Sida 1 av 1

Bilbälte

Postat: sön sep 12, 2010 14:33
av C4-88
Jag köpte min bil i somras och tänkte nu besikta bilen innan avställning, men idag när jag gick igenom bilen före besiktning, upptäckte jag att bältet över bröstet inte "hugger" fast när man rycker i det, är det orginal, för jag hade lika på bägge sidor. Tacksam för svar .Bilen är en c4 cab -88

Re: Bilbälte

Postat: sön sep 12, 2010 15:33
av tjerk
C4-88 skrev:Jag köpte min bil i somras och tänkte nu besikta bilen innan avställning, men idag när jag gick igenom bilen före besiktning, upptäckte jag att bältet över bröstet inte "hugger" fast när man rycker i det, är det orginal, för jag hade lika på bägge sidor. Tacksam för svar .Bilen är en c4 cab -88
Dom är sånna, men du har en knapp längst ner där bältesclipsen sitter, det står "cinch" på den.
Antingen kan du trycka in den själv så att den låser när du drar tillbaka den en aning, eller ta en kurva lite väl snabb en gång, så ska den låsa själv.

Tryck in knappen igen för att låsa upp igen.

Re: Bilbälte

Postat: sön sep 12, 2010 15:50
av M Nordin
bara för att förtydliga så skall det vara så. Amerikanska bälten känner av g-påkänningarna vid en smäll på ett annat sätt eurobälten.

MN

Re: Bilbälte

Postat: sön sep 12, 2010 20:17
av C4-88
Tack! för era tydliga svar. Då vågar jag besikta så då.

Re: Bilbälte

Postat: sön sep 12, 2010 20:25
av Vettemannen
C4-88 skrev:Tack! för era tydliga svar. Då vågar jag besikta så då.
Jag har besiktat likadant. Min är ju en 86:a som är intagen 88 med amerikanska bältena som fortfarande sitter kvar!

/Benny

Re: Bilbälte

Postat: mån sep 13, 2010 17:38
av Ingo
Sitter som sagt en pendel nere i bältesfästet som stramar åt vid häftiga inbromsningar.
egentligen bättre än europa typen av bälten då man ju har fri rörlighet på ett annat sätt..

Re: Bilbälte

Postat: mån sep 13, 2010 19:44
av MickeW