Externa oljekyl`till lådan?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Härligt med alla som till och med är engagerade på nyårsafton !!!!!!!!!!

Själv satt jag till för en stund sedan i köket och putsade chrome till bilen hehe

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

2QIK4U skrev:
STINGRAY454 skrev: Känner mig manad att bara säga det att jag har en Derale version med dubbla el-fläktar färdig inbyggda i feting kåpa på väg hem från US till vetten så ingen tror att jag tog bort orginalet för att jag trodde den var dålig på att kyla... :lol:

http://store.summitracing.com/default.a ... search.asp

Till Auto-kyl har jag en B&M med inbyggd termostatkyld el-fläkt på.

Skall sedan åxå byta ut den 4-radiga orginalkylaren till en Griffin eller Be-cool dubbelradig feeting är det tänkt.
ihop med Derale fläktarna/kåporna så skall det då kunna hålla 700+ hästar kallt enligt Be-cool iaf.

http://www.becool.com/products_rads_dual.cfm
Jag är förvånad att Du inte valde Derales aut kylare med fläkt då den är absolut finast i branschen,,,,mvh R

Har sett Deralen trans-kylen nu som jag antar att du menade (På Summit), den är ju iof billigare än min "B&M Hi-Tech Supercooler", men det indikerar väl OFTAST iaf, att man får vad man betalar för så att kvalite är dyare osv. (Ja det finns undantag).

Men den ser då inte ut att vara överlägsen på bild eller spec iaf, snarare det motsatta, men jag har ju inte testat dem båda heller så verkligheten kanske är en annan sak iof.

Specen verkar väl likvärdig åxå, förutom att B&M:arn har en redan inbyggd termostat som automatiskt styr SPAL fläkten,
Sen är det en kraftigare/effektivare fläkt på B&M:arn åxå då, + att den är trycktstad, samt tjockare kylelement, osv.

B&M:arn min :
-------
Brand: B&M
Product Line: B&M Hi-Tek SuperCoolers With Fans
Overall Height (in): 13 1/2
Overall Width (in): 9
Overall Thickness (in): 3 1/2
Cooler Construction: Plate
Cooler Material: Aluminum
Fan Quantity: Single
Maximum Fan CFM: 590
Fan Diameter (in): 9 1/2
Inlet Size: 1/2 in. NPT
Inlet Attachment: Female threads
Outlet Size: 1/2 in. NPT
Outlet Attachment: Female threads
Number of Cooling Rows: 1
Core Height (in): 12
Core Width (in): 8
Core Thickness (in): 1 1/2
Cooler Finish: Black painted
Quantity: Sold as a kit.
Notes: Includes 160 degree thermostat.

Oil Cooler, 13.5 in. x 9 in. x 3.5 in. Cooler, 9.5 in. Fan, 160 Degree Thermostat, 1/2 in. NPT Female, Kit


Solid cooling power from B&M.
Keeping fluid temperatures down is a really great way to minimize wear and tear, and to prolong the life of expensive powertrain components. One of the best ways to give your engine and transmission that protection is with B&M's fan-equipped Hi-Tek SuperCoolers. These efficient coolers are built with B&M's favored fin-and-plate construction to handle tough cooling jobs; and they have built-in mounting brackets to make installation easier. On top of that, they're fitted with high-quality, 12-volt, high-flow fans that are controlled by a thermal switch that activates them automatically when fluid temperatures reach specified levels. These rugged coolers are pressure-tested to 200 psi and can be used on RVs, racecars, and high-performance street vehicles.

------------
Värsta Deralen jag kunde hitta :

Brand: Derale
Product Line: Derale Atomic-Cool Remote Fluid Coolers
Overall Height (in): 10
Overall Width (in): 12 1/2
Overall Thickness (in): 4
Cooler Construction: Plate
Cooler Material: Aluminum
Fan Quantity: Single
Maximum Fan CFM: 400
Fan Diameter (in): 8
Inlet Size: -6 AN
Inlet Attachment: Male threads
Outlet Size: -6 AN
Outlet Attachment: Male threads
Number of Cooling Rows: 1
Core Height (in): 10
Core Width (in): 10
Core Thickness (in): 1 1/4
Cooler Finish: Black painted
Quantity: Sold as a kit.
Notes: Includes two (2) -6AN to 11/32 in. hose barb adaptors. For use on vehicles up to 30,000 GVW.

Oil Cooler, 10 in. x 12 1/2 in. x 4 in. Cooler, 8 in. Fan, Black, -6 AN Male, Kit

Why compromise your engine or transmission's life when you can insure it with Derale Atomic-Cool remote fluid coolers. These efficient coolers provide the largest temperature drop of any of Derale's fan-equipped coolers. Their fin-and-plate design minimizes pressure drops, even with high-viscosity oils; and the attached electric fan provides optimum heat extraction regardless of mounting location. Atomic-Cool coolers come with several styles of inlet and outlet fittings, including hose-barb adapters. You can make these coolers work even better with the fan thermostats and installation kits that are sold separately.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Jag tror de är precis lika bra vilket som.
Trevlig helg och jobba på nu så Du kan köra ifrån mig ordentligt till sommaren
mvh R
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

2QIK4U skrev:Jag tror de är precis lika bra vilket som.
Trevlig helg och jobba på nu så Du kan köra ifrån mig ordentligt till sommaren
mvh R
Glömde att tillägga att B&M kylsfläkten är större åxå... :wink: :lol:

Ha det :D
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

hehehe,,,,tror Du fortfarande på den gamla devisen att storleken har betydelse?
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

2QIK4U skrev:hehehe,,,,tror Du fortfarande på den gamla devisen att storleken har betydelse?
Näedå, Jag tror inte -Jag VET :wink: :lol: :lol:
Skriv svar