Sida 1 av 1

Det här med vinterförvaring

Postat: mån aug 30, 2010 8:29
av redtroll
Att förvara sin bil i ett varmgarage är ju bra, men hur mycket sämre är det att ha bilen under ett kapell utomhus över vintern egentligen?
Sliter det på bilen?
Rost i karossen behöver vi j inte oroa oss för...

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: mån aug 30, 2010 14:09
av 745
Fukt kan bli ett problem, både när det gäller inredning, elektronik m.m.

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: mån aug 30, 2010 14:41
av hasseh
Möss har en osökt förmåga att gilla bilar som boplats på vintern. Där finns allt bomaterial som en mus kan önska sig och lite kablar att vässa gaddarna på. Rena mushimlen :wink:
Fukten kan man i alla fall delvis klara med sk "torrbollar"
Men i vilket fall ute är inget bra allternativ.

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: mån aug 30, 2010 20:50
av Chrippe
Alla bilar är byggda för att vara utomhus !

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: mån aug 30, 2010 21:33
av Jerka
Chrippe skrev:Alla bilar är byggda för att vara utomhus !
Ja när dom används .... men varför ska man ställa sin bil utomhus över vintern :?:
/Jerka

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: mån aug 30, 2010 21:43
av Ricky
Personligen skulle jag inte låta min bil stå utomhus under en press.

Allt blir fuktigt och aluminium korroderar, inte ovanligt att man får möggel i inredningen.

Det är ju inte bara minusgrader och torrt på vintern utan ofta fuktigt och en bil lämnad under en press behåller effektivt fukt och kondens.

Ska man förvara bilen utomhus tycker jag att man bör konservera allt ordentligt, inte bara kolla att glykolen håller måttet utan även skydda alla aluminiumdelar mm med något som skyddar syre från att komma åt aluminiumet, tex smörjmedel på sprayburk av lämlig sort.

Inredningen är det svårare med, idiellt är att ha bra cirkulation så fukten kan vandra ut men det blir aldrig så bra som att ha bilen innomhus..
Min erfarenhet av "Torrbollar" är att de inte hjälper som utlovat.

Värt att tänka på är att luftfuktigheten är densamma överallt om man inte aktivt förändrar den, dvs i fördelaren, inne i instrumenten osv osv.

Jo jag kan hålla med om att bilar är byggda för att stå utomhus.. -När de är nya och täta och används med jämna mellanrum så de behåller en hygglig miljö i inredning osv.

Bara mina 2cents.

//Ricky.

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: tis aug 31, 2010 15:24
av gbak
Jag lät min bil stå ute under några få men kalla veckor för ett par år sedan.
Bilen var täckt med ett typ "Goretex" täcke av bästa? kvalitet.
De veckorna gjorde att jag fick en mängd blemmor på lacken, det var sista gången jag hade min bil ute i minusgrader.
Blemmorna minskade lite när bilen kom in i värmen, så min rek är att aldrig ställa bilen ute i minusgrader.

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: tis aug 31, 2010 16:32
av 745
Vore intressant att höra "norrlänningarnas" syn på saken :?
Det bästa borde vara att vinterförvara bilen varmt & torrt, men jag tror att det är stor skillnad på att ha bilen djupfryst i kall torr luft hela vintern än stående t.ex. här i Stockholm där temperaturen skiftar runt noll.
T.o.m. mössen måste ha det bättre under snön än i en bil där det är -20.

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: tis aug 31, 2010 19:58
av Chrippe
Ja när dom används .... men varför ska man ställa sin bil utomhus över vintern :?:
/Jerka[/quote]

Jerka! Jag sa inte att man ska vinterförvara Corvetten utomhus , men har man inget val t.ex en enda vinter så händer det inte mycket om den skulle stå ute.
Bara om man gör som gbak att direkt lägga täckningen på en glasfiber C3a , glasfiber bilar/båtar ska stå luftigt.
Bygg en ställning med pressening över.

Lasse Tidblom använde en Corvette -64 en vinröd numera silvermet. som vinterbil varje år i mer än 20år den stod ute mycket , vad jag såg så va den hur fin som helst .
Den stog under en Carport hemma hos han.

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: tis aug 31, 2010 21:51
av Turbojet
Jag har samma dåliga erfarenhet som GBAK. Inte ställa bilen med fodral på i kylan. Däremot har jag förvarat Corvetten under press som en båt med öppningar fram och bak och ett par torrbollar i coupen. Det fungerade utmärkt.
Pär

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: tor sep 02, 2010 13:29
av Ingo
Torrt är grundregeln..
Jag har haft vetten tidigare i samma garage som bruksbilarna och det har ju alltid varit plusgrader i varje fall,men bruksbilarna drar in snö och vatten som ökar fuktigheten i garaget.en vinter fick jag liksom kalkfläckar på caben,vilket ju är ett förstadium till mögel,så sedan satte jag in en luftavfuktare vintertid.
men eftersom jag inte håller så hög temp i garaget så funkar den väl sisådär,och har även hänt att dräneringsslangen har frusit.
lösningen är ju att höja tempen,men det är jag lite för snål att göra.
nu när vi har tre bruksbilar i garaget blir däremot tempen betydligt högre och luftavfuktaren funkar bättre.
Vetten har jag i en annan lokal som är torr,men ofta håller någon minusgrad..
Jag har alltid en torrboll i bilen och förr så var den i princip smockfull när det var dags att ta igång bilen ,nu var det knappt lite på botten..

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: tor sep 02, 2010 22:22
av stand
Det är väl enda gången man gillar när det är torrt, i övrigt är det väl fuktigt eller vått som gäller................. 8)

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: fre sep 03, 2010 15:01
av redtroll
Ett annat gammalt trick är att hälla kattsand i en nylonstrumpa. Lämpligen oanvänd kattsand då...
Man kan göra en ”egen torrboll” som blir billigare, genom att köpa kalciumklorid (finns säckar på Lantmännens). Man lägger kalciumkloriden i en nylonstrumpa, sen i ett durkslag över en hink.

[EDIT] Kalciumklorid är alltså samma sak som vägsalt. På Granngården exempelvis, kan man köpa 25 kg för mindre än 100 kr.
Det blir många torrbollar på 25kg...

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: fre sep 03, 2010 16:46
av Ingo
redtroll skrev:Ett annat gammalt trick är att hälla kattsand i en nylonstrumpa. Lämpligen oanvänd kattsand då...
Man kan göra en ”egen torrboll” som blir billigare, genom att köpa kalciumklorid (finns säckar på Lantmännens). Man lägger kalciumkloriden i en nylonstrumpa, sen i ett durkslag över en hink.

[EDIT] Kalciumklorid är alltså samma sak som vägsalt. På Granngården exempelvis, kan man köpa 25 kg för mindre än 100 kr.
Det blir många torrbollar på 25kg...
Tja att köpa en refillförpackning till torrbollen är ju ingen hemmansaffär,men visst är det vanligt vägsalt i bollarna..

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: tis jan 11, 2011 2:17
av MikkeI
Hittade denna (ang vinterförvaring): http://www.zatzy.com/media/372608-corve ... ittad.html

Min står dock i ett garage och väntar på varmare dagar med mer sol...

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: ons jan 12, 2011 22:54
av chevette
Garage är för fegisar: http://www.y-vette.se/ (Jorå, det är en C4)
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: tor jan 13, 2011 15:24
av Ingo
Hehe såg att det verkade var Jobys bilder..
Är det hans egen beryktade?

Re: Det här med vinterförvaring

Postat: tor jan 13, 2011 18:36
av chevette
Nej, Det är inte Joby's bil och inte heller bilderna. Ägaren är för oss okänd.