Sida 1 av 1

Manuell choke på quadrajet

Postat: tor jun 03, 2004 20:34
av Christian Larsson
Har tröttnat på att försöka starta min vette med quadrajet utan choke nu, får köra den så väldigt länge på bara startmotorn innan den går igång. Men om man står vid förgasaren och kör choken manuellt startar den så snällt så snällt så.
Jag har bifjädern som ska användas för den automatiska choken men den är inte monterad eftersom jag bara behöver choke precis vid startögonblicket och jag tror knappast den är så snabb på att öppna choken.

Vet någon en konverteringssats för att sätta manuell choke på en rochester quadrajet?
Vet att det bara handlar om en wire egentligen men måste ju ha fästen, handtag och grejer, smidigt om det finns en komplett sats.

Postat: fre jun 04, 2004 10:04
av antos
Har haft exakt samma problem med min. Men tack vare Björns hjälp fick jag några kopior ur serviceboken som hjälpte mig. Jag bytte bara bimetallen, Choken öppnar faktiskt blixtsnabbt så fort motorn börjar starta. Detta styrs av den lilla vaccumklockan på sidan av förgasaren och måste givetvis också funka.

Postat: fre jun 04, 2004 22:00
av Christian Larsson
antos skrev:Har haft exakt samma problem med min. Men tack vare Björns hjälp fick jag några kopior ur serviceboken som hjälpte mig. Jag bytte bara bimetallen, Choken öppnar faktiskt blixtsnabbt så fort motorn börjar starta. Detta styrs av den lilla vaccumklockan på sidan av förgasaren och måste givetvis också funka.
Kanske ska testa att sätta dit bimetallen då och se hur fort den öppnar helt. Den första öppningen som sker är ju som sagt av vakuumklockan som ska öppna spjället några mm men frågan är hur lång tid resten tar att öppnas. Det borde ju ändå ta ett tag för insuget och därmed bimetallen att bli så varmt.

Byt förgasare

Postat: mån jun 07, 2004 8:44
av Endorfine
Skaffa en bättre förgasare :lol:
Jag böt ut min mot en Edelbroke 750 , med manuell choke.
Nu startar den på en gång även utan att man behöver använder choken.

/ Mange

Postat: mån jun 07, 2004 9:35
av antos
Behåll Rochestern! Jag renoverade den själv med ett kit från Persåker tror det kostade 3-400:-. Hur lång tid det tar för bimetallen att bli varm beror ju på. 1 Har du kvar den lilla mojängen på högra grenröret som styr värmen till insuget under start, om inte, vilket inte jag har (headers du, vet) så tar det ganska lång tid. 2. Sen tror jag att termostaten spelar viss roll. Jag kör med en 82 graders vilket gör att jag kan crusia i stekhet sommarvärme med långa köer utan problem. Men för att min ska bli riktigt varm och choken släppa helt krävs ca 1 mils körning.

Postat: mån jun 07, 2004 13:24
av Christian Larsson
Tack för svaren!
Har funderat mycket på att byta förgasare men det känns mer lärorikt att ge sig fan på att få den här att gå bra istället :)
Och egentligen går den riktigt fint, bara det att den är jobbig att starta.

Min termostat vet jag inte vad den har för värde men jag har kvar bimetallen på det högra grenröret som ska användas för att värma upp insuget.
Eftersom du, antos, inte hade kvar den saken på grenröret längre så borde inte jag behöva köra så långt som du för att den ska släppa helt, men ändå, säg att jag måste köra en halv mil för att den ska släppa.
Nu behöver jag egentligen bara choken i några sekunder för att den ska starta...

Ingen som har svar på grundfrågan, om det finns en färdig konverteringssats för manuell choke?

Postat: mån jun 07, 2004 15:29
av antos
Jo självklart finns det. På Hansen, en sats med wire, kåpa över chokehuset samt diverse smådelar som används för att fästa wiren till
chokereglaget. Kostar några hundra. Det finns även en Hi-tech sats där du kan bygga om chokefunktionen till en med elektrisk choke. Kostar runt en tusing tror jag.

auto choke till manuell

Postat: mån jun 07, 2004 15:31
av zappa
Hansen racing säljer en konverterings sats.
Hade en själv på min rochester Bytte sedan till
en edelbrock 600vac det blev en rejäl positiv :lol:
skillnad. den är till salu nu.

Peter 070 4971872

Postat: sön jun 20, 2004 20:27
av Christian Larsson
Efter långt om länge så har jag nu iallafall åkt till hansen och köpt en universalsats för manuell choke, var lite pyssligt med installationen då den inte var gjord direkt för quadrajeten utan för alla olika förgasare.

Fick göra ett eget fäste för att hålla vajern på insuget men annars var det inga större konstigheter.

Kostar 180:-
Borde vara ett bra alternativ för alla de som kör med bimetallen då den borde ha kvar choken alldeles för länge. Eller öppnar vakuumklockan choken helt när motorn startat?

Aja, tänkte bara att jag skulle skriva här hur det gick. Tråkigt med alla andra trådar där man inte får reda på vad slutresultatet blev.

EDIT: Ska sägas att jag ett förgasarbyte ligger ganska nära ändå men det här gör att bilen iallafall går att starta. Har hört så mycket positivt om edelbrocks förgasare så det blir nog en sån om ett tag.