Framvagn c4:a?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
CristoferB
Nykomling
Nykomling

Framvagn c4:a?

Inlägg av CristoferB »

Hej! Är ny på detta forum, registrerade mig för att jag antar att det finns en hel del kunskap bland användarna här.

Saken är den att jag håller på och bygger en Countach replika och skall så småningom se över hjulupphängningarna på denna.

Föregående ägare har i framvagnen använt sig av uniballs med egentillverkade länkarmsstag, något jag inte riktigt är förtjust i då bilen kommer brukas för gatåka.

Jag stöp på en bild på blocket.se för några dagar sedan på en C4 framvagn och tyckte den såg väldigt smidig ut med triangelformade länkarmar, skulle bl.a. underlätta mycket om man fick merparten av geometrierna på köpet med endast mindre modifikationer nödvändiga.

Så jag undrar:

- Ni som åker corvette c4:a, vad anser ni om denna framvagn?

- Hur fungerar fjädringen på den?

- Vad är skäligt att betala för en begagnad sådan?

Egentligen skulle jag klara mig med endast länkarmar + hjulnav/spindlar + bromsar. Finns det någon sida man kan handla detta på till "bra" pris?

Tack på förhand,

Mvh
Cristofer
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Framvagn c4:a?

Inlägg av Hot Rod »

Den framvagnen har använts på flera hembyggen, finns i en version som användes 1984-1987 och en 1988-1996, skillnaderna är små, bl a skiljer offset på fälgarna.

Fjädringen sköts av en tvärställd bladfjäder, kanske inte optimalt på ditt bygge men den kan ersättas av en coilover. Vill du använda bladfjäder så finns de i ganska många hårdheter. Även k-hämmare finns i flera diametrar och styrningen finns i två olika utväxlingar där den snabbare är att föredra (tycker jag).

Bromsarna fram finns i 2 storlekar, std som har 12" dia på skivan eller ett option som heter J55 som har 13" skivor. Ska du använda J55 så behöver du nog minst 17" fälgar (en del 16" fungerar).

Finns väl ganska gott om skrotade C4ór i Sverige så det är väl bara att kolla runt på diverse skrotar, Blocket mm.

Lycka till!
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
CristoferB
Nykomling
Nykomling

Inlägg av CristoferB »

Hot Rod, tack för ett jättebra svar!

Jag skall suga in detta och fundera under dagen, skall ta och mäta lite med.

En fundering ang. bromsarna dock, det är ingen av de två modellerna som passar med ett par 15" fälgar?

Styrningen, hänger den samman med årsmodellen eller kan det sitta den med mindre utväxling på bägge modeller?

Misstänkte att det var en sådan fjädring, coilovers har jag dock liggandes så de kanske kan placeras på originaldämparens plats?

Mvh
Cristofer
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

CristoferB skrev:Hot Rod, tack för ett jättebra svar!

Jag skall suga in detta och fundera under dagen, skall ta och mäta lite med.

En fundering ang. bromsarna dock, det är ingen av de två modellerna som passar med ett par 15" fälgar?

Styrningen, hänger den samman med årsmodellen eller kan det sitta den med mindre utväxling på bägge modeller?

Misstänkte att det var en sådan fjädring, coilovers har jag dock liggandes så de kanske kan placeras på originaldämparens plats?

Mvh
Cristofer
Kolla med cobra byggarna,de flesta använder vetteprylar..
funderar du på bakaxeln också?
eller har du någon transväxel?
angående styrningen så sitter den "snabbare" oftast ihop med väghållningspaket,17" fälgar etc..
CristoferB
Nykomling
Nykomling

Inlägg av CristoferB »

Ja jag får nog göra det. Bakvagnen är i stort sett klar, sitter transväxel ihop med en 350 csb.

Är det ngn som vet antalet rattvarv på dessa styrningar? Tänkte ifall man hittade en bil på skroten och ville försäkra sig om vilken variant det är.

Är väldigt tacksam för all hjälp!

Mvh
Cristofer
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Hot Rod »

Bilar med Z51 eller Z52-option har snabb styrning, fanns bara på äldre C4, försvann -91 tror jag? Hittar du en hel bil så sitter en lapp med alla optionkoder under locket till facket mellan stolarna. Snabb styrning har 2 rattvarv, den vanliga 2,5.

15" hjul borde funka med de mindre bromsarna. C4 var från början tänkt att ha 15" hjul men det blev så att alla hade 16" i början o senare 17". På de tidiga framvagnarna fanns nog inte de stora bromsarna?
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Skriv svar