Sida 1 av 1

Viktminskning på en c6a?

Postat: tor maj 28, 2009 22:19
av Hampa87
Finns de några lätta viktminskningsknep på en corvette c6? I de bilarna jag har haft innan har jag alltid plockat ur reservdäcket men tittade där bak idag men de verkar inte finnas något? Köpte bilen för en vecka sedan så jag har inte hunnit titta så noga:) Vad väger tex en originalljuddämpare mot en sportljuddämpare?

Re: Viktminskning på en c6a?

Postat: mån jun 01, 2009 19:37
av andrec
Eftersom bilen har punkteringsfria däck (run-flats) behövs inget reservdäck.

Re: Viktminskning på en c6a?

Postat: mån jun 01, 2009 20:07
av Corinthian
Du kan köpa nya bromsar, då kan du minska vikten med 20kg (5kg per skiva). Det är på den ofjädrade vikten dessutom så bilen får direkt mycket bättre väghållning och prestanda.
Ett par riktiga fälgar till det så kan du klippa 10-15kg till, också på den ofjädrade vikten. Dessvärre är dessa bitar ganska dyra (ca 65000:-)

får man fråga vad viktminskningen är till för?

Re: Viktminskning på en c6a?

Postat: mån jun 01, 2009 22:28
av Hampa87
jag bara tänkte att de kanske fanns några viktminskningsknep helt enkelt. Blir ju mer hk per kilo. Jag tycker de är stor skillnad om man åker ensam eller har med en passagerare och de är ju ungefär 70kilo. Hade man kunnat banta bilen 50-70kg så hade ju bilen gått ännu bättre. Bara avgassystemet väger ju en del tex, men hur mycke vet jag inte?

Re: Viktminskning på en c6a?

Postat: mån jun 01, 2009 22:41
av Corinthian
jag böt till LG Pro long tube headers i rostfritt med 3" hela vägen bak. det väger mindre än original men jag vet inte med hur mycket.
väghållningsmässigt ar det alltid bäst att hålla den ofjädrade vikten (det mellan hjulupphängning och asfalt, dvs däck, fälgar, bromsar mm) så låg som möjligt, då blir väghållning, aceleration, bromsning och kurvtagning betydligt bättre.

den roterande vikten ökar desutom med x4... så skulle man sänka vikten med 4kg per fälg, så sänks vikten med 64 kg, det märks
(4kg x 4 fälgar = 16kg x 4 (roterande vikt) = 64 kg vid inbromsning och acceleration).

detta bör man tänka på om man köper fälgar som är lite billigare, de har en tendens att vara lite sämre/tjockare i godset och väger då mer än original.

Re: Viktminskning på en c6a?

Postat: fre jul 10, 2009 20:29
av fulingbusen
Ring eller maila Johan på www.custommania.se och byt fronten till glasfiber. Den väger bly med alla galler mm

Re: Viktminskning på en c6a?

Postat: fre jul 10, 2009 21:45
av 745
Byt fönstren mot plast spar mycket vikt som ligger på fel ställe.
Jag tror att http://www.acproducts.us/corvetteracebod.htm eller http://www.exoticmuscle.com/ kan plocka fram plast fönster till C6.

Re: Viktminskning på en c6a?

Postat: lör jul 11, 2009 19:06
av Lars Jakobsson
Byt stolar, ta bort stereo och högtalare.

Re: Viktminskning på en c6a?

Postat: sön jul 12, 2009 9:24
av vette.se
Fälgar - byt till lättvikts splitfälgar
Däck - ta bort run-flat däcken och sätt dit R-däck
Bromsskivor - byt till slitsade skivor med aluminumcentrum (sparar vikt samt de spricker inte som original)
Grenrör(headers) inklusive mittsektion med kattar etc - byt till headers med tillhörande racekattar och mittsektion, är i rostfritt och väger betydligt mindre än original
Avgassystem - byt till något eftermarknadssystem i rostfritt som väger mindre
Huv - byt till kolfiberhuv
Rutor - byt till lexan sidorutor och bakruta
Koppling - byt till lättviktskoppling och aluminumsvänghjul(om du nu har manuell)
Stolar - byt till racestolar i kolfiber
Ta bort stereon samt högtalare
Ta bort A/C
Ta bort all ljudisolering
Byt ut övrig glasfiber/plast till kolfiber

omkring 150-200kg viktminskning, jag har sett lite olika siffror men det beror väl på hur extrem man vill vara :D

Re: Viktminskning på en c6a?

Postat: fre jul 17, 2009 23:00
av zweddaz
japp...Vi tar bort allt från bilJävulen, Sen jävlar går den faaan bättre. Köpte in faaanskapet för ca 310000-500000. Man fan vore om jag INTE kastar bort *Ett Ev ReservHjul-cd spelare+Högtalare-airbags-dörrar-tar bort hela lackfan *Kan bromsa farten* Monterar på 13Tums *LowRiderFälgar* Här ska fan minskas på vikt. jag tar bort allt ... som jag kan spara 1-12,7 Kilo på...sanslöst.. För ...man kan i mitt tycke låta vikten vara. Sen kastar man på ett par extra par HK med massa med eftermarknads prylar....Men faaan jag kan ha fel.. är bara ny här.. Men trodde ju inte detta vara Zatzy....Välkommen....Men garanterat NU...MED...Ett.....garv* FörLåt ...Ironi....

Re: Viktminskning på en c6a?

Postat: lör jul 18, 2009 10:40
av Lars Jakobsson
OM du tänker efter lite så gör nog dom flesta både och.

När du kör med raka rör behöver du tex inte stereo eller högtalare.

Re: Viktminskning på en c6a?

Postat: lör jul 18, 2009 11:07
av zweddaz
Japp inget fel med det..Absolut INTE. Tyckte väll bara i mina tankar *Kanske lite* åt andra hållet. Är väldigt nöjd med allt *Extra* Ta bort en ljud anläggning skulle jag väll aldrig göra. Men som SAGT alla olika. :lol: sen att det skulle vara en STOR skillnad att ha någon passagerare med..**För då känns det verkligen att det fattas ett par HK***. Fick mig att skriva detta inlägg...Det känns väll lite *Hmmmm, Jasååå, Ja, så måste det ju vara* .....men påpekar ännu en gång så jag inte trampar folk på kanske ömtåliga *Punkter* Ny här :mrgreen:

Re: Viktminskning på en c6a?

Postat: lör jul 18, 2009 20:23
av fulingbusen
zweddaz skrev: dravel
Välkommen, du verkar ha mycket kunskap att bidra med :roll: