Sida 1 av 1
Ris eller Ros? Corvette med mittmotor...
Postat: sön aug 08, 2010 13:09
av Corinthian
…högt uppsatt ingenjör ska i en intervju med en facktidning ha avslöjat att Saab utvecklat en dubbelkopplingslåda åt just en Corvette med mittmotor.
Personen berättade också att växellådan byggdes för att klara motorer med upp till 800 Nm i vridmoment. Som jämförelse kan nämnas att Corvette ZR1 levererar upp till 820 Nm, bara aningen mer alltså.…
http://www.automotorsport.se/news/21221 ... C3%A4ftad/
Re: Ris eller Ros? Corvette med mittmotor...
Postat: mån aug 09, 2010 18:53
av Jake
Snillen spekulerar, branchtidningar ängnar sig åt att spekulera och skriva det som biltillverkarnas marknadsavdelningar vill!!
Corvetten har varit en mittmotorbil sedan C4an, ska de prova nåt nytt så varför inte en porschedödare med svansmotor :p...
Mittmotor-Corvetten skulle ha lanserats som generation C7 men på grund av det finansiella läget är det nu alltså troligare att C7:an fortsätter med frontmotor-upplägget.
Skulle det vara dyrare att utveckla en bil som har motorn fram eller bak??? NEJ! det är alla fel i specar och förseningar som driver kosten, volymen sätter priset. om lamborghini byggde 1000000 bilar skulle den kosta som en yaris i handeln.
Re: Ris eller Ros? Corvette med mittmotor...
Postat: tis aug 10, 2010 10:52
av Ingo
Jake skrev:Snillen spekulerar, branchtidningar ängnar sig åt att spekulera och skriva det som biltillverkarnas marknadsavdelningar vill!!
Corvetten har varit en mittmotorbil sedan C4an, ska de prova nåt nytt så varför inte en porschedödare med svansmotor :p...
Mittmotor-Corvetten skulle ha lanserats som generation C7 men på grund av det finansiella läget är det nu alltså troligare att C7:an fortsätter med frontmotor-upplägget.
Skulle det vara dyrare att utveckla en bil som har motorn fram eller bak??? NEJ! det är alla fel i specar och förseningar som driver kosten, volymen sätter priset. om lamborghini byggde 1000000 bilar skulle den kosta som en yaris i handeln.
Exakt..
Att vetten redan är mittmotor verkar vara svårt att få in i huvudet hos vissa..
men kan ju bara röra sig om att en eventuell C7,a får ännu högre effekt..
Att sätta motorn bakanför lär knappast förbättra balansen i varje fall..
Fast verkar konstigt at man ska upp med effekten ännu mer när man så mycket tjafsar om "miljön"
Lätta material och smartare byggteknik tycker jag heller borde vara framtiden..
Re: Ris eller Ros? Corvette med mittmotor...
Postat: tis aug 10, 2010 11:03
av Corinthian
Jake skrev:Corvetten har varit en mittmotorbil sedan C4an, ska de prova nåt nytt så varför inte en porschedödare med svansmotor :p...
Enligt den klassiska definitionen av "mittmotor" så ska motorn vara placerad bakom föraren men mellan hjulparen.
Prototyper på dessa fanns redan på C3'orna, långt innan C4'an presenterades, men de gick inte i produktion (Finns en väldigt intressant dokumentär om Corvettes historia som visar detta som jag kan rekommendera).
Att motorn sitter så långt bakom framhjulen och inte över dom kan knappast anses som att Corvetten är en "mittmotor-bil", i min mening
Re: Ris eller Ros? Corvette med mittmotor...
Postat: tis aug 10, 2010 20:45
av Ingo
Mittmotor är att motorn ligger mitt i bilen,har lika stor vikt på fram och bakändan.
Att motorn ligger bakanför framvagnsbalken redan på c4,an blir mer mittmotor än bakom föraren faktiskt.
Min Pantera är ju ett skämt när det gäller vikt på framhjulen jämfört med corvetten tex..
men ok man kan ju göra bilen längre men med befintliga mått är det bättre balans att ha motorn framtill..
Visst ,det är coolt med "mittmotor",men inte speciellt praktiskt...
Varför inte mittmotor gick i produktion var för att kunderna inte ville ha det så,dom ville ha motorn fram.
ungefär som att mustangälskarna ville ha stel bakaxel på nya modellen..
Re: Ris eller Ros? Corvette med mittmotor...
Postat: ons aug 18, 2010 18:57
av Ingo
Som sagt så verkar det som förra gången inte vara aktuellt med motorn bak föraren..
http://www.vk.se/Article.jsp?article=369067