Sida 1 av 1

C5 från USA

Postat: lör jun 26, 2004 11:53
av Ingo
Funderar på om någon plockat hem en C5,a som flyttgodsbil från USA,Canada?.Och hur är reglerna nu?,går det fortfarande att få dispens för avgasreningen förutom sluten vevhusventilation och koloxidhalt?,helröda baklysen torde man väl fortfarande kunna behålla,men hur är det med sidoblinkers o dyl.Bälten lär man ju alltid tvingas byta till "eu godkända",eller är de amerikanska försedda med rätt märkning?.Det snackas ju om att usabilarna ofta har mindre utrustning än de europeiska stämmer det verkligen eller är det mer en myt?.

Postat: ons jan 05, 2005 12:57
av Coool
Jag är i usa nu och i full färd med att ta hem en C5:a
regler för flyttgods är att du ska ha ägt bilen i landet (usa) i minst 12 månader och inte ha tagit hem någon bil därifrån de senaste två åren!
Då bilarna (utom Zo6) är typade i sverige så krävs inga ingrepp på motor eller dyl. Det som måste göras är byta bakljus, byta (alt koppla om) front blinkers. koppla ut sido positions ljus på bakskärmar samt montera sidoblinkers på framskärna!
Med den nuvarande låga dollarkursen på 6.59 så är det högintressant att ta hem en bil! Även om man måste betalla tull 10% och skatt 25%

Vad jag kan se så är det flesta bilar här utrustade med allt utom heads upp.. man låda kan också vara svårt att hitta! men allt beror på prisklass!

mvh Martin

Postat: lör jan 29, 2005 15:25
av PG
Hej,
Jag tog med min C5 hem från USA som flyttsaksbil 2000. Enda modifieringarna var att byta blinkers/positionslampan fram från gul till vit glödlampa. Ja det är OK med vit blinkers fram och röd bak på flyttsaksbilar, men då måste du koppla bort varningsblinkersen... (detta är något SBP aldrig kollat efter)Positionsljusen på sidan på bakskärmarna är bara att plocka ut glödlampan och det behövs inga positionsljus på framskärmens sida. Inget annat är bytt eller modifierat.
MEN, se till att bilen registeras så snart du containern kommer fram samt att den är påställd i 12 månader därefter. Tullen :twisted: kontrollerar i bilregestret och kräver att fordonet är påställt under denna tiden trots att det ej är ett krav från EU direktivet.

Postat: lör jan 29, 2005 20:34
av Coool
Tyvärr hinner jag inte vara här i tolv månader.. min utbilding är bara i 8 mån :( så jag får nog vackert momsa och tulla min bil.. sen vet jag att det gäller lite anorlunda regler när det gäller flyttgods och ''vanlig" privat import. kan inte säga exakt men det brukar vara lättare att regga en flyttgods än privat import.. ska ev till baka hit på vidarutbildning i 24 mån då :twisted: .... he he

Postat: mån jan 31, 2005 17:34
av Mr Dirkschneider
Hej
Undrar om det går på ett ungefär att säga vad det kostar att konvertera den från US till Europeisk. Alltså bara det som behöver göra för att kunna regga den.

Undrar oxå om nån har några bra kontakter i Tyskland som skulle kunna regga en Z06a så man får dom tyska papprena?

Postat: mån jan 31, 2005 22:52
av Coool
tyvärr så är inte z06 godkänd i tyskland heller.. om det är en sådan du är ute efter så skulle jag rekomendera att du kollar efter en sådan som redan är inreggad.. och framför allt hur den är inreggad.. som vanlig coupé eller som zo6. När det gäller ombyggnad så fixade jag det här i San Dego hos corvette shopen.. kostar lite drygt 900$ men då behövde jag inte ta i bilen... dom fixade allt..
vet att vette.com har bakljus sats samt säker det mesta andra du behöver..

mvh Martin

Postat: mån jan 31, 2005 23:43
av Grönbladh
Eftersom Z06 är en ogiltig/olaglig biltyp så ska det vara omöjligt att få den registrerad som sådan. Som jag har förstått det är enda sättet att få in en Z06 i EU att regga den som vanlig coupé. Du måste då dessutom antingen ha en blind besiktningsman, muta honom eller vara hans bästa polare... Tyvärr :(

Jag håller med Cool att det säkraste sättet att bli ägare av en Z06, och att lagligt kunna framföra den på svenska vägar, är att köpa en som redan är inreggad.

Postat: tis feb 01, 2005 2:04
av Mr Dirkschneider
Men har ju läst att det går att regga dom i Tyskland?

Postat: tis feb 01, 2005 2:42
av Coool
om ZO6:an skulle vara typgodkänd i Tyskland så är det inget problem. Då det är ett Eu land så skulle även Sverige acceptera detta.. Men kolla väldigt noga ifall den verkligen är det.. Efter som dom inte säljer ZO6 i Tyskland så betyder det att någon skulle ha köpt in två bilar varav en skulle genomgå krocktest och miljötest (dyr och bilen blir skrotad :cry: ) för att bilen ska bli typgodkänd och han ska kunna regga den andra.. Det låter väldigt extremt tycker iaf jag. Men kolla gärna upp det.. än är ju inte den sista rika idioten född!

Mvh Martin

Postat: tis feb 01, 2005 10:46
av viktor10
Coool skrev:om ZO6:an skulle vara typgodkänd i Tyskland så är det inget problem. Då det är ett Eu land så skulle även Sverige acceptera detta.
Nej, detta stämmer tyvärr inte. Att USA-importen blivit godkänd i Tyskland är ingen garanti för att den kommer att bli det även här. SBP gör sin egna bedömning oavsett.

Postat: ons feb 02, 2005 7:44
av Coool
viktor10 skrev:
Coool skrev:om ZO6:an skulle vara typgodkänd i Tyskland så är det inget problem. Då det är ett Eu land så skulle även Sverige acceptera detta.
Nej, detta stämmer tyvärr inte. Att USA-importen blivit godkänd i Tyskland är ingen garanti för att den kommer att bli det även här. SBP gör sin egna bedömning oavsett.
Det jag menade var att om bilen blir reggad i tyskland så kan sverige inte neka att regga den i sverige då den redan är inreggad i ett EU land! OM bilen har korrekta papper dvs skulle vara inreggad som en ZO6 i Tyskland.

Postat: ons feb 02, 2005 10:10
av viktor10
Ja, jag vet att du menar det, och det är på det sättet som det i de flesta fall funkar också, men det är inte med 100% säkerhet. I teorin ska det vara så men det finns många fall där tex speciella motorcyklar från Tyskland har fått blanka nej. Det finns också USA-importer av fordon i Tyskland med temporära regpapper "Brief" vilket gör att de räknas som USA-tillhörande bilar vid import vilket medför tex momspålägg. I regel är det som du säger att Z06 först kan reggas i Tyskland och sedan tas hem som EU-import, men det behöver inte vara en garant för att det går. SBP har rätt att säga: "ok tyskarna har gjort fel - bilen ska egentligen ej in i Europa och kommer därför inte igenom här." Det är samma orsak till varför man tex måste bygga om till oranga blinkers trots att Tyskarna har godkänt bilen med röda blinkers. :wink:

Postat: ons feb 02, 2005 10:56
av Jake
Reglerna ändrades väl 1jan 2005.. så nu skulle en godkänd bil i tex tyskland vara godkänd i sverige.. altså att tex trimmade bilar skulle gå att få in även i sverige untan mummel från sura besigtningsmän.. Man skulle även slippa byta bort de snygga röda lamporna osv.. Då bör det även bli ok med en Z06a osv... eller hur blev det egentligen??? nån som vet..

Postat: ons feb 02, 2005 17:54
av Stefan
Jake: De låter alldeles för bra för att vara sant :evil:

Postat: ons feb 02, 2005 18:57
av Coool
Skulle även vlija påpeka att det med största sanolikehet INTE går att regga den i tyskland! Då bilen inte är mera godkänd där än i resten av EU.
Men Rent teoretiskt OM den skulle gå igenom så tror att att det blir svårt för SBP att stoppa en reggning i Sverige! (personligen skulle jag aldrig chansa) Och bliar som kommer in som flyttgods behöver så vitt jag vet inte byta de röda lamporna bak!?!

Postat: fre feb 04, 2005 21:02
av Coool
Här är ett mail från en kille i sth som säger si kunna hjälpa dig!!

"Martin,
Den tas hem från USA på din beställning.
Jag har gjort det flera gånger och den blir inreggad som Z06.
Inga som helst problem.
Vilken färg?

Hälsningar

Staffan Beck 070-8556371"

Vet inte hur han gör det.. men han hävdar att han gör det.. :?

Postat: sön feb 06, 2005 16:42
av vette.se
Coool skrev: Vet inte hur han gör det.. men han hävdar att han gör det.. :?
Kolla med bilregistret om de har någon bil som är registrerad som Corvette Z06 - skulle vara intressant att veta ....... :D

Det ska vara omöjligt eftersom Z06 inte är typgodkänd inom EU. De Z06 jag sett har varit reggade som Coupe.

Z06

Postat: sön maj 15, 2005 20:48
av Ingo
Alltså personer som jobbar i USA tillräckligt länge,bör alltså plocka hem en Z06 som flyttgodsbil .
Men klarar bälten sig i flyttgodsbilar,hörde någonstans att alla skulle ha något märke som visar att dom är EU godkända.

Usa Bil Som Reservdelsbil

Postat: mån jun 20, 2005 12:59
av FritteJr
hej!

har en c5 99 som är importerad som reservdels bil från staterna och undrar vad som verkligen gäller med blinkers röd lampor för att få den godkänd av svenska besiktningskontrollen?

// FritteJr