Temperaturfråga

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
inge
Corvettefantast
Corvettefantast

Temperaturfråga

Inlägg av inge »

Undrar vad det skall vara för någon termostat i _92:a LT1. Såg i "Owners Manual" på en 93:a att det skall vara 82 graders, men har för mig att jag har läst någonstans att det skall vara 92 graders, min temperatur ligger mellan 92-95 grader vid normalkörning, ligger mest på 92-93 grader vid landsvägskörning för att höjas några grader när jag går ner till 50-60km/tim, så nu undrar jag om det sitter för hög termostat i min.
Användarens profilbild
conpers
Rookie
Rookie

Re: Temperaturfråga

Inlägg av conpers »

På vin p LT1 91 grader är riktigt..vin j LT 5 82 grader..så du kan va lugn..räkna med 94 grader i snitt..på LT1 ingen fara
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

Bli inte orolig ifall tempen går upp och vänder vid 108 grader, det kan vara normalt på lt1 snurrorna.
Se till att AC står på auto vid stadskörning.

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
Hasse C4
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hasse C4 »

Lt1 skall gå varmt, 92 grader öppnar termostaten på, och sätter man tex in en termostat som öppnar tidigare drar chokefunktionen igång och då
ökar tex bensinförbrukningen, och kanske problem med avgaserna.
Min vette ligger på ca 104 grader i 120 km/h och ca 110 grader inne i stan. Men visst är man skraj att den skall börja koka..men har förstått att de kallas för tryckkokare..Men kan ju lika gärna vara fel på givaren till instrumentet..så kanske inte dumt att byta givare innan man experimenterar med termostaten.
Skriv svar