Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av Ricky »

Då jag hade motorcykel arrangerade olika klubbar flera sk "kurser" varje år, dessa var i praktiken trackdays som var styrda på så sätt att man anmälde vilken "grupp" man önskade åka i (snabb, medel eller långsam), "kurserna" leddes ofta av gamla ban-rävar.

Kravet för att få deltaga på dessa evenemang var att man hade körkort och att hojen var reggad, besiktigad och försäkrad, ja var gatlegal helt enkelt.

Jag tycker om att köra bil och skulle vilja prova detta under lite mer ordnade förhållanden än ute på landsvägarna så jag undrar nu om något sådant annordnas eller om någon känner till hur/var man kan få rasta sin bil lite mer aktivt än ute på stan.

Jag har ju en gammal bil som kanske inte platsar i rena banracinglopp tillsammans med (eller i samma grupp som) sprillans C6 Z06:or etc men visst vore det kul att få elda på lite en dag/helg under ordnade och avslappnade förhållanden?

Kanske CCS arrangerar en trackday med åldersindelning av bilar (och kanske förare)? 8)

Tips och ideer mottages tacksamt.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av malte »

Om du skall till Gotland så finns allmänhetenskörning på Gotland Ring. Även trackdays ordnas.
Kolla gärna deras hemsida o kalender för tider o priser.
På allmänhetens är det oftast ingen trängsel så man kör runt i den takt man vill o kan !
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av 745 »

Visst är det kul att köra på bana :D
Tyvärr är det en bit :( till dom riktiga banorna men där ordnas det Trackdays med jämna mellanrum kolla http://rejsa.nu/bankalender.asp
Jag har själv lagt upp en tråd här när jag har kört vilket resulterat i att det dykt upp några Corvetter (När vi körde med Mustangklubben var det nästan fler Corvetter än Mustanger :lol: )
Corvette serien http://www.clubcorvette.se/Clubfakta/cc ... 2010_2.pdf(större tiden utav dagen är det open pitlane om jag förstått det hela rätt).
KM https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=12019 Då det brukar vara några träningspass med olika bilar/förare.

Inte banrace men ändå:
Konbana i Södertälje 17/6 kl 18.00 https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 13&t=11949 senast vi körde var det allt ifrån C3 - C6 som deltog.
Superstage på Malmby den 10/7.
Gokart Norrtälje 24/7.
Tyvärr finns inga länkar till dessa arr men gå in på Mälardalens kalender så hittar du mer info.

Kul att det finns intresse för bankörning, desto fler vi blir desto fler träffar / klasser.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av 745 »

Ricky skrev:
Kanske CCS arrangerar en trackday med åldersindelning av bilar (och kanske förare)? 8)

Tips och ideer mottages tacksamt.

//Ricky.
Det vore kul om vi kunde få ihop ett gäng(som inte har så bråttom som Z06orna :lol: ), som vill köra bana. Det borde inte vara så svårt, och ännu enklare om vi bjuder in andra V8or jag har t.ex. kört samtidigt med 2st Nova

För Track days krävs:
Bil reggad, besiktigad & försäkrad.
Förare körkort.
Bana (Hyra 15.000 - 70.000:- / dag)
Utöver ovanstående brukar man kräva "heltäckande brandsäker" klädsel, hjälm & licens.

Om man dessutom vill ta tid/tävla krävs:
Ovanstående + vagnbok(SBF), godkänd personligskyddsutrustning, godkänd bana, licens förare & tävlingsledning, ambulans(läkare?)

Men det här är kanske något för arrangörerna utav Corvette serien att ta tag i tills nästa år :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av Ricky »

Kul att det finns fler som är intresserade. :D

Visst är det trevligt att åka på fikatrippar men en sportbil ska ju användas också. 8)

Konbana såg jag lite av för ett par veckor sedan då fikarundan gick förbi Södertälje och det är inte riktigt det jag är ute efter, jag skulle vilja åka en bana som passar min gamla bils prestanda osv.

Alltid kul att få stampa fullt på några växlar och pressa den gamle i kurvorna.

Hittade efter lite sökande denna tillställning: http://www.mustangevents.se/sveistad2010/index.htm

Evenemanget ser ju som klippt och skuret ut för en som vill rasta gammelbilen i "rätt" miljö, jag ser att CCS också är inbjudna att delta.
Tyvärr passar datumet inte mig i år (F1 på Monza den helgen) men till nästa år ska detta event definitivt bokas i min kalender.

Kanske det kunde vara något för CCS att arrangera ett liknande evenemang?

Sviestad är ju en trevlig liten bana (om än rätt smal) och jag har åkt hoj där flera gånger.
Jag tror den passar äldre och långsammare bilar betydligt bättre än nyare modernare bilar med många växlar.
Lunchservering inne på banområdet och inte för långt bort för oss Stockholmare med gammelbilar gör ju inte saken sämre heller.

En annan kul bana är ju Gälleråsen utanför Kalskoga..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av 745 »

Ricky skrev:Kul att det finns fler som är intresserade. :D

Hittade efter lite sökande denna tillställning: http://www.mustangevents.se/sveistad2010/index.htm

Evenemanget ser ju som klippt och skuret ut för en som vill rasta gammelbilen i "rätt" miljö, jag ser att CCS också är inbjudna att delta.
Kanske det kunde vara något för CCS att arrangera ett liknande evenemang?

Sviestad är ju en trevlig liten bana (om än rätt smal) och jag har åkt hoj där flera gånger.
Jag tror den passar äldre och långsammare bilar betydligt bättre än nyare modernare bilar med många växlar.
Lunchservering inne på banområdet och inte för långt bort för oss Stockholmare med gammelbilar gör ju inte saken sämre heller.

En annan kul bana är ju Gälleråsen utanför Kalskoga..
Så härhttps://forum.clubcorvette.se/viewto ... =37&t=9876 såg det ut på Mustangeventet 2009 :D .

Jag har för mig att Sviestad kostar 15.000:- / dag och Gälleråsen 40-50.000 / dag och sen finns Mantorp (dyrt) & Björkvik (billigt).

Om man kan tänka sig att dela banan med Mustanger, Camaros m.m. borde man kunna få ihop 30 - 50 bilar.

Men hur går vi vidare :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av Ricky »

745 skrev:
Så härhttps://forum.clubcorvette.se/viewto ... =37&t=9876 såg det ut på Mustangeventet 2009 :D .

Jag har för mig att Sviestad kostar 15.000:- / dag och Gälleråsen 40-50.000 / dag och sen finns Mantorp (dyrt) & Björkvik (billigt).

Om man kan tänka sig att dela banan med Mustanger, Camaros m.m. borde man kunna få ihop 30 - 50 bilar.

Men hur går vi vidare :?:
Det där tycker jag verkar vara ett perfekt upplägg!!

Classic racing i form av en bandag i avslappnad miljö tillsammans med likasinnade, vad mer kan man begära..?

Det blir säkert inte tråkigare av att det finns lite Mussar och Camaros där heller.

Kanske finns det underlag för enklare bandags arrangemang?

Eller finns det redan något sådant i klubbens regi?

Jag är hju rätt färsk här så jag har väl inte superkoll på hur upplägget är. :oops:
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av Ricky »

745 skrev:
Men hur går vi vidare :?:
Ingen aning, får väl hoppas att någon "vuxen" läser detta och fattar tycke för våra tankar och ideer. :D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av 745 »

Ricky skrev: Classic racing i form av en bandag i avslappnad miljö tillsammans med likasinnade, vad mer kan man begära..?

Det blir säkert inte tråkigare av att det finns lite Mussar och Camaros där heller.

Kanske finns det underlag för enklare bandags arrangemang?

Eller finns det redan något sådant i klubbens regi?

Jag är hju rätt färsk här så jag har väl inte superkoll på hur upplägget är. :oops:
Jag har inte heller förstått riktigt hur det funkar här men jag har varit i kontakt med några ansvariga för racing i CCS vid olika tillfällen.
Och om det inte finns någon vuxen får vi göra som barn "-kan själv" jag vet att det är flera som är intresserade och vi kanske ska börja med att träffas :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av Bengt »

I brist på annat kan vi väl boka in oss på Mustangeventet ?
http://www.mustangevents.se/sveistad2010/index.htm
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
pgstoy
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 233
Blev medlem: tis feb 03, 2004 14:24
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av pgstoy »

Hej på er alla !
Corvetteserien är till för alla
Om vi vill så kan vi kära ett C1-C3 race eller C4 race inget är omöjligt
Som nu i Helgen på Anderstorp hade vi ett gäng med Småbilar som for omkring !
Så vi delade på tiden allihop funkade kanon !
Så Corvetteserien är öppen för alla
Inför nästa år hoppas jag att vi blir fler i Organisationen så alla önskemål kan tillgodosedda
Välkomna till Galleråsen inför nästa Tävling i Corvetteserien

PG
CCSR

745 skrev:
Ricky skrev:
Kanske CCS arrangerar en trackday med åldersindelning av bilar (och kanske förare)? 8)

Tips och ideer mottages tacksamt.

//Ricky.
Det vore kul om vi kunde få ihop ett gäng(som inte har så bråttom som Z06orna :lol: ), som vill köra bana. Det borde inte vara så svårt, och ännu enklare om vi bjuder in andra V8or jag har t.ex. kört samtidigt med 2st Nova

För Track days krävs:
Bil reggad, besiktigad & försäkrad.
Förare körkort.
Bana (Hyra 15.000 - 70.000:- / dag)
Utöver ovanstående brukar man kräva "heltäckande brandsäker" klädsel, hjälm & licens.

Om man dessutom vill ta tid/tävla krävs:
Ovanstående + vagnbok(SBF), godkänd personligskyddsutrustning, godkänd bana, licens förare & tävlingsledning, ambulans(läkare?)

Men det här är kanske något för arrangörerna utav Corvette serien att ta tag i tills nästa år :?:
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av Ricky »

Bengt skrev:I brist på annat kan vi väl boka in oss på Mustangeventet ?
http://www.mustangevents.se/sveistad2010/index.htm
Mustangeventet är ju klockrent, kanske CCS kan kontra med ett liknande arrangemang och bjuda in andra klubbar, då blir det flera möjligheter för de som gillar detta. :D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av Ricky »

pgstoy skrev:Hej på er alla !
Corvetteserien är till för alla
Om vi vill så kan vi kära ett C1-C3 race eller C4 race inget är omöjligt
Som nu i Helgen på Anderstorp hade vi ett gäng med Småbilar som for omkring !
Så vi delade på tiden allihop funkade kanon !
Så Corvetteserien är öppen för alla
Inför nästa år hoppas jag att vi blir fler i Organisationen så alla önskemål kan tillgodosedda
Välkomna till Galleråsen inför nästa Tävling i Corvetteserien

PG
CCSR
Det visste jag inte.
Jag trodde serien var för inbitna semiproffs-racers som på blodigt allvar samlar poäng över säsongen osv men går det att låta fler som vill prova bana med bilar från olika epoker vara med så låter det ju helt kalas!!

Frågan är då..
Vad krävs av mig och min bil för att få vara med?
Ja förrutom stora lastbilsbackpeglar så jag kan se missilerna då de närmar sig bakifrån.. :roll:

Min bil är en vanlig, helt standard 1972 cab, registrerad, besiktigad och försäkrad och utan störtbåge eller HT.
Har i dag endast midjebälten men dessa står på listan att bytas mot 3-punkt.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av Ricky »

pgstoy skrev:Hej på er alla !
Corvetteserien är till för alla
Om vi vill så kan vi kära ett C1-C3 race eller C4 race inget är omöjligt
Som nu i Helgen på Anderstorp hade vi ett gäng med Småbilar som for omkring !
Så vi delade på tiden allihop funkade kanon !
Så Corvetteserien är öppen för alla
Inför nästa år hoppas jag att vi blir fler i Organisationen så alla önskemål kan tillgodosedda
Välkomna till Galleråsen inför nästa Tävling i Corvetteserien

PG
CCSR

745 skrev: För Track days krävs:
Bil reggad, besiktigad & försäkrad.
Förare körkort.
Bana (Hyra 15.000 - 70.000:- / dag)
Utöver ovanstående brukar man kräva "heltäckande brandsäker" klädsel, hjälm & licens.

Om man dessutom vill ta tid/tävla krävs:
Ovanstående + vagnbok(SBF), godkänd personligskyddsutrustning, godkänd bana, licens förare & tävlingsledning, ambulans(läkare?)

Men det här är kanske något för arrangörerna utav Corvette serien att ta tag i tills nästa år :?:
Är det detta som krävs för att få delta i Corvetteserien?
Var hittar jag formell info någonstans, har letat här på forumet men jag kanske är fel ute?

Skulle verkligen kunna tänka mig att köra några varv på Gelleråsen som var en jäkligt rolig bana på MC. :D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av Ricky »

Sorry om det blir lite tjatigt men jag är ju ganska ny här och stapplar en aning då det gäller att hitta info. :oops:

Men nu tror jag allt sitter.. :D


Banracing
Fordonet skall vara inregistrerat och godkänt av SBP (Svensk Bilprovning).
Bälten: SBP-godkända original bälte alternativt tävlingsbälte (4-punktsbälte, inget tidskrav på dessa bälte)
Fälgar: inga restriktioner
Däck: gatdäck. DOT-märkta slicks ej godkänt.
Avgassystem: fritt val, men kopplade ljuddämpare som skall hålla gällande bullernivå för resp bana.
Bränsle: handelsbensin (på allmän bensinstation förekommande bränsle)
Buller: Ljudnivån från bilen får inte överstiga 95 db eller den begränsning som bantillståndet anger.

Personlig säkerhetsutrustning
Banrace täckt bil: öppen hjälm vikt max 800 g, alt integralhjälm vikt max 1500 g
Banrace öppen bil (cab nere): integralhjälm vikt max 1500 g

Kläder skall vara av bomull. Rekommenderas trelagers overall.
Skor skall vara av bomullstyg eller läder. Innersulan skall vara av läder.

KRAV:
Att du anmäler till aktuellt arrangemang betalar startavgiften för dig, eventuell CoDriver och Corvetten. Sen måste du och din CoDriver givetvis kunna visa upp körkortet och licens.


Så i praktiken skulle det alltså funka att köra med min standardbil med midjebälten och cab under förutsättning att caben är nedfälld (öppen) och att jag har en integralhjälm.?

Naturligtvis kommer dock midjebälena att ersättas med nya 3-punkts dito innan men ger sig i kast med sådana lekar. :D

Hur beter jag mig för att få en licens?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av Mange_C5 »

Ricky skrev: Banracing
Fordonet skall vara inregistrerat och godkänt av SBP (Svensk Bilprovning).
Bälten: SBP-godkända original bälte alternativt tävlingsbälte (4-punktsbälte, inget tidskrav på dessa bälte)
Fälgar: inga restriktioner
Däck: gatdäck. DOT-märkta slicks ej godkänt.
Avgassystem: fritt val, men kopplade ljuddämpare som skall hålla gällande bullernivå för resp bana.
Bränsle: handelsbensin (på allmän bensinstation förekommande bränsle)
Buller: Ljudnivån från bilen får inte överstiga 95 db eller den begränsning som bantillståndet anger.

Personlig säkerhetsutrustning
Banrace täckt bil: öppen hjälm vikt max 800 g, alt integralhjälm vikt max 1500 g
Banrace öppen bil (cab nere): integralhjälm vikt max 1500 g

Kläder skall vara av bomull. Rekommenderas trelagers overall.
Skor skall vara av bomullstyg eller läder. Innersulan skall vara av läder.

KRAV:
Att du anmäler till aktuellt arrangemang betalar startavgiften för dig, eventuell CoDriver och Corvetten. Sen måste du och din CoDriver givetvis kunna visa upp körkortet och licens.


Så i praktiken skulle det alltså funka att köra med min standardbil med midjebälten och cab under förutsättning att caben är nedfälld (öppen) och att jag har en integralhjälm.?

Naturligtvis kommer dock midjebälena att ersättas med nya 3-punkts dito innan men ger sig i kast med sådana lekar. :D

Hur beter jag mig för att få en licens?
Cabben skall vara uppfälld om du inte har båge, förarrutan fullt uppe (oftast även passargerarsidan) och det gäller alla bilar, bilen tömd på föremål, fastsatt batteri, fungerande belysning och blinkers.
Beroende på arrangör så kan kravet för att få köra med cab begränsa sig till den långsammaste/nybörjar gruppen (om indelning förekommer).
Buller är numera på så gott som samtliga banor 95 db under förbikörning med full belastning dvs fullgas acceleration. Statisk mätning dvs stillastående mätning under ett visst varvtal ger glädjesiffror (lågt Db), ligger man högt statiskt är man allt som oftast rökt under förbikörning.
Jag tror att trepunkts bälte är minimikrav för de flesta arrangörer, du lär med största säkerhet sätta tandköttet i om inte instrumentbrädan så iallafall ratten vid en eventuell träff i barriären..
Licenskurser brukar ordnas med jämna mellanrum av olika motorklubbar, CCS brukar fixa en sådan i samband med klubbmästerskapet.

Tycker absolut att fler borde prova på bankörning. Har en gammal klasskompis som stog kvar över en timme efter stängning på sin första bankörning, med ett fånigt flin blandat med spontana skrattanfall. Han konstaterade att det var det absolut roligaste han nånsin gjort! :mrgreen:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av Ricky »

Tack för svaret Mange. :)

Jo trepunktsbälten ska installeras hursomhelst, det ger inte direkt någon säkerhetskänsla att åka runt med ett gammalt midjebälte inte.. :?

Jag lär nog hålla mig i "de långsammare" klasserna en stund är jag rädd.. :roll: :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av Ricky »

Bengt skrev:I brist på annat kan vi väl boka in oss på Mustangeventet ?
http://www.mustangevents.se/sveistad2010/index.htm
Som jag skrev tidigare så är jag tyvärr upptagen den helgen, typiskt då man hittat något som skulle sitta som en smäck.. :(
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av 745 »

Hoppas att det löser sig för dig så att du får testa dig&bilen på bana i sommar så har du vintern på dig att planera för 2011.
Låter som en trevlig inbjudan från PG(Corvette Serien) till oss som inte har så bråttom.
VARNING :!: innan du börjar tänk på att:
Bankörning är beroendeframkallande :D .
Mange_C5 skrev:Tycker absolut att fler borde prova på bankörning. Har en gammal klasskompis som stog kvar över en timme efter stängning på sin första bankörning, med ett fånigt flin blandat med spontana skrattanfall. Han konstaterade att det var det absolut roligaste han nånsin gjort! :mrgreen:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av Ricky »

Kommer det att finnas möjlighet för evt licenskurs eller "prova på" under klubmästerskapet på Mantorp 13-15/8?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av Ricky »

Är det någon mer med "gammelbil" som tänkte prova lite banåkning på Mantorp nästa helg?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av 62an »

Min gammelbil (62:a) är under renovering, så den stannar hemma, men jag tror nog att det dyker upp c:a 20 st C2 och C3 på Mantorp. Av dessa är det nog flera som ska köra banracing. Bl a har vi Kaj som kör sin C2:a varje år. De flesta kör dragracing med C2:orna och C3:orna, men banracingen funkar ju lika bra. Det är fri träning en stund varje dag, och då är det bara att köra järnet.

Du behöver inte licens för att prova på banracing.

Det är riktigt roligt att rejsa med gammelbilarna också.

Skynda dig att anmäla dig!
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Enkel "fri" bankörning, trackday eller liknande?

Inlägg av Ricky »

62an skrev:Min gammelbil (62:a) är under renovering, så den stannar hemma, men jag tror nog att det dyker upp c:a 20 st C2 och C3 på Mantorp. Av dessa är det nog flera som ska köra banracing. Bl a har vi Kaj som kör sin C2:a varje år. De flesta kör dragracing med C2:orna och C3:orna, men banracingen funkar ju lika bra. Det är fri träning en stund varje dag, och då är det bara att köra järnet.

Du behöver inte licens för att prova på banracing.

Det är riktigt roligt att rejsa med gammelbilarna också.

Skynda dig att anmäla dig!
Jag är anmäld och klar, taggad till tusen. :D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar