Sida 1 av 1

Detta med besiktning och xenon/usa baklampor

Postat: sön jun 06, 2010 12:00
av Enfeldt
Vad är det som gäller egentligen för besiktningen?

Måste man ha strålkastarspolare om man har xenon?

Samt de röda usa baklyktorna, går de att besikta med eller?

Re: Detta med besiktning och xenon/usa baklampor

Postat: sön jun 06, 2010 17:18
av vildtwin
Du måste ha spolningen egentligen men vissa verkar slinka förbi detta,du ska ha ett intyg om dispans för nivåreglering från ex Dekra som du annsöker i samband med buller intyget..själv besiktade jag med halogen lampor HB3 60w det gick finemang..sökte bara buller intyget ,du kan icke besikta reg besikta med us baklampor du måste byta dom yttre till eu med E-märkta samt E-märkta sido blinkers,possitions lysen,tejpa över el ta bort dom röda bak/sido reflex/sidomakering,ta bort lampan fr främre reflex/sidomakering Hoppas du blev klokare!!

Re: Detta med besiktning och xenon/usa baklampor

Postat: mån jun 07, 2010 14:56
av malte
Som sagt detta går inte att svara på :(
Det skiljer från station till station och även från besiktningsman till besiktningsman.
Det som funkar för den ena går inte för den andra. Så i princip kan du få under känt på vad som helst.

Det som behövdes för min reg besiktning var.
Mont av parkeringsljus i dimmljusen.
Mont av sidoblinkers.
EU yttre bakljus med gul blinkers.
Släcka röda sidoljusen bak.
Mont av strålkastarspolare.
Bullerintyg.
Intyg avsaknad av nivåreglering för Xon ljusen.

Jag försökte besikta med vanliga glödlampor för att slippa nivå intyget o strålkastarspolare,
men det underkändes, för svag ljusbild ! (vissa besiktningsmän godkänner uppenbarligen detta)

Men som sagt det finns inget facit.

Re: Detta med besiktning och xenon/usa baklampor

Postat: mån jun 07, 2010 21:33
av vildtwin
Där ser man vad dom e kompetenta våra besiktning män,bara det att jag blev släppt med halogen lampor,men inte med parkeringlamporna monterade i dimlysena!!! E-märkningen var bara godkjänd som dimljus,sen sa dom att du aldrig får kombinera en lampa med en annan om det inte finns sådana monterings anvisningar från generalagenten..nå det kostar bara 300 k extra å rätta sig i ledet..det e ju reg besiktninen som e hård..

Re: Detta med besiktning och xenon/usa baklampor

Postat: tis jun 08, 2010 13:58
av AH69
Nog är det olika med besiktningarna iaf! :shock:

Jag fick oxå höra innan jag besiktade min fars C6:a cab att man inte fick sätta parkeringslamporna i dimljusen, för dom är inte godkända för det! Men däremot om du sätter dit dom efter reg besiktningen så får du ha dom där på en vanlig besiktning!? :o

Nä, varför inte göra efter konstens alla regler, så som europasålda bilarna är förutom park lamporna i strålkastarna förstås, men dom finns det ju hyfsat snygga lösningar på med led ljus och liknande idag som även är E-märkta.

Reggar man med utanpåliggande lösningar eller halogen och liknande så blir det ju bara bekymmer till dom vanliga besiktningarna sen!?
Kanske inte särskilt roande för nästa ägare, fast att nuvarande ägare tycker det är kul och plocka isär bilen till en vanlig besiktning!?

Re: Detta med besiktning och xenon/usa baklampor

Postat: tis jun 08, 2010 16:58
av vildtwin
Hade tänkt behålla xenonen först men intyget skulle ta en vecka extra,men då hade man väl åkt på montera spolning fram,nä ser ingen mening med xenon lysen ,duger lika bra att åka med halogen,det är ju ändå lite speciellt sken när det är projektions linser på den,satte Hb3 60w ,dom sa inget om att det skulle vara för svagt ljus sken som dom annars brukar gnälla över i mina svenson bilar då å då..

Re: Detta med besiktning och xenon/usa baklampor

Postat: ons jun 09, 2010 22:22
av Johand82
malte skrev:Som sagt detta går inte att svara på :(
Det skiljer från station till station och även från besiktningsman till besiktningsman.
Det som funkar för den ena går inte för den andra. Så i princip kan du få under känt på vad som helst.

Det som behövdes för min reg besiktning var.
Mont av parkeringsljus i dimmljusen.
Mont av sidoblinkers.
EU yttre bakljus med gul blinkers.
Släcka röda sidoljusen bak.
Mont av strålkastarspolare.
Bullerintyg.
Intyg avsaknad av nivåreglering för Xon ljusen.

Jag försökte besikta med vanliga glödlampor för att slippa nivå intyget o strålkastarspolare,
men det underkändes, för svag ljusbild ! (vissa besiktningsmän godkänner uppenbarligen detta)

Men som sagt det finns inget facit.


Jag fick med för svag ljusbild, brände då iväg till närmsta mack, låna sax och eltejp, klippte bort kabeln till halvljuset och kopplade på helljuset i Halogenlampan istället och åkte tillbaka fort som attan, sa till bes mannen att ja hade haft fel lampor i och fråga om han snabbt kunde kolla ljusbilden igen, då godkänade han den och jag sa hurra!