Sida 1 av 1
Intressant video
Postat: lör sep 04, 2010 20:55
av Mr. Beam
http://www.youtube.com/watch?v=FIFZMa1pyX0
Med stolthet stulen från en diskussion på corvetteforum, men intressant för alla tycker jag.
/ Mr. Beam
Re: Intressant video
Postat: sön sep 05, 2010 10:08
av Chrippe
Är det det inte yttre bussningen vid hjulet på camber staget som ger efter ??? eller...
Re: Intressant video
Postat: sön sep 05, 2010 22:41
av Ricky
Jisses vad det såg slappt ut..
Hänger mig på frågan: Vad exakt är problemet då det ser ut sådär?
Kan ju inte direkt förbättra vägegenskaperna..

Re: Intressant video
Postat: mån sep 06, 2010 0:37
av Enebris
Låsringen till utgående yoke lossnar. Då kan yoken röra sig fritt ut ur diffen.
The Severe Camber change causing failure of the C-Clip inside the diff, shearig the splines at 1:22 and at 1:42
// Håkan
Re: Intressant video
Postat: mån sep 06, 2010 18:18
av Jonas Rohwer
Mycket intressant video!
Jag har ju haft lite funderingar om denna konstruktion där drivaxlarna är en bärande komponent i hjulupphängningen, och vågar nästan inte tänka på vad som händer om ett kors, yoke eller drivaxel ger sig... Det borde bli en minst sagt spännande upplevelse...
Idéerna för vintern när det gäller bakvagnen kretsar nu runt att försöka snida till ett slags fyrlinksystem på varje sida, där bakvagnen så att säga bär sig själv, även utan drivaxlar.
En del av problematiken verkar dock bli att det nog inte går att få geometrin så exakt som krävs för att inte få spänningar i drivaxlarna. Troligen blir det inte så stora krafter om geometrin kan göras riktigt bra, men även små spänningar kan leda till haveri under hård axiell belastning.
Alltså borde lösningen vara "flytande" drivaxlar, på samma sätt som en kardanaxel löper i splinesen.
Är det någon som har funderat i samma banor, eller är jag helt ute och svävar i det blå?
Re: Intressant video
Postat: tis sep 07, 2010 15:47
av Enebris
Jonas,
här har du ett färdigt system för bakvagnen:
http://www.dragvette.com/
// Håkan
Re: Intressant video
Postat: tor sep 09, 2010 0:40
av Jonas Rohwer
Tack för länken, Håkan!
Jag har nu kikat igenom hela sidan, men tyvärr måste jag säga att jag inte gillar vad jag ser..
För det första känns utförandet som ”Åsa-Nisse-nivå”, men det kanske har lite att göra med att kitet är tänkt som ”bolt on” även för de som inte har tillgång till så mycket maskiner och verktyg...
Hur som helst så känns hela konstruktionen ganska rapplig, med fångringarna som bärande komponenter, och som dessutom utgör fästpunkter för länkarmarna.
Sen verkar geometrin vara av typen som ger ett ”instant-center” väldigt långt ut, vilket ger mycket reducerad camberförändring i fjädringsrörelsen.
Detta är ju idealiskt i dragracing, men inte lika idealiskt när det är dags att svänga..
Jag blir också väldigt tveksam till att detta kit funkar utan att göra drivaxlarna ”flytande”, då drivaxlarnas läge i horisontalplanet inte verkar vara i harmoni med länkarmarna.
Följaktligen borde då standardhjulupphängningens instant-center hamna i konflikt med de nya länkarmarnas instant-center, och drivaxlarna kommer att vilja röra sig axiellt.
Jag har läst på lite sen jag skrev förra inlägget och nu börjat spåna på en konstruktion som känns rätt för mina behov, då jag vill behålla ungefär samma camber-rörelse som med standardbakvagnen.
Som grädde på moset kommer då också drivaxlarna (i teorin) inte att vilja röra sig axiellt, då både länkarmar och drivaxlar hamnar i samma instant-center.
Men C-clipsen i diffen bör nog ändå tas bort för att tillåta eventuella små rörelser pga värmeutvidgning eller andra oönskade effekter.
Det är ju som bekant skillnad på teori och verklighet...

Re: Intressant video
Postat: tor sep 09, 2010 2:04
av Enebris
Wow, ser bra (och seriöst) ut, det där.
Tar du fram ett kit så är jag intresserad......................
// Håkan
Re: Intressant video
Postat: tor sep 09, 2010 19:09
av StingrayRacing
+1
//Lasse
Re: Intressant video
Postat: fre sep 10, 2010 1:22
av Jonas Rohwer
Man får tacka för förtroendet

men jag har egentligen ingen som helst erfarenhet av chassibyggen eller konstruktion av hjulupphängningar..
Det är ju
motorer jag pysslar med till vardags, och detta med chassireaktioner har jag inte 100% koll på...
Alltså vill jag fördjupa mig ganska mycket mer i ämnet innan jag ger mig på någon slutgiltig konstruktion, och framför allt testa på min egen bil, innan jag känner mig så kaxig att jag vågar mig på att släppa iväg någon form av "kit" till andra..
Hur som helst så knåpade jag ihop en liten "animation" så att rörelsen i geometrin blir lite tydligare, och jag tycker att det ser ut att funka som jag vill.
En viktig sak är nog att länkarmarna och drivaxeln hamnar exakt i linje i vertikalplanet, då man annars borde få problem med förändringar av toe in/toe out i fjädringsvägen..
Här är också en "animation" på hur jag TROR att kitet från DragVette ungefär kan komma att bete sig.
Observera att detta är ett
antagande när det gäller kitet från DragVette, men notera vad som händer med drivaxeln när den övre och undre länkarmen inte har samma instant center som undre länkarmen och drivaxeln.

Re: Intressant video
Postat: fre sep 10, 2010 7:16
av Don Tomaso
Riktigt trevligt, är också intresserad av ett kit om du lyckas

Re: Intressant video
Postat: fre sep 10, 2010 17:28
av Chrippe
JAG ME !
Re: Intressant video
Postat: fre sep 10, 2010 17:53
av Börje
Hej
Wow vilka bilder. Vad har du 'ritat' I för "program" ?
Också intresserad av detta med att drivaxlarna är en del i upphängningen.
När man känner på en upphissad bil är det oftast nån eller flera centimeters spel när man drar i överkant på hjulet.
Clipsfästet i diffen verkar slitas fort.
Fråga på din ritning: måtten på övre och undre länkarm ändras under fjädringsrörelsen, ska det vara så?
Ändring av toe-in under fjädringsrörelsen kommer väl alltid att uppstå så länge som orginal 'trailing arm' används.
Byggde själv ett stag för några år sen som liknar det övre på dina bilder men jag gick inte så vetenskapligt tillväga.
Satt med hela hjulupphängningen bak lös dvs utan fjäder, stötdämpare och bromsar så att jag hyfsat enkelt
kunde höja och sänka hela fjädringsvägen. Hittade på det sättet det jag tyckte var rätt infästning.
Kul att flera reagerat på den konstiga konstruktionen med drivaxeln som en del i hjulupphägningen .
Hoppas du fortsätter att beskriva vad du kommer fram till.
/Börje
Re: Intressant video
Postat: fre sep 10, 2010 20:36
av Jonas Rohwer
Tjenare Börje!
Jag har inte riktigt denna super-snits på att CAD’a, så det är inte jag själv som har ”ritat”. Men jag tror att programmet är AutoCad.
Förresten så var det jag som krälade runt under din bil på träffen i Länna i våras..

Då hade jag ju ingen egen Vette, men nu är alltså en projektbil införskaffad!
Börje skrev:
Fråga på din ritning: måtten på övre och undre länkarm ändras under fjädringsrörelsen, ska det vara så?
Japp. Det är det lilla "inbyggda glappet" i länkaget som man aldrig kommer ifrån, hur fina kulleder och skruvar man än väljer.
Och detta är också källan till den pyttelilla axiella rörelse (0.01") som syns i drivaxeln på den första skissen, trots att drivaxeln egentligen inte ska röra sig axiellt i teorin.
Börje skrev:
Ändring av toe-in under fjädringsrörelsen kommer väl alltid att uppstå så länge som orginal 'trailing arm' används.
Absolut! Men om den övre länkarmen hamnar bakom eller framför linjen mellan undre länkarm och drivaxel så kommer denna förändring att påverkas ytterligare, och man skulle kunna uttrycka det som en förändring av förändringen...
Och jag måste säga att det är grymt kul och inspirerande att mina idéer väckte så mycket intresse, vilket ju visar på att det verkar vara fler än jag och Börje som har liknande funderingar.
Givetvis kommer kommer jag att rapportera utvecklingen löpande, men det dröjer ett bra tag innan teorin börjar bli verklighet.
Först har jag ca 100-150 timmars jobb med karossen, och SEN ska karossen lyftas från ramen, och först då kan jag på allvar börja laborera med bakvagnen.
Det kanske är läge att starta någon slags "projekt-tråd" i lämplig sektion på forumet...
Re: Intressant video
Postat: fre sep 10, 2010 21:38
av Chrippe
Vänd på pappret så du börjar konstruera bakaxeln och avsluta med karossen istället , vi är så intresserade av bakaxel konstruktionen.
Hälsn. Christer.
Re: Intressant video
Postat: fre sep 10, 2010 22:49
av Jonas Rohwer
He he...
Jo, jag är själv sugen som attan på att sätta igång med praktiska tester, men måste klara av kaross-biten först.
Delvis är det psykologi för mig själv att tvinga mig till att göra färdigt den tråkiga karossrenoveringen först av allt, så att man liksom har skiten bakom sig.. Men främst är ju orsaken att kunna ge plast/spackel så mycket tid som möjligt att "sätta sig" innan lackeringen framåt vårkanten.
Re: Intressant video
Postat: fre nov 05, 2010 6:29
av johanlu
Finns färdiga kit till Tom.s bakvagn med det såkallade staget som håller ihop bakvagnen om man skulle dra av en drivaxel.
Själv har jag valt att køra utan stag och kardanringar.(vill nog mkt till før att slita av en 3.5 tums axel (extra tjock med 14.80 kors).
Kostar ca 6000kr
Re: Intressant video
Postat: fre nov 05, 2010 6:35
av johanlu
fast efter videon och lite tankar är det kanske inte så dumt att sätta dit ett stag før ytterligare stabilitet
Re: Intressant video
Postat: fre nov 05, 2010 10:33
av Ricky
Mycket intressant lösning Jonas.
Om du vill kan du få använda min bil som objekt för utvärdering av bakvagnen.

Re: Intressant video
Postat: fre nov 05, 2010 10:37
av Chrippe
å när det är klart ! Så köper jag den direkt !!!!