MOBIMA, Tummen ner!!!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 160
Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
Ort: Karlskoga

MOBIMA, Tummen ner!!!

Inlägg av brainstorm »

När jag lägger i första växeln och gasar och släpper kopplingen till dragläget så låter det som om man inte fått i växeln. Det skorrar i lådan och spaken och gaspedalen skakar.
Det konstiga är att växeln är i, när jag släppt kopplingen helt så åker ju bilen iväg.
Samma sak händer med backen. Och även ibland på de högre växlarna.

Vad kan det vara för fel? Låtert det dyrt tro?

Tacksam för svar!
Senast redigerad av brainstorm den ons sep 30, 2009 12:42, redigerad totalt 1 gånger.
bigmoose
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: sön aug 10, 2008 14:32

Re: Vad är felet?

Inlägg av bigmoose »

det kan vara urtrampningslagret som paj
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 160
Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
Ort: Karlskoga

Re: Vad är felet?

Inlägg av brainstorm »

Fick domen idag :(

Det var urtramningslagret. Kommer att kosta 16.000 kr å då byter de även kopplingen då det var lika bra när de är där å håller på sa de.

Surt, jag som nyss köpt den och bara kört knappt 100 lugna mil. :cry:
snagge
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: lör aug 01, 2009 16:10
Ort: Bromölla

Re: Vad är felet?

Inlägg av snagge »

brainstorm skrev:Fick domen idag :(

Det var urtramningslagret. Kommer att kosta 16.000 kr å då byter de även kopplingen då det var lika bra när de är där å håller på sa de.

Surt, jag som nyss köpt den och bara kört knappt 100 lugna mil. :cry:
Jobbigt och tråkigt när sånt händer. Hur långt har din pärla gått?

LYcka till!
Jeppe
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 160
Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
Ort: Karlskoga

Re: Vad är felet?

Inlägg av brainstorm »

snagge skrev:
brainstorm skrev:Fick domen idag :(

Det var urtramningslagret. Kommer att kosta 16.000 kr å då byter de även kopplingen då det var lika bra när de är där å håller på sa de.

Surt, jag som nyss köpt den och bara kört knappt 100 lugna mil. :cry:
Jobbigt och tråkigt när sånt händer. Hur långt har din pärla gått?

LYcka till!
10.000 mil, så det kanske var dags.
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 160
Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
Ort: Karlskoga

Re: Vad är felet?

Inlägg av brainstorm »

Fingrarna kliade idag, skulle äntligen få tillbaka den efter kopplingsbytet.
Åkte dit betalade å var påväg hem när jag såg att det var en spricka i plasten vid växelspaken. Vände bilen å åkte tillbaka, de bad om ursäkt å skulle beställa hem en ny.
Påväg hem igen så började Check engine lampan lysa, kom hem å kollade felkoder.

P0160 Lambdasond 2, cylinderrad 2 - ingen aktivitet upptäckt Ledningar, lambdasond, motorstyrdon

Ska ringa dem i morgon!


Edit: de ville att jag kommer in igen för att kolla datorn. Är det skadligt för bilen att åka med den?
Användarens profilbild
Björn
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 38
Blev medlem: lör maj 09, 2009 10:27

Re: Vad är felet?

Inlägg av Björn »

Hej Brainstorm :!:
Vad heter firman som gjort jobbet :?:

Björn/ Gul C5 -2001
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 160
Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
Ort: Karlskoga

Re: Vad är felet?

Inlägg av brainstorm »

Björn skrev:Hej Brainstorm :!:
Vad heter firman som gjort jobbet :?:

Björn/ Gul C5 -2001
Mobima
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 160
Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
Ort: Karlskoga

Re: Vad är felet?

Inlägg av brainstorm »

Var iväg idag, de kopplade in datorn och insåg att kontakten till lambdasonden inte satt i.
Så de fick hissa upp bilen och stoppa i kontakten, så nu lyser inte lampan längre.
Synd bara att jag får åka fram och tillbaka till örebro för att laga fel som de har missat.

Har märkt att när jag kommer till dragläget så hugger det i bilen ett flertal ggr när jag ska krypköra iväg. Ska den verkligen göra så? Fick nån förklaring, men kommer inte riktigt ihåg, han sa att jag skulle släppa kopplingen snabbare så hugger det inte. Lite svårt att krypköra om man ska släppa kopplingen fort :?
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 160
Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
Ort: Karlskoga

Re: Vad är felet?

Inlägg av brainstorm »

brainstorm skrev:Har märkt att när jag kommer till dragläget så hugger det i bilen ett flertal ggr när jag ska krypköra iväg. Ska den verkligen göra så? Fick nån förklaring, men kommer inte riktigt ihåg, han sa att jag skulle släppa kopplingen snabbare så hugger det inte. Lite svårt att krypköra om man ska släppa kopplingen fort :?
Ska det verkligen vara så? Är kopplingen så annorlunda på corvetten än en annan bil så att man inte kan "leka med kopplingen"
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad är felet?

Inlägg av vette.se »

brainstorm skrev:Fick domen idag

Det var urtramningslagret. Kommer att kosta 16.000 kr å då byter de även kopplingen då det var lika bra när de är där å håller på sa de.

Surt, jag som nyss köpt den och bara kört knappt 100 lugna mil. :cry:

ojojoj, det var dyrt :cry:

Angående att kopplingen hugger lite, de brukar göra det när de är nya, kör in den först och se om problemet kvarstår. Hoppas det är en original de satt i annars är det svårt att veta om det är ett övergående problem.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 160
Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
Ort: Karlskoga

Re: Vad är felet?

Inlägg av brainstorm »

nope, det är inte orginal de satt i.
Angående att det hugger, det hugger lixom inte en gång sen åker bilen iväg. Det vibbrerar i hela bilen (som om bilen är påväg att få motorstopp) :?
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Re: Vad är felet?

Inlägg av Bobrob »

brainstorm skrev:Fick domen idag :(

Det var urtramningslagret. Kommer att kosta 16.000 kr å då byter de även kopplingen då det var lika bra när de är där å håller på sa de.

Surt, jag som nyss köpt den och bara kört knappt 100 lugna mil. :cry:
Lita inte alltid på att kopplingen verkligen behöver bytas - så sa Svenska Bil när jag fick en försäkringsreparation på byte av kopplingsslavcylindern förrra året - jag kollade kopplingen och den såg ut som NY med nästan 3 mm belägg kvar, så jag sa åt dem att sätta tillbaks den gamla och den har gått fint ett år till trots hård körning - MEN arbetskostnaden för att lyfta ur bakvagnen och transmissonstunneln är 6-7 timmar - så tål att tänka på - men be att få kolla gamla kopplingen, så vet du.

Robert
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 160
Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
Ort: Karlskoga

Re: Vad är felet?

Inlägg av brainstorm »

Bobrob skrev:
brainstorm skrev:Fick domen idag :(

Det var urtramningslagret. Kommer att kosta 16.000 kr å då byter de även kopplingen då det var lika bra när de är där å håller på sa de.

Surt, jag som nyss köpt den och bara kört knappt 100 lugna mil. :cry:
Lita inte alltid på att kopplingen verkligen behöver bytas - så sa Svenska Bil när jag fick en försäkringsreparation på byte av kopplingsslavcylindern förrra året - jag kollade kopplingen och den såg ut som NY med nästan 3 mm belägg kvar, så jag sa åt dem att sätta tillbaks den gamla och den har gått fint ett år till trots hård körning - MEN arbetskostnaden för att lyfta ur bakvagnen och transmissonstunneln är 6-7 timmar - så tål att tänka på - men be att få kolla gamla kopplingen, så vet du.

Robert
Kopplingen är ju redan bytt, men nu vill jag veta om min bil beter sig rätt?
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 160
Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
Ort: Karlskoga

Re: Vad är felet?

Inlägg av brainstorm »

Jag kokar av illska.
Har ringt MOBIMA flera ggr under ca 2 månader nu för att kolla om plasten som de hade sönder har kommit. Ibland får jag svaret att den är påväg och ibland att den är slut i USA.
De senaste samtalen så har jag sagt att jag ställer av bilen snart, då säger de att då får vi montera den till våren när du ställer på bilen, helt ok, förstår det med.

Idag när jag ringer och frågar om plasten så säger de att den är påväg. Okej säger jag, men jag har ställt av bilen, gissa vad jag får för svar " Det är inte vårat problem"
Det fattar väll jag med! hur kan de svara så otrevligt när jag har varit trevlig varje gång jag pratat med dem.

De ska skicka plasten till mig allafall så fort de får in den, men det är inget jag tänker montera själv, Om inte de kan montera den hur ska jag kunna montera den.
Hur ska jag göra, ska jag kräva att jag vill ha det skrifligt att de ska montera den kostnadsfritt till våren? För jag är nästan helt säker att de kommer att spela som de inte kommer ihåg nått när våren kommer.

Sen kläcker de ur sig att de har pratat med montören som gjorde jobbet å han säger att han inte tagit sönder plasten på bilen, han nekar till det.

Som ni ser i mina förra poster, så åkte jag till MOBIMA direkt ca en halvtimme samma dag så fort jag såg sprickan och visade dem. De bad om ursäkt och skulle återgärda skadan. Å nu helt plötsligt ca 2 månader efter så blånekar de att de har gjort skadan.

FY F*N för MOBIMA Ursäkta mitt språk, men jag är väldigt irriterad just nu
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: MOBIMA, Tummen ner!!!

Inlägg av 745 »

Mycket tråkigt att höra jag förstår din irritation och lider med dig.
Vet Mobima om att du skrivit här? Om inte se till att dom får reda på det.
Sedan borde dom antingen lösa problemet eller återkomma med en kommentar.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Björn
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 38
Blev medlem: lör maj 09, 2009 10:27

Re: MOBIMA, Tummen ner!!!

Inlägg av Björn »

Brainstorm!
Du kan få mina gamla avgasburkar som du kan ladda med krut!
Sen ställer du in siktet på dom där seriösa Lallarna på MOBIMA i Örebro och fyrar av :shock:

Lycka till i alla fall :roll:
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 160
Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
Ort: Karlskoga

Re: MOBIMA, Tummen ner!!!

Inlägg av brainstorm »

Nu har jag fått mittkonsollen. De ringde mig i torsdags morgon å sa att den hade kommit. De hade en kille som skulle till karlskoga så han kunde lämna av den hos mig.
Ok sa jag å bad honom att skriva en lapp så jag har bevis på att de ska montera den till våren.
Det ville han inte göra, när jag lovar en sak så gör jag det sa han. Men jag stod på mig å sa att jag ville ha en lapp. Ne det tycker jag inte, det är "Överkurs" tyckte han.
Jag vill ha en lapp, för det är lätt glömt tills nästa år, nejdå sa han, det kommer du ihåg.
Ja, det gör jag, men jag vet inte om ni kommer ihåg det sa jag.
Då undrade han vad mitt problem va, Här har vi vart så snälla åt dig å skaffat fram en ny konsoll även fast inte vi har tagit sönder den.
men han gav sig tillslut å sa att han skulle skriva en lapp.

Senare under kvällen så fick jag konsollen.......En begagnad.....

Bild

Bild

Bild

Annars ser den rätt så fin ut. Hoppas bara att jag kan få bort allt skit från facket som ser ut som den har användts som askkopp.

Ska jag acceptera att jag fått en begagnad? Får kontakta konsumentrådgivning, får se vad de säger.

Varje gång jag ringt dem så har de sagt att mittkonsollen har varit slut hos levernatöreni Stockholm och USA och kanada å nu 2,5 månader senare så har jag fått hem en begagnad konsoll.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: MOBIMA, Tummen ner!!!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Synd att du inte hann läsa min varning av just samma företag under "Ordet är fritt".

Sök upp tråden och ge ditt betyg av firman så kanske fler slipper upptäcka deras expertis...

Det är ett av sveriges mest oseriösa företag.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Skriv svar