Sida 1 av 1

AKUT hjälp CO-halt

Postat: mån jun 08, 2009 21:32
av Storskurken
Vart inne på andra ombes idag..fickj återigen nerslag på co halten..(2,0)..körde med 15 liter 98 oktan och 5 liter aspen miljö soppa..har funkat kanon på alla tidigare bilar..men inte denna..

Några specifika saker att tänka på..ska det bytas luft filter?stift?kan det vara spridare?tjuvluft? Har bara en vecka på mig sen blir det körförbud......

Re: AKUT hjälp CO-halt

Postat: tis jun 09, 2009 16:28
av Jake
hälla i aspen hjälper inte om bilen går snorfett.. hade du hällt i rätt mängd e85 hade det funkat..

1. mät upp spridarna, de skall ligga innom 1 ohm
2. om OK mät upp lambda

Re: AKUT hjälp CO-halt

Postat: tis jun 09, 2009 19:05
av bigmoose
vilken årsmodell talar du om :?: var det bara co som är hög,hur är dom andra värdena

Re: AKUT hjälp CO-halt

Postat: lör jun 13, 2009 17:33
av vettnisse
tjena!.har hört om en del folk med samma problem,en variant som tydligen funkade var att ställa upp tändningen så du får högre förbränning,men se upp bara för motorn går ju varmare , sen är det bara att ställa ner den,själv tankade jag ca 35% e85 och det funkade jäkligt bra . Lycka till

bästa vettehälsningar Henrik

kom på en grej, se till att ha nybytt olja i motorn,det kan oxå påverka

Har en c4 -92 Lt1

Re: AKUT hjälp CO-halt

Postat: sön jun 14, 2009 10:53
av Ingo
Aspen hjälper inte mot co halten.
vad det bränslet är bättre på är att det inte avdunstar lika mycket.
För co är det eventuellt alkohol som kan hjälpa.
Men en corvette ska klara CO halten utan katalysator om den är drifsvarm.
För att få renare avgaser ställs tändningen NED ,så att förbränningen blir långsammare,hög tändning ger lägre bränsleförbrukning.
men på vetten så sköter datorn ju tändinställningen i stort..
På Lt1 finns ju inte ens någon fördelare att justera,fast på det äldre justerar man ju på normalt sätt med lossad ledning till datorn.
En ordentlig service är vad som verkar behövas.
Tätt luftfilter och skitig olja höjer co,n några snäpp.
Men vad som är intressant är att veta hur de andra avgasvärdena är,då kan man utesluta fel.
ofta ger ju besiktningsmännen tips om vad som brukar fela..

Re: AKUT hjälp CO-halt

Postat: sön jun 14, 2009 11:23
av lena cab
Efter mycket pyssel lyckades vi få bilen besiktigad..en bra skvätt E85 så gick det..men med något höga lamda värden ...

Detta är en 89:a..

Fick dock reda på att minst en spridare är dålig..minst en cylinder misständer under ett vistt intervall..

Ska ohm mäta spridarna..men vad är normalt ohm?hur mycket får det skilja?mäter man bara rakt på stiften i spridaren? Är det 1 spridare per cylinder eller?finns det spridare för vettig peng? Annars är det hög eller låg ohm?flöde..har ett gäng 4 håls siemens spridare..

Re: AKUT hjälp CO-halt

Postat: sön jun 14, 2009 18:08
av Ingo
Ohm
Det skiljer lite vad motståndet ska vara i spridarna,men skiljer någon markant är det ju boven,någorlunda jämt fördelat ohmvärde.
Kolla både kalla och varma.
kan tydligen även vara problem om Ohmvärdet är ok...
det är stiften på spridaren du mäter,sprätta lös och mät.
ingen katastrof även om man snäpper fast på fel spridare på de här gamla öken..
i spridare per cylinder på TPI motorerna..
Finns ju även ultraljudstvättar för spridare på vissa firmor,men frågan är om det är värt pengarna att rengöra..

Re: AKUT hjälp CO-halt

Postat: sön jun 14, 2009 21:44
av Storskurken
Har nu mätt på spridarna varma..gav resultat från 9,6 till 17,2 2 av varje..bilen går fint och är lättstartad..men det är ju inte alls bra med så ojämna värden...

Re: AKUT hjälp CO-halt

Postat: mån jun 15, 2009 23:01
av Scania
Den som visar 9,6 verkar ju vara suspekt, mina visar 17,0 samtliga så et sett nya spridare kanske vore ngt. Ca 300-400 dollar på dom flesta firmorna alltså cirka 3000-4000 spänn hemma med frakt

Re: AKUT hjälp CO-halt

Postat: tis jun 16, 2009 11:39
av Jake
försök fylla upp bilen med bensin innan ni belastar, den går tunnt på många cylindrar nu.