Sida 1 av 1
Re: Någon med erfarenhet av GMPP SCCA T1 chassikit?
Postat: mån dec 07, 2009 12:58
av 62an
Jag tror att det kommer att fungera alldeles utmärkt på både bana och gata. Själv har jag bara T1 krängningshämmare, men istället fjädrar från VB&P och Bilstein dämpare. Det funkar bra, även om det är lite stötigt. Mina fjädrar är ännu hårdare än de som ingår i T1-kitet.
Re: Någon med erfarenhet av GMPP SCCA T1 chassikit?
Postat: mån dec 07, 2009 20:27
av 62an
C5Z06 skrev:Kör du Bilsteindämpare med någon speciell setting eller dom "vanliga" sport?
Jag har Sport, vilket funkar mycket bra.
Re: Någon med erfarenhet av GMPP SCCA T1 chassikit?
Postat: mån dec 07, 2009 21:10
av Bengt
Något speciellt bra skäl till att du inte valde coilovers ?
Re: Någon med erfarenhet av GMPP SCCA T1 chassikit?
Postat: mån dec 07, 2009 23:31
av 62an
Det är roligare att vinna med bladfjädrar trots att de andra har coilovers!

Re: Någon med erfarenhet av GMPP SCCA T1 chassikit?
Postat: tis dec 08, 2009 18:50
av Bengt
Inte mycket att säga om det

Re: Någon med erfarenhet av GMPP SCCA T1 chassikit?
Postat: ons dec 09, 2009 1:49
av Bobrob
Byter själv till QA1 ställbara dämpare tillsammans med original bladfjädrar på min 2001 Z06. QA1 är ställbara i 12 lägen från mjuk till stiff. Skall bli intressant att prova på bana.
Kan naturligtvis justeras direkt på bilen med hjulen på plats. Snygg eloxerad aluminiumfinish! cirka 12.000:- för fyra stycken.
Glöm för dyra coilovers!

Re: Någon med erfarenhet av GMPP SCCA T1 chassikit?
Postat: ons dec 09, 2009 14:42
av Bobrob
C5Z06 skrev:Hej!
Någon härifrån som har erfarenhet från GM's T1 kit till C5:an, dvs dämpare, fjädrar och krängningshämmare?
Hur funkar det på svenska banor?
Hur funkar det utan R-däck/slicks?
Mindre viktigt, men är det körbart på gata? Fjäderkonstanten verkar vara +10% från FE4 så det borde ju vara helt ok komfortmässigt, om inte dämparna är stenhård iof.
Vore kul att höra från någon som provat på riktigt och inte "läst" nånstans, för det har jag redan gjort en massa själv

Tittade på nätet ang. T1-kittet. Lite dyrt! Frågan är vad du vill uppnå med din modifiering. Jag tror definitift att byte av A-armar är överkurs för en bil som skall gå både på gatan och lite banåka.
Jag tror du kommer billigare undan, MEN med likvärdig prestanda, genom att byta till:
1) Hårdare dämpare t.ex. Bilstein Sport - eller om du vill ha justerbara som gör att du kan få en mjukare inställning när du åker på gatan t.ex. QA1 för cirka $1200 eller PFADT...Bilstein Sport är bra för lite blandad banträffar. Själv byter jag Z06-dämparna mot QA1 inför 2010 för att få möjlighet till justering i 12 steg från mjuk till hård. Amerikanska Corvette-forumet jublar över QA1 och många brukar ha 10-inställning för bana och 3-5 för gata.
2) Styvare krängningshämmare - t.ex. Z06 eller Hotchkis tubular Anti-Roll bar och droplänkar av lite bättre kvalitet - deras kit kostar cirka $600 - flera har testat detta i Sverige.
3) Sen behöver du hårdare fjädrar typ Z06-modellen eller alternativ som finns i olika hårdheter för cirka $1000 fram och bak.
Tillsammans cirka $2800 eller runt SEK 30.000:-
Väljer du denna typ av uppgradering kan du börja med stötdämpare, sen ta krängningshämmare och om du inte är nöjd i det läget lägger du till hårdare bladfjädrar.
Min egen erfarenhet av Corvette C5 Z06 2001 är att den fungerar utmärkt på bana med standardutrustningen. Går som en gocart med V8'a, MEN bromsarna tar snabbt stryk. Kylning på frambromsarna är absolut nödvändigt om du skall åka mer än 3 varv på Mantorp, dessutom bör du åtminstone ha någon typ av vassare belägg t.ex. HAWK Performance HP Plus som fungerar bra både på bana och gatan.
Men har man gott om flis, så köper man det dyraste direkt, men då får man ju aldrig reda på om man fått full valuta för pengarna...det kanske fanns något billigare som var lika bra!?
Robert
Re: Någon med erfarenhet av GMPP SCCA T1 chassikit?
Postat: ons dec 09, 2009 19:19
av Bengt
Att du Robert tycker att Z06:an funkar utmärkt orginal på bana säger ju nu inte så himla mkt .... *hehe*
Billigaste lösningen för pengarna för den som har en C5Z06 som vill ha väghållning men inte MÅSTE ha coilovers är -04 dämpare och en Hotchkis/T1 krängningshämmare o byte av alla bussningar i bärarmarna till Pfadt eller motsv. Behöver man heller inte ha så mkt camber eftersom att bussningarna inte flexar. Jag har en C5 med Z06 fjädrar/-04 dämpare/hotchkis/Pfadt bussningar. I Strängnäs i höstas på klubbens superstage event lånade jag ut bilen till en bättre förare än mig(Affe). Han körde bilen EN GÅNG. Aldrig suttit i den. Hade lite problem att få i 3:ans växel.. Det tog sedan HELA DAGEN innan en C6Z06 lyckades köra en snabbare tid...

O DE FÖRSÖKTE. Vad kan vi andra lära oss av detta ? Lär dig köra bil !
Att peta dit dämpare som man sedan justerar i hårdare läge behöver inte betyda att bilen går bättre. Fjäder/dämpare utgör en enhet som skall fungera tillsammans. På en slät bana kan man kanske vinna lite på att justera dämparna hårdare än "optimalt" , men på våra vanliga Nigeriavägar blir man troligen bara frånåkt. Köp -04 dämpare o lägg pengarna på ett HANS skydd o 4-punkts bälten istället så att ni vågar gasa.
Re: Någon med erfarenhet av GMPP SCCA T1 chassikit?
Postat: ons dec 09, 2009 22:13
av Bobrob
Ja, vi får väl återkomma till detta nästa år under Corvette Serien 2010 - och efter lite Superstageåkande.
Visst Bengt, föraren ger nog största utslaget på varvtiden...eller hur var det med damen som körde en Transit på cirka 10 minuter på Nordslingan???
Dock, skall man köra mycket på gatan, så vill man nog inte ha en 100% banracepreparerad bil - det kan inte vara något nöje, R-däcken kommer aldrig upp i arbetstemperatur och stötigt blir det. Då är det bra att bl.a. kunna justera dämparnas inställning med en liten skruv till ett softare läge och ha lite mjukare säten.
Har själv kört en AC Cobra replica med SPAX Coilovers och FORD 460 på bana - med tjänstevikt 1100 kg - Då fick man prova på att justera både fjäderspänning och dämpning för olika banor - inte alltid så lätt.
Som sagt, mycket åsikter - upp till bevis nästa år!
Robert
Re: Någon med erfarenhet av GMPP SCCA T1 chassikit?
Postat: tor dec 10, 2009 1:34
av Mange_C5
Tjena,
Som sagt många åsikter och synpunkter om detta, kommer att bli intressant att se vad som funkar bra eller sämre än förväntat på banorna i sommar.
Jag har beställt och tänker prova LG's G2 coilovers, någon som kört med dem? Synpunkter?
Blir kanske en försämring motsvarande Epa-traktor istället för förbättring, vad vet jag? Hehe

Re: Någon med erfarenhet av GMPP SCCA T1 chassikit?
Postat: tor dec 10, 2009 12:36
av Bobrob
Bengt skrev:
Att peta dit dämpare som man sedan justerar i hårdare läge behöver inte betyda att bilen går bättre. Fjäder/dämpare utgör en enhet som skall fungera tillsammans. På en slät bana kan man kanske vinna lite på att justera dämparna hårdare än "optimalt" , men på våra vanliga Nigeriavägar blir man troligen bara frånåkt. Köp -04 dämpare o lägg pengarna på ett HANS skydd o 4-punkts bälten istället så att ni vågar gasa.
Tja, man fick ju lära sig en del om svängnings/dämpningsteknik på KTH Maskinteknik en gång i tiden. Det finns inte bara EN kombination av fjäder och dämpning som fungerar utan man måste PROVA SIG fram och KOMPROMISSA. Fabrikstestade kit är naturligtvis också en KOMPROMISS, säkerligen inte testade på Mantorp! Med coilovers kan du justera både fjäderspänning genom att förspänna fjädern, fjäderkonstanten genom att byta fjäder (eller eventuellt använda progressiva fjädrar) och dämpningen genom att ställa om en ventil. När man övat ett tag kan man komma ganska långt, men stor risk att inställningen bara funkar bra i Pariskurvan vid torr asfalt - börjar det regna, så hoppsan behövs en mjukare inställning ... prova igen.
Jag tror fortfarande att för oss amatörer kommer man långt med Z06'ans originaldelar - om man både åker på gatan och lite klubbrace. Tror också att lättjusterade dämpare, som t.ex. QA1 är intressanta eftersom justeringen i tolv steg enkelt görs genom att stoppa in armen bakom hjulet och vrida på skruven - på några minuter. Vem vill justera fjäderspänning och/eller byta fjädrar när man är ute på en banträff - tar någon/några timmar? Då vill man ju köra så mycket som möjligt!
Självklart är att om man enbart kör banracing så behöver man kunna justera både fjäderkonstanten och dämpningsfaktor för att få bilen att gå optimalt på olika banor - då är är coilovers rätt lösning. För oss övriga "amatörer" som busåker mycket på gatan och åker en del klubbtävlingar skall det vara tillräckligt bra men också lättjusterat.
Robert
Re: Någon med erfarenhet av GMPP SCCA T1 chassikit?
Postat: tor dec 10, 2009 16:14
av 745
Bengt skrev: I Strängnäs i höstas på klubbens superstage event lånade jag ut bilen till en bättre förare än mig(Affe). Han körde bilen EN GÅNG. Aldrig suttit i den. Hade lite problem att få i 3:ans växel.. Det tog sedan HELA DAGEN innan en C6Z06 lyckades köra en snabbare tid...

O DE FÖRSÖKTE. Vad kan vi andra lära oss av detta ? Lär dig köra bil !

På en slät bana kan man kanske vinna lite på att justera dämparna hårdare än "optimalt" , men på våra vanliga Nigeriavägar blir man troligen bara frånåkt. Köp -04 dämpare o lägg pengarna på ett
HANS skydd o 4-punkts bälten istället så att ni vågar gasa.
HELT RÄTT!
Re: Någon med erfarenhet av GMPP SCCA T1 chassikit?
Postat: lör okt 09, 2010 0:22
av 62an
Kul med feedback!
Re: Någon med erfarenhet av GMPP SCCA T1 chassikit?
Postat: lör okt 09, 2010 21:22
av Mange_C5
Kul att du är nöjd med ditt val och att du tog dig tid att skriva ner dina intryck.
Jag tyckte att framförallt bakvagnen var väldigt spårkänslig när jag körde med bladfjädrar.
Hur blev skillnaden på spåriga vägar om du jämför dina original bladfjädrar vs hårdare T1, värre/bätte eller ungefär samma?
För egen del så tycker jag att det blev en klar förbättring i alla avseenden med coilover's, så originalprylarna får bli liggande ett tag till.

Re: Någon med erfarenhet av GMPP SCCA T1 chassikit?
Postat: lör okt 09, 2010 22:55
av Mange_C5
C5Z06 skrev:
Intressant ang spårkänsligheten, var det enbart under acceleration eller även vid normal körning? Vid fullgasaccelrationer så är bakvagnen spårkänslig på min bil, inte annars. Dvs inget som märks på bana tex, utan bara på "svenska" vägar. Det blev ingen skillnad efter fjäderbytet. Har provat olika typer av däck, men samma sak där, ingen skillnad. Jag har svårt att se kopplingen med bladfjäder eller inte, jag har antagit att det beror på hjulvinkelförändringrar pga mjuka bussningar, men det kanske är fel tänkt?
Framförallt vid accelerationer. Jag lutar åt att det är ett negativt fenomen med bladfjädrar.
På bana fanns inte den tendensen, hade dock samma erfarenhet med "lift off oversteer" men det tror jag beror mer på roll och viktförskjutning som jag numera inte har på samma sätt efter monteringen av coilover's och generellt hårdare setup.
Re: Någon med erfarenhet av GMPP SCCA T1 chassikit?
Postat: mån okt 11, 2010 10:54
av 745
745 skrev:Bengt skrev: I Strängnäs i höstas på klubbens superstage event lånade jag ut bilen till en bättre förare än mig(Affe). Han körde bilen EN GÅNG. Aldrig suttit i den. Hade lite problem att få i 3:ans växel.. Det tog sedan HELA DAGEN innan en C6Z06 lyckades köra en snabbare tid...

O DE FÖRSÖKTE. Vad kan vi andra lära oss av detta ? Lär dig köra bil !

På en slät bana kan man kanske vinna lite på att justera dämparna hårdare än "optimalt" , men på våra vanliga Nigeriavägar blir man troligen bara frånåkt. Köp -04 dämpare o lägg pengarna på ett
HANS skydd o 4-punkts bälten istället så att ni vågar gasa.
HELT RÄTT!
Jag får be om ursäkt för min sågning
Bra med återrapportering & kul att höra att kittet funkar bra vid vanlig gatkörning samt att det har givit resultat i form utav kraftigt förbättrade varvtider.
Men jag tror att en stor del utav dom 5 sek som sparats på Mantorp får du själv ta åt dig äran för. Skillnaden mellan din bil & C6Z06 torde nämligen vara ca 4 sek enl Auto motor Sport tester.