolvar och gå 2 oversize för att kunna hona bort reporna i cylinderloppet.


Vi har tre Z06or inne med motorhaverier, alla orörda original bilar och vi har en fjärde på väg upp till oss. Detta är en som övervarvats (lagt i fel växel ....) Ventilen har gått i kolven på en cylinder
snedbelastningen som blev på kolven när ventilen tog i har fått kolven att knäcka cylinderfodret
En annan med en felaktig spridare som fått en cylinder att gå för lean och smält kolven. På den här bilen kan vi nog rädda blocket men vi måste byta alla kolvar och gå 2 oversize för att kunna hona bort reporna i cylinderloppet.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Nylindade headers som ska på en Z06a, ett riktigt skitjobb med kliande glasfiber

Montering pågår av en Hardbar bältesstång i en C6a, lite pyssel med att få hålen i inredningen på rätt plats, man har bara ett försök ....
Stången monteras i original övre bältesfästen och du kan fortfarande använda originalbältena.

På plats, lite avtorkning av panelerna och städning kvar.

Att sätta i en bältesstång är ett perfekt alternativ om man tänkt sig köra lite på bana och inte vill ha en bur men ändå ha bra säkerhet med 4-punkts bälten.


Montering pågår av en Hardbar bältesstång i en C6a, lite pyssel med att få hålen i inredningen på rätt plats, man har bara ett försök ....
Stången monteras i original övre bältesfästen och du kan fortfarande använda originalbältena.
På plats, lite avtorkning av panelerna och städning kvar.
Att sätta i en bältesstång är ett perfekt alternativ om man tänkt sig köra lite på bana och inte vill ha en bur men ändå ha bra säkerhet med 4-punkts bälten.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Lite som pågår hos vette.se
Snyggt arbete med håltagning för bältesstångenvette.se skrev:
Montering pågår av en Hardbar bältesstång i en C6a, lite pyssel med att få hålen i inredningen på rätt plats, man har bara ett försök ....
Stången monteras i original övre bältesfästen och du kan fortfarande använda originalbältena.
På plats, lite avtorkning av panelerna och städning kvar.
Att sätta i en bältesstång är ett perfekt alternativ om man tänkt sig köra lite på bana och inte vill ha en bur men ändå ha bra säkerhet med 4-punkts bälten.

Antar att ägaren skall sätta in annan stol också?
Finns ju annars risk att axelbältena glider av axlarna vid körning.

Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Lite som pågår hos vette.se
Ytterligare en bil med vårt FAST paket, dvs Callaway Honker, NW102 spjäll, FAST102 intake, American Racing headers + mappning. Denna gång en vanlig C6a 2008. +38,1hk, +54,1Nm än så länge, vi ska fintrimma på effekttoppen på måndag och försöka hitta ett par hk till 



Likadant paket på en Z06a 2008 gav +53hk !
Vi har inte testat på en C5a ännu men det bör landa omkring +40hk. Vi får se vem som blir först


Likadant paket på en Z06a 2008 gav +53hk !
Vi har inte testat på en C5a ännu men det bör landa omkring +40hk. Vi får se vem som blir först

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Vad är priset på ett sånt paket som beskrivs ovan? Vad kostar det monterat oklart på en LS1 -04? Det är iså fall tänkt till min pickup så det blir först till våren det ev är tänkt..
Mycket trevliga byggen ni gör...
Mycket trevliga byggen ni gör...
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
Re: Lite som pågår hos vette.se
maila mig på info@vette.seafa_77 skrev:Vad är priset på ett sånt paket som beskrivs ovan? Vad kostar det monterat oklart på en LS1 -04? Det är iså fall tänkt till min pickup så det blir först till våren det ev är tänkt..
Mycket trevliga byggen ni gör...
Som jag skrev tidigare har vi inte gjort det på en LS1 förut så det skulle vara intressant att veta hur mycket det ger på en mindre maskin. Eftersom du i så fall blir först så ordnar vi något extra

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Vi har haft väldigt körigt hela vägen fram tills vi gick på semester 30 december, sista bilen som skulle bli klar hämtades 29 december
Det som var fram tills vi stängde var en drös Z06or med motorhaverier, alla 06-07 orörda originalbilar
Det har varit extremt lågt oljetryck, det har varit avkörda ventiler, det har varit skrammel i maskin (lagret helt bortnött på en stake) osv. Vad de gjort med bilarna törs jag inte spekulera men jag kan ju gissa ....
Det visar med all tydlighet att lite extremare bilar måste tas omhand på ett bra sätt med avseende på oljebyten, dessutom rätt olja och rätt mängd, oljan varm innan högre varvtal/hög belastning, trycka i rätt växel när man växlar snabbt (inte trycka i 3an istället för 5an tex ....)
Vi har tre Z06or kvar inne, en av dem har haft motorhaveri men som kommer färdigställas imorgon, sen är det ombyggnad till ZR1 body och ny maskin (454') på den ena, den sista är det lite småfix på efter en avvåkning som också är planerad att bli klar imorgon.
I fredags hade vi en bil inne från norge, en -98 med ett standard Procharger kit som vi mappade, 441hk lämnade den på bakhjulen.


Det som var fram tills vi stängde var en drös Z06or med motorhaverier, alla 06-07 orörda originalbilar

Det har varit extremt lågt oljetryck, det har varit avkörda ventiler, det har varit skrammel i maskin (lagret helt bortnött på en stake) osv. Vad de gjort med bilarna törs jag inte spekulera men jag kan ju gissa ....
Det visar med all tydlighet att lite extremare bilar måste tas omhand på ett bra sätt med avseende på oljebyten, dessutom rätt olja och rätt mängd, oljan varm innan högre varvtal/hög belastning, trycka i rätt växel när man växlar snabbt (inte trycka i 3an istället för 5an tex ....)
Vi har tre Z06or kvar inne, en av dem har haft motorhaveri men som kommer färdigställas imorgon, sen är det ombyggnad till ZR1 body och ny maskin (454') på den ena, den sista är det lite småfix på efter en avvåkning som också är planerad att bli klar imorgon.
I fredags hade vi en bil inne från norge, en -98 med ett standard Procharger kit som vi mappade, 441hk lämnade den på bakhjulen.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Har ni haft många bilar inne med dåliga/slitna ventilstyrningar? Var det avgas/insug som gått av?vette.se skrev:Det som var fram tills vi stängde var en drös Z06or med motorhaverier, alla 06-07 orörda originalbilar![]()
Det har varit extremt lågt oljetryck, det har varit avkörda ventiler, det har varit skrammel i maskin (lagret helt bortnött på en stake) osv. Vad de gjort med bilarna törs jag inte spekulera men jag kan ju gissa ....
Det visar med all tydlighet att lite extremare bilar måste tas omhand på ett bra sätt med avseende på oljebyten, dessutom rätt olja och rätt mängd, oljan varm innan högre varvtal/hög belastning, trycka i rätt växel när man växlar snabbt (inte trycka i 3an istället för 5an tex ....)
Har mina LS7 toppar hos Richard på WCCH just nu och det var slitningar på både insug och avgas och då har jag en 09:a som gått 480 mil..
Re: Lite som pågår hos vette.se
Ventilstyrningar har vi inte haft problem med. De som oftast har problem med det efter vad mina amerikanska kollegor sagt är de med ventilfjädrar(väldigt hårda) som klarar höga lyft och en vass kam vilket tydligen gör att de får en onormal belastning. Katech har gjort ganska mycket jobb med att dokumentera slitaget i olika scenarier, vill minnas att det skrivits om det här på forumet tidigare.Matte-P skrev: Har ni haft många bilar inne med dåliga/slitna ventilstyrningar? Var det avgas/insug som gått av?
Har mina LS7 toppar hos Richard på WCCH just nu och det var slitningar på både insug och avgas och då har jag en 09:a som gått 480 mil..
Ventilen som gått av har alltid varit avgassidan och 06-07, 08 och nyare har vi inte sett några bekymmer med ännu.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Jo, har sett att Jason @ Katech gått ut med att dom sett slitage, speciellt på bilar med vassa kammar med höga lyft men även på orginalbilar, även om min bil gått väldigt lite så valde jag att byta avgasventilerna till SS när jag ändå har dom av samt givetvis byta till bronsstyrningar. Något många borde se över, speciellt om man tänkt köra annan kam.vette.se skrev:Ventilstyrningar har vi inte haft problem med. De som oftast har problem med det efter vad mina amerikanska kollegor sagt är de med ventilfjädrar(väldigt hårda) som klarar höga lyft och en vass kam vilket tydligen gör att de får en onormal belastning. Katech har gjort ganska mycket jobb med att dokumentera slitaget i olika scenarier, vill minnas att det skrivits om det här på forumet tidigare.Matte-P skrev: Har ni haft många bilar inne med dåliga/slitna ventilstyrningar? Var det avgas/insug som gått av?
Har mina LS7 toppar hos Richard på WCCH just nu och det var slitningar på både insug och avgas och då har jag en 09:a som gått 480 mil..
Ventilen som gått av har alltid varit avgassidan och 06-07, 08 och nyare har vi inte sett några bekymmer med ännu.
Hur många LS7:or har ni kört eftermarknadskam på? Hur många här inne har installerat en själv?
Offtopic, vad är det högsta nån bromsat ut ur en C6 Z06 (LS7) med sugtrim i eran bänk?
Re: Lite som pågår hos vette.se
Att sätta i tyngre ventiler (SS) har också varit en del av problemet, det blir obalans i systemet pga den högre vikten. velasoraptor här på forumet har hittat en hel del info från de amerikanska forumen(infon kommer från GM och Katech).Matte-P skrev:
Jo, har sett att Jason @ Katech gått ut med att dom sett slitage, speciellt på bilar med vassa kammar med höga lyft men även på orginalbilar, även om min bil gått väldigt lite så valde jag att byta avgasventilerna till SS när jag ändå har dom av samt givetvis byta till bronsstyrningar. Något många borde se över, speciellt om man tänkt köra annan kam.
Hur många LS7:or har ni kört eftermarknadskam på? Hur många här inne har installerat en själv?
Offtopic, vad är det högsta nån bromsat ut ur en C6 Z06 (LS7) med sugtrim i eran bänk?
GM själva säger att enda orsaken till att ventiler går av är övervarvning, det räcker med att ventilen touchar kolven så är det kört.
Jag vet inte på rak arm hur många ombyggda LS7or vi har ute men det är 20+ i alla fall, högsta sugmotoreffekten vi bromsat (på bakhjulen) är 586hk, ej avgaslegalt ..... En normal uppgradering hamnar kring 500hk på bakhjulen som då fortfarande är avgaslegal.
[EDIT]Glömde, det kan vara bra att veta att en helt original Z06a har omkring 430hk på bakhjulen.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se