Sida 1 av 1

Blinkersspak

Postat: tor jun 11, 2009 20:02
av maisac
Plötsligt har min blinkersspak börjat löjla sig. 9 gånger av 10 blinkas det inte åt höger. Vad kan det vara? Hur djupt skall jag behöva gräva?

Re: Blinkersspak

Postat: fre jun 12, 2009 11:49
av bigmoose
det behöver inte vara spaken som det är fel på! det kan vara själva lampan som har ändrat läge i socklen,så var det på min bil den blinkade bara ibland .Så det du ska göra är att skruva loss panelen och ta bort den svarta plastbiten som täcker blinkerslamporna och helljus lampan vrid lite på dom så att det blir bra kontakt

Blinkersspak och lock-up

Postat: ons aug 19, 2009 13:15
av maisac
Jag kollade det, det glappade litegrann.
Nu har jag nog hittat felet i alla fall. om man blinkar höger så händer inget förrän jag har juckat lite på varningsblinkersknappen. Om jag drar den utåt (endast kraft appliceras, den rör sig inte), då börjar det blinka höger. Eller så kan jag trycka in knappen till varningsblinkersen ett par millimeter, då börjar det blinka också.
Vad göra annars? Fylla skiten med 5-56?

Vilket fjantigt fel! Kostar säkert massvis att byta spak/varningsblinkersknapp! (Tydligen sitter de ihop)
Vet någon hur man kan få tag i sådana reservdelar?
Angående varvtal byter min varvräknare från "11" till "12" vid 82 km/h. 1100-1200 rpm. Då bör väl lock-up'en fungera. Eller?

Re: Blinkersspak

Postat: ons aug 19, 2009 15:33
av bigmoose

Re: Blinkersspak

Postat: ons aug 19, 2009 16:22
av Hot Rod
Kolla med de svenska skrotarna http://www.bildelsbasen.se/ eller Vettar som säljs i delar på Blocket eller Camaro-skroten i Göteborg, kanske är samma spak i en sån?.

För att kolla om lockupen fungerar så föreslår jag att du kör lite fortare, drygt 100 kanske, och släpper gasen och ser på varvräknaren. Om motorn sitter ihop med bakaxeln (lockup ok) så ändras inte varvet. Om motorn går ner på tomgång så är lockupen inte i.

Re: Blinkersspak

Postat: ons aug 19, 2009 17:05
av maisac
Tack för svar bigmoose och Hot Rod!
Nu är en blinkersspak på väg från en skrot i Sundsvall, 500:-, och 150:- ytterligare för frakt.
Jag är nöjd!
Angående Lockup så hänger jag nog med om det att motorn är låst mot bakaxeln. Det konstiga äår att det verkar vara tvärtom, då jag väljer D med fyrkant runt (lockup trodde jag iaf), så motorbromsas det knappt alls, motorn går ner i varv. Om jag däremot använder vanliga "Drive", så växlas det mycket tuffare, dvs högre motorvarv, och jag kommer inte ner i det varv som jag nämnde, 1200 rpm vid 82 km/h. I vanliga Drive-läget, så motorbromsas betydligt mer.

Bränsleförbrukningen är f.ö. mätt under en sträcka av 8 km till 0,74 liter/mil enligt färddatorn vid 80 km/h. Det är väl mer sagt som skryt än som en indikation på lockupens funktion. :D