Sida 1 av 1

Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: sön nov 07, 2010 21:43
av gbak
När jag skulle köra in bilen förra helgen så noterade jag att bromspedalen gick nästan i botten vid måttlig inbromsning.
Nu spelar det ju ingen större roll då säsongen ändå är slut, det tråkiga är att allt totalrenoverades för ca tre-fyra år sedan. Ny huvudcylinder och stålspunna slangar, plus samtliga ok fick nya läpptätningar.

Så ikväll pallade jag upp bilen och plockade bort hjulen för att hitta läckan.
Jag var ganska säker på att det är mitt enda sleevade ok som skulle vara boven.

När jag var nybliven (= oerfaren) corvetteägare så läckte höger ok bak så jag köpte ett nytt sleevat ok och slängde det gamla. (Stort misstag har jag insett i efterhand)
Redan efter ett år så läckte mitt nya sleevade ok medan mina gamla renoverade ok höll tätt, och fortfarande gör.
Nåväl, under bilen hittade jag ingen läcka, jag gick igenom alla ledningar och ok, men det är snustorrt överallt. Återstår alltså huvud broms cylindern!

Jag tar bort locket och tittar ner i två tomma behållare :shock: Var är oljan någonstans?
Det här stämmer bara inte, 2 dl olja kan ju bara inte försvinna!

När jag kollar noga på huvud cylindern kan man ana lite fukt på baksidan mot flänsen som håller huvudcylindern mot servot.
Är det möjligt att bakre tätningen blåst på huvudcylindern och oljan gått in i servot?

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: tis nov 09, 2010 20:59
av Kalle Mankan
När jag kollar noga på huvud cylindern kan man ana lite fukt på baksidan mot flänsen som håller huvudcylindern mot servot.
Är det möjligt att bakre tätningen blåst på huvudcylindern och oljan gått in i servot?
Ja säger ja på den frågan. Jag har varit med om precis detta på andra bilar av japansk typ. Ta bort cylindern och titta. Det sitter en tätning, som en packbox i servot. Om denna är trasig så kan motorn mycket väl konsumera bromsvätskan från huvudbromscylindern.

Kalle

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: tis nov 09, 2010 22:46
av gbak
Javisst var det olja inne i servot!

Vad skall jag göra nu då?
Hur svårt är det att få loss servot, det sitter väl med 4 muttrar inne i kupe'n?
Går det att lossa servot med lite gymnastiska övningar eller måste hela instrumentbrädan bort?
Gör det nåt om oljan blir kvar där inne i servot eller.....?

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: tis nov 09, 2010 23:53
av gbak
Tätningen vid servot är kass och glappar vid axeln så oljan har sugits in i servot, precis som Kalle Mankan trodde!
Går det att få tag i en sådan här tätning?

Bild

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: ons nov 10, 2010 3:12
av kungricky
försökte också få tag på en sån , men det sluta med att jag tog gamla packningen som sitter inne i huvudbromscylindern som jag även satte en bricka på så att packningen klämdes fast mellan servon huvudcylindern och det har funkat i två år utan att jag behövt fylla något. så om du har nån gammal huvudcylinder så är det bara ta packningen som även tätar mot axeln å sätt nån bricka på så den kläms fast mot servocylinder eller om det var mot huvudcylindern

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: ons nov 10, 2010 8:31
av Jake
gbak skrev:Tätningen vid servot är kass och glappar vid axeln så oljan har sugits in i servot, precis som Kalle Mankan trodde!
Går det att få tag i en sådan här tätning?

Bild
Här med swerull eller en bra maskinhandlare de kan säkert rodda fram en.

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: ons nov 10, 2010 8:34
av Don Tomaso
Gbak
Det går att få bort servot utan att ta bort brädan men det är så in i h-e trångt att det säkert går fortare att ta bort brädan. Man skulle helst behöva dubbelledade armar. Känns inte som en bra ide att låta bromsvätskan vara kvar i servot, man vet ju inte vad som händer med membranet. Tycker iofs att membranet borde tåla bromsvätska men om det är så vet jag inte, bättre att ta det säkra före det osäkra. 8)

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: ons nov 10, 2010 13:45
av gbak
Don Tomaso skrev:Gbak
Det går att få bort servot utan att ta bort brädan men det är så in i h-e trångt att det säkert går fortare att ta bort brädan. Man skulle helst behöva dubbelledade armar. Känns inte som en bra ide att låta bromsvätskan vara kvar i servot, man vet ju inte vad som händer med membranet. Tycker iofs att membranet borde tåla bromsvätska men om det är så vet jag inte, bättre att ta det säkra före det osäkra. 8)
Jag kollad in under instrumentbrädan igår kväll och jag kunde se ett par av muttrarna, så om jag monterar bort förarstolen så kan man nog ligga på rygg och lossa dem alla fyra.
Samtidigt så kan jag ju slipa upp och lacka servot så det blir blankt och fint.
Så just nu lutar det mot att jag lossar det och försöker få ut så myckt som möjligt av oljan.
Går det att dela på servo halvorna?
Servo halvorna ser ut att sitta ihop med några små nervikta plåtbitar.

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: ons nov 10, 2010 16:38
av Don Tomaso
Japp det är ryggläge utan stol som gäller + en del svordomar.Monterade ju ett servo i min gamla bil.
Har aldrig provat att dela ett servo, men det stämmer nog att det sitter ihop ned nedvikta plåtbitar 8)

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: ons nov 10, 2010 21:57
av gbak
Jag pratade med Håkan på Corvette Sweden och även med Corvette Ola och ingen av dem varken visste/ansåg att tätningen behövdes.
Håkan sade att tätningen endast var att betrakta som ett dammskydd!

Har ni andra någon tätning där, eller kör ni utan?

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: ons nov 10, 2010 22:19
av Mr SIXPACK
Hej Gbak.
När jag gjorde iordning min 68:a så försökte jag få tag på just denna tätning/"dammskydd" och var då oxå i kontakt med Håkan. Jag hade tittat i min AIM där den fanns med på bild medans Håkan tittade i sina böcker/data och vi kunde inte hitta den. Alltså fanns den inte att få tag på... Kontentan blev att jag tog den begagnade som jag hade och stoppade dit.
Din huvudcylinder borde inte läcka olja in i servoburken, eftersom det sitter tätningar på kolvarna i huvudcylindern. Jag tror att du endera har trasiga tätningar och/eller ojämnheter (rostporer/gropar) i själva loppet och därav inte tätt.

Bästa Corvettehälsningar

Svempa

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: ons nov 10, 2010 22:29
av Mr. Beam
Hej,
Måste du inte ha den där tätningen för att bygga upp vacuumet?

Bild
Bild

/Mr. Beam

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: tor nov 11, 2010 9:52
av gbak
Det der var ju en utmärkt bild, och enligt den nedre bilden så blir det ju inget vakum utan tätningen!


Mr SIXPACK skrev:Din huvudcylinder borde inte läcka olja in i servoburken, eftersom det sitter tätningar på kolvarna i huvudcylindern. Jag tror att du endera har trasiga tätningar och/eller ojämnheter (rostporer/gropar) i själva loppet och därav inte tätt.
När jag monterade dit den nya bromscylindern så tätade jag evakueringshålet på undersidan.
Detta för att just erhålla vacumet.
Om jag inte pluggat evakueringshålet så hade ju luften fått fritt tillträde till servot och då blir det inte heller nåt vacum.
Nackdelen med det pluggade evakuerings hålet gör ju att jag kopplar in vacumet direkt till bromscylindern och därmed sugs oljan förbi tätningen in i servot.

Min slutsats är att tätningen måste finnas och verkligen täta mot axeln för att erhålla vakum.
Det går naturligtvis att sätta dit den gamla slappa tätningen som Svempa gjort (och säkert alla andra också) men nåt vacum får man inte då.

Rätta mig om jag har fel!

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: tor nov 11, 2010 18:27
av Börje
Hej Gbak
Hittade en kul länk till:
http://www.autoshop101.com/forms/brake05.pdf
Men kan du inte titta in till Broms o Toppservice.
Rikard brukar veta en hel del om bromsar.
Du har ju inte så långt till Segeltorp heller :lol:

/Börje

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: tor nov 11, 2010 22:39
av gbak
Får inte loss de övre muttrarna, hur bar du dig åt Don Tomaso?

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: fre nov 12, 2010 8:36
av Don Tomaso
Den som kom ändå ihåg det, det är 9 år sedan jag gjorde det men har för mig att jag hade en extra led till spärrskaftet och lång förlängning. Det var ett h-e det kommer jag ihåg! men på nått sätt lyckades jag utan att demontera instr. brädan fast så här i efterhand så hade det kanske varit enklare att plocka bort den först.
Jag gjorde ju det omvända jag monterade servobromsar i en bil som inte hade det original så jag fick dessutom borra 4 nya hål och försöka lirka dit muttrarna, det tog tid det kommer jag också ihåg nu. 8)

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: fre nov 12, 2010 13:36
av gbak
Hade du rattstången och pedalerna på plats när du lossade muttrarna? Det är ju de som stökar till det rejält.
Att sedan pinnbulten går rätt igemom muttern och sticker ut 2-3cm gör ju att jag inte får dit mina små nätta hylsor :evil:

Om jag nu istället skulle lossa instrumentbrädan, för att komma åt uppifrån, hur mycket måste bort med för att få loss den.
Jag har ju själv en gång lossat instrumentbrädan men då var ju redan kluster, ratt, mittkonsol, varv/hast.mätare mm borttaget.
Minnet är bra men kort, så jag kommer inte länge ihåg hur instrumentbrädan sitter fast......måste man bort med hela instrumentpanelen med varvräknare/hast mätare så blir det ju genast jobbigt för då måste väl ratten också släppas ner! Jag blir trött bara att tänka på allt jobb, kanske bäst att strunta i oljan som skvalpar runt i servot.

Igår kväll petade jag ner en bit kabel i servot och den var blöt av olja när den kom upp så jag vet vart bromsoljan tagit vägen :D

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: fre nov 12, 2010 14:42
av Don Tomaso
Jag hade allt på plats. Har för mig att jag använde mina långa kamasahylsor + vinkel-led och långa förlängningar så man fick bra tag med spärrskaftet.
Jag hade också bort intrumentbrädan ett par år senare, sitter inte överdelen med att antal skruvar/muttrar mot en "balk" i närheten av vindrutan + att panelen med hast. mätare, "handskfackspanel" och mittkonsol sitter skruvade i brädans överdel. Skall du komma åt enkelt så är det nog bara att bita i det sura äpplet och skruva bort hela rasket, inget kul men vad gör man.

Det är ena d-la bilar till att vara trånga att meka med. :evil:

Själv skall jag för 4:e gången i år plocka ur en motor.

1:a gången bytte maskin i gamla bilen
2:a gången när ett vevstakslager skar i nya motorn
3:e gången när jag sålde bilen efter smällen i somras
och nu skall den i den nya bilen 8)

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: fre nov 12, 2010 16:07
av gbak
En extra lång 9/16 hylsa kanske är lösningen, får fundera lite på det.
Jag orkar inte riva hela inredningen för att få ut en skvätt olja ur servot, har ju faktiskt gått bra under flera år, så det kanske funkar några år ytterligare?

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: fre nov 12, 2010 17:46
av Turbojet
Går det inte att stoppa i en liten slang och suga ur bromsvätskan om det bara är den som skall ut :? ?
Pär

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: fre nov 12, 2010 17:56
av Kalle Mankan
Jag har haft samma problem med mitt servo. Anledningen till att jag märkte detta var att när motorn gick på tomgång så hade jag ett "sugande ljud" från huvudbromscylindern. Jag upptäckte att ljudet kom i från det lilla hålet på undersidan i bakkant av huvudbroms cylindern. Jag bytte ut tätningen så blev det som det skulle. Jag fick tag i tätningen genom en synnerligen vänlig själ på corvettefomrum.com som skickade den till mig utan att villa ha en spänn för det hela.
Jag anser att denna tätning behövs för att det du skall få ett korrekt vaccum. Motorn drar ju också tjuvluft ganska rejält vilket gör att gången på motorn påverkas. Länken är till tråden på corvetteforum.

Kalle

http://forums.corvetteforum.com/c3-tech ... oster.html

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: fre nov 12, 2010 18:45
av M Nordin
På c4 är det tydligen vanligt med kassa servon, så även på min. det "visslade" vid pedalen. Tycker iof att ni krånglar till det med hur servot funkar med pluggade hål här och där. Ett servo är ju iaf på c4 en egen enhet och funktionen skitenkel. Vakum laddar bägge sidorna om membranet när man inte bromsar. Trycker man på pedalen stängs förbindelsen mellan kamrarna och en pysventil öppnas så att atmosfärstryck via att filter får komma in i kammaren närmast pedalen = tryckskillnad = bromshjälp.

MN

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: lör nov 13, 2010 0:42
av gbak
Jag har beställt en lös mindre tätning som passar någorlunda i den gamla tätningen.
Den lilla tätningen har diam 10 och axeln är ca 10,9 så tätt kommer det att bli.
Den mindre tätningen limmar jag fast mot orginalaren och då har jag en tätning som tätar.
Om allt går som jag tänkt!!
Bild

Re: Vart tar bromsoljan vägen??

Postat: lör nov 13, 2010 18:29
av gbak
Lite nya verktyg från Swewdol och sedan var saken biff :D
Jag laddar upp lite bilder på verktygen för jag är väl inte ensam om att lossa servot.
Så det är bara att kopiera uppsättningen med hylsorna nedan.
Med de här verktygen så lossade jag muttrarna på 10 min!
Det var ju inte ens svårt!
Jag måste även tacka Chrippe's polare (har glömt bort namnet) som gav mig tipset igår kväll på Corvette Puben i Sumpan.

En lång 9/16" hylsa + div leder och förlängare och en ledad nyckel, allt i 3/8" (1/2" hylsor blir för klumpiga) så det blir smidigare att komma åt.
Bild

Allt på plats under pedalerna & rattstången:
Bild

Resultatet:
Bild

Sedan jag fått bort servot visade det sig knappt vara nån olja i det!
Men jag får väl pusta upp servot en smula, för vackert var det ju inte.