Värmeproblem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Don Tomaso skrev:
hasseh skrev: Men riktigt glad får man ju aldrig vara. Nu verkar hastighetsmätarvajern havererat.
Någon som har bytt denna och kan tala om hur djävligt detta är? :evil:
Jag bytte i våras på min 68:a, är inte så bökigt. Du får lossa instrumentpanelen med mätarna och givetvis bilen på pallbockar eller lyft och sedan lossa vajern i båda ändarna.
Viktigt att hålla reda på drevet till vajern som sitter i lådan (mitt "försvann" antagligen in i lådan (manuell) så jag fick skaffa nytt.
Ev. får du också räkna med den fantastiska passformen när det gäller amerikanska eftermarknadsdelar (mer eller mindre obefintliga gängor i ena ändan på vajern)

Låter bra. Ska ta tag i detta i veckan.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Har du fått på spoilern än?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Terner skrev:Har du fått på spoilern än?

/Terner
Var lite slö med beställningen då det verkade funka med det andra jag gjort men den är i alla fall på väg och jag tror att jag får den i veckan som kommer.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Ok men är övertygad att du kommer att märka skillnaden.

Nu när huven var av när jag fixade motorn så stod jag och tittade rakt ner framför kylaren.
Det är otroligt tydligt när man ser det rakt uppifrån att spoilern som i princip sitter under kylen trycker upp massor av luft i utrymmet framför kylaren. Att den sen som någon påpekade skapar turbulens under motorn som drar ut luft där gör det ju inte sämre.

Fast det är klart står man stilla eller krypkör i köer så hjälper det ju inte.....

Snart ligger min film på Youtube, regissören har haft semester hehe

/Terner

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Terner skrev:Ok men är övertygad att du kommer att märka skillnaden.

Nu när huven var av när jag fixade motorn så stod jag och tittade rakt ner framför kylaren.
Det är otroligt tydligt när man ser det rakt uppifrån att spoilern som i princip sitter under kylen trycker upp massor av luft i utrymmet framför kylaren. Att den sen som någon påpekade skapar turbulens under motorn som drar ut luft där gör det ju inte sämre.

Fast det är klart står man stilla eller krypkör i köer så hjälper det ju inte.....

Snart ligger min film på Youtube, regissören har haft semester hehe

/Terner
Jo det tror jag med men när allt det andra föll på plats så gick luften ur i ett par dagar men som sagt den är på G och ska på så for det går.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Har nu provkört en del och kan konstatera att jag har inga somhelst värmeproblem trots att allt är original såsom kyl, fläkt, kyltunnlar spoiler mm. Uppskattat effekt minst 350 hp.

Tändinställning utan vacum inkopplat 8-36 grader med vacum upp till 52 grader vid uppvarvning.
Förgasare 600cfm Edelbrock 1405

Tror att om man har allt i ordning så räcker våra Vettars originalprylar långt :)

/Terner

Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

När jag körde med SB och hade dryga 400 hkr så var det inga som helst problem.
De dök upp först med BB som ju utvecklar lite mera hkr och värme. men det löste sig det med med lite hjälp och en hel del eget funderande.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Igår damp sista delen i åtgärdena för att hålla värmen. Dom kom den lilla spoilerna från Corvette Central.
Enkel sak att sätta dit. Endast 10 skruv/bult trodde jag..... allt som kan rosta fast och gå av när man försöker lossa det gjorde typenligt så. Men skam den som ger sig.
Innan kvällen var över hade jag fått bort alla och idag återstår bara montering.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Har nu varit ute och testad med den nya "läppen" och måste säga att jag är förvånad.
Har mest kört i normal stadstrafik eller ja... byn jag bor i men i vilket fall 50 km/t plus några fullgas repor upp till 120 km/t.
Värmen ligger konstant 20 F lägre än tidigare. Nu börjar problemet bli det omvända, den går för kall :D
I vilket fall så var det väl värda $39.90 plus frakt.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

hasseh skrev:Har nu varit ute och testad med den nya "läppen" och måste säga att jag är förvånad.
Har mest kört i normal stadstrafik eller ja... byn jag bor i men i vilket fall 50 km/t plus några fullgas repor upp till 120 km/t.
Värmen ligger konstant 20 F lägre än tidigare. Nu börjar problemet bli det omvända, den går för kall :D
I vilket fall så var det väl värda $39.90 plus frakt.

Kul att du fick samma "ahaupplevelse" som jag fick för några år sen :)
Nu kan du montera rätt termostat och lita på den!

/Terner

Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Terner skrev: Kul att du fick samma "ahaupplevelse" som jag fick för några år sen :)
Nu kan du montera rätt termostat och lita på den!

/Terner
Ja man har lite svårt att tro att den där lilla plastbiten kan göra så pass mycket.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

En liten rapport från första längre sträckan med Corvetten.

Åkte American Power Tour i fredags och det blev en liten nätt sträcka på 30 mil under alla tänkbara körförhållanden vad det gäller sommaren. Det samma för motorn.
Långa tomgångskörning, snabba accelerationer och där emellan lagom lunk i 70-90 km/tim.
Temperaturen höll sig i huvudsak på 160-180 F vilket väl är något kallt men ändå godkänt tycker jag efter alla små problem att få ner temperaturen.
En annan lärdom är att det inte är kul att sitta i en kö med 140 bilar och manuell låda när motorn inte gärna drar under 1500 varv. :roll: men jäkligt roligt att åka med Big Block med allt vad det innebär :twisted:
Soppaförbrukningen var dessutom en glad överraskning, 1,8 liter milen. Var beredd på dryga 2 liter.

För mig vad detta 7:de året på denna tour och för er som inte åkt denna. Gör det. Vi är kanske inte så många som åkt alla åren men desto fler som åkt mer än hälften.
Det om något vittnar väl om hur trevligt och kul vi har.
Bara starten är en grym upplevelse när mer än 50.000 villiga hästkrafter startar upp för avresa ..... ståpäls var den någon som kommenterade det.....
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Hasse

Var tog du vägen när vi kom till Hjo??? Du låg precis bakom mej! Sen försvann du bara.. Jag trodde nästan att du fick något haveri..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

magnum skrev:Hejs Hasse

Var tog du vägen när vi kom till Hjo??? Du låg precis bakom mej! Sen försvann du bara.. Jag trodde nästan att du fick något haveri..
Hehe... hängde du inte med där.... :wink:

Nej, det var så att jag åkte direkt till Karlsborg och bytte bil för att sedan åka till Eskilstuna/Kjula och dragracingtävlingarna där. Jag höll i lite flyguppvisnings på lördagen som vi hade tillsammans med Rod&Kustom så det blev 20 mil till den dagen.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Hasse

Jaha, jag trodde det var jag som kom åt gaspedalen lite..
Så bra att det inte var något haveri :D
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

magnum skrev:Hejs Hasse

Jaha, jag trodde det var jag som kom åt gaspedalen lite..
Så bra att det inte var något haveri :D
Den går så himla gött nu så jag satsar på att åka till Vadstena om dryga veckan om vädret är OK.
Har blivit en liten tradition att åka i alla fall en gång varje sommar till deras onsdagsträff.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Här har du en läcker filmsnutt från helgen:
https://www.youtube.com/watch?v=qtWGTs9 ... ture=share
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Meatos »

Den går så himla gött nu så jag satsar på att åka till Vadstena om dryga veckan om vädret är OK.
Har blivit en liten tradition att åka i alla fall en gång varje sommar till deras onsdagsträff.
Blev också sugen på att åka dit men vädret avgör ju som sagt :)
Medlemsnummer 3955
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av FreddanLS5 »

Startade upp min BB igår och verkar ha samma bekymmer som ni beskriver men det verksr som om det är min mätare som strular. Antingen står den i botten ( 100f ) eller så står den på 210f,inget där emellan. Har ni någon aning om vad felet kan vara? Har testat med ny givare men felet består :roll:
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Rent spontant så tycker jag det låter som instrumentfel.
Jag själv bytte ut alla instrument i mittkonsolen till Autometer då de gamla visade lite som de hade lust till ....
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Kan det vara så att givarens kabel kortsluts mot jord, då går instrumentet i botten.
Samt att det inte är någon kontakt med givaren, då visas "noll".
PS jag vet vart ett nytt instrument finns :lol:
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av FreddanLS5 »

Oket,låter ju som det skulle kunna vara så! Får kolla imorgon!
Skriv svar