Sida 1 av 1
vevhusventilation
Postat: sön jun 06, 2010 19:01
av turbo_kicken
Hej
Tänkte höra om någon vet vart vevhusventilationen sitter på en corvette c5?
och om det är svårt o plocka bort o göra rent, eller ska man montera en olje catch tank?
Re: vevhusventilation
Postat: mån jun 07, 2010 20:49
av vette.se
turbo_kicken skrev:Hej
Tänkte höra om någon vet vart vevhusventilationen sitter på en corvette c5?
och om det är svårt o plocka bort o göra rent, eller ska man montera en olje catch tank?
Det beror lite på vilken årsmodell det är och om det är en vanlig eller Z06.
Alla 'vanliga' C5 och Z06 har en slang från spjällhuset (passagerarsidan) till ventilkåpan. Detta är friskluft tillförsel till vevhuset - observera att denna luft är 'mätt' av MAF sensorn så sätt INTE dit ett luftfilter i oljepåfyllningsröret då det ställer till tomgång och lågfart/lågbelastnings egenskaper.
Alla 'vanliga' C5 har sedan en PCV ventil(backventil) ansluten till själva insuget uppe på motorn precis efter spjället på passagerarsidan, på nyare modeller sitter den direkt vid insuget och på lite äldre ungefär mitt på ventilkåpan på passagerarsidan. Efter ventilen går den till en y-koppling som ligger bakom insuget vid torpedväggen, från Y-kopplingen går en slang tillbaks till den bakre luftanslutningen på passagerarsidans ventilkåpa, sista anslutningen på Y:et går till ventilkåpan i bakkant på förarsidan.
På Z06an finns inte ovanstående utan man har gjort en kraftigt förbättrad version för att slippa oljedimma i insuget genom att sätta en koppling i kanten på 'valley cover', det är precis bredvid anslutningen på insuget. PCV ventilen sitter då direkt kopplad tilll insuget och går sen i ett U ner till anslutningen på valley cover. På Z06 är då de bakre anslutningarna på ventilkåporna pluggade.
Du kan köpa Z06 uppsättningen till din vanliga C5 vilket är en klar förbättring och du blir av med alla onödiga slangar och kopplingar som finns på vanliga C5.
Det som behöver servas i systemet är egentligen bara själva PCV ventilen som ska bytas ut med jämna mellanrum enligt det vanliga service schemat. Sen finns det en del svagheter i en del andra komponenter i systemet, kolla alla gummianslutningar/slangar- de 'äts' upp av alla trevliga gaser, framförallt den som sitter närmast insuget vid PCV ventilen brukar spricka och börja läcka vilket ger tomgångsproblem och dåliga lågfarts/låglast egenskaper.
Re: vevhusventilation
Postat: mån jun 07, 2010 22:03
av turbo_kicken
Okej jag har en z06 -02 och det är alltså denhära du menar (PCV ventilen)
Har tagit loss och undersökt den men hittar inget fel, men skakar man den upp och ner så hör man hur det är någon(ventilen?) ligger löst där i. kanske det ska vara så?
Men det är alltså bara denhära lilla rackaren som man ska ska byta efter ett tag + kolla slangar m.m
Re: vevhusventilation
Postat: ons jun 09, 2010 0:23
av vette.se
Helt riktigt, PCV ventilen (den tjocka klumpen) är en väldigt enkel backventil med en kula som tätar därför skramlar den

Ventilen ska bytas ut och även specialslangen som går från ventilen till insuget bör bytas med jämna mellanrum eftersom den 'ruttnar' med tiden. Slangen i andra änden brukar det inte vara några problem med.
Re: vevhusventilation
Postat: ons jun 09, 2010 21:55
av turbo_kicken
vette.se skrev:Helt riktigt, PCV ventilen (den tjocka klumpen) är en väldigt enkel backventil med en kula som tätar därför skramlar den

Ventilen ska bytas ut och även specialslangen som går från ventilen till insuget bör bytas med jämna mellanrum eftersom den 'ruttnar' med tiden. Slangen i andra änden brukar det inte vara några problem med.
Tack Anders för all info