Sida 1 av 3
R-däck / Slicks
Postat: mån aug 17, 2009 17:07
av 745
Vad tycker ni
Om vi INTE kör med slicks på KM (bankörning & gymkhana) & i Cupen 2010.
FÅR VI:
Sämre tider.
Mindre träning på att ställa in bilen.
Tråkigare körning (det är ju kul att ha det där extra greppet).
MEN VI:
Sliter mindre på våra bilar.
Slipper transportproblem.
Slipper inställningsproblem.
Slipper ha en uppsättning däck som vi bara får använda på KM & Cupen 2010 (eller om man har vagnsbok vid SBF tävling).
Får jämnare tävlingar.
Kan få ersättning från vissa försäkringsbolag vid bankörning utan tidtagning.
Spar pengar.
Ovanstående är några synpunkter, förmodligen finns det fler som jag missat så om du kommer på något kompletera i tråden.
Re: R-däck / Slicks
Postat: mån aug 17, 2009 18:06
av Jake
Gymkahnan är ju en sak men på banan blir väl risken att snurra mindre om man har rediga sulor?!?! Bambi på hal is är väl inte särskilt säkert

Re: R-däck / Slicks
Postat: mån aug 17, 2009 18:35
av 745
En del anser att R-däcken är mer förlåtande (d.v.s. minskar risken för plötsliga släpp) men det beror ju även på utformning, gummiblandning, hjulinställningar, däcktryck m.m.
Sen blir det ju lite Bambi jmf med slicks men det sänker ju hastigheten något (inte mycket men hastigheten har ju hur stor påverkan på rörelseenergin).
Det gör att man har mer tid på sig att hämta hem ett ev. släpp och att man minskar påfrestningarna på bromsarna (d.v.s.. mindre risk för bromshaveri).
Re: R-däck / Slicks
Postat: mån aug 17, 2009 18:43
av Mange_C5
Jag tycker att man skall tillåta slicks men man kanske skulle titta över indelningen t.ex. slicks/r-däck vs rena gatdäck (enkelt för alla att se skillnad på däckstyperna), och kanske nån mer relevant undergrupp/er.
Jag tror att om man känner att man kan ha en något större realistisk chans att plocka hem pokal och ära, så blir det mer intressant för den enskilde att jämföra sig mot och förhoppningsvis uppmuntrar det då fler att prova på att köra nån av KM:et tävlingsdelar.
Jag är personligen inget stort fan av att banracingens indelning enbart är baserad på dragracing tider (!?)

men nu är regler och indelning sådana.
Helt jämnt blir det ju aldrig om man inte delar upp i 6-8 klassser som Porsche klubben med kontentan av 1-3 bilar i varje grupp (oöverskådligt och allmänt krångligt).
Re: R-däck / Slicks
Postat: mån aug 17, 2009 19:01
av 745
Jag håller med dig och det borde ju bli enklare (på pappret) att plocka hem äran om man slipper köpa&släpa med sig en omgång slicks till banan.
Sen har vi problemet med klassindelning och vad man ska basera den på däck, vikt/effekt, model, osv och där får det ju inte det bli för många klasser.
Sen hoppas jag att vi kan hyra/köpa någon tidtagningssystem till banracingen så att vi kan använda det för att bestämma startordningen.
Re: R-däck / Slicks
Postat: ons aug 19, 2009 15:51
av Lars J
Tidigare hade man två klasser, modifierad och standard. Vad jag hört slogs de ihop för en del år sedan eftersom intresset för banracing minskat och det inte fanns underlag för två klasser. Därför blev jag glad i år när jag fick informationsmaterialet på Mantorp att man skulle köra banracing i två klasser som förr. I resultatlistan verkar det inte som man gjort så, varför?????? Jag har ställt frågan i ett separat inlägg med en förhoppning om svar! Det vore kanske en god idé att ha två klasser i banracing om nu intresset ökat igen vilket är trevligt, då blir kanske konkuransen något jämnare än den är idag!
Vad beträffar att R-däck skulle vara mer förlåtande har jag bara hört tvärtom - att när det släpper, så släpper det ordentligt!
Dragracing skall väl fungera eftersom vi kör bracketrace. Då kan en 16 sekundersbil tävla mot en 10 sekunders genom sitt handkapp! Det är nog viktigt att vi inte försöker krångla till det allt för mycket, clubens funktionärer skall klara av att administera och hålla rätt på allt också!
/Lars/ (Glad amatörchafför)

Re: R-däck / Slicks
Postat: ons aug 19, 2009 16:58
av 745
I år var det väll ett dussin bilar som startade i banracet,
Frågan är varför är det så få och hur kan vi bli fler
Flera klasser, billigare & enklare genom att ex.vis. förbjuda Slicks, banvisning, formationsvarv, medåkare/instruktör, "racetaxi", är några förslag.
Det gäller ju att inte krångla till det (precis som du skriver) och det är nog det enklaste att använda dragracingresultatet för att bestämma startordningen.
När det gäller att sätta startordningen genom att använda dragracing tider bracket eller inte, är väll problemet att en snabb banracer kanske inte är så bra på dragracing.
Det kan leda till att en snabb banracer får starta långt bak och köra genom fältet, vilket kanske inte är helt lyckat med tanke på att säkerheten.
Sen kan det ju även vara lite orättvist att en banspecialist får en sämre startposition än en
dragracingspecialist i bankörningen.
Anders(vette.se) föreslog att vi genom att flytta KM till en billigare bana skulle kunna finansiera ett tidtagningsystem (och det tycker jag låter som en bra idé).
Men åter till tråden: Slicks eller inte det är frågan

Re: R-däck / Slicks
Postat: ons aug 19, 2009 18:21
av Lars J
För de snabbaste bilarna är det bara slicks som gäller, annars får de inte grepp. Vill vi ha bredd på racen och inte stänga ute de som har ordentligt preppade bilar så skall vi nog akta oss för att förbjuda det. Två klasser i banracing och dragracing körs som bracket precis som nu är mitt förslag. Välj sedan däck själv!
/Lars/
Re: R-däck / Slicks
Postat: sön aug 23, 2009 13:09
av 745
Min tanke när jag skapade denna tråd var att undersöka intresset för att förenkla/förbilliga banracingen-gymkahnan genom att införa däckrestriktioner (förbjuda slicks) som man har i en del klasser och därigenom få tätare & roligare race med fler deltagare
Men det får ju INTE leda till att några inte känner sig välkomna.
Greppet är väll inte viktigare för en snabb än för en långsam bil i en kurva eller vid en inbromsning, (kanske snarare tvärtom då det annars är svårt att komma om en snabbare bil med än långsammare).
Självklart är det ju viktigt att bilen är ordentligt preppad oavsett om man kör med Slicks eller R-däck. Och om alla kör på samma däck borde konkurensen hårdna och ställa högre krav på preppningen utav bilen.
Din idé med två klasser (std-mod, eller varför inte vikt/effekt, modell) och fria däck kanske är ett bättre förslag.
Men det som förvånar mig är att det inte är fler som deltar/röstar

Re: R-däck / Slicks
Postat: ons aug 26, 2009 20:33
av Corinthian
slicks och skurna slicks/r-däck är ju inte direkt bättre i superstage/gymkhana än vanliga däck om det är lång väntetid mellan åken... då hinner de inte komma upp i temperatur
Re: R-däck / Slicks
Postat: tor aug 27, 2009 16:15
av Erik@torq
Corinthian skrev:slicks och skurna slicks/r-däck är ju inte direkt bättre i superstage/gymkhana än vanliga däck om det är lång väntetid mellan åken... då hinner de inte komma upp i temperatur
Håller med lite där, fast R-däck med rätt tryck funkar kanon även om det bara är RS-bana/gymkhana.
Ang. Bambi på hal is så blir är ju slicks ännu värre än R-däck om man överhettar dom. Mindre förlåtande, slits snabbare, sliter på delarna och kräver betydligt mer justering än R-däck.
Re: R-däck / Slicks
Postat: tor aug 27, 2009 16:58
av 745
Att få rätt temperatur på däcken är inte helt lätt.
För det första behövs det en termometer och sedan tillgång till utrustning så att man enkelt & snabbt kan justera hjulvinklar & fjädring-dämpning m.m. och givetvis kunskap & erfarenhet.
Om arrangörerna gör ett utrymme där man kan värma däck så underlättar det.
Och om det är sol, vindstilla & 20 grader i skuggan(och betydligt varmare på den mörka asfalten) så kyls inte däcken allt för snabbt.
Ang. Bambi på hal is så blir är ju slicks ännu värre än R-däck om man överhettar dom. Mindre förlåtande, slits snabbare, sliter på delarna och kräver betydligt mer justering än R-däck.[/quote]
Ja det är väll några utav nackdelarna, men det det finns ju även fördelar.
MEN
du nämner att du håller på att preppa bilen för två olika serier, jag vill veta mer, i vilka banracingklasser/serier tävlar man med Corvetter i USA, vilka regler gäller m.m.
Jag skulle bli

om du startade en tråd i Garaget om bilen och varför inte en tråd om klasserna under racing.
Re: R-däck / Slicks
Postat: lör aug 29, 2009 17:13
av Erik@torq
745 skrev:Att få rätt temperatur på däcken är inte helt lätt.
För det första behövs det en termometer och sedan tillgång till utrustning så att man enkelt & snabbt kan justera hjulvinklar & fjädring-dämpning m.m. och givetvis kunskap & erfarenhet.
Om arrangörerna gör ett utrymme där man kan värma däck så underlättar det.
Och om det är sol, vindstilla & 20 grader i skuggan(och betydligt varmare på den mörka asfalten) så kyls inte däcken allt för snabbt.
Ang. Bambi på hal is så blir är ju slicks ännu värre än R-däck om man överhettar dom. Mindre förlåtande, slits snabbare, sliter på delarna och kräver betydligt mer justering än R-däck.
Ja det är väll några utav nackdelarna, men det det finns ju även fördelar.
MEN
du nämner att du håller på att preppa bilen för två olika serier, jag vill veta mer, i vilka banracingklasser/serier tävlar man med Corvetter i USA, vilka regler gäller m.m.
Jag skulle bli

om du startade en tråd i Garaget om bilen och varför inte en tråd om klasserna under racing.
[/quote]
Jag har faktiskt tänkt att starta en tråd om det längre fram, då jag och tjejen kommer tävla i olika serier med två olika bilar. Mest för att vi kan och det är så jävla kul! Men även mycket för att promota firman och visa vad vi gör.
NASA (National Auto Sport Association) och SCCA (Sports Car Club of America) är typ bilportsförbundet här i USA. SCCA är äldst men har rätt knäppa regler ang. klassindelning mm, så därför startade dom NASA för att ge fler möjligheter att tävla för en låg budget. Men har du tävlingsslicens i det ena förbundet så gäller den för den andra också. Jag ska faktiskt ta min rejsinglicens nästa vecka i en hyrd C6 Z06!
Det kommer mera info sen i en annan tråd!
/Erik
Re: R-däck / Slicks
Postat: tis dec 01, 2009 15:04
av 745
Hur kommer ni att göra som ska köra cupen 2010 & KM (banracing) med slicks
Med chassiinställningar?
(Ställa om före & efter varje race/köra med samma inställningar på gatdäck & slicks)
Med transport utav slicksen till racen?
(Trycka in hjul & domkraft m.m. i bilen/Köra med slicks på gatan/Fixa separat transport)
Kommer ni bygga om bilen för att klara de ökade påfrestningar på bilen som slicksen innebär?
Med körningen när det är gemensam körning? (jag vet ingen försäkring som täcker en ev. krasch m.slicks)
Själv har jag inte bestämt míg

om jag ska åka med slicks eller (gatlegala) R-däck men jag avvaktar och ser hur ni ser på ovanstående frågor.
Re: R-däck / Slicks
Postat: tis dec 01, 2009 15:22
av Corinthian
Som standard har jag bilen inställd för bana, så jag kommer att köra med samma chassiinställningar oavsett om jag har olika däck för gata/bana.
Det är lite svårt för mig att hitta R-däck eftersom det är bara Michelin som gör i standard storlek (till Z06). Kanske skaffar man 18" runt om, då kan man ju köra med Toyo, Kuhmo, Yokohama, m.fl men det är lite tomt i kassaskrinet just nu, då jag nyligen blev av med jobbet...
Om jag ska köra med slicks (så blir det Hoosier) så hoppas jag på att få men mig en följebil med däck och domkraft. om vi är flera i sthlms-området som ska byta däck, så kanske vi skulle göra ett joint-venture med detta.
Jag har en toyota hilux som skulle kunna transportera en del..
Jag kommer nog inte förstärka bilen något men funderar på att stoppa i en riktig stol+4-punktsbälte
Finns inga försäkringar (vad jag vet) som täcker skador som uppkommer under "tävlingsliknande" former.. man får ta det lite kallt helt enkelt. Det ska ju vara kul.. inte do-or-die, haha
Re: R-däck / Slicks
Postat: tis dec 01, 2009 15:44
av 745
Låter bra med följebil från Stockholm jag är intresserad.
Det lär finnas en och annan försäkring som täcker skador vid bankörning, men den gäller inte vid tidtagning eller körning med slicks, men den borde kunna täcka skador vid bankörning med R-däck före & efter tidtagningsmomentet.
Försäkringsproblem uppstår t.ex. om en bil på R-däck krockar med en bil med slicks eftersom det då kan vara svårt att hävda att det inte rörde sig om körning under tävlingsliknande former, och det är väll en sak så länge som det inte uppstår personskador.
När det gäller säkerheten blir det nog stol, 4-punktsbälte, hjälm, racepyjamas m.m. , båge & ev. Hans skydd för min del (gärna FIA godkända så att jag kan köra på raceträningar m.m.) Jag har blivit lite försikttg efter att en bekants son vart intryckt i räcket på Mantorp i höstas.
Hjälmar, overaller m.m. borde dom som inte har kunna hyra från Bohlin när vi kör på Gelleråsen.
Hoppas att det inte tar allt för lång tid innan du hittar ett nytt jobb.
Re: R-däck / Slicks
Postat: tis dec 01, 2009 16:00
av Corinthian
745 skrev:
Hjälmar, overaller m.m. borde vi kunna hyra från Bohlin när vi kör på Gelleråsen.
Hoppas att det inte tar allt för lång tid innan du hittar ett nytt jobb.
Jag har hjälm, handskar o skor... men ingen overall. vore nice om det gick o hyra.
Tack! jag hoppas åsså att jag inte blir arbetslös (går hemma nu, arbetsbefriad tom 1/4-2010) då börjar ju säsongen så då vill det till sig att det ramlar in klirr
Jag är inte så orolig... detta är väldigt illa skött o de som är kvar på jobber arbetar ihjäl sig pga underbemanning.. & jag blev uppsagd pga "arbetsbrist".. long story
Troligtvis är man ju tillbaka till 1/1-2010! (hoppas jag)
Re: R-däck / Slicks
Postat: tis dec 01, 2009 16:08
av 745
Här har du en länk till Bohlin
http://www.promenta.se/sv/bildgalleri?func=detail&id=54 om du vill kolla om du kan hyra utrustning!
Re: R-däck / Slicks
Postat: tis dec 01, 2009 18:12
av Corinthian
745 skrev:Det lär finnas en och annan försäkring som täcker skador vid bankörning, men den gäller inte vid tidtagning eller körning med slicks, men den borde kunna täcka skador vid bankörning med R-däck före & efter tidtagningsmomentet.
Tackar för länken till bohlins!
har du mer info om dessa försäkringar?
Re: R-däck / Slicks
Postat: ons dec 02, 2009 17:09
av 745
Jag har varit i kontakt med ett försäkringsbolag som har sådana försäkringar, och förmodligen kan plocka fram det till CCS men jag har överlämnar det här till försäkringsansvarig i CCS.
Re: R-däck / Slicks
Postat: tor dec 10, 2009 14:47
av 62an
Förslag:
Att säga att de vassaste bilarna "måste" ha slicks för att de inte får grepp annars, är väl en sanning med modifikation. Det är bara att gasa mindre! Vi ska ju inte skräddarsy mästerskapet så att den med mest hästar och bästa däcken per automatik ska vinna. Då kan vi lika gärna avgöra klubbmästerskapet här på formet. Det ska väl ändå vara lite sport?
I de flesta racingserier är de väldigt noga med att specificera vilka däck som är tillåtna. En anledning är naturligtvis att däcken har väldigt stor betydelse för hur fort man kan köra. Därför begränsar man ofta däckstypen och dimensionerna. Ibland så får man inte ens välja däck, utan tillverkare, modell och dimension är inskrivet i reglementet och gemensamt för alla. Det är förarens skicklighet som ska avgöra.
Som de flesta sett är antalet deltagande bilar inte alltid så högt. Om man har för många klassindelningar blir det lätt att någon klass kanske bara får en eller två startande, fast fortfarande med tre pokaler att dela på (det har hänt i vårt klubbmästerskap tidigare). Det är lite fånigt att börja ett lopp och vara 99% säker på att man får pris utan att anstränga sig (inte 100% säker, man kan ju få soppatorsk). Vi ska sträva efter att ha minst 5 startande i varje klass, tycker jag.
Hur ska man klassindela då? Det är inte så lätt, när alla vill kunna använda sina bilar som de är, med eller utan modifieringar. Ingen vill ju bygga om den för att den ska följa något reglemente. Jag föreslår att vi går efter vilken typ av motormodifiering bilen redan har, samt vilken typ av däck man vill köra på.
Många har ju kompressor eller turbo i sina bilar. Effekter på över 900 hk på anges ibland (en helt galen siffra!). Jämför detta med en standard C4 som kanske har under 300 hk. Det är inte särskilt rättvist om de går i samma klass. Sen vill en del köra på slicks, annars vill de inte vara med. Hur löser vi det?
Så här skulle man kanske kunna göra för att tillfredsställa alla?
Klass 1:
Alla C4, C5 och C6 bilar med överladdning (kompressor eller turbo). Fritt däcksval. Alla övriga bilar med icke E-märkta däck (slicks, R-däck som saknar E-märkning eller DOT-märkta däck).
Klass 2:
Alla bilar utan överladdning. Endast gatgodkända (E-märkta) däck är tillåtna, även E-märkta R-däck alltså.
Klass 3:
Oldtimers. C1, C2 och C3. Finns det nåt roligare än att se klassiska Corvetter rejsa? Fler gamlingar på banan! Hoppas att det inte bara blir Kaij... Då får han kliva upp i klass 2 istället. C1-C3 ska kunna tävla i klass 1 eller 2 om de vill, bara de uppfyller kraven.
Alla bilar måste vara "godkända" av Bilprovningen, precis som tidigare. Alltså inga rena banracers (om det inte finns intresse för det förstås).
Då klass 1 kan bli ganska avancerad, bör man kanske se utreda det inte ska krävas rigorösare säkerhetsbestämmelser för dem. Kanske 4/5/6-punktsbälte och overall? Slicks bör heller ej tillåtas om det regnar, för de ANDRA deltagarnas skull.
Jag tycker INTE att man ska tillåta slicks om det bara blir en klass. Alla KAN åka på E-märkta däck. Det blir bara lite mer fokus på förarens skicklighet istället för på bilen, men det är väl ingen rädd för?
Vad tycker ni? Har jag tänkt fel?
Re: R-däck / Slicks
Postat: tor dec 10, 2009 15:23
av Corinthian
jag tycker du är nåt på spåren 62an, helt klart!
peter har ju redan sagt att det troligtvis kommer bli 2 klasser. en för ekipage >500hkr och en för ekipage <500hkr.
(personligen tycker jag det är bättre att lägga alla överladdade fordon i en klass, oavsett hkr.)
vad jag inte förstår är att "alla bilar ska vara godkända av bilprovningen"... många tar ju bort överladdningen vid besiktning och sedan monterar tillbaka den. de ekipagen är således EJ godkända av bilprovningen, så hur gör man med dom?
Re: R-däck / Slicks
Postat: tor dec 10, 2009 15:48
av Corinthian
745 skrev:Jag har varit i kontakt med ett försäkringsbolag som har sådana försäkringar, och förmodligen kan plocka fram det till CCS men jag har överlämnar det här till försäkringsansvarig i CCS.
kul! hoppas vi får någon respons snart!
Re: R-däck / Slicks
Postat: tor dec 10, 2009 15:53
av 745
MYCKET BRA förslag 62:AN.
Men jag vill avvakta organisatörernas kompletta förslag innan jag tar ställning till vad jag tycker bli bäst.
Varför inte kontakta (eller titta på deras hemsidor) Porsche & BMW klubbarna m.fl. som har erfarenheter av sådana här övningar.
Några Synpunkter/frågor
Säkerhet: Stol-Bälte-Pyjamas-HANS-m.m. kostar ca 20.000:- (NYTT) mycket pengar (men grejorna går ju att sälja om man tröttnar) men jämför det med vad som satsas på bilarna, & vad däck m.m. kommer att kosta. Varför inte göra det & licens obligatoriskt?
En annan klassindelning som ofta förekommer är vikt/effekt. Bättre/Sämre?
Jag tror att det är viktigt för säkerheten att vi får en långsam & en snabb klass.
Om jag har förstått det hela rätt kommer det att vara två olika moment Banträff & Race m. tidtagning. D.v.s. två helt olika aktiviteter som ställer olika krav när det gäller regler m.m. Tar vi hänsyn till det?Vad säger SBF.s Reglemente?
Corinthian
"Godkänd" av SBP har ju varit/är en rätt tänjbart begrepp, hur många bilar är det som INTE är modifierade på ett icke tilllåtet sätt? Så att det är väll bara att lyfta på huven innan man kör ut på banan och kolla om det sitter en fläkt.
Arbetet med en bilförsäkring kan påbörjas tidigast i Jan-10.
Re: R-däck / Slicks
Postat: tor dec 10, 2009 16:16
av Corinthian
745 skrev:"Godkänd" av SBP har ju varit/är en rätt tänjbart begrepp, hur många bilar är det som INTE är modifierade på ett icke tilllåtet sätt? Så att det är väll bara att lyfta på huven innan man kör ut på banan och kolla om det sitter en fläkt.
sant. jag bara undrar om de ekipagen får ställa upp över huvud taget, då de inte är godkända av SBP... om nu godkännandet är ett kriterium
Re: R-däck / Slicks
Postat: tor dec 10, 2009 16:30
av 62an
Jag satte "godkänd" inom citationstecken, för att alla vet att många av bilarna egentligen har icke godkända modifieringar. Men regskylt och aktuellt skattemärke ska väl kunna vara ett krav?
Kompressor och turbo ser man direkt när man lyfter huven, och man behöver inte ens fråga, men hur ser man hur många hästar bilen har?
Re: R-däck / Slicks
Postat: tor dec 10, 2009 16:41
av Corinthian
62an skrev:Kompressor och turbo ser man direkt när man lyfter huven, och man behöver inte ens fråga, men hur ser man hur många hästar bilen har?
…och räknar man motor- eller bakhjuls hästar? min tex har 505 i motorn (496 enligt regpapprena i kW) men bara 435 på hjulet.. ska då jag gå i klassen >500hkr fast det bara skiljer 40hkr mot din, 62an...?
spelar ifs ingen roll för mig, jag kommer nog bli akterseglad ändå, haha
Re: R-däck / Slicks
Postat: tor dec 10, 2009 16:52
av 62an
Corinthian skrev:62an skrev:Kompressor och turbo ser man direkt när man lyfter huven, och man behöver inte ens fråga, men hur ser man hur många hästar bilen har?
…och räknar man motor- eller bakhjuls hästar? min tex har 505 i motorn (496 enligt regpapprena i kW) men bara 435 på hjulet.. ska då jag gå i klassen >500hkr fast det bara skiljer 40hkr mot din, 62an...?
spelar ifs ingen roll för mig, jag kommer nog bli akterseglad ändå, haha
Mmmm... En svår nöt att knäcka.
Re: R-däck / Slicks
Postat: tor dec 10, 2009 17:26
av 745
62an skrev:Jag satte "godkänd" inom citationstecken, för att alla vet att många av bilarna egentligen har icke godkända modifieringar. Men regskylt och aktuellt skattemärke ska väl kunna vara ett krav?
Kompressor och turbo ser man direkt när man lyfter huven, och man behöver inte ens fråga, men hur ser man hur många hästar bilen har?
Regskylt, skattemärke SJÄLVKLART!
Dom flesta har nog rätt bra koll på hur många hästar den egna bilen har.
Hoppas & tror inte att någon är beredd att fuska för att förbättra sina placeringar i Cupen(och om det är det så tycker jag synd om den personen).
Och om man kör i 500 hkr+ så slipper man väll att tävla med 62:an

(klubbmästare & den som rapporterat de snabbaste tiderna på ett antal banor).
Re: R-däck / Slicks
Postat: tor dec 10, 2009 17:44
av Corinthian
745 skrev:62an skrev:Hoppas & tror inte att någon är beredd att fuska för att förbättra sina placeringar i Cupen(och om det är det så tycker jag synd om den personen).
Och om man kör i 500 hkr+ så slipper man väll att tävla med 62:an

(klubbmästare & den som rapporterat de snabbaste tiderna på ett antal banor).
håller med fullständigt!
62an.. är det du med den blå C5'an som brann förra året? hette inte du krister?
det är ju bara det att man har mycket funderingar... en fundering är tex om en vinnare i en mindre, "långsammare" klass, "klass B", kör fortare varvtider/race än tex andreplaceringen i "klass A"..
vore då det inte bättre att dela in klasserna beroende på varvtid? även om jag har 500+ hkr kan jag ju vara långsammast på banan och således en säkerhetsrisk för övriga. hästar spelar ju egentligen ingen roll
jag tycker dessutom att licens ska vara ett krav.