Sida 1 av 1

Headers,avgas.

Postat: sön sep 13, 2009 19:01
av Thure
Funderar att montera headers samt ett öppnare avgassystem på en övrigt original C4 90 L98.
Undrar om någon har koll på om och hur mycket efektökningen blir på ett ungefär,beror förmodligen
på vilka system man väljer ?.Någon har kanske tips och erfarenhet av headers och avgas som han/hon
är nöjd med.

Re: Headers,avgas.

Postat: mån sep 14, 2009 15:55
av 745
L98 lär vara rätt välavstämd d.v.s. det finns inga enkla åtgärder för att höja effekten :x . Om du monterar headers, öppnare system & mappar utan att följa efter på insuget ska du inte förvänta dig allt för mycket. Så mitt råd är att låta bli, eller kör hela vägen. Men som sagt smaken är olika. Läs gärna mer här (sista inlägget) https://forum.clubcorvette.se/viewto ... lit=header här är mer om trimning https://forum.clubcorvette.se/search ... t=S%C3%B6k
Lycka till :D

Re: Headers,avgas.

Postat: mån sep 14, 2009 22:30
av romaju
Om mn funderar på trimning av L98 kan det vara intressant att gå in på http://www.corvettebuyers.com. Klicka på C4Vettes, sen på In Depth Info och gå till Performance Enhancement. Där kan man bilda sig en uppfattning om vad som lönar sig och kanske ännu bättre vad som inte lönar sig.

Re: Headers,avgas.

Postat: tis sep 15, 2009 9:02
av Hot Rod
Var inne o kollade på den sidan, intressant läsning men han skriver i stort sett samma fantasier som tillverkarna av dessa produkter. Upp till 12 hk på airfoil, 30-50 hk på mufflers...

Hittade denna sida http://ws6.com/mycar.htm, visserligen LT1 men ändå intressant. Dynokörningar på massor av modifieringar med betydligt mindre effektökningar.

Re: Headers,avgas.

Postat: tis sep 15, 2009 12:38
av 745
Hot Rod skrev:
Hittade denna sida http://ws6.com/mycar.htm, visserligen LT1 men ändå intressant. Dynokörningar på massor av modifieringar med betydligt mindre effektökningar.
Bra sida gillade speciellt bang for the bucket table http://ws6.com/bangbuck.htm.

Re: Headers,avgas.

Postat: tis sep 15, 2009 18:58
av Peter Anjou
Hejsan !
Tror man tillräckligt mycket brukar det funka ! ( konstigt nog ! )
Hälsningar Peter A C4- 93 Cab

Re: Headers,avgas.

Postat: tis sep 15, 2009 19:46
av Jake
om som vanligt så kan inte minskad roterande massa öka hästkrafterna. Jag förstår inte hur man kan påstå något sådant och komma undan med det.

Visst bilen kommer att gå fortare, man av samma anledning som om du river ut inredningenx4

Re: Headers,avgas.

Postat: ons sep 16, 2009 13:10
av 745
Jake skrev:om som vanligt så kan inte minskad roterande massa öka hästkrafterna. Jag förstår inte hur man kan påstå något sådant och komma undan med det.

Visst bilen kommer att gå fortare, man av samma anledning som om du river ut inredningenx4
Som vanligt har du rätt 8)

Och man ser ju i tabellenhttp://ws6.com/bangbuck.htm att i många fall är det försumbara vinster (skulle kunna vara mätfel, justeringar, feljusteringar m.m.).
Och/eller
så ger dom nya grejorna mindre friktion & är mer välballanserade vilket i sin tur minskar effektförlusterna och effekten på bakhjulen ökar.


Slutsatsen borde väll i vilket fall som helst vara att det inte är så lätt att trimma (som tillbehörstillverkarna säger), och att det krävs en ordentlig satsning för att få till det.

Re: Headers,avgas.

Postat: ons sep 23, 2009 18:37
av Scania
Tror inte folk begripeer riktigt hur mycket man måste massera en tpi motor för att få ut ca 350 häst som det verkar vara poppis att ange effekten till på blocket. Ingen av dom har ens öppnat motorn eller tvångsmatat den.
Stora stora proppen på tpi maskinen är insuget.
Så spar pengarna och köp den nerfilade varianten av HSR som går under huven på C4:an , tro det rör sig om drygt 1200 dollar för ett komplett sådant.

Re: Headers,avgas.

Postat: mån okt 19, 2009 9:28
av Lasse-HBG
Jag har monterat headers och en mer "öppen" kat på min 85:a. Den enda skillnaden man kan märka är en ngt bättre varvvillighet samt ett lite rappare ljud bakom bilen. Men som alla nämnt här tidigare kan jag inte påstå att bilen har fått mer effekt.

Re: Headers,avgas.

Postat: mån okt 19, 2009 12:26
av Ingo
Näe tpin behöver en hel del modifieringar för att det ska ge direkt någon effekt,och då blir det problem med drivlinan,så den bör förstärkas..
Att öppna avgassystemet ger obehagliga vibrationer i normal landsvägsfart,och så tappar man lte bottenvrid ,det som är poängen med TPI motorn..
men en airfoil funkar tydligen och ger utlovade hästkrafter.
problemet är att man skriver inte vid vilket varvtal den är som effektivast,och det är knappast vid högre varvtal när man behöver effekten.. :lol:

Re: Headers,avgas.

Postat: mån okt 19, 2009 17:58
av Cobra65
Om airfoil,It adds higher usable RPM and yields 11 HP at 4750 RPM

Re: Headers,avgas.

Postat: ons okt 21, 2009 20:29
av Scania
Är mest nöjd med lustgasen, skjuter på som tusan med 150 hästarsmunstyckena på. Med en zf6 låda och dana44 så lär ju det hålla, inga problem hitills. Motorn har inte pajjat än men gör den det är det en bra ursäkt att ge frun för att bygga nått värre :D